شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲ - Dec 13, 2003
ليگ برتر فوتبال ايران
ذوب آهن با شكست نيم تنه قهرماني را برتن كرد
استقلال از گرداب رشت به رده دوم رفت
002564.jpg

پرسپوليس با تك گل دايي بر فولاد غلبه كرد تا خود را در كورس قهرماني قرار دهد. مهرداد ميناوند يكي از باتجربه هاي پرسپوليس روز گذشته جزو بهترين هاي اين تيم بود.
گروه ورزشي : نيم فصل به پايان رسيد، تيم ذوب آهن اصفهان با وجود شكست در مقابل ابومسلم نيم تنه قهرماني را بر تن كرد. اتفاق مباركي كه سال گذشته نيز در ليگ شاهد آن بوديم. اما چرا دوباره يك تيم از اصفهان؟ آيا اين قهرماني به دليل پشتوانه صنعتي و مالي و امكانات و تجهيزات مناسب است؟ جواب در خود سئوال وجود دارد. بايد تيم هايي كه به طور جدي در زمينه ورزش سرمايه گذاري مي كنند زودتر به نتيجه برسند.ذوب آهن چند سالي است ورزش را در كارخانه خود نهادينه كرده است و براي آن برنامه ريزي درازمدت كرده و در اكثر رشته هاي ورزشي در سطوح قهرماني اهداف حساب شده اي را دنبال مي كند.
بديهي است چنين تيمي زودتر به نتيجه مي رسد تا تيم هايي كه بيشتر از آنچه به واقعيت هاي موجود ورزش حرفه اي ما فكر كنند در فضاي پرهياهوي آن تكاپو مي كنند. فولاد سپاهان از جمله تيم هاي ريشه  داري است كه سال گذشته بارش به ثمر نشست. كلاً  اصفهان در ورزش بسيار كلان تر و اساسي برنامه دارد. هندبال، بسكتبال، واليبال ،وزنه برداري، كشتي و... نيز در اين استان جزو رشته هاي فعالند.به هر جهت قهرماني نيم فصل ذوب آهن حق مسلم اين تيم به ويژه مديريت كلان آنها بود. بقيه تيم ها و حتي كارخانه هاي بزرگ صنعتي مي توانند ذوب آهن را الگو قرار داده و براي ورزش خود برنامه ريزي اساسي انجام دهند. اگرچه ذوب آهن روز گذشته در ابومسلم با يك گل مغلوب شد، اما همچنان با ۲۵ امتياز درصدر ايستاده و قهرمان نيم فصل شد. مقاومت يك نيمه اي ذوب آهن در شروع وقت دوم شكست و ايمان رزاقي راد از زاويه بسته آرمناك پطروسيان را تسليم ضربه حساب شده اش ساخت.
اين دومين باخت قهرمان نيم فصل در سيزده ديدار بود.
در رشت در زميني نامساعد و لغزنده استقلال و پگاه با تأخير ۲۴ ساعته به ميدان رفتند. در يك بازي سراسر فيزيكي و درگيرانه استقلال با محوريت عليرضا منصوريان و ستار همداني در خط مياني و واحدي نيكبخت و علي سامره در حمله برتري خود را بر ميزبان تحميل ساخت و توانست به يك پيروزي با ارزش دست پيدا كند. استقلال در اواسط نيمه اول روي تيزهوشي و شم گلزني عنايتي با جاگيري مناسب روي كرنر نواخته شده از سمت چپ به گل سرنوشت ساز رسيد. استقلال در نيمه دوم هم با قدرت موفق به اداره كردن بازي و مانع از دستيابي ميزبان تشنه مساوي به گل شد. در اهواز در برخورد تهاجمي دو تيم پاس و استقلال پنج گل روييد كه سهم تيم ميهمان پاس سه گل بود. ميزبان كه آمده بود با حمايت تماشاگرانش ناكامي دو هفته اي را به فراموشي بسپارد اسير گل زودهنگام عباس آقايي شد.
002552.jpg

در شرايطي كه شاگردان حجازي با اتكاء به بازي گروهي و تكنيك بالاي خود به دنبال رسيدن به گل تساوي بودند، باز هم روي يك ضدحمله تن به پذيرش گل دوم دادند. اوج بازي دو تيم در نيمه دوم بود كه استقلال توانست فاصله را به حداقل رساند. در اصفهان سپاهان قهرمان دوره پيش پس از هفته ها مقابل برق شيراز رنگ پيروزي را به خود ديد و با قدرت موفق به شكست تيم جوان برق شد. سپاهان براي رسيدن به جمع تيم هاي بالاي جدول هنوز راه طولاني در پيش دارد.در شيراز سايپا ركورددار مساوي در جدول نيم فصل برابر ميزبان خود فجر سپاسي باز هم امتيازات بازي را تقسيم كرد. سايپا با اين تساوي همچنان در انتهاي جدول ماند و دل به بازيهاي دور برگشت بست.پيكان هم آخرين بازي نيم فصل را با شادي به پايان برد. شاگردان ذوالفقارنسب در ورزشگاه اختصاصي خود با دو گل شموشك نوشهر را بدرقه كردند و با كسب امتيازات اين بازي خود را تا ميانه جدول بالا كشيدند.در آخرين بازي هفته عصر ديروز در ورزشگاه آزادي تيم سابق بگوويچ فولاد برابر تيم جديدش پرسپوليس ايستاد.پس از يك نيمه بدون گل ، علي دايي با زدن دوازدهمين گل اين فصل خود بر طلسم ناكاميهاي پرسپوليس مقابل فولاد در تهران خاتمه داد .پرسپوليس با اين برد با ۲۳ امتياز در كورس قهرماني باقي ماند .

مازندران قهرمان كشتي ايران شد
گروه ورزشي: شصت و سومين دوره پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني كشور با قهرماني تيم پرستاره مازندران در سالن شهداي هفتم تير تهران به پايان رسيد و تيم تهران عليرغم دارا بودن سه تيم الف و ب و توابع تهران و بهره مندي از شرايط ميزباني نتوانست اين امتياز را از آن خود كند. مطالبي برگرفته از اين مسابقه ها را با هم مي خوانيم:
آيت  واگذاري مربي تيم مازندران
يكي از علل قهرماني مازندران در اين دوره استفاده از تركيبي جوان و با تجربه بود. بهره گيري از كشتي گيراني كه شايستگي خود را در مسابقه هاي انتخابي مازندران نشان داده بودند در موفقيت تيم ما نقش عمده اي داشت.
رحيم جدي رئيس هيأت تهران
علت عدم كسب قهرماني تيم تهران قرعه بد بود. در كنار اين مسئله جبهه گيري داوران مازندراني عليه تيم تهران يكي ديگر از علل عدم قهرماني تيم تهران بود. در حالي كه بايد در چنين رقابت هاي حساسي، قضاوت ها را به داوران ساير شهرستان ها واگذار مي كردند.
دكتر محمدتوكل
عضو كميته فني فدراسيون كشتي
اين رقابت ها آنطور كه انتظار مي رفت در حد و اندازه مسابقه هاي قهرماني كشور برگزار نشد. فدراسيون بايد سياستي اتخاذ كند تا اگر كسي به عنوان قهرماني دست مي يابد واقعاً در حد و اندازه يك قهرمان كشور باشد.
بابك نورزاد ۳ ، محمدرضايي يك
سه دقيقه اول اين مسابقه حساس در وزن ۵۵ كيلوگرم بدون امتياز به پايان رسيد. در كمرگيري ،محمد رضايي قصد اجراي فن را داشت كه دستش باز شد و يك امتياز از دست داد. در ادامه رضايي با دو خم يك امتياز گرفت و سپس خاك شد تا در پايان ۶ دقيقه مبارزه كار به سينه به سينه بكشد كه نورزاد يك امتياز ديگر گرفت و ۳ بر يك پيروز اين ميدان شد.
بهنام طيبي ۳، عليرضا درويشي ۲
در حساس ترين كشتي وزن ۶۰ كيلوگرم بهنام طيبي از مازندران در يك فينال زودرس به مصاف عليرضا درويشي از تهران رفت و به پيروزي ۳ بر ۲ دست يافت. در آخرين ثانيه هاي اين كشتي درويشي قصد اجراي فن سروته يكي را داشت اما به دليل اينكه طيبي مايه اجراي فن را در اختيار داشت امتيازي به درويشي داده نشد تا در عين شايستگي از راهيابي به مرحله بعد بازماند.

ليگ برتر واليبال ايران
صداي پاي مدعيان اصلي مي آيد
گروه ورزشي: ليگ برتر واليبال ايران با عبور از بازيهاي هفته نهم به يكقدمي بازيهاي نيم فصل خود رسيده است.
در اين هفته اگر چه پاس پس از سه هفته با ديدن رنگ پيروزي مقابل سايپا همچنان با يك بازي بيشتر نسبت به ديگر تيم ها در صدر ماند، اما صداي پاي مدعيان اصلي را بخوبي مي شود شنيد. صنام، پيكان و پگاه با پيروزيهاي پياپي منتظر استراحت پاس هستند تا جاي اين تيم را در صدر جدول بگيرند. پيكان در مصاف با دخانيات يك تمرين جدي را پشت سر گذاشت و بدون كمترين آزار از سوي حريف به يك برد بدون درد سر رسيد. در اهواز صنام با رفع مصدوميت بازيكنان كليدي اش در قالب يك تيم مدعي آماده نشان داد. لوله سازان در طول سه ست هرگز در برابر آمادگي مطلوب شاگردان كارخانه مجالي براي خودنمايي نيافتند. صنام تنها تيم يك باخته در جدول است.
در اروميه پگاه برابر فولاد سبا يك ست را از دست داد. پگاه پس از درخشش چند هفته اي نشان داد كه داراي ثبات لازم نيست و نوسانات موجود به ضرر اين تيم تمام شد. در حساس ترين بازي هفته در گنبد، نئوپان با شكست برق دست به كاري بزرگ زد. گنبدي ها به لطف حمايت همه جانبه تماشاگران خود و ارائه يك بازي قدرتمندانه شكست دهنده پيكان و پاس را دست خالي روانه تهران ساختند.
نتايج هفته نهم
پيكان تهران ۳ - دخانيات تهران صفر
پاس تهران ۳ - سايپا تهران ۲
نئوپان گنبد ۳ - برق تهران يك
پگاه اروميه ۳ - فولاد سبا اصفهان يك
لوله سازي اهواز صفر - صنام تهران ۳

تابلوي نتايج ليگ برتر
* استقلال اهواز ۲ - پاس تهران ۳
گل ها: عباس آقايي (۱)، آرش برهاني (۴۶) و خداداد عزيزي (۴۹) براي پاس و امير خليفه اصل (۶۹) و داود حقي (۷۶) از روي نقطه پنالتي براي استقلال
* پيكان تهران ۲ - شموشك نوشهر صفر
گل ها: مهدي تاجيك (۲) و اسماعيل حلالي (۲۵)
براي پيكان
* ابومسلم خراسان يك - ذوب آهن اصفهان صفر
گل : ايمان رزاقي (۴۹)
* پگاه گيلان صفر - استقلال تهران يك
گل: غلامرضا عنايتي (۲۴)
*فولاد مباركه سپاهان ۲ - برق شيراز صفر
گل ها:  محرم نويدكيا (۲ و ۴۸)
* فجرسپاسي يك - سايپا تهران يك
گل ها: سياوش اكبرپور (۲۵) براي فجر و مهدي اميرآبادي (۵۶) براي سايپا
* پرسپوليس تهران يك - فولاد خوزستان صفر
گل: علي دايي (۶۹)

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |