پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۰۳
گوناگون
Front Page

شيوع بيماري لثه و پوسيدگي دندان در كشور
تعرفه هاي دندانپزشكي واقعي نيست
002310.jpg
ماهرخ غلا محسين پور
در شرايطي كه مردم از نداشتن توان پرداخت هزينه هاي دندانپزشكي و گراني تعرفه هاي آن سخن مي گويند و مسوولا ن بهداشتي نيز از گسترش و افزايش بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان در كشور خبر مي دهند، دندانپزشكان و منابع رسمي ذيربط معتقدند كه تعرفه هاي دندانپزشكي در كشور هنوز واقعي نيست.
در حال حاضر سطح درآمد عمومي در كشور پاسخگوي همين تعرفه هاي موجود نيست و وزارت بهداشت نيز خدمات دندانپزشكي را در رديف خدمات >لوكس< و >زيبايي< قرار داده است. شايد از همين رو است كه اكثر شهروندان رغبتي به مراجعه براي معاينه و جلوگيري از پوسيدگي دندان هاي خود نشان نمي دهند.
اين در حالي است كه دندانپزشكان و حتي مقام هاي رسمي اعتقاد دارند هزينه هاي اين بخش بسيار گران است و تعرفه هاي موجود منطقي نيست و از همين رو مردم را با مشكل بالا  بودن هزينه ها، به بيمه هاي تكميلي حواله مي دهند.
در همين خصوص، مسئول امور دندانپزشكي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ارتباط معقول و منطقي بين هزينه بيماري هاي دهان و دندان و تعرفه هاي اعلا م شده از سوي وزارت بهداشت وجود ندارد.
دكتر >عباس رجب پور< با اظهار اينكه >تعرفه ها ي وزارت بهداشت در مطب هاي خصوصي اجرا نمي شود<، افزود: واقعيات غيرقابل انكاري چون >بالا  بودن نرخ تورم در جامعه< و >گراني تجهيزات دندانپزشكي< اعمال تعرفه هاي واقعي و اعلا م شده از سوي وزارت بهداشت را غيرممكن مي كند.
دكتر رجب پور از تعلل و عدم مراجعه به موقع مردم به مراكز دندانپزشكي اظهار تأسف و تصريح كرد: فقر فرهنگي و اقتصادي دو عامل مهم و اصلي اين معضل مي باشد كه حل آن در مرحله اول مستلزم فرهنگ سازي و آموزش در سنين اوليه است.
وي به اهميت نقش رسانه هاي جمعي در ايجاد فرهنگ درمان و نگهداري از دندان ها اشاره كرد و گفت: عدم توان پرداخت هزينه هاي دندانپزشكي از سوي شهروندان دومين علت تعلل مردم در مراجعه به مطب دندانپزشكان است.
مسئول امور دندانپزشكي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد: مردم هنگامي كه در سلا مت بسر مي برند انگيزه چنداني براي كنترل وضعيت دهان و دندان خود ندارند و فقط در هنگام بيماري به اينگونه مراكز مراجعه مي كنند.
رجب پور در ادامه گفت: از آنجايي كه خدمات دندانپزشكي به نسبت ساير خدمات درماني هزينه هاي بيشتري دارد و مقرون به صرفه نيست لذا شركت هاي بيمه گر تمايل كمتري براي پوشش دادن خدمات آن از خود نشان مي دهند.
وي خاطرنشان كرد: سازمان هاي بيمه گر بيشتر ترجيح مي دهند كه در بخش هاي سودآورتري سرمايه گذاري كنند. مسئول امور دندانپزشكي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در مراكز دولتي و خيريه تعرفه هاي وزارت بهداشت رعايت مي شود اما به علت ازدحام جمعيت در اينگونه مراكز كيفيت ارائه خدمات درماني كاهش مي يابد.
دكتر رجب پور در ادامه خواستار گسترش اينگونه مراكز خيريه در سطح كشور شد و افزود: نبايد اين امكان از مردم كم درآمد سلب شود زيرا واگذاري خدمات دندانپزشكي به بخش خصوصي و عدم كنترل دقيق تعرفه هاي اعلا م شده فرصت مراجعه به دندانپزشك را از اقشار كم درآمد مي گيرد.
وي به گروههاي در معرض خطر بيماري هاي دهان و دندان اشاره كرد و اظهار داشت: بيماري هاي دهان و دندان در بين كودكان شايع تر از ديگر گروهها است.
دكتر رجب پور خاطرنشان كرد كه كودكان بيشتر در معرض بيماري هاي دهان و دندان هستند و والدين آنها به جاي درمان اصولي اينگونه بيماري ها به علت هزينه هاي بالا ي درمان، اقدام به كشيدن زود هنگام دندان كودكانشان مي كنند.
به گفته وي براساس آمارهاي موجود پوسيدگي دندانها در قسمت هاي جنوب شهر تهران به مراتب بيشتر از قسمت هاي شمال شهر است و به همين نسبت نيز در روستاههاي كشور آمار بيماري هاي دهان و دندان از ساير نقاط كشور بالاتر است.
رجب پور در مورد پيشنهاد طرح اجباري كردن كنترل وضعيت دهان و دندان كه در بسياري از كشورهاي توسعه يافته انجام مي شود، اظهار داشت: طرح اجباري كردن كنترل دهان و دندان مهم نيست، بلكه پشتيباني از اجراي اين طرح مهم است.
وي اضافه كرد: اگر دندانپزشكان بيماري هاي دهان و دندان يك بيمار را تشخيص دهند اما بيمار به علت چالش ها و كمبودهاي موجود در اين بخش، نتواند به درمان خود بپردازد اجراي اين طرح عملا ً بي فايده خواهد بود.
مسئول امور دندانپزشكي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي تهران تنها راه حل مراجعه زود هنگام و به موقع شهروندان به دندانپزشكان را حذف كامل رابطه مالي بين بيمار و پزشك دانست و گفت: در ايران نيز همچون ديگر كشورها شركت هاي بيمه بايد بيمار و دندانپزشك را تحت پوشش قرار دهند.
وي تأكيد كرد كه دندانپزشكي صرفاً بايد با شركت هاي بيمه سر و كار داشته باشد.
دكتر رجب پور رابطه هزينه و كيفيت را يك رابطه معكوس دانست و گفت: با تحت پوشش قرار دادن خدمات دهان و دندان توسط شركت هاي بيمه گر معضل چند نرخي بودن نيز حل مي شود.

گسترش شبكه فاضلا ب تهران
طرح فاضلا ب كشي استان تهران تا پايان سال ۱۴۰۰ به پايان مي رسد. مدير عامل شركت آبفا اعلا م كرد: پروژه فاضلا ب كشي استان تهران كه براي جمعيت ده و نيم ميليون نفري تهران در نظر گرفته شده ، به اعتباري بالغ بر ۱۵۰۰ ميليارد تومان نياز دارد.او افزود: اين پروژه طي ۵ مرحله به پايان خواهد رسيد. در مرحله اول ۲ هزار و ۴۰۰ كيلومتر شبكه فاضلا ب كشيده مي شود، كه دو هزار كيلومتر آن به اتمام رسيده است. در حال حاضر تهران نياز به ۹ هزار كيلومتر شبكه فاضلا ب دارد كه منابع مالي آن از وام بانك جهاني تأمين مي شود و بازپرداخت آن نيز از منابع داخلي اين شركت صورت مي گيرد.<

كلا س هاي رايگان فرهنگسراي بهمن
فرهنگسراي بهمن وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به منظور ترغيب و تشويق جوانان ونوجوانان در زمينه هاي فرهنگي و هنري اقدام به برگزاري كارگاههاي آموزشي رايگان كرده است. اين كلا س ها شامل كارگاه نقد شعر، كارگاه داستان نويسي، آشنايي با ادبيات كهن، سرود، نشست روانشناسي (بانوان)، معتادان گمنام، سلا ح سرد، باشگاه فيزيك، گروه، بازتاب، باشگاه زبان، باشگاه نجوم، باشگاه هوانوردان جوان، باشگاه زمين شناسي، باشگاه طبيعت، باشگاه سلا مت بهمن (پزشكي) و باشگاه معماران جوانان است.
برگزاري  چنين كلا س هايي نه تنها باعث ارتقاي سطح فرهنگي افراد مي شود بلكه موجبات پركردن اوقات فراغت جوانان، دوري هر چه بيشتر از بزهكاري و رويآوردن آنان به مسايل علمي و ورزشي را فراهم ميآورد.

آيينه تصوير
002328.jpg

هپاتيت نوعي بيماري است كه شنيدن نام آن بسياري را به وحشت مي اندازد. اما ابتلا  به هپاتيتA نه تنها چندان خطربار نيست بلكه مي تواند براي فرد پرمنفعت نيز باشد. به تازگي تحقيقات نشان داده ويروس هپاتيت A مي تواند از ابتلا ي افراد به آسم پيشگيري به عمل آورد. اين يافته جديد پژوهشگران را به تكاپو واداشته تا شايد بتوانند با بررسي واكنش هاي بدن كساني كه دچار اين عارضه هستند و نيز با بررسي ويروس آن، راهي براي جلوگيري از گسترش بيماري آسم، كه انسان هاي بسياري را در دام خود گرفتار آورده بيابند.
002324.jpg

سرمايه داران آمريكايي كه پيشتر با ساختن مجموعه هاي مسكوني بزرگ ، اتاق هايي با بهاي كم را به متقاضيان اجاره مي دادند به تدريج از اين كار روي برمي گردانند. اكنون آنها بيشتر مشتاق ساخت آپارتمان هاي كوچك يا خانه هاي معمولي هستند و براي يافتن فضاي مناسب به تخريب مجموعه هاي قديمي روي آورده اند، همين امر افرادي را كه پيشتر در اتاق هاي چنين مجموعه هاي غول آسايي مي زيسته اند نگران يافتن جايي براي زندگي ساخته زيرا امكان دارد سازندگان خانه ها به آنها اجازه باز گشت ندهند.
002320.jpg

مردي با چكش چوبي قصد كشتن يك موش آبي را دارد تا مانع از افزايش تعداد اين حيوانات شود. موش ها را حيوانات موذي و پردردسري مي شمارند كه براي بهداشت آدمي بسيار زيانبارند. از اين رو چنين برنامه هاي دقيقي براي كنترلي جمعيت موش ها اعمال مي شود. در شانگ هاي، قطب اقتصادي چين، مسئولا ن براي رسيدن به اين هدف از قرص هاي ضد بارداري استفاده مي كنند تا از توليد نسل موش ها و بالطبع افزايش تعداد آنان بكاهند.
002326.jpg

رقابت جهاني بازي هاي كامپيوتري در سئول، پايتخت كره جنوبي برگزار شده است. محققان دريافته اند بازي هاي كامپيوتري گذشته از جنبه تفنني آن، از لحاظ روحي نيز براي افراد بسيار مفيد است. روانكاوان معتقدند با انجام چنين بازي هايي، فرد مي تواند به تدريج بر بسياري ازترس هاي خود فايق آيد و زندگي آسوده تري را در پيش بگيرد. هم اكنون بازي هاي كامپيوتري كه در آنها شخص قادر به تغيير محيط بازي با استفاده از دوربين هاي مخصوص و دستگاههاي جنبي است، طرفداران بسيار زيادي يافته اند.

ده پرسش روز
زن مجرد شاغل
002318.jpg
سن: ۲۵ سال 
شغل و درآمد: منشي ،  ۸۰ هزار تومان 
۱-براي افراد خانواده شما ازدواج مهم است يا كار كردن؟
من تنها زندگي مي كنم.
۲-بيشترين درآمد شما صرف چه چيزي مي شود؟
صرف رفت و آمد و اجاره خانه.
۳-آيا حاضر هستيد با مردي كه درآمد كم دارد ازدواج كنيد؟
ثروت زياد برايم اهميت ندارد، بيشتر اخلاق و رفتار فرد برايم مهم است.
۴-آيا خود در تهيه جهيزيه نقش داريد؟
بله، به دليل اينكه شاغل هستم خودم جهيزيه ام را تهيه مي كنم.
۵-نصيحت شما در زمينه اقتصادي به ديگران چيست؟
اسراف نكنند و در هر كاري به اندازه خرج كنند.
۶-بين يك گردنبند الماس و يك فرش گرانبها كدام را انتخاب مي كنيد؟
هر كدام كه زودتر به پول نقد نزديك شود.
۷-آيا حاضريد بدون جهيزيه به خانه شوهر برويد و به جاي آن از مهريه بگذريد؟
بدون جهيزيه بله اما مهريه پشتوانه يك زن مي باشد و برايم مهم است.
۸-اگر همسر آينده تان از شما بخواهد كار نكنيد، چه مي گوييد؟
سعي مي كنم راضي اش نمايم زيرا به شغل و حرفه ام علا قه دارم.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا سربريدن درد دارد؟
يك بار كنار كسي كه پاهايش فلج بود نشسته بودم و او هيچ چيزي ، مثلا ً درد را در پاهايش احساس نمي كرد. فكر مي كنم پس از چنين شوكي، بدن هيچ چيزي احساس نكند.
احتمالا ً زياد طول نمي كشد.
فكر كنم اين سو‡ال را كسي نوشته كه عاشق تبر است!
آنچه در تاريخ پيرامون قطع سر توسط گيوتين ثبت شده نشان مي دهد كه اعضاي صورت، شامل چشم ها، تا مدت كوتاهي پس از جدا شدن سر حركت مي كنند، فكر كنم پاسخ پرسش را داده ام.
فقط مي دانم تا به حال شكايتي در اين باره دريافت نشده است!
نمي دانم، تا به حال شخصاً تجربه نكرده ام. اما گذشته از شوخي، احتمالا ً درد آن به درازا نخواهد انجاميد. با مرگ فوري، دردي احساس نمي شود.
قطعه سر با تبر كاري وحشيانه و متعلق به بربرها است كه در آن جلا د معمولا ً نمي تواند با ضربه اول كار را تمام كند و به دو يا حتي سه ضربه براي قطع سر نياز است. دست كم اختراع گيوتين كمي بشر دوستانه بوده! فرد گردنش را زير تيغه مي گذاشته و آن با نيروي لا زم براي قطع سر به پايين مي افتاده. فكر كنيد جلا د چند بار براي قطع سر به گردن محكوم بيچاره ضربه مي زده، تازه اين در شرايطي است كه خطا نكند و به جاهاي ديگر ضربه وارد نياورد.
نه، تازه خيلي هم جالب و سرگرم كننده است.
به سرعت با آسيب رسيدن به ستون مهره ها و قطع نخاع درد محو مي شود اما چشم ها ممكن است تا بيست دقيقه پس از آن پيام هاي خود را به مغز بفرستند و تصوير به تدريج به سياهي ختم شود.
ويكتور هوگو كتابي دارد ( البته زياد معروف نيست) كه به تبيين رفتار يك جلاد ناشي مي پردازد و در آن قرباني، تلوتلو خوران بر مي خيزد و سر خود را در دست مي گيرد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
002322.jpg
اماكن تفريحي نداريم 
منطقه پونك فاقد فضاي سبز، پارك و اماكن تفريحي و فرهنگي است. از آنجا كه اراضي مناسب جهت اختصاص به اينگونه فضاها در منطقه پونك زياد است، خواهشمنديم شوراي شهر و شهرداري تهران نسبت به اين مسأله اقدام كنند.
تني چند از ساكنين منطقه 
فضاي سبز، فداي بازار روز
شهرداري مردم را به توسعه فضاي سبز تشويق مي كند اما در خيابان شهيد پور ابتهاج، كوهپايه چهارم، در قطعه زميني پردرخت، تابلويي نصب كرده اند كه قرار است با قطع درخت ها، بازار روز ساخته شود. خواستم تذكر داده باشم كه مردم اين محل با بازارهاي روز >ازگل< و >فرمانيه< فاصله چنداني ندارند و براي اين فضاي سبز ارزش قائلند.
احمدي- از دارآباد
اين هم خاصيت كنتور جديد
از وقتي كنتور آب خانه ما را عوض كرده اند، مصرف آب يك خانواده ۴ نفري كه به طور متوسط سه، چهار هزار تومان بود تا ۲۵ هزار تومان بالا  رفته. اعتراض كه كردم كنتور جديدي را نشانم دادند كه عقربه هاي آن با فوت از راه دور هم به حركت در ميآمد! فكر نمي كنيد اين كنتورها از پايه و اساس اشكال داشته باشد؟ سازمان آب توضيح فني و اصولي بدهد.
بازنشسته دولت( تلفن در بازارچه محفوظ است)
آقاي وزير بخوانند
در يكي از مدارس نمونه دولتي منطقه ۱۹ كه از صبح تا عصر بچه ها را در مدرسه نگاه مي دارند، امسال از تغذيه نيم روز خبري نيست و امكان گرم كردن غذا نيز وجود ندارد كه سال گذشته چنين نبود. آقاي وزير خبر دارند كه چرا امسال از امكانات محدود رسيدگي به فرزندان با استعداد جنوب شهر در اين مدرسه خبري نيست؟
فرهاد (نام مدرسه در بازارچه محفوظ است)
ايستگاهي كه ناقص شد
در تقاطع كارگر - فاطمي (بعد از چهارراه فاطمي) يك ايستگاه اتوبوس بود كه هم نيمكت داشت، هم سايبان. چندي پيش ظاهراً براي بهينه سازي هر دو را برداشتند اما از باز گرداندن آن خبري نشد. از شركت واحد درخواست رسيدگي داريم.
خانم اعلماني 
ادب، برتر از هر چيز
در بازار روز ميوه و تره بار تهرانسر، بعضي از فروشندگان برخورد تند و غيرمو‡دبانه اي با مشتري دارند و مردم را از از مراجعه به بازار پشيمان مي كنند. خواستم از طريق صداي بازارچه اعتراضم را به مديريت اين بازار منتقل كنيد تا به فروشندگان تذكر دهند.
عرب 
از هنر طنز و طرح غافل نمانيد
پيشنهاد مي كنم در گزارشهاي انتقادي خود از وضعيت نابسامان مصرف گرايي بين اقشار مختلف مردم، از هنر تأثيرگذار طرح و طنز استفاده كنيد. بيماري مصرف زدگي در كشور ما با يك تذكر و انتقاد خشك و خالي درمان نمي شود.
خواننده همشهري 
اصلا ح پياده رو و مسير تردد
بخشي از ساختمان زندان قصر در خيابان معلم، تقاطع زندان و مرودشت مخروبه است و ترافيك سنگيني را به خيابان تحميل كرده.چه خوب است شهرداري يا هر ارگان مربوط ديگر، اين قسمت مخروبه را تعمير و پياده روي سمت راست خيابان را اصلا ح كند.
يك شهروند
خيابان كميل تاريك است 
حد فاصل خيابان كميل (جوانمرد قصاب) واقع در ميدان مادر تا جلوي درب اداره خدمات شهري منطقه ۲۰، يك مسير ۸۰۰ متري است كه مردم بايد براي تردد و رسيدن به منطقه شهري، به ناچار از آن عبور كنند. اما مشكل مربوطه كه با شهرداري و حتي برنامه تهران ۲۰ هم در ميان گذاشته شده، عدم روشنايي عمومي است. با توجه به فضاي جنگلي و غيرشهري اين مسافت و نظر به اينكه در تاريكي شب، حتي ۱ متري پيش رو هم ديده نمي شود، نمي دانيم چرا شهرداري جهت رفع مشكل اقدام نمي كند.
حق وردي، مربي فوتبال 
باز هم بن برنج كارگري 
از اينكه موضوع كيفيت بد وتأسفبار برنجهاي كارگري كه چندي پيش با بن توزيع شد را درج كرديد، متشكريم. اما متعجب از آنيم كه چرا صداي آقايان مسئول در اين رابطه در نيامده و حداقل چند سطر جوابيه خشك و خالي در پاسخ به ايرادات وارده مرقوم نفرموده اند. ما كارگران كه پايه هاي اصلي اقتصاد و صنعت كشور هستيم، قاطعانه مي خواهيم آقايان چند قاشق از برنجهاي هندي توزيع شده را ميل نمايند تا به عمق اعتراض ما پي ببرند.
سيدجواد افشاري 
روزنامه خوان هاي ميرداماد
سرتاسر خيابان ميرداماد حتي يك كيوسك مطبوعاتي وجود ندارد. خواهشمنديم رسيدگي شود.
صالحي

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |