سه شنبه ۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۰
تهرانشهر
Front Page

براي كساني كه تحمل انتظار ندارند
غذا آماده است
001866.jpg
مسعود مير
در ايران مردم از رستوران هاي زنجيره اي و به اصطلاح مغازه هايFast Food بهره مي برند به طوري كه مي توان گفت پيرترينFast Food در ايران تقريباً ربع قرن هم عمر نكرده است 
خيلي پيشتر از آنكه بتواني به بوي قورمه سبزي يا طعم عجيب خورش فسنجان كه هميشه برايش نقشه مي كشيدي فكر كني گرسنگي آنقدر به معده ات لگد زده كه مثل هر روز جلوي يكي از ساندويچ فروشي هاي بزرگ اين شهر منتظري تا يكي از اين همه چيز و هيچي هاي قرن معاصر هم نصيبت شود.
از زمان اختراع ساندويچ و ساندويچ فروشي هاي زنجيره اي در دنيا، سالهاي نسبتاً زيادي مي گذرد اما چندسالي بيشتر نيست كه در ايران مردم از رستوران هاي زنجيره اي و به اصطلاح مغازه هايFast Food بهره مي برند به طوري كه مي توان گفت پيرترينFast Food در ايران تقريباً ربع قرن هم عمر نكرده است. البته الان در هر خياباني يك مغازه پيتزا يا ساندويچ فروشي نسبتاً خوب پيدا مي كنيد اما آنهايي كه به صورت زنجيره اي فعاليت مي كنند و به قولي قضيه برايشان جدي تر بوده است به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسند. رستوران هاي بوف، قديمي ترين نمونه مراكز تهيه غذاي سريع مي باشند. بوف در چند سال اخير فعاليت هاي گسترده اي را در جهت گسترش خدمات و بالابردن سطح انتظار مردم انجام داده است. ارائه حدود ۸۰ نوع ساندويچ و پيتزا و برگر با كيفيت هاي مناسب و استفاده از دكوراسيون فوق العاده زيبا، باعث شده كه بعد از خوردن غذا در بوف براي رفتن به سايرFast Food  ها حسابي سختگير شويد. شلوغ ترين مركزهاي بوف شعبه ميدان نارمك (هفت حوض) و شعبه خيابان وليعصر (بالاتر از ميرداماد) است كه تقريباً در تمام ساعات روز مشتري دارند. اگر احياناً به يكي از اين مراكز رفتيد تا زماني كه شماره براي دريافت سفارشتان از بلندگو خوانده مي شود نگاهي به تابلوهاي دور و برتان بياندازيد، حتماً مجدداً خاطره سفرهاي ماركوپولو، سندباد و جاده ابريشم در ذهنتان تداعي مي شود.
تصاويري از فيلم ها و معبدهاي باستاني هند، يونان، رم و ايران به همراه تعداد زيادي برده و خدم و سرباز و.... احتمالاً احساس مي كنيد در موزه تاريخ باستان هستيد كه شماره ۲۸۵ را براي دريافت غذاي خود...
اين رستوران هاي زنجيره اي با نشان آن جغدي كه نه تنها كور نيست بلكه چشمانش از حدقه هم درآمده، فقط يك ايراد كوچولو دارند، وقتي غذايتان را خورديد و با يك حساب سرانگشتي فهميديد كه چقدر پياده شديد همانطور كه روي صندلي نشستيد روي ميز جلويتان خم شويد تا لامپ هاي خوش رنگ زير ميز، رنگ قرمز صورتتان را لو ندهند. البته اگر با بچه به رستوران رفته باشيد مطمئن باشيد كه انواع و اقسام ليوان و جامدادي و دستمال كاغذي با آرم آن جغد گل باقالي كه كودكتان از كارگران رستوران، هديه گرفته براي شما راه فراري نمي گذارد و هر چند وقت يكبار بايد با زبان خوش بچه ها را ببريد اوف. ببخشيد بوف.
يكي ديگر از مراكزFast Food معتبر در تهران كه در جزيره كيش و محمودآباد هم شعبه دارد «هايدا» است.
هايدا در تهران ۱۰ شعبه در نقاط مختلف شهر دارد و همين تعدد شعب و يكسان بودن كيفيت وخدمات يكي از دلايل موفقيت اين مركز به شمار مي رود. به طور مثال ساندويچي كه شما در شعبه مركزي در ميدان وليعصر مي خريد هيچ فرقي با ساندويچي كه در شعبه بازار (ناصر خسرو) مي خريد ندارد. مراكز هايدا چند خصوصيت مهم دارند كه براي همه هايداخورها كاملاً مشخص است. اول: تمام ساندويچ هاي هايدا ساندويچ سرد است. انواع ژامبون گوشت و مرغ وكالباس هاي مختلف.
دوم: برپا. منظور اين است كه در تمام شعب هايدا شما ميز و صندلي درست حسابي نمي بينيد و معمولا بايد ساندويچتان را سرپا و باتكيه به پيشخوان هاي سنگي مغازه نوش جان كنيد. البته مديريت هايدا يك كار جالب در اين رابطه انجام داده است. در اكثر شعب محوطه روبروي پياده رو و مغازه با خرج خود مغازه ها تبديل به يك فضاي سبز كوچك شده كه دور تا دور آن با سنگ هاي شيك و تزئيني پوشانده شده است وبا اين اوصاف ديگر وقتي از جلوي يك شعبه هايدا رد مي شويد و مردمي را مي بينيد، كه روبروي مغازه و روي لبه سنگ هاي پياده رو نشسته اند فكر نكنيد كه خيلي بي كلاس تشريف دارند. نخير مديريت رستوران خيلي زبل هستند؛ چرا اين همه پول بابت فضاي مغازه و اشغال آن با ميز  و صندلي هاي مختلف هدر رود؟ به همين دليل است كه اكثر شعب  هايدا (بغير از مركزي و يكي دو تاي ديگر) مغازه هاي خيلي كوچكي هستند كه با يك ديوار گرانيتي به دو بخش، تقسيم مي شوند. يك بخش براي جوابگويي به مشتري ها و فروش ساندويچ و ديگري براي قرار دادن آن يخچال خوشمزه كه چند تا كارگر مدام درش را باز و بسته مي كنند.
سوم: گرانترين ساندويچ هايدا ۱۰۰۰ و ارزان ترين آن ۷۰۰ تومان است و اين قيمت ها براي خريد حدود ۱۵ نوع ساندويچ خيلي گران نيست و قدرت انتخاب بالايي هم به شما مي دهد. به همين دليل اگر در شعب هايدا به ويژه شعبه ميدان قدس افغاني هايي را ديديد كه دولپي ساندويچ هاي اين Fast food تهراني را گاز مي زنند شوكه نشويد. ۷۰۰ تومان كسي را نكشته حتي افغاني ها را. راستي اگر يكبار هوس كرديد كه يكي از ساندويچ هاي هايدا را با معده گرسنه تان آشنا كنيد و در هنگام خوردن به ويژه مراحل پاياني آن ديديد كه از پس سس ساندويچ تان بر نمي آييد اين را به حساب شلختگي خودتان نگذاريد. خورديم ريخت، بخور بريزه. سس لعنتي را مي گويم.
بغير از هايدا يك Fast food «دا» دار ديگر هم توي اين شهر دست خلق الله ساندويچ مي دهد.
آيدا كه شعبه مركزي آن در خيابان ۱۶آذر است چهارشعبه ديگر هم دارد و هر روز گرسنگي كلي از ميدان انقلابي ها را برطرف مي كند. آيدا ساندويچ گرم هم دارد ولي پيك موتوري اش با يك سيستم پيشرفته برگرداغ شما را به صورت يخچالي به شما تحويل مي دهد و كلي كرايه هم بابت اين تگري مي گيرد.
گفتيم كه Fast food تازه در حال جا   افتادن است اما فكر نكنيد توي تهران فقط همين مغازه  ها هستند. كلي Fast food توپ ديگر هم هستند كه معمولا به صورت تك شعبه كار مي كنند و اگر هم شعبه دارند ۲ يا۳ تا بيشتر نيست.
و بالاخره هر كاري مي كنيم آپاچي قابل چشم پوشي نيست. اگر گذرتان به سينما فرهنگ و حول و حوش آن افتاده باشد حتما آپاچي را ديده ايد. اگر نه هم كه هيچي. راستي گفتم سينما. فيلم «صورتي» فريدون جيراني را ببينيد در آن آپاچي را رويت مي كنيد. البته اول برويد آپاچي بعد صورتي را ببينيد در غير اين صورت ما تعهدي براي رضايت شما نداريم.
بهروز ، ونوس ، پارسا، چوبيز و... قبيلهFast food هايي هستند كه آرام آرام دارند توي ذهن هاي گرسنه حكاكي مي شوند اما هرچه از اينFast food ها بگوييم يكجاي كار مي لنگد. ذات گشايش مغازه هاي Fast food تهيه غذا در كمترين زمان ممكن و با نازلترين قيمت و بهترين كيفيت است. مواردي كه حداقل دوتاي آنها درايران حسابي مي لنگد. اگر باور نمي كنيد وقتي به اين مراكز مراجعه مي  كنيد دقت كنيد: هم جيب داريد هم ساعت.

مردم
مولوي 
امروز در پاتوق فرهنگي كتاب ما، جاي سوزن انداختن نيست. قرار است جلسه جذابي در اين محل برگزار شود. «سلسله درس هاي حيات انسان.» حتما متوجه شديد كه منظور، شرح مثنوي است. سخنراني اين جلسه- نقد و بررسي آثارمولوي -كه هر سه شنبه در پاتوق فرهنگي برگزار مي شود بر عهده استاد حسين صاعدي است. من كيستم؟ از كجا آمده ام؟ براي چه آمده ام؟ به كجا مي روم؟ اين ۴ سوال مهم در آثار مولانا نمايان است. جلسه بررسي آثار مولانا از ساعت ۱۵ الي ۱۷ در پاتوق فرهنگي برگزار مي شود.
مايكل مور
كتاب جنجالي مايكل مور با نام «مردان سفيد پوست احمق» در ميان پرفروش ترين كتاب هاي سال ۲۰۰۳ قرار گرفته است. جالب اين جاست كه اين كتاب توانسته ركورد فروش زندگي نامه ديويد بكام، ستاره  مد و فوتبال اروپا را هم بشكند. اين نشان مي دهد كه مايكل مور دارد به هدفش (يعني تمايل به صحبت كردن با خيل عظيمي از مردم) نزديك مي شود. موفقيت مور فقط به كتاب خلاصه نمي شود. حتما خاطرتان هست كه فيلم او «بولينگ براي كلمباين» هم در جشنواره  كن و هم در اسكار درخشيد و در بسياري از كشورها روي پرده رفت. مايكل مور حالا دارد فيلم جديدش را مي سازد. به نام «فارنهايت »۹۱۱ فيلمي كه قرار است به مناسبات و روابط بين خانواد ه هاي بوش و بن لادن بپردازد. به احتمال زياد اين فيلم در جشنواره كن ۲۰۰۴به نمايش درخواهد آمد.
رولينگ 
پدر جي كي رولينگ، عالي است. يكي از آن پول دوست هاي انگليسي درجه يك. از همان ها كه نمونه اش را در داستان هاي چارلز ديكنز مي بينيم. خبرگزاري مهر، گزارش داده كه آقاي رولينگ، تصميم گرفته سري نسخه كتاب هاي هري پاتر را كه دخترش به او هديه داده به حراج بگذارد. طفلك جي كي رولينگ هم انگار اول كتاب ها نوشته بوده: به پدرم، با عشق و احترام و از اين قبيل حرف ها.با اين حال نمي شود پدر را چندان سرزنش كرد. وقتي يك كتاب معمولي هري پاتر را كه از تمام كتاب فروشي هاي شهر لندن مي توانيد به چند ده پوند، تهيه كنيد، به صدهزار پوند مي خرند، آن هم به خاطر چند كلمه اي كه دختر آدم اولش نوشته، اگر شما بوديد كتاب را نمي فروختيد؟

كوتاه
خانم معلم
صداي باز شدن درب يك خانه سكوت مبهم كوچه را به هم زد. دختر جوان به ساكنان خانه گفت: جلسه بعد، پس فردا. عزيزم ديگه يادت نره مساله هايت را حل كني.جمعه بود و هوا گرگ و ميش. فاصله كوچه تا خيابان اصلي را با هزار جور فكر و خيال و نقشه براي خرج كردن اولين حقوق معلمي اش پشت سر گذاشت. «يك دكتر مجرب قلب و عروق سراغ دارم، بابا را حتما مي بريم پيش اش. براي مامان يك ساك چرخ دار مي خرم تا از شر اين دست درد مزاحم راحت بشه.»ديگر به خيابان رسيده بود. منتظر تاكسي ماند. انگار هيچ مسافركشي در شهر وجود نداشت. اتومبيل هاي رنگارنگي كه هر چند دقيقه يك بار چراغ مي زدند يا با سرعت كم از كنارش مي گذشتند، حسابي آشفته اش كرده بودند. حس مي كرد صداي ضربان قلبش را صاحبان لعنتي ماشين ها مي شنوند. بالاخره يك پيكان فكستني آرام آرام نزديك شد، راننده اش يك مرد ميانسال بود نفس راحتي كشيد، مسيرش را گفت و سوار شد.عابري بي شتاب از كنار پنجره خانه ها مي گذشت. صداي فرياد كودكي توجه اش را جلب كرد: «مامان، مامان عكس خانوم معلم توي روزنامست؛ چرا گمشده؟»
شيما كاميابي امينه

امروز تهران
صبح كه براي حضور در محل كار از خانه بيرون مي آييد، دستانتان را با چتر و پالتو بي دليل سنگين نكنيد. براي امروز يك پوليور هم كافسيت. نگران سرماخوردگي نباشيد. امروز صبح اگر ساعت ۷ وارد خيابان شويد هوا كاملا آفتابي است. دماي ۵ درجه بالاي صفر، آسماني بدون ابر و بادي ملايم براي شما جذاب است. البته به مرور زمان آسمان ابري مي شود. ساعت ۱۲ظهر آسمان نيمه ابري است اما دماي هوا بالاتر رفته. در دماي ۹درجه بالاي صفر شما از اينكه پالتو نپوشيده ايد و چتر به همراه نداريد كاملا راضي هستيد. تمام ساعات عصر هم در همين شرايط پشت سر گذاشته مي شود. از ساعت ۱۸ كه آفتاب از شهر مي رود طبق معمول كاهش دما داريم اما باز هم نه به حدي كه آزار دهنده باشد. وقتي كه شب بيايد تنها وزش باد قابل لمس مي شود. دما از ۹ درجه تجاور نمي كند و در سردترين لحظه هم كمتر از ۲درجه نمي شود. امروز و امشب برف ، باران يا تگرگ هم نداريم.

ضرر هنگفت هاليوود و باليوود در مالزي
سرانجام سر و صداي باليوود از قاچاق فيلم هاي هندي در مالزي درآمد.
باليوود، يا همان هاليوود هندوستان، كه سالانه بيش از ۹۰۰ فيلم سينمايي - اكثرا سه ساعته چون ظاهرا تماشاچيان هندي فيلم زير سه ساعت را فيلم نمي دانند- ! روانه بازار مي كند، علاوه بر كشور بزرگ و پرجمعيت هندوستان، بازار بسيار وسيعي در كشورهاي آسيايي وحتي اروپايي دارد. به همين جهت در بسياري از كشورها نمايش قاچاق فيلم يا تكثير غيرقانوني سي دي فيلم هاي سينمايي هندي رواج دارد.
به گزارش روزانه ديلي استار، هفته گذشته هندوستان خواستار اقدامات جدي تر در قبال كپي غيرقانوني فيلم هاي باليوودي در مالزي شد. در اين كشور فيلم و موسيقي هندي علاقه مندان فراواني دارد.
ساتيا باراتاموكرجي، وزير بازرگاني و صنايع هند در جريان بازديد از مالزي به خبرنگاران گفت: «من فكر مي كنم سرقت سي دي فيلم و موسيقي هندي در كوالالامپور بسيار رايج است. بايد به توافقي با مسوولان مالزيايي دست يابيم و گام هايي جدي در راستاي جلوگيري از اين قاچاق سودآور كه به صنعت سينماي ما لطمه زيادي مي زند، برداريم.»مالزي، مثل بسياري ديگر از كشورهاي آسيا، پر از قاچاقچيان نوارها و سي دي هاي فيلم و موسيقي است و گاه پيش از آن كه فيلمي روي پرده بيايد، در خيابان هاي شهرها به فروش مي رسد! بهاي اين سي دي ها آنقدر پايين است كه هر كسي را تشويق به خريداري مي كند؛ گاهي كمتر از يك دلار.اين مشكل در رابطه با فيلم و موسيقي ديگر كشورها، از جمله آمريكا، نيز در مالزي وجود دارد. مقامات آمريكايي اعلام كردند، در سال جاري ۲۴۲ ميليون دلار از اين جهت در مالزي ضرر كرده اند. با اين حساب، ضرر هندي ها بايد خيلي بيش از اينها باشد!

ذهن زيبا
عادت كن هميشه شي زيبايي مقابل چشمت باشد. حتي اگر آن شي يك شاخه گل مينا در شيشه خالي مربا باشد.
جكسون براون
بسيار اندك هستند كلماتي كه ارزششان بيشتر از سكوت باشد.
هانري دومونتر
سياستمدار كسي است كه حوادث فردا و يك ماه و يك سال بعد را پيش بيني كند و بعدا بتواند دلايلي بياورد كه چرا اتفاق نيفتاده!
وينستون چرچيل

فلسطين روي پرده فلسطين
001876.jpg
اگر به سينماي مستند فلسطين علاقه داريد امروز بايد هر طور شده برنامه هايتان را تنظيم كنيد و سري به سينما فلسطين بزنيد. طبق اعلام مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، برنامه چشم انداز اين جشنواره به بررسي سينماي مستند فلسطين و لبنان اختصاص دارد.
در اين جشنواره علاوه بر بخش مسابقه بين الملل بخش هاي ديگري مثل مرور، جلسه هاي نقد و بررسي، گفت وگو با فيلمسازان، كارگاه هاي هنري و آموزشي و بخش ويژه هم وجود دارد. در اين جشنواره كه از امروز تا پنجم دي ماه در سينما فلسطين برگزار مي شود، بيش از ۵۰ عنوان فيلم كه در فلسطين و لبنان توليد شده اند به نمايش در مي آيند. ادامه اين جشنواره از روز هفتم دي ماه در يزد برگزار مي شود.

اين فيلم جذاب
001870.jpg
«كوهستان سرد» براي همه جذاب است. بيش از بيننده ها، بازيگران آن از ايفاي نقش در آن احساس رضايت مي كنند. «كوهستان سرد» در هشت رشته سينمايي نامزد دريافت جايزه است.
«جودلاو»، «نيكول كيدمن»، «رنه زلوگر» و «آنتوني مينگلا» از جمله عوامل ساخت اين اثر حماسي بودند كه در رشته هاي بهترين هنرپيشه نقش اول مرد، بهترين هنرپيشه نقش اول زن، بهترين هنرپيشه نقش مكمل زن و بهترين كارگرداني كانديدا شدند.
آنتوني مينگلا مي گويد: «جشنواره گوي طلايي فيلمي را تحسين كرده كه با تلاش هاي يك گروه بين المللي جلوي دوربين رفته است.»

افسانه كامل مي شود
001878.jpg
قسمت سوم از سه گانه، ارباب حلقه ها، به نام «بازگشت شاه» كه يك هفته اي است روي پرده سينماهاي جهان رفته دارد به موفقيت بزرگي دست پيدا مي كند. تا به حال متوسط امتيازي كه منتقدان به فيلم داده اند ۹۴ بوده (از۱۰۰) اگر اين را بدانيد كه تعداد اين منتقدها حداقل ۴۰۵۰، نفر است، آن وقت خودتان حدس مي زنيد چند نفر به فيلم نمره ۱۰۰ داده اند تا متوسط آرا ۹۴ شود. فروش روز اول فيلم در آمريكا هم ۳۶ ميليون دلار بوده كه ركورد بهترين فروش چهارشنبه را (كه قبلا دست فيلم جنگ ستارگان بود) جابه جا كرده است به احتمال زياد، اين فيلم مي تواند به ركورد دست نيافتني تايتانيك در فروش جهاني ( يك ميليارد و هشتصدميليون دلار) نزديك شود بايد ديد آكادمي اسكار چقدر اين فيلم حماسي و موفق را تحويل خواهد گرفت.

صبح تا شب
هنوز تا آخر هفته دو روز باقي مانده اما با اين ستون براي تعطيلا ت نقشه نكشيد. شايد تا دو روز ديگر امكان استفاده از اين موقعيت ها را از دست بدهيد.هواي تهران خوب است.سعي كنيد از امكانات موجود در شهر استفاده كنيد.
سينما
براي ديدن شب هاي روشن هنوز فرصت داريد. با وجود اين كه فيلم را - علي رغم رشد مثبت در فروش - از سينماهاي اصلي نمايش دهنده برداشته اند، هنوز سينما عصر جديد ۲ و سينما فرهنگ، فيلم را نمايش مي دهند. برويد اين اثر رمانتيك اما سرد فرزاد مؤتمن را ببينيد و لذت ببريد.
در سالن كوچك حوزه هنري، امروز فيلم «تماس» ساخته رابرت زمه كيس نمايش داده مي شود. اين فيلم را زمه كيس سال ۹۸ و بعد از موفق ترين فيلمش «فارست گامپ» ساخته، نقش اصلي را هم جودي فاستر بازي مي كند. قصه فيلم درباره تماس با موجودات فضايي و ارتباط برقرار كردن با آنهاست.
اما دوره زمستاني نمايش هاي فيلم خانه ملي ايران از امشب شروع مي شود. اگر عضويت تان را تمديد نكرده ايد زودتر اين كار را بكنيد چون شروع اين دوره با فيلم «پول توجيبي» ساخته فرانسوا تروفو است.
همايش 
در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران - هماني كه زير پل گيشاست - يك همايش دانشجويي درست وحسابي برقرار است.نام همايش هست: «يك ربع قرن، انقلاب اسلامي، آسيب شناسي انقلاب اسلامي در گذر از توسعه مدرن.» در اين همايش كه در تالار ابن خلدون اين دانشكده برگزار مي شود، استادهايي مثل تقي آزاد ملكي، حسين كچوئيان، سعيد رضا عاملي، محمد مددپور، احمد توكلي و صادق زيباكلام سخنراني خواهند كرد. همايش تا ۵ دي ماه ادامه دارد و از امروز شروع مي شود.
فرهنگسرا
ترم زمستاني فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ مناطق مختلف شهر دارد آغاز مي شود. اينها چند نمونه از فعاليت هاي زمستاني فرهنگسراها هستند: فرهنگسراي ملل (بزرگراه صدر، پارك قيطريه) آموزش نقاشي، طراحي لباس، مجسمه سازي/ فرهنگسراي دانشجو (يوسف آباد، پارك شفق)، كارگاه سفال (سفال، لعاب، فرم دهي با دست، چرخ كاري،حجم سازي مقدماتي و پيشرفته)/ فرهنگسراي هنر (بالاتر از پل سيدخندان، خيابان جلفا)، شاهنامه نويسي، حافظ شناسي، معرق/ فرهنگسراي خانواده (نارمك، خيابان گلستان)، كارگاه مولوي شناسي، آموزش موسيقي (سنتي، كلاسيك و پاپ)/ خانه فرهنگ كارگر (ميدان انقلاب، بن بست گشتاسب پلاك ۶۲)، آموزش ورزش هاي هوايي مثل پاراگلايدر، پاراموتور، كايت، كايت موتوردار، سقوط آزاد و هواپيماي مدل 
تئاتر
جديدترين نمايش هاي مجموعه تئاتر شهر فعلا دو تا كاري است كه آتيلا پسياني روي صحنه برده. هر دوي اين كارها در تالار كوچك اجرا مي شوند. اولي بحرالغرائب است كه ساعت ۱۸ روي صحنه مي رود و دومي، كاليگولا، شاعر خشونت كه ساعت ۲۰ اجرا مي شود. متن هر دوي اين نمايش ها را محمد چرمشير نوشته است و در آنها مثل هميشه خانواده پسياني بازي مي كنند.
تلويزيون 
سه شنبه ها، شب مستند است. يعني به غير از فيلم سينمايي ساعت ۲۱ شبكه ۲، مجموعه اين راهش نيست كه ساعت ۱۵/۲۰ از شبكه ۳ پخش مي شود و البته سريال پرستاران (۱۵/۲۲ شبكه يك) بهترين برنامه هاي تلويزيون مستند هايش است. تاريخچه دريانوردي (شبكه ۴، ساعت ۲۰/۱۹)، مستند ۴ (شبكه ۴، ساعت ۱۰/۲۲)،مستند خارجي (شبكه ۴، ساعت ۱۵/۲۳)، نويسندگان بزرگ (باز هم شبكه ۴، ساعت ۴۵/۲۳)، اينجا آفريقاست (شبكه يك، ساعت ۴۵/۰۰) وسفرنامه آمريكاي لاتين (شبكه يك، ساعت ۲بامداد)، مستندهاي امشب سيما هستند. صبح تا شب خوبي داشته باشيد.
كتاب 
ويليام سارويان، يكي از آن نويسنده هاي آمريكايي است كه آنقدرها در كشور ما شناخته شده نيست. او هم رمان نويس خوبي است و هم داستان هاي كوتاه خواندني دارد. به جز مجموعه «اين بچه ها» كه سال ها پيش انتشارات سروش با ترجمه مسعود اوحدي كتابي از داستان هاي كوتاهآن بيرون داده بود، تا همين چند وقت پيش ديگر خبري از سارويان و قصه هاي كوتاهش در بازار ما نبود. حالا انتشارات سپيده سحر، يك مجموعه داستان ديگر از اين نويسنده چاپ كرده به نام «نام من آرام است.» اين داستان ها را بهزاد قادري ترجمه كرده و قيمت كتاب هم ۱۱۰۰ تومان است.
جواد رسولي

تهران تميز مي شود
001874.jpg
احتمالا تا حالا بهانه خيلي ها براي پرتاب آشغال در خيابان كمبود سطل آشغال بود اما متاسفانه يا خوشبختانه ديگر چنين بهانه اي پذيرفتني نيست.به زودي ۸۵۰۰ سطل زباله در نقاط مختلف شهر نصب مي شود تا تعداد سطل زباله ها به ۲۵ هزار عدد برسد.البته در مورد جمع آوري زباله خبرهاي ديگري هم هست. محمدجواد محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي گويد: «براي ساماندهي به جمع آوري و حمل و نقل زباله هاي خيابان هاي عريض، ۳۵۶ خودرو خاور ۸۰۸ خريداري شده و براي خيابان هاي كم عرض هم به زودي ۳۵۰ دستگاه نيسان با اتاق هاي ويژه آماده مي شوند. شست وشوي معابر تهران و افزايش ايستگاه جمع آوري زباله هم از ديگر برنامه هاي شهرداري است.»باز هم بهانه اي براي كثيف كردن شهر وجود دارد؟

اركستر ملي
001872.jpg
براي كساني كه شنونده حرفه اي هستند اين خبر جذاب است. آنها مي توانند پس از مدت ها از گوش سپردن به موسيقي لذت ببرند. قرار است اركستر ملي به اجراي قطعات موسيقي بپردازد. در اين كنسرت رهبري اركستر بر عهده « فرهاد فخرالديني» است. اين برنامه به همت انجمن موسيقي ايران برگزار مي شود.
شما براي استفاده از اين كنسرت مي توانيد روزهاي ۱۰ و۱۱ دي ماه جاري به تالار وحدت برويد. البته هنوز اطلاعات دقيق اين كنسرت اعلام نشده. اپرتوار اين برنامه مشخص نيست اما به نظر مي رسد خواننده اركستر «فاضل جمشيدي» باشد.

تغيير داستان بخاطر گيشه
001868.jpg
«جوليارابرتز»، «جوليااستيلز» و «ژوليت استيونسون» در «لبخند موناليزا» روي پرده رفتند. اين عنوان جديدترين فيلم سينمايي «مايك نيوول» است.
فضاي فيلم متعلق به سال ۱۹۵۳ است. يك خانم معلم قصد دارد باورهاي شاگردانش نسبت به شرايط تحصيلي شان را تغيير دهد. البته اين فيلم داستان بيرون پرده جالبي هم دارد. شايع شده كه شركت فيلم سازي رولوشن تدوينگر تازه اي را استخدام كرده و بدون جلب رضايت كارگردان اقدام به حذف صحنه هايي از فيلم كرده است.
ظاهرا هدف شركت رولوشن از اين اقدام، جذب مخاطب بيشتر و سوق دادن فيلم به سمت آثار تجاري و گيشه پسند بوده. به هر حال اين هم درديست

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |
|  طهرانشهر  |   فرهنگ  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |