پنج شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۰- Aug, 28, 2003
سومين دوره ليگ برتر فوتبال ايران
حرفه اي ها
گروه فوتبال : سومين دوره ليگ حرفه اي ايران، در حالي امروز كليد مي خورد كه اين دوره بنا به دلايلي متفاوت از دو دوره گذشته است. قهرماني سپاهان به عنوان يك تيم شهرستاني جرياني را پديد آورد كه امروز ثمرات آن را مي بينيم و از دل اين جريان تيمهاي ديگري نيز برآمده اند تا اين فصل شگفتي ساز ليگ برتر لقب بگيرند. به همين برهان سومين دوره ليگ حرفه اي هيجان آورتر پيش بيني مي شود. به بررسي تيم هاي حاضر در ليگ برتر مي پردازيم.
008270.jpg

استقلال
تيمي كه قهرماني در دوره اول ليگ حرفه اي را با بدشانسي از دست داد، فصل گذشته به قهقرا رفت و به رده نهم تنزل يافت. براي استقلال مهمترين اتفاق در سال ۸۲ در لايه هاي مديريتي اتفاق افتاد. آمدن محمد حسين قريب -به عنوان يك مدير دولتي و بانفوذ سياسي- لااقل اين تصور را به وجود آورد كه استقلال در اين فصل با مشكلات مالي روبه رو نخواهد بود، اما جريانات بوجود آمده توسط برخي از طيف هاي مخالف مديريت قريب، استقلال را در فصل نقل و انتقالات از اين ناحيه دچار مشكل كرد. وقتي استقلال در به خدمت گرفتن پژمان نوري به بن بست خورد، دانستيم اين فصل نيز استقلال به دليل مشكلات مالي نمي تواند تيمي در خور نامش تدارك ببيند، بويژه اين كه امير قلعه نوعي در شروع كارش براي كاستن از حاشيه ها بسياري از مهره هاي نامي استقلال را كنار گذاشته بود. استقلال در فصل نقل و انتقالات كيوان ساجدي، رضا عنايتي، سبو شهبازيان، سعيد لطفي، داود سيدعباسي و چند بازيكن جوان را به خدمت گرفت تا امير قلعه نوعي بيش و كم به اولين هدف خودش- بستن تيمي عاري از حاشيه- برسد.
قلعه نوعي با توجه به فرصت كمي كه براي آماده سازي تيمش داشت، سعي كرد تا تيمش را به خوب دويدن عادت دهد. تفكر او بسان بسياري از مربيان ايراني اين بود؛ تيمهايي در ايران موفق هستند كه خوب بدوند. آنهايي كه تمرينات پيش فصل استقلال را ديده اند، به طور حتم پي برده اند كه امير قلعه نوعي كمتر براي بازيكنانش الگوسازي مي كند. بيشتر زمان تمرين تاكتيكي استقلالي ها صرف پرسينگ مي شود و الگوهاي از پيش طراحي براي حمله به جز يكي - بردن توپ به سمت راست، ارسال توسط نوازي، حمله به محوطه جريمه- در تمرينات فراموش شده است. در تمام بازيهاي دستگرمي و تداركاتي استقلال نيز اين نكته به وضوح ديده شد كه اين تيم در حمله و دفاع فاقد ذهنيت و سازماندهي لازم است. سرمربي استقلال البته معتقد است مي تواند در طول فصل اين مشكلات را برطرف كند. او كه به سيستم (۲-۵-۳) علاقه مند است، هنوز ابزار لازم را بر پياده سازي اين سيستم در اختيار ندارد. در خط دفاع مهره هاي استقلال چندان آماده نيستند و پيش بيني مي شد اين خط تا پايان فصل براي اين تيم چالش برانگيز باشد. البته سه خريد روزهاي پاياني استقلال براي اين تيم اميدواركننده است، چرا كه با آماده شدن سبو شهبازيان و سعيد لطفي و هماهنگ شدن گومز با ساير مدافعان، استقلال در كشاكش رقابتهاي مياني ليگ صاحب خط دفاعي مطمئن و استوار است.
در خط مياني استقلال فاقد يك رهبر است. ستار همداني كه گزينه اول امير قلعه نوعي است، هنوز يك بازيكن ۹۰ دقيقه اي نيست و مدتها طول مي كشد تا او به شرايط بدني مطلوب دست يابد. عليرضا منصوريان و داريوش يزداني نيز براي بازي در اين نقش كانديداهاي امير قلعه نوعي هستند كه اولي با روزهاي خوش گذشته فاصله بسياري دارد و دومي مصدوم است و فعلاً از ميدان دور است.
قلعه نوعي اگر بتواند از ساجدي بهتر استفاده كند و الگويي را براي بهره گيري از سرعت او طراحي كند، استقلال صاحب گوش چپي خواهد شد كه مي تواند پايه گذار بسياري از گلهاي اين تيم باشد. به هر روي، استقلال براي تيم شدن زمان مي خواهد. از امروز- بازي مقابل پاس- تا پايان ليگ، استقلال فرصت دارد كه بهتر شود. بهتر و بهتر. شايد در اين فصل استقلال برخلاف پيش بيني ها براي اولين بار قهرماني ليگ برتر را جشن بگيرد.
پرسپوليس
برخلاف استقلال، اين تيم در فصل نقل و انتقالات موفق عمل كرد. غمخوار كه با وعده ساختن تيمي شايسته، علي پروين را از رهبري پرسپوليس كنار گذاشته بود با آوردن علي دايي سعي كرد تا در كشاكش تشكيل تيم علي پروين،  وضعيت را به نفع تيم خود تغيير دهد، كه تغيير داد. آمدن علي دايي، ماندن كريم باقري،  بازگشت حامد كاويانپور در كنار جذب مهره هايي مثل علي نيكخو، جواد كاظميان،  ساشا ايليچ و عيسي ترائوري پرسپوليس را به يكي از شانسهاي قهرماني تبديل كرده بويژه اين كه وينگوبگوويچ ، سرمربي كروات پرسپوليس، توانايي دارد تيمش را خوب تمرين دهد و خوب سازماندهي كند. او كه سيستم مورد علاقه اش (۳-۴-۳) است، ابزار لازم براي پياده سازي اين سيستم را در اختيار دارد. «وينگو» البته نبايد فراموش كند كه شرايط امروز پرسپوليس بسيار شبيه به شرايط فصل گذشته استقلال است.
پاس
تفكر مديران اين تيم در فصل نقل و انتقالات اين بود؛ آمدن ستاره ها، روحيه برتري جويي را بالا مي برد. بر پايه همين تفكر، پاسي ها در فصل نقل و انتقالات به دنبال علي دايي، كريم باقري، مهدي هاشمي نسب، بهروز رهبري فرد رفتند كه تنها در جذب دو نفر آخري موفق شدند. پاس نسبت به فصل گذشته جدا از آوردن بازيكنان اسمي، كادر فني اش را هم تغيير داد. مجيد جلالي پس از سالها مطالعه و تحقيق در زمينه فوتبال مدرن،  امروز در پاس ، مي خواهد نتايج آن كنكاشها را پياده سازي كند. او با بررسي رقابت هاي روز فوتبال اروپا، سيستم (۱-۳-۲-۴) را براي تيمش برگزيده است. جلالي بيش از هر چيز بايد ذهنيت بازيكناني كه اين سيستم را پياده سازي مي كنند را شكل دهد وگرنه ممكن است پاس در پياده سازي اين سيستم دچار سردرگمي شود.
سپاهان
قهرمان فصل گذشته، در فصل نقل و انتقالات باهوشمندي بسياري يارگيري كرد و بيشتر سعي در رفع نقاط ضعفش داشت. آنها البته يك اشتباه بزرگ مرتكب شدند و آن از دست دادن آرمناك پطروسيان است. اشتباهي كه شايد به قيمت از دست دادن عنوان قهرماني براي سپاهان تمام شود. كاميل شيشكو جانشين آرمناك لااقل در بازي هاي تداركاتي چندان موفق نشان نداد، بويژه اين كه او در گرفتن توپهاي تك به تك دچار ضعفهايي است كه مي تواند سيستم دفاع خطي سپاهان- كه به يك دروازه بان قوي در گرفتن توپهاي تك به تك و بازي سازي نيازمند است- را با چالش جدي روبه رو كند. سپاهان اما در خط هافبك و حمله بسيار غني است. آنقدر غني كه شايد برخي از بازيكنان درجه اول اين تيم به هدر روند. فرهاد كاظمي هم براي استفاده از بسياري از نيروهاي تهاجمي اش سيستم (۱-۳-۲-۴) را برگزيد. آرايشي كه به سعيد رمضاني، محرم نويدكيا، سهيل كرمي، اصغر طالب نسب، رسول خطيبي، محمود كريمي و ... مجال بازي مي دهد. اگر كاظمي از رمضاني در نقش هافبك تهاجمي بهره گيرد،  سپاهان داراي هافبكي خواهد شد كه بهتر از همه پاس مي دهد، مي جنگد، به سازماندهي حملات كمك مي كند و گل مي زند. جهانگير كوثري كه بازيهاي تداركاتي سپاهان را به دقت تماشا كرده مي گويد: «در ايران، امروز فعلاً تنها يك تيم وجود دارد و آن سپاهان است. بقيه تيمها به كار نياز دارند؛كار و كار.»
008290.jpg

ذوب آهن
قهرمان جام حذفي و يكي از دو نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا، در فصل نقل و انتقالات چند خريد بسيار خوب داشت. اما بي ترديد، بهترين آنها آرمناك پطروسيان، شاه مهره سپاهان، است كه مي تواند برگ برنده اين تيم در ليگ و آسيا باشد. وحيد رضايي و مهدي رجب زاده مشكلات فصل گذشته ذوب آهن در خط مياني را كاهش مي دهند. ضمن اين كه بازي كردن بازيكناني مثل حميد شفيعي آن هم به طور ثابت، ذوب آهن را به يكي از تيمهايي قدرتمند ليگ تبديل مي كند. ذوب آهن براي بهتر شدن به مربيان شجاع نيازمند است. با اين وصف، كربكندي در اين فصل بايد يك مربي نترس باشد. امسال او بايد كاشف بازيكناني مثل حميد شفيعي باشد و ادامه دهنده راهي كه ساموئل دارابينيان در فصل گذشته پايه ريزي كرد.
سايپا
سايپا بر پايه انديشه محمد مايلي كهن، سرمربي جوانش، نه تنها بازيكن اسم و رسم داري را جذب نكرد بلكه چند بازيكن قديمي اش را كنار گذاشت تا با يك تيم جوان و يك دست در رقابتهاي ليگ شركت كند. سايپا كه فصل گذشته با جيوواني مي صاحب هويت شده بود، بايد در اين فصل نيز اين گونه نمايش دهد.
جواناني كه فصل گذشته سايپا را به يكي از بهترين تيمهاي ليگ بدل كرده بودند، در اين فصل نيز مي توانند راه فصل پيش را ادامه دهند. راهي كه به گفته مايلي كهن سالها پيش توسط خودش تأليف شده است.
برق شيراز
با مربي تجددخواهي مثل احمدزاده، اين تيم مثل سايپا به يك تحول دست زد. احمدزاده حتي يك بازيكن بالاي ۲۳ سال را نيز به خدمت نگرفت. او با رفتن به محلات شيراز و ديگر شهرهاي استان فارس استعدادهايي را كشف كرد كه به گفته خودش مي توانند ليگ را تحت سيطره خود در آورند. هادي ايماني را احمدزاده از ليگ محلي شيراز كشف كرده، بازيكني كه احمدزاده درباره اش مي گويد: «امروز نگرانم كه او مصدوم شود.» ايماني كه در پست دفاع آخر بازي مي كند، امسال يكي از پديده هاي ليگ خواهد بود. برق شيراز، در اين فصل آكنده از چنين بازيكناني است. بازيكناني لبريز از شوق بازي كردن كه مي توانند تيمشان را به موفقيت برساند. موفقيت؟ احمدزاده در اين باره مي گويد: «به مسئولان قول داده ام رتبه اي بهتر از فصل گذشته به دست آوردم.»
استقلال اهواز
تنها تيمي كه به صورت خصوصي اداره مي شود، در فصل نقل و انتقالات بسيار موفق عمل كرد، مدير عامل ثروتمند استقلال اهواز، مهدي شيري را از چنگال پرسپوليسي ها بيرون كشيد و تيمش را در ميانه ميدان صاحب يك رهبر متفكر و محوري كرد. او همچنين با به خدمت گيري ناصر شيردل، رسول ميرطرقي و نادر غيبشاوي  مشكلات فصل پيش تيمش در ناحيه دفاع و هافبك را حل كرد. اما مهمترين كار شفيع زاده حفظ آدريانو آلوز بود كه خواهان بسياري داشت. اين مهاجم برزيلي در اين فصل نيز مي تواند گره گشاي استقلال باشد تنها مشكل استقلال به كادر فني اين تيم برمي گردد. به نظر نمي رسد بهرام عاطف بتواند جوابگوي مدير جاه طلب باشد. از اهواز خبر مي رسد عمر عاطف روي نيمكت مربيگري استقلال اهواز طولاني نيست. اهوازي ها در انديشه آوردن يك چهره محبوب با روحيه  برتري جويي و كشش مبارزه طلبي هستند. شايد ناصر حجازي!
پيكان
آنها در فصل نقل و انتقالات بي سروصدا عمل كردند. شايد تنها چيزي كه سروصدايي را پيرامون تيم پيكان ايجاد كرد، شايعه پيوستن ذوالفقار نسب به پرسپوليس و در پي آن شايعه آمدن علي پروين بود. مهدي نوري، سيامك فراهاني، بهنام سراج، اسماعيل حلالي و ... بازيكنان جديد پيكان هستند. اين تيم با رفتن سلمان تاجدار، سعيد لطفي، راميز محمد اف و ناصر شيردل شايد مشكلاتي را در خط مياني داشته باشد. ذوالفقار نسب البته در اين فصل نيز سعي مي كند تا با همان شيوه دفاعي مورد علاقه اش پيكان را صاحب موقعيت آبرومندي در جدول كند.
پگاه رشت
پژمان نوري، بهترين هافبك ليگ در فصل گذشته، به اين تيم رفت تا در ادامه جاه طلبي هايش اين تيم نه چندان قدرتمند را به يك حريف جدي براي حريفان ليگي تبديل كند. پگاه البته داراي نيروهاي بسيار خوبي است كه مي توانند حتي اين تيم را به بالاهاي جدول برسانند. اما كادر فني اين تيم عاري از شور و هيجان مبارزه طلبي و برتري جويي است. جهانپور نيز مثل عاطف روي لبه تيغ راه مي رود. او اگر با مهره هايي مثل بابايي،  ابراهيمي، عشوري زاد،  محمداف، دين محمدي، نوري، سلامي بخش و تبريزي نتيجه نگيرد پس از چند هفته جايش را به منصور پورحيدري خواهد داد. بحث آمدن پورحيدري امروز در رشت جدي است.
ابومسلم
فيروز كريمي كه تمام فصل گذشته از كم تجربگي تيمش انتقاد مي كرد، در فصل نقل و انتقالات، چند بازيكن باتجربه را در خط مياني و در خط دفاع به خدمت گرفت. عليرضا پورمند، علي لطيفي ، وحيد مظاهري و مهدي تارتار به ابومسلم آمده اند تا در كنار جواناني مثل خسروحيدري و مجتبي جباري تيمي قدرتمند را تشكيل دهند، فيروز كريمي خود به تيمش بسيار اميدوار است. امروز در مشهد اين احساس به وجود آمده كه ابومسلم حتي مي تواند در ليگ امسال بزرگي كند. تنها مشكل ابومسلم از ناحيه دروازه است. اين تيم با وجود احمد خرمالي هنوز درواز ه بان مطمئني را نيافته و فيروز كريمي امسال هم روي خرمالي حساب مي كند.
فولاد خوزستان
تيمي كه بانگرش صحيح مديرانش صاحب سرمايه اي هنگفت شد، پس از رفتن بگوويچ چگونه تيمي خواهد بود؟ فولاد از نظر مهره مشكلي ندارد. اين تيم علاوه بر حفظ جوانان خود، كه بسياري از آنها تجربه بازي ملي هم دارند، سهراب بختياري زاده و احمد مومن زاده را نيز به خدمت گرفته است تا امسال هم يكي از تيمهاي برتر ليگ باشد، اما آنچه توهماتي را درباره سرنوشت فولاد پديد آورده، ناآشنايي لوكابوناچيچ با فوتبال ايران است. در حقيقت مدتي طول مي كشد كه بوناچيچ با فوتبال ايران خو بگيرد. اميدواريم اين مدت، زماني طولاني نباشد.
امروز فولادي ها وظيفه دارند به بوناچپچ اطلاعات بدهند. داشتن اطلاعات است كه مي تواند بوناچيچ را در فولاد به موفقيت برساند.
فجر سپاسي
غلام پيرواني از شرايط تيمش در فصل نقل و انتقالات بسيار ناراضي است. اين تيم چند مهره با تجربه و كليدي خود را از دست داد و به جايش مثل هميشه چند بازيكن جوان را به خدمت گرفت. مكي شريفي، احسان شيرمردي و علي لشگري و بابك پورغلامي شايد نتوانند در بازي  هاي اول جاي رفته ها را به خوبي پر كنند اما در بازي هاي بعد اگر در تركيب فجر سپاسي جا بيفتند به طور قطع مي توانند، در كنار جوانان ديگري مثل معدنچي، رحمتي،  فلاحي و عليزاده را به يك تيم استوار و مبارزه طلب تبديل كنند.
شموشك
رسيديم به شموشك كه انگار درويش صاحب اين تيم دوست داشت تيمش در همان ليگ دسته اول حضور پيدا مي كرد و هزينه  هايش را نسبت به همان سطح خرج مي كرد. شموشك را بايد ديد و بعد نسبت به تواناييهايش قضاوت كرد.

سايه روشن ورزش
آفتاب سرخ
سخني با مديران پرسپوليس
سيامك قليچ خاني- ترديدي نبايد داشت كه مديريت جديدي كه عهده دار تيم پرسپوليس شده است، يكي از دلايل برتري پرسپوليس قبل از مسابقه هاي «ليگ برتر» است. با اين وجود، و با اين تأثير فوري يك سئوال مطرح است:
آقايان!
008285.jpg

آيا شما آمده ايد كه تيم پرسپوليس سوم نشود؟
***
پرسپوليس پيش از اين نيز همواره يكي از اركان اساسي فوتبال ايران بوده است.
تأثير « پرسپوليس » در فوتبال ايران تا بدانجا بوده (و هست) كه هرگاه اين تيم و عناصر بازيگر آن «خوب» بوده اند تيم ملي ما نيز خوب بازي كرده است، و هرگاه تيم ملي خوب بازي نكرده، مسلما ياران پرسپوليس هم از شرايط مطلوب به دور افتاده بودند.
با اين حساب و با اين واقعيت محرز و غيرقابل انكار سئوال خود را يك بار ديگر تكرار مي كنيم:
آقايان:
آيا شما آمده ايد كه تيم پرسپوليس سوم نشود؟
از اين هم بالاترآيا شما آمده ايد تا تيم پرسپوليس قهرمان باشگاه هاي آسيا بشود؟
آقاي غمخوار؛
اين همه بسيار خوب است.
كوشش براي آن كه تيم پرسپوليس قهرمان ايران و آسيا باشد. و كوشش براي آن كه از اين طريق تيم ملي فوتبال ما همواره داراي عناصر سرزنده و شادابي باشد، بسيار خوب است. اما وظيفه مهم تر شما، يا درواقع مهم ترين وظيفه اي كه برعهده شما است اين همه نيست.
پرسپوليس نيز بارها قهرمان شده، و بدون حضور شما نيز بارها به تيم ملي ايران بازيكنان ممتازي تحويل داده است.
آنچه كه در اين مرحله از تاريخ ورزش ما برعهده شما قرار دارد و مديران قبلي اين تيم نتوانسته اند به دنبالش باشند اين است: تيم پرسپوليس تبديل به «باشگاه پرسپوليس » بشود.و باشگاه پرسپوليس يك سازمان قوي، خودكفا، سازنده و پرورش دهنده استعدادهاي درجه اول باشد. (اين همان كار مهمي است كه مديران جديد استقلال بايد هدف خويش قرار دهند. اين دو رقيب در ورزش ما يك راه، يك خط و يك مسير را بايد طي كنند تا فوتبال ما همان شود كه بايد).
در اين رهگذر اعتبار اجتماعي شما، قدرت و نفوذ كلام شما در نزد مسئولان كارها را بسيار آسان خواهد كرد. اين اعتبار، و اين نفوذ، بايد در اين جهت صرف شود كه پرسپوليس داراي سرمايه هاي ثابت روز به روز ريشه دارتر شود. «سرمايه ثابت» در ورزش يعني باشگاه داشتن، يك باشگاه از هر حيث كامل و در حد نام و اعتبار تيم پرسپوليس .
اما شما (اعضاي جديد پرسپوليس كه به ويژه در زمينه هاي اجتماعي داراي اعتبار و منزلت بالايي هستيد) بايد پيش از آن، در كار سازندگي وارد شويد.
پرسپوليس تيمي است مردمي.
در تمام نقاط شهر تهران، طرفداران پرسپوليس پرشمارند. فراهم آوردن بساط مناسب آموزشي، استعداديابي و پرورش اين استعدادهاي ناب و نخبه، كاري است شدني كه شما را از «شر» توقعات فزاينده اي كه «كاسب كارها» با خود به عرصه ورزش آورده اند، راحت مي كند.
008300.jpg

اولين قدم شما مي تواند اين باشد:
محلي كه ورزشكار پرسپوليس آنجا را خانه دوم خود بداند به آن دل ببندد و به آن عرق و تعصب پيدا كند.
در اين محل مي بايست مكان تمرين داشته باشد: زمين فوتبال، بسكتبال، واليبال و...
كاري كه ديگران به علت هاي مشخص نتوانستند، حال شما مي توانيد و از اقدامات اساسي و پايه اي شما براي باشگاه به حساب خواهد آمد.
۱- انتخاب زمين در منطقه اي كه پرسپوليس پايگاه مردمي بيشتري دارد.
۲- بنا و احداث زمين فوتبال، بسكتبال، واليبال و...
۳- نهايتا مردمي كردن و سهامدار كردن باشگاه، آنگاه خواهيد ديد چگونه بدون بودجه زياد، مي توان به تأسيسات ورزشي كشور افزود و از خانه به دوشي ورزشكار باشگاه كاست.
آقاي غمخوار!
پرسپوليس بدون شما بسيار قهرمان شده است. آنچه كه بدون شما انجامش تا امروز غيرممكن و از اين پس هم بسيار دشوار است، همان است كه شرحش به اختصار رفت. وظيفه شما اين است كه پرسپوليس را در اين «جهات» ياري دهيد. شما بايد از پرسپوليس «باشگاهي» بسازيد، مطابق شأن و اعتبار ارزش اين تيم در آسيا.
در اين جهت بكوشيد، محكم و خستگي ناپذير هم بكوشيد.

آشنايي با باشگاه هاي اسپانيا
رئال مادريد
نام رسمي: رئال مادريد
008280.jpg

سال تاسيس: ۱۹۰۲
رئيس باشگاه: فلورنتينو پرز
مدير باشگاه فوتبال: خورخه والدانو
سرمربي: كارلوس مانوئل بوتيو كوئيرزو
آدرس سايت:
www.Realmadid.com
ورزشگاه اختصاصي: سانتاگو برنابئو (۷۸هزار نفر)
زمين تمرين: سينداد دپورتيوا
لباس اصلي: سراسر سفيد با خطوطي در سر شانه
لباس دوم: طوسي سير با خطوط سپيد طلايي (براي بازي هاي ليگ مشكي با خطوط سفيد براي بازي هاي اروپايي)
حامي مالي: SIMENSmobile
طراح لباس: آديداس
بودجه: ۲۹۳ ميليون يورو
افتخارات اروپايي
008275.jpg

قهرمان جام قهرماني اروپا (ليگ قهرمانان) ۹ بار اولين بار در فصل ۵۶-۱۹۵۵ آخرين بار درفصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱
قهرمان جام يوفا: دو بار در سالهاي: (۸۵ -۱۹۸۴)(۸۶-۱۹۸۵)
قهرمان جام بين قاره اي: سه بار در سالهاي (۱۹۶۰-۱۹۹۸-۲۰۰۲ )
افتخارات داخلي
قهرمان لاليگا: ۲۹ بار اولين بار درفصل :۳۲-۱۹۳۱
آخرين بار در فصل:۲۰۰۳-۲۰۰۲
قهرمان جام حذفي (پادشاهي) :۱۷ بار اولين بار در فصل:۱۹۰۵-۱۹۰۴
آخرين بار در فصل:۹۳-۱۹۹۲
قهرمان سوپر جام اسپانيا: ۶ بار اولين بار در سال ۱۹۸۸ و آخرين بار درسال ۲۰۰۱
پيش بيني مقام اين فصل: بين اول تا سوم
مقام فصل پيش: قهرمان لاليگا
اسامي بازيكنان اين فصل با شماره
دروازه بانان: ۱- ايكر كاسياس فرناندز ۱۳- سزار سانچز دومينگوئز ۲۳- كارلوس سانچز گارسيا
مدافعان: ۲- ميگوئل سالگادو فرناندز، ۳- روبرتو كارلوس داسيلوا ۶- ايوان هلگوئه را بوجا ۱۵- دائول براوسان فيليكس ۱۷- اسكار مينامبرس پاسكوائل ۲۲- فرانسيسكو پاون براخوان ۲۹- روبن گوانزالس روفا ۳۲- بورجا فرناندز فرناندز
هافبك ها: ۵- زين الدين زيدان ۸- استيو مك مانامان ۱۰- لوئيس فيليپ مادريا كاريوفيگو ۱۴- خوزه ماريا گوئيرز هرناندز ۱۹- استفان مايتاس كامبياسو ۲۱- سانتياگو هرنان سولاري ۲۳- ديويد بكهام ۲۴- كلوديو مكاله له
مهاجمان: ۷- رائول گونزالس برانكو ۹- فرناندو مورينتس سانچز ۱۱- رونالدو لوئيز نازاريو دي ليما ۱۸- خاوير گارسيا پورتيلو - پدرومونيتيس آلوارز
از سانتياگو برنائبو تا بكهام
008295.jpg

شايد دهه هاي زيادي را بايد سپري كرد تا تيمي بتواند افتخاراتش را به نزديكي شاهزاده مادريدي نزديك كند. اين تيم نه تنها در ليگ اسپانيا موسوم به لاليگا طلايه دار است بلكه در اروپا نيز اكنون با ۹ عنوان قهرماني دست نيافتني شده و براي يورش به جام هاي رنگين فصل جديد نيز دور خيز كرده است.
پرز مدير باشگاه رئال مادريد اكنون منظومه اي از ستارگان را در اختيار كوئيزرو قرار داده تا براي او و باشگاه مهم رئال مادريد افتخار كسب كند.
آخرين دستاورد او استخدام ديويد بكهام بود تا نشان دهد هيچ ستاره اي نيست كه نتواند به رئال راه يابد.
اين تيم اگرچه قدمت نسبتاً كمتري را در مقايسه با بارسلون دارد اما كلكسيون افتخارات اين تيم انبوه تر از رقيب كاتالاني اش است. دوران افسانه اي رئال طي دهه هاي ۵۰ تا ۶۰ بود زماني كه ژنرال فرانكو فرمانده اسپانيا تمام مردم اين كشور را براي كمك به اين باشگاه و ساخت ورزشگاه سانتياگو برنائبو بسيج كرد. ارتقاء رئال مادريد از سطح يك تيم گمنام محلي در منطقه(O Donnell) تا مكان رفيع يك تيم با اعتبار مرهون يك نفر به نام سانتياگو برنائبو بازيكن دهه ۳۰ بود. او از سال ۱۹۴۳ تا زمان مرگ فرانكو ژنرال اسپانيا رييس باشگاه مادريد بود.
سرانجام فرانكو در سال ۴۷ با همياري مردم ورزشگاه سانتياگو برنائبو را بنا نهاد. اين تيم با پيدايش رقابت هاي جام باشگاه هاي اروپا ۵ دوره متوالي قهرمان اين بازي ها شد تا اقتدارش را درقاره سبز نيز عرضه كند. اين باشگاه اسطوره هاي فراواني را دارد. دي استفانو، پوشكاش، سانتياگو برنابئو و... تا زيدان، رونالدو ، بكهام و... فصل كاملاً استثنايي در انتظار رئال مادريد است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |