شنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۶ - Nov 15, 2003
دلايل تأييد حكم اعدام متهمان قتل هاي محفلي كرمان اعلام شد
گروه اجتماعي: قاضي پرويزي، صادركننده  راي پرونده  قتل هاي محفلي كرمان پس از ارجاع به ديوان عالي كشور به تشريح استنادات خود براي صدور مجدد حكم اعدام براي متهمان اين پرونده پرداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين پرونده كه پس از صدور حكم قصاص متهمان آن، در شعبه ي ۹ دادگاه عمومي كرمان از سوي قاضي اميري تبار با اعتراض متهمان مواجه شد، براي رسيدگي به تجديدنظرخواهي به ديوان عالي كشور ارجاع شد.
ديوان عالي راي قصاص متهمان اين پرونده را به دليل اينكه متهمان مدعي به مهدورالدم بودن مقتولان بودند و همچنين به دلايل شش گانه  ديگري كه در پرونده مضبوط است؛ راي را نقض و به دادگستري كرمان جهت ارجاع به شعبه  هم عرض فرستاد بنابراين پرونده با دستور رياست كل دادگستري به شعبه  ۱۰ دادگاه عمومي كرمان ارجاع شد.
اما اين شعبه  نيز در نهايت راي قصاص متهمان را تاييد كرد. در عين حال پرويزي اتهام آدم ربايي را در اين پرونده وارد ندانست و متهمان از اتهام مزبور، برائت حاصل كردند.
قاضي پرويزي در گفت وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا با بيان اينكه راي صادره از سوي شعبه  ۱۰ كماكان قابل تجديدنظر است، ارائه  جزئيات آن را مخالف موازين قانوني دانست و اظهار داشت: طي دفاعياتي كه متهمان داشتند نتوانستند مهدورالدم بودن مقتولان را اثبات كنند؛ شرع مقدس در مواردي از قبيل سب النبي و...، فرد را مهدورالدم و به اجراي حكم حد سب النبي مجاز دانسته لكن هر كسي در نظام مقدس جمهوري اسلامي با توجه به اينكه قوه  قضاييه مسئول رسيدگي به اين گونه موارد است، عمل خودسرانه  افراد را حتي در چنين موردي مجاز ندانسته و اين قضيه نيز بايد توسط دادگاه صالح رسيدگي و چنانچه موضوع ثابت شود، دادگاه حكم مقتضي در خصوص شخص ساب النبي صادر كند و به دليل اينكه اين افراد نتوانستند چنين امري را ثابت كنند، راي قصاص براي آنها صادر شد.
وي با بيان اينكه حكم قصاص صادره بر مبناي قانون و فتاواي برخي فقها من جمله حضرت امام (ره) بوده است، يادآور شد: در تحريرالوسيله  امام (ره) دقيقا به اين امر اشاره شده است، علاوه بر آن در فرمان ۸ ماده اي حضرت امام (ره) مسائلي مطرح شده كه من در صدور راي به مواد ۲ تا ۷ اين فرمان كاملا اشاره و استناد كرده ام.
پرويزي گفت: اثبات اتهام آدم ربايي اركان قانوني دارد و مواد قانوني در اثبات اين اتهام بايد با مستندات پرونده تطبيق كند تا بتوان فرد را آدم ربا خواند و چون نتيجه  فعل مرتكبان منجر به قتل شده لذا فعل آدم ربايي محقق نشده و به دليل اينكه متهمان از زمان دستگيري قربانيان و صحبت با آنان نتوانستند جرمي را براي آنها ثابت كنند، تصميم به قتل آنها مي گيرند لذا جرم آدم ربايي از نظر اين دادگاه منتفي اعلام شد.
قاضي پرويزي با بيان اينكه متهمان اين پرونده در راي بدوي به عنوان ضابط قضايي تلقي نشده و اين امر به طور فرضي مطرح شده بود، گفت: ديوان عالي بر روي اين نكته حساسيت نشان داد و بر راي دادگاه بدوي ايراد گرفت. دادگاه بدوي هم اتهام آدم ربايي مطرح كرده و هم گفته اين متهمان به عنوان ضابط دادگستري عمل كردند و اين تناقض دارد. ديوان گفته اگر كسي ضابط دادگستري باشد و عملي به عنوان مثال دستگيري متهم را انجام داده باشد، ديگر آدم ربايي محسوب نمي شود و پرونده براي رفع نقص به ما ارجاع شد.
وي اضافه كرد: ما نيز بررسي هايي كرديم و دفاعيات متهمان نشان داد كه اين افراد معتقد بودند كه با امكاناتي كه در اختيارشان بوده در راستاي ضابط قضايي بودن، اقدام كرده اند؛ هرچند كه هيچ حكمي از جايي - نه حكمي از دادگستري و نه فرماندهان مافوقشان - نداشتند اما چون نهايتا مقتولان را به پايگاهشان - پايگاهي كه رسميت آن در تاريخ ارتكاب قتل هاي فجيع، مورد تاييد بسيج كرمان قرار نگرفته است - و يا آن مكاني كه در اختيارش بوده بردند و تحت بازجويي قرار دادند، ديگر اين اقدام آدم ربايي محسوب نمي شود و از طرفي نيز نتيجه منجر به قتل شده است.
پرويزي در پاسخ به اينكه آيا براي شعبه  ۱۰ دادگاه عمومي كرمان ضابط قضايي بودن اين افراد محرز شده است؟ گفت: خودشان گفتند و طبق تحقيقات اين امر ثابت شده؛ ما فرماندهان مافوق اين افراد را آورديم و به عنوان مطلع از آنان تحقيقاتي شد و اين افراد صدور حكم به متهمان را براي قتل اين چند نفر تكذيب كردند.
وي اضافه كرد: ما به دليل اينكه فرماندهان مافوق اين افراد به عنوان مطلع احضار و تحقيق شده بودند، اسامي آنها را در دادنامه صادره نياورده ايم؛ البته متهمان پرونده مدعي بودند كه در مقام ضابط دادگستري به عنوان بسيجي به قتل ها اقدام مي كردند.
قاضي پرويزي در پاسخ به سوالي درباره  روابط نامشروع متهمان گفت: در خصوص يكي از اين متهمان اين اتهام ثابت و راي لازم صادر شد و باقي افراد نيز به دليل انكار اين اقدام ثابت نشد زيرا در امور شرعي از قبيل زنا، با انكار بعدي، حد، جاري نمي شود.
رييس شعبه  ۱۰ دادگاه عمومي كرمان يادآور شد: اگر اين راي مورد اعتراض طرفين پرونده، اولياي دم يا متهمان قرار گيرد، در راستاي تجديدنظرخواهي آنها پرونده مجددا به ديوان عالي كشور خواهد رفت كه ممكن است راي اين شعبه نيز نقض و يا تاييد شود؛ بنابراين اگر از ناحيه  هيچكدام از طرفين به راي شعبه  ۱۰ اعتراضي صورت نگيرد، پس از ۲۰ روز قطعي خواهد شد.

رئيس فراكسيون زنان مجلس:
بيكاري و كمبود مسكن مهم ترين مشكل ازدواج جوانان كشور است
001446.jpg
ايسنا: حميده عدالت نماينده  مردم دشتستان در مجلس گفت سن ازدواج جوانان هر سال افزايش پيدا كرده، در واقع در گذشته سطح توقع جوانان و خانواده هاي آنها نسبتا كم و جامعه به طور كل قانع بود.
نماينده  دشتستان در ادامه گفت: امروزه دختر و پسر جوان ما زماني تن به ازدواج مي دهند كه از نظر امكانات اوليه تامين باشند، و در اين راستا مشكل مسكن و عدم شغل مناسب از جمله مسائلي است كه ازدواج آنها را به تاخير انداخته است.
وي با بيان اين كه توقعاتي كه طرفين براي تشكيل يك زندگي مشترك انتظار و نياز دارند زياد است، تصريح كرد: در واقع در اين مقطع درآمدي كه يك جوان به دست مي آورد، نه تنها كفاف زندگي روزمره  وي را نمي دهد؛ بلكه به طور يقين اين مقدار درآمد براي تشكيل زندگي مشترك كافي نخواهد بود.

۳۵۰۰ «روستامهد» تا پايان برنامه سوم توسعه گشايش مي يابد
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: حدود ۳۵۰۰ روستامهد تا پايان برنامه سوم توسعه در روستاهاي كشور افتتاح مي شود.
دكتر علم الهدايي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان افزود: تا كنون بيش از ۲ هزار روستا مهد با هدف رشد و پرورش كودكان زير ۶ سال، با توجه به شرايط اقليمي و اجتماعي روستاهاي كشور احداث شده است.وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۴۰ هزار كودك زير ۶ سال از آموزشهاي غيرمستقيم اين مهدها كه توسط دختران تحصيلكرده روستاها اداره مي شوند، برخوردار بوده و پيش بيني مي شود تا پايان امسال تعداد اولين مهدها به ۲۵۰۰ افزايش يابد.وي گفت: همچنين در روستاهاي بعضي استانها نظير آذربايجان غربي، خراسان، فارس، سيستان و بلوچستان مهدهاي روستايي توسط يونيسف احداث شده است.

سعيد ابوطالب و سهيل كريمي در جمع خبرنگاران:
آمريكايي ها از جريان آزاد اطلاعات ناخرسندند
گروه اجتماعي: آمريكاييها از جريان  آزاد اطلاعات  كه  ايران   ايجاد كرده  است  ناخرسندند و با دستگيري  و مزاحمت  براي خبرنگاران  مي خواستند از گزارشگري  و مستندسازي  تلويزيون   ايران  جلوگيري  كنند.به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر سعيد ابوطالب مستندساز آزاد شده  صدا و سيما چهارشنبه درجمع  خبرنگاران  با اعلام  اين  مطلب  درباره  دستگيري  به  وسيله  نيروهاي  آمريكايي  گفت : ما براثريك  اتفاق  نادر و كاملا غير قانوني  بازداشت  شديم  و در سه  مرحله  در دست تفنگداران  آمريكايي  در ديوانيه  زندان  معروف  بغداد، اردوگاهي  در بندر ام القصر و اردوگاه  موقت  در بوكا در اسارت  بوديم .
وي  افزود: پيش  از انتقال  به  بوكا، در كمپ  به  طور جداگانه  و به صورت  انفرادي  در اسارت  بوديم  و مشاهده  كرديم  كه  در آنجا افراد، با اتهام  هاي  يكسان  دستگير نشده اند.
وي  گفت : در اين  كمپ  از وزيران  دولت  سرنگون  شده  عراق ، خبرنگاران عراقي ، سارقان  و دزدها، قاچاقچيان ، مردم  عادي  و زندانيان  زن  همه  در كنار هم  بودند و برخوردها با همه  كاملا غيرانساني  بود.ابوطالب  گفت : وقتي  به  اردوگاه  بوكا رفتيم   ايرانياني  كه  ماه ها در اسارت  بودند خبر اسارت  ما را مي دانستند و در بدترين  شرايط از لحاظ غذا، لباس  آب  و بهداشت  نگهداري  مي شدند.وي  گفت :  اين  برخوردهاي  ناشايست  با همه  زندانيان   ايراني  و غيرايراني  يكسان  بود.
سعيد ابوطالب  درباره  عملكرد صليب  سرخ  در مدت  اسارت  دو مستندساز صدا و سيما گفت : آنها اگرچه  در ملاقاتهاي  خود وضع  ما را مي پرسيدند و مي گفتند كه  دولت   ايران  در حال  پيگيري  مسئله  است  اما از آزادي  ما خبري  نمي دادند و مي گفتند كه  ما فقط شما را به  اردوگاه ها تحويل  مي دهيم  و خبر ديگري  نداريم .وي  افزود: با  اينكه  ما از كمبود آب  و غذا و لوازم  بهداشتي  به  نماينده  صليب  سرخ  مي گفتيم  وآنها نيز تاييد مي كردند كه  اردوگاهي  به اين  نامطلوبي  نديده اند ولي  با اين  حال  تغييري  در اوضاع  ديده  نمي شد.
مستندساز آزاد شده  صدا و سيما درباره  علت  دستگيري  شان  گفت : ما اصلا باور نمي كرديم   اين  اتفاق  بيفتد و من  هم  همين  سئوال  را دارم  كه چرا آمريكاييها ما را گرفتند.وي  افزود: من  هيچ  دليلي  براي  كار آنها پيدا نمي كنم  همان  طور كه  آنها دليلي  ارايه  نكردند.
ابوطالب  گفت : آنها دائما مي گفتند سربازي  كه  لحظه  اول  شما را دستگير كرده  بود اشتباه  كرد و من  هم  مي گفتم  چرا اين  اشتباه  كه  در يك  لحظه  اتفاق  افتاد در يك  لحظه  برطرف  نشد بلكه  چهارماه  طول  كشيد.
وي  افزود: آنها همواره  ما را تهديد مي كردند كه  ۲۰ سال  در اسارت آنها خواهيم  بود و يا اينكه  به  مرگ  تهديدمان  مي كردند.
ابوطالب  درباره  پيگيري  حقوقي  اسارتشان  گفت : پيگيري  حقوقي   اين  كار در حال  انجام  است  و اين  پيگيري  براي  مجموعه  مستندسازان  و خبرنگاران  است  چرا كه  ممكن  است   اين  ماجرا تكرار و ترس  و وحشت  همچنان   ايجاد شود.وي  در پيامي خطاب  به  خبرنگاران  ايراني  افزود: ما بايد متحد شويم  و جلوي   اين  برخوردها را بگيريم .
ابوطالب  خاطرنشان  كرد: آمريكاييها در هتل  فلسطين  خبرنگاران  را كشتند ولي  شجاعت  بقيه  خبرنگاران  بود كه  راه  را دوباره  باز كرد.
وي  گفت : من  در آنجا به  آنها گفتم  كه  اگر آزاد شوم  مطمئن  باشيد فيلم مي سازم  و همه   اينها را بازگو مي كنم .
مستندساز آزاده  شده  از بند اسارت  ناجوانمردانه  آمريكاييها در خصوص فيلم  مستند خود از وقايع  عراق  گفت : ما قرار بود در ۱۳ قسمت  ۳۰دقيقه اي ، از وقايع  عراق  تصوير برداري  كنيم  كه  در ۴۰ روز فيلمبرداري  ۴ قسمت  به  نامهاي  بصره  بدون  دفاع ، پايان  شكستها، العماره  در آرامش  و مرداب  سرزمين  افسانه ها را فيلمبرداري  كرديم .
وي  درباره  وضع  مردم  عراق  گفت : در فيلم هايمان  از زبان  خود مردم  عراق نشان  داديم  كه  آنان  در ناامني  به  سر مي برند و همه  مسائل  از جمله مسئله  مفقودان ، كساني  كه  از اشغال  عراق  ناراضي  بودند و نيز گلايه هاي  مردم  عراق  رابه تصوير مي كشيديم  .ابوطالب  درباره  بخشهايي  از برنامه  خود كه  پيش  از اسارت  به   ايران  ارسال  كرده  بود گفت : اين  فيلم  ها پس  از مونتاژ از شبكه  ۲ سيما پخش مي شود و همه  مي توانند وقايع  عراق  را در آنها ببينند.
سهيل  كريمي  ديگر مستندساز آزاد شده  كشورمان  گفت : بنا به  گفته  نيروهاي امنيتي  آمريكا،  ايراني  و مسلمان  بودن ، دليل  اصلي  بازداشت  من  و سعيد ابوطالب  بود.
سهيل  كريمي  نيز چهارشنبه در نشست  مطبوعاتي  مستندسازان  آزاد شده  ايراني ، كه  با حضور سعيد ابوطالب  در سالن  كوثر سازمان  صدا و سيما برگزار شد، افزود: در مدت  بازداشت  در بغداد، ناصريه  و ام القصر، نيروهاي  آمريكايي  برغم  شعارهاي  فريبنده دموكراسي ، حقوق  بشر و دفاع  از آزادي  بيان ، از همه  توان  خود براي شكنجه  روحي  و رواني  ما استفاده  كردند.وي  تصريح  كرد: با اينكه  پس  از بازجويي  هاي  اوليه ، نيروهاي  آمريكايي به  مستندساز بودن  و فعاليت  هاي  خبري  ما اعتراف  كردند و به  اشتباه خود در بازداشت  ما اذعان  داشتند ولي  با اين  حال  ما را تحويل تفنگداران  دريايي خود  دادند.
كريمي  گفت :  اين  نيروها از همه  توان  خود براي  شكنجه  جسمي و روحي  ما استفاده  كردند و حدود يك  هفته  در زنداني  انفرادي  با كمترين  مقدار غذا، چشم  ها و دست  هاي  ما را بستند و به  طور  ايستاده  و سرپا نگه داشتند.وي  افزود : زماني  كه  ما از حال  مي رفتيم  با خشونت  ما را به هوش  مي آوردند و دوباره  به  اذيت  و آزار مي پرداختند.
كريمي تصريح  كرد :آنها حتي  لباس  و لوازم  شخصي  ما را نيز ضبط كردند و ما با لباس  پاره  در كمپ  بوديم  كه  همه   اين  مسائل  را در نخستين ديدار با گروه  صليب  سرخ  در ۳۰ جولاي  به  آنها اطلاع  داديم .
مستند سازان آزاد شده درباره شكنجه و آزار خود توسط آمريكايي ها گفتند: آنها از هوابيدن ما جلوگيري مي كردند و با ضرباتي كه به ما مي زدنند دو دنده قفسه سينه يكي از ما را شكستند و شنوايي گوش يكي ديگر را نيز از بين بردند.وي  با اشاره  به  اذعان  يكي  از مأموران  نظامي آمريكا در اشتباهات  پي در پي  درخصوص  دستگيري  شان ، تصريح  كرد :در آخرين  روزهاي  بازداشت ، مأموري  از پليس  نظامي آمريكا با ما ديدار كرد و گفت  ما چهار اشتباه  كرديم ، نخست  دستگيري  شما، دوم  تحويل  به  تفنگداران ، سوم شكنجه  و چهارم  نگهداري  بدون  مورد و طولاني  شدن  بازداشت  شما. كريمي خاطر نشان  كرد : اين  مأمور نظامي آمريكا تأكيد كرد كه  مي دانم  پس از آزادي تان  با طرح  موضوع  شكنجه ، چهره اي  سياه تر از آمريكا در اذهان  جهاني  ترسيم  مي شود.
وي  افزود: موضع  خصمانه  گرفتن  در نوشتن  وقايعي  كه  در نوارهايمان  ضبط كرده  بوديم ، تصويربرداري  از مخالفت  ها و مصاحبه  با مردم  درد كشيده  و ناراضي  عراق  و گرفتن  تصاوير از محل  ايست  بازرسي  نيروهاي  آمريكايي  ازجمله  مواردي  بود كه  به  صورت  تكراري  در بازجويي  ها از ما پرسيده  مي شد. اين  مستندساز گفت:  براي  ما باور كردني  نبود كه  با داشتن  كارت خبرنگاري  و هماهنگي  كامل  با نيروهاي  آمريكايي ، در هنگام  تصويربرداري از محلي  كه  روز گذشته  نيز در آن فيلمبرداري  كرده  بوديم ، ما را بازداشت  كنند.
وي  افزود: سه  روز پس  از دستگيري ، من  و ابوطالب  را از هم  جدا كردند و در دو سلول  كنار هم  قراردادند كه  تنها با سرفه  كردن ، زنده بودن  خود را به  همديگر اطلاع  مي داديم .
كريمي خاطرنشان  كرد:  اين  كار ما از آن جهت  بود كه  از حرف  زدن  منع شده  بوديم  و يكي  دوبار كه  اقدام  به  حرف  زدن  كرديم  آنها با فرو كردن لوله  اسلحه  در دهان  و ضرب  و شتم  با ما برخورد كردند.وي  گفت : در اردوگاه  بوكا در ام القصر، زندانياني  از ۱۸كشور با جرم هاي  مختلف  حضورداشتند كه  از جمله  آنها ۵۴  ايراني  ۲۰ تا ۷۵ ساله  بودند كه همه  آنها در شرايط بسيار بد و ضد انساني  نگهداري  مي شوند.
وي  افزود: نكته  جالب   اينكه  بسياري  از ايرانيان  با وجودي  كه  دادگاه  رسمي  تشكيل  شده  و حكم  آزادي  شان  اعلام  شده  بود، ولي  نيروهاي آمريكايي  آزادي  آنها را منوط به آمدن  نيروهاي  صليب  سرخ  مي كردند كه اجازه  ورودشان  را به  كمپ  نمي دادند. اين  مستندساز با اشاره  به  تلاش  براي  پيگيري  حقوقي  مسئله  بازداشت بوسيله  نيروهاي  اشغالگر گفت :  اين  مسئله  بايد از جانب  همه  مستندسازان  و خبرنگاران  پيگيري  شود.وي  افزود: مشكل  ما اين  است  كه  ما اسير و مجرم  نبوديم ، چون  اگر اسيربوديم  بايد بوسيله  نيروهاي  صليب  سرخ  آزاد مي شديم  و اگر مجرم  بوديم بايد براي  ما دادگاه  تشكيل  مي شد.
سهيل  كريمي خاطر نشان  كرد: بزودي  با مونتاژ نوارهايي  كه  پيش  از بازداشت  به   ايران  فرستاده  بوديم  وقايع  عراق  را به  تصوير خواهيم كشيد، همچنين  خاطرات   اين   ايام  را نيز براي  روشنگري  بيشتر چاپ  خواهيم  كرد.
در بخش ديگري از اين مصاحبه مطبوعاتي همچنين سعيد ابوطالب  گفت : خاطرات  بيش  از ۴ ماه  بازداشت  بدون  دليل  در عراق  به  دست  نيروهاي  اشغالگر اين  كشور، در كتابي  با عنوان  دستبندهاي  پلاستيكي ، اتاقك  چوبي  چاپ  مي شود.اين  مستندساز، همچنين افزود: من  و كريمي در مدت  بازداشت  با همه  كمبودها، با خودكار قرضي  و استفاده  از كاغذپاره هاي  سيگار، برچسب  هاي  بطري  آب ، سعي  بر نوشتن  وقايع  ضدانساني  كرديم  كه  به  وسيله  نيروهاي  اشغالگر در عراق  و به  ويژه  در بازداشتگاه هاي  آن در حال  اتفاق  افتادن  بود.وي  گفت : ما ۲۴ خرداد براي  ساخت  مجموعه  مستند ۱۳ قسمتي  ۳۰ دقيقه اي  وارد عراق  شديم  و پس  از ۱۸ روز تصويربرداري  در استان  بصره ، ميسان ، العماره ، حله  و كربلا، در حين  فعاليت  به  وسيله  نيروهاي  آمريكايي  بازداشت  شديم .ابوطالب  افزود: پيش  از دستگيري  حدود۴۰ حلقه  نوار شامل  تصاوير لازم  براي  ساخت  چهار قسمت  از مجموعه  مستند را به   ايران  فرستاده  بوديم .وي  تصريح  كرد: بصره  بدون  دفاع ، پايان  شكستها، العماره  در آرامش  و مرداب  سرزمين  افسانه ها، عنوان   اين  چهار قسمت  است ، كه  به  زودي مونتاژ و آماده  سازي  آنها در شبكه  ۲ سيما آغاز مي شود.
اين  مستند ساز گفت : چاپ  كتاب  خاطرات   ايام  بازداشت ، از جمله  مواردي است  كه  براي  آگاهي  هموطنان  و همه  انسانهاي  آزاديخواه  صورت  مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |