شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲ - Dec 13, 2003
اِسْتَنْزِِِِِِلُوا الّرِزْقَ بالصَّدَقَهِ.
روزي را با دادن صدقه فرود آريد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
گفت با ما منشين كز تو سلامت برخاست
دل و دينم شد و دلبر به ملامت برخاست
كه نه در آخر صحبت به ندامت برخاست
كه شنيدي كه درين بزم دمي خوش بنشست
دو اثر ايراني در ميان شش نامزد نهايي
درخشش «كيهان كلهر» در جايزه گرامي
دو اثر از كيهان كلهر نوازنده و آهنگساز صاحب نام ايراني در ميان ۶ اثر نهايي بخش موسيقي جايزه گرامي قرار گرفته است.
به گزارش همشهري، كاست «باران» كه حاصل همكاري شجاعت حسين خان و كيهان كلهر است و چهارمين مجموعه از سري كارهاي غزل محسوب مي شود كه هنوز در ايران فرصت انتشار پيدا نكرده به همراه اثر مشترك كلهر با حسين عليزاده، محمدرضا و همايون شجريان با عنوان «بي تو به سر نمي شود» دو اثري است كه در فهرست نهايي جايزه گرامي قرار گرفته اند.
چهل و ششمين دوره جايزه گرامي، كه از آن به عنوان اسكار موسيقي ياد مي شود به آثار توليد يا عرضه شده از اكتبر ۲۰۰۲ تا اكتبر ۲۰۰۳ اعطا مي شود و دو اثر يادشده از ميان ۲۰۰ اثر انتخاب شده اند.
مجموعه «غزل» گونه اي خاص از موسيقي تلفيقي است كه در آن براي نخستين بار دو هنرمند از شرق همنوازي مي كنند. در حالي كه در گذشته عمده كارهايي كه تحت عنوان موسيقي تلفيقي انتشار مي يافت، حاصل همكاري يك موزيسين غربي با يك نوازنده شرقي بود.
مراسم نهايي جايزه گرامي ۸ فوريه در لس آنجلس برگزار مي شود.

مادر! من جايزه را بردم
002544.jpg
جي ام كوئتزي، برنده جايزه نوبل ادبي سال جاري، جايزه خود را به مادرش تقديم كرد و با گريه گفت: او الان زنده نيست كه جايزه گرفتن مرا ببيند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر، كوئتزي در ميان جمع ۱۳۰۰ نفره حاضران در مراسم اعطاي جايزه نوبل سئوال كرد: واقعا اگر جايزه نوبل براي مادران ما نباشد، پس براي كيست ؟ وي آنگاه در حالي كه احساساتي شده بود ، گفت: مادر، مادر، من جايزه را بردم. مادر عزيزم اين واقعا شگفت آور است.
كوئتزي يك نويسنده سفيد پوست اهل آفريقاي جنوبي است كه پيش از اين دو بار برنده جايزه معتبر ادبي«بوكر» شده است.

موفقيت هنرمند كاريكاتوريست ايراني
در جشنواره تولنئينو ايتاليا
002540.jpg
بهار موحد بشيري، بانوي كاريكاتوريست ايراني در بيست و دومين جشنواره بين المللي كاريكاتور تولنئينو ايتاليا با عنوان لوئيجي ماري دربخش كاريكاتور چهره موفق به دريافت مدال ويژه و لوح تقدير شد.
بهار موحد بشيري كه در رشته دندانپزشكي فارغ التحصيل شده است از ده سال پيش فعاليت خود را به عنوان كاريكاتوريست چهره آغاز كرد و با سبك ويژه اي كه در پيش گرفت موفق شد آن را ارتقا بخشد.
خاستگاه و بيشترين حوزه فعاليت اين هنرمند ماهنامه طنز و كاريكاتور بوده است.

برگزيدگان جشنواره تئاتر ايران زمين
پنجمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر ايران  زمين  پنجشنبه  شب در اهواز به  كار خود پايان  داد.
هيأت  داوران  اين  جشنواره  كه  متشكل  از رويا تيموريان ، سعيد پور صميمي و حميد سمندريان  بود رتبه  دوم  كارگرداني  را به  «رضا صابري » براي  نمايش  بازينامه  باستان  از مشهد اختصاص  دادند.
هيأت  داوران  همچنين  «مجيد واحدي  زاده » براي  نمايش  «آواي  مهر» از اردبيل و «هواس  پلوك » براي  متن  نمايش  «گور سنگي » از كرمانشاه  را بعنوان  رتبه دوم  نمايشنامه  نويسي  اين  جشنواره  برگزيدند.هيأت  داوران  اين  جشنواره  در رده  بازيگري  رتبه  دوم  را به  خانم  «نداكلرنگي » براي  بازي  در نمايش  «نقل  آخر» از اهواز اختصاص  دادند.
خانم  «صفورا آغاسي  زاده » نيز براي  بازي  در نمايش  «بازينامه  باستان »از مشهد رتبه  سوم  بازيگري  اين  جشنواره  را به  خود اختصاص  داد.
«حسام  شاه » براي  بازي  در نمايش  «عالم  كوچك » از سوريه  بعنوان  رتبه اول  بازيگري  مرد اين  جشنواره  معرفي  شد و تنديس  جشنواره ، ديپلم  افتخار،يادمان  جشنواره  و چهار سكه  طلا را از آن  خود كرد.
«طلال  نصرالدين » براي  بازي  درنمايش  «خروس » از كشورسوريه  بعنوان  رتبه دوم  بازيگري  مرد اين  جشنواره  معرفي  شد و لوح  تقدير، يادمان  جشنواره  ودوسكه  طلا را از آن  خود كرد.
رتبه  سوم  بازيگري  مرد اين  جشنواره  نيز به  «بهزاد خير اللهي » براي  بازي در نمايش  «بر ارابه  خدايان » از اهواز اختصاص  يافت.
داوران  به  خاطر كار گروهي  و اجراي  صميمانه جايزه  خود را شامل  تنديس  جشنواره ، ديپلم  افتخار، يادمان  جشنواره  و ۱۰سكه  بهار آزادي  به  نمايش  «ايران » از رشت  اهداء كرد.
اين  هيأت  اثر برگزيده  اين  جشنواره  را نمايش  «ايت  لر» از كشور جمهوري آذربايجان  معرفي  كرد و تنديس  جشنواره ، ديپلم  افتخار، يادمان  جشنواره  و۱۰ سكه  بهار آزادي  به  دست  اندر كاران  اين  نمايش  اهدا كرد.

۱۰ فيلم نفت و دفاع مقدس در سينماهاي خوزستان
۱۰ فيلم با موضوع نفت و دفاع مقدس در نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت در سينماهاي خوزستان به نمايش درمي آيد.
به گزارش ستاد خبري جشنواره اين فيلمها عبارتند از: عيسي مي آيد (علي ژكان)، كوچه هاي عشق (خسرو سينايي)، تركش هاي صلح (علي  شاه حاتمي)، پل آزادي (مهدي مدني)، دكل (عبدالحسين برزيده)، سايه هاي هجوم (احد اميني)، انهدام اسكله البكر (كار گروهي)، آبادان شهر مظلوم (حميدرضا اسلاملو)، بال ملائك (حجت الله سيفي) و از خرمشهر تا ابديت (عليرضا سلاميان).
بخش نفت و دفاع مقدس از بخشهاي جنبي نخستين جشنواره بين المللي فيلم نفت است كه در آن توليدات سينماي ايران در زمينه نفت در سالهاي جنگ تحميلي بررسي خواهد شد.

مراسم بزرگداشت «جهانگير ملك» برگزار شد
مراسم نخستين سالگرد درگذشت «جهانگير ملك» نوازنده  قديمي تنبك در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين مراسم كه به همت خانواده  مرحوم ملك برپا شد و با استقبال بسيار مردم و هنرمندان همراه بود، همايون خرم، فرهنگ شريف و ... به سخنراني درباره مرحوم ملك پرداختند.همايون خرم در اين مراسم گفت: استاد ملك جز با عشق ساز نزد و ضرب نگرفت و اگر امشب ما اينجا هستيم از بركت حضور عشقي است كه وي به هنر موسيقي داشت. وي افزود: موسيقي ما با عرفان عجين شده و در عرفان نيز معرفت و تعالي از مهم ترين اركان هستند.
همه  موسيقي دانان اجزاي يك سلسله هستند و اين قشر، در پستي و بلندي هاي مختلف پايدار بوده اند. در ادامه فيلمي از زندگي استاد جهانگير ملك نمايش داده شد و سپس گروه «عرفان» به اجراي برنامه پرداختند.

فيلم هاي بخش مسابقه بين الملل جشنواره نفت
اسامي فيلمهاي شركت كننده در بخش مسابقه بين الملل نخستين جشنواره فيلم نفت اعلام شد. به گزارش ستاد خبري جشنواره ، ۷ فيلم از ۶ كشور در اين بخش به نمايش درمي آيد.فيلم ها عبارتند از: در ميانه ناكجا (ناتالي اشتاين بارت- آلمان)، حمله به پمپ بنزين (سنگ حين كيم- جمهوري كره)، فردا (ستسو ناكاياما- ژاپن و ايران)، شعله ور (جي اندروز- آمريكا)، غصه هاي پمپ بنزين ها (لوئيز بلانگر- كانادا)، سفينه (مايكل بي- آمريكا) و قول (شون پن- آمريكا) اين فيلم ها با زيرنويس فارسي در سينماهاي نفت آبادان و هلال اهواز به نمايش گذاشته خواهند شد.

كتاب «كمال الدين بهزاد» تجديد چاپ مي شود
كتاب ارزشمند «كمال الدين بهزاد» نوشته قمر آريان به مناسبت همايش كمال الدين بهزاد و براي سومين بار تجديد چاپ مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين كتاب كه براي اولين بار در سال ۱۳۴۷ به قلم دكتر قمر آريان و توسط وزارت فرهنگ و هنر به چاپ رسيده بود، براي سومين بار توسط انتشارات هيرمند و با حمايت فرهنگستان هنر تجديد چاپ مي شود.
اين كتاب كه براي كيفيت بهتر، تصاوير آن بهينه سازي شده است، با مقدمه اي از قمر آريان و دكتر بهمن نامور مطلق تجديد چاپ مي شود.

بهارستان
به ياد داشته باشيد
چمن براي لگدكوب كردن نيست
چمن براي تماشاست
چمن صداي درخت است
چمن صداي تماشاست.
سيروس مشفقي

نگارستان
دو سطح
002542.jpg
۱- دانيل بورن Daniel Buren
۲-تولد:بولن بيلانكورت ۱۹۳۸
۳- سبك هنرمند: ميني ماليسم (بين سالهاي ۷۰-۱۹۶۰ در آمريكا آغاز شد. در اين سبك سادگي و دور بودن از فرم هاي خاص براي بيان مقصود مدنظر بود. اما بيشتر موضوع ها انتقادي و خاص بود. در واقع اين سبك نقطه متضاد سبك آبستركت اكسپرسيونيسم است).
۴- زندگينامه هنرمند: «بورن» يكي از پيشگامان هنر «كانسپچوال» در فرانسه است. در كارهايش از مواد مختلف مثل: سنگ مرمر، پارچه، پرچم هاي رنگي، رنگهاي مختلف، گچ و... استفاده مي كند. او با كارهايش عقايدش را بي پروا بيان مي كند.
۵- نام اثر و مشخصات: «دو سطح» /۸۶-۱۹۸۵/ سنگ مرمر سياه و سفيد / مساحت كار: ۵۰*۶۷ متر / منظره اي تماشايي از قسمتي از ورودي «قصر رويال» در «پاريس» را مي بينيد. هر يك از ستونها از جنس مرمر بوده و با خطوط سياه و سفيد طراحي شده است.
۶- محل نگهداري اثر: پاليس - رويال / پاريس.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
مهاجرت
از هنگامي كه ناصرالدين شاه قاجار در سال ۱۲۷۴ كشته شد، هرج و مرج و ضعف دولت مركزي ايران رو به افزايش نهاد. مظفرالدين شاه، سلطان ناتواني بود كه نمي توانست جنگ قدرتي را كه پس از مرگ پدرش به راه افتاد مهار كند. از سوي ديگر انديشه هاي جديد نيز توسط تحصيل كرده ها و دنيا ديده ها به درون جامعه ايراني نفوذ يافته بود و ايران در آستانه تحولي بزرگ قرار داشت. ظلم هايي كه موسيو نوز بلژيكي، رئيس گمرك كشور، به بازرگانان و زيردستانش مي كرد، او را در چشم مردم نامحبوب كرده بود و ماجراي آشكار شدن عكس هاي معروفي كه او را در لباس روحانيت نشان مي داد غائله  به پا كرد. اما كوشش هايي كه براي بركناري نوز انجام گرفت بي ثمر ماند.
چندي بعد ماجراي چوب زدن به پاي تجار قند نخستين جهش بزرگ را براي شكل دادن به جنبش مشروطه خواهي ايرانيان، ايجاد كرد. علاءالدوله حاكم مستبد تهران براي پايان دادن به كمبود قند دستور داده بود به پاي چند تاجر چوب بزنند و به توضيح آنان كه سبب گراني قند، جنگ روس و ژاپن است توجهي نكرد. روحانيون بزرگ (طباطبايي و بهبهاني) از اين رفتار دلگير شدند. بازاريان نيز دكان هاي خود را بستند و در مسجد بازار جمع شدند.
سيد جمال الدين واعظ اصفهاني در سخناني در حضور علماء، به بدگويي از حكومت استبدادي پرداخت. امام جمعه كه در جمع حاضر بود، جمله اي از گفته هاي او را بهانه كرد و اطرافيانش را به راندن مردم از مسجد و كتك زدن معترضان واداشت. حكومتيان نيز به جان مردم افتادند و هنگامه اي بر پا شد. علماي بزرگ سرانجام با ياري كساني، از مهلكه جان به در بردند. شرايط دشواري پيش روي آن ها قرار داشت. از سويي مي دانستند عين الدوله، صدر اعظم مقتدر و مستبد وقت، اين فرصت را براي سركوب جنبش مردم از دست نخواهد داد. از سوي ديگر پشتيباني نكردن از بازرگانان بازار ممكن نبود. آيت الله طباطبايي چاره را در اين ديد كه مدتي از شهر خارج شوند. چنين شد كه تصميم به مهاجرت به حضرت عبدالعظيم گرفتند. روز بعد، ۲۱ آذر ۱۲۸۳، تجار و گروهي از مردم به رهبري علمايي چون طباطبايي، بهبهاني، حاج شيخ مرتضي، سيد جمال الدين افجه اي، ميرزا مصطفي، شيخ محمد صادق كاشاني و شيخ محمد رضا قمي به سوي حرم حضرت عبدالعظيم حركت كردند. درباريان، امام جمعه و روحانيوني را كه با كوچندگان همراه نشدند، پاداش دادند و كوشيدند هيچ امتيازي به مهاجران ندهند. اما پايداري و خوش فكري مهاجران نتيجه داد و مدتي بعد پس از گرفتن امتيازهايي از شاه (از جمله بركناري عين الدوله و وعده برپايي عدالتخانه) ، با عزت و احترام به تهران بازگردانده شدند.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
زندگي
خدا را شكر سالم است. چشم ها و دستها و پاهايش، همه در اندازه هاي كوچكتر و لبخند شيرينش.
درست در دوراني كه فكر مي كردم هيچ كاري از من ساخته نيست. موجود زنده اي را در خود مي پروراندم و به خواست خداوند به او زندگي بخشيدم و اكنون معنابخش يكي از زيباترين كلمات هستي هستم: مادر.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
بخت
نيويورك: صندوقدار يك فروشگاه در آمريكا كه مورد اهانت يك مشتري بي ادب قرار گرفته بود، صاحب ۱۸ هزار دلار پول نقد شد.
صندوقدار اين فروشگاه وظيفه داشت از مشتريان كه قصد خريد بليت هاي بخت آزمايي را داشتند كارت شناسايي عكسدار بخواهد تا مطمئن شود، خريدار بليت بيش از ۱۸ سال سن دارد.چندروز پيش هنگامي كه وي از يكي از مشتريان درخواست كارت شناسايي كرد، اين مشتري به او اهانت كرد و بليت را روي زمين انداخت.اما چون بليت خدشه دار شده بود، صندوقدار پول آن را داخل صندوق واريز كرد و بليت را به خانه برد. از قضا شماره اين بليت به عنوان شماره بيست برنده اعلام شد و او صاحب ۱۸ هزار دلار گرديد.
هويت سارق
آيووا: صاحب يك رستوران در آمريكا سال ها قبل متوجه شده بود هر روز از صندوق رستوران سرقت صورت مي گيرد اما هرگز نتوانست سارق را بيابد.اما ديروز پس از گذشت ۳۰ سال، هويت سارق رستوران مشخص شد.
روز گذشته صاحب ۶۳ ساله اين رستوران پاكت نامه اي حاوي ۵ اسكناس ۱۰۰ دلاري دريافت كرد. در نامه اي كه همراه اسكناس ها بود اين چند سطر نوشته شده بود:من ۳۰ سال پيش شاگرد شما بودم كه هر روز از صندوق سرقت مي كردم. من تمام مبلغي را كه سرقت كرده بودم با بهره آن محاسبه كردم كه در حدود ۵۰۰ دلار شد. اميدوارم كه اين مبلغ شما را راضي كند و مرا ببخشيد.
بزرگترين عدد اول
ديترويت: بيش از ۲۰۰ هزار كامپيوتر سالها در تلاش بودند تا بزرگترين عدد اول جهان را بيابند كه سرانجام يكي از دانشجويان دانشگاه ميشيگان موفق به انجام اين كار شد.اين عدد، ۶۳۲۰۴۳۰ رقمي است و براي نوشتن آن به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ برگ ورق نياز مي باشد. عدد كشف شده، در حدود ۲ ميليون رقم بيش از بزرگترين عدد اولي است كه قبلاً  شناخته شده بود.
مضرات تعطيلات براي سگ ها
دالاس: تعطيلات طولاني هم براي انسان كسالت آور است و هم براي سگ ها.نتايج تحقيقات دامپزشكان كانادايي حاكي از آن است، سگ ها در زمان تعطيلات طولاني، ۱۰ درصد بيشتر از ساير مواقع اطرافيان خود را گاز مي گيرند.معمولاً در زمان تعطيلات، رفت و آمد مردم بيشتر مي شود و چون سگ ها در طول روز، رفت و آمد چهره هاي تازه را مشاهده مي كنند، دچار تغيير رفتار مي شوند و اطرافيان خود را گاز مي گيرند.
مزاحمت صوتي
توكيو: يك زن در ژاپن به اتهام ايجاد مزاحمت صوتي براي همسايه خود به مدت ۷ ماه، دستگير شد. اين خانم ۴۷ ساله هر روز صداي ۶ دستگاه راديو خود را تا آخرين درجه زياد مي كرد و زنگ نه ساعت بزرگ و كوچك را بصدا درمي آ ورد تا همسايه اش را آزار بدهد.نكته جالب اينكه، وي به مدت ۷ ماه هر روز اين كار را انجام مي داد به همين دليل همسايه وي در نهايت دچار سردردهاي شديد و گوش درد شد.
سكه هاي اندونزي در لندن
لندن: تعدادي سكه كشور اندونزي كه متعلق به قرن هفدهم است در كنار رودخانه تايمز شهر لندن كشف شد. اين براي اولين بار است كه سكه هاي كشور اندونزي در انگليس يافت مي شود.هنوز مشخص نيست كه اين سكه ها چگونه به انگليس رسيده اند، زيرا در قرن هفدهم، سكه هاي مورد نظر در لندن ارزشي نداشتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۶ دقيقه

گل و گياه
خاكشير
002538.jpg
نام علمي: Erysimum Bowles Mouve
خانواده: CRUCIFERAE
گياهي است دائمي، مقاوم، درختچه مانند، هميشه سبز، با بلندي ۷۵ سانتي متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر، داراي برگ هاي باريك نيزه اي شكل سبز مايل به خاكستري، گلهاي ارغواني روشن آن به قطر ۵/۱ سانتي متر از اواخر زمستان تا تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها:به مكان آفتابي،خاك نسبتا غني با زهكشي خوب وخنثي يا قليايي نياز دارد.پس از گلدهي هرس مي شود.
ازدياد: كاشت بذر در گلدان در شاسي سرد در بهار، تهيه قلمه نيمه خشبي در بهار يا تابستان. در اواسط پاييز به محل اصلي انتقال يافته كاشته مي شود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |