سه شنبه ۲۸مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۱ - Aug. 19, 2003
وزير صنايع و معادن:
جايگزيني خودروهاي فرسوده نيازمند همكاري بانكها است
009840.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير صنايع  و معادن  گفت : اجراي  برنامه  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده مستلزم  همكاري  كامل  بانك ها و شركتهاي  خودروسازي  است .
«اسحق  جهانگيري » اظهار داشت : با توجه  به  اينكه  خودروهاي  فرسوده  نقش  بسزايي  در آلودگي  هوا و مصرف  بيش  ازحد بنزين  دارند لذا وزارت  صنايع  و معادن  قصد دارد براي  اجراي برنامه  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  از خودروسازان  عمده  كشور (سايپا و ايران خودرو) و همچنين  منابع  دولتي  با استفاده  از حداقل  يارانه  بانك ، استفاده  كند. گفتني  است  كه  شركت  سايپا دارندگان  خودروهاي  ۱۳۴۸ و قبل  از آن را ترغيب  كرده  است  كه  چنانچه  سند ماشين  هايشان  را باطل  كنند، از تسهيلات  وام  ۵۰ ميليون  ريالي  با ۱۵ درصد سود برخوردار خواهند شد.
وزير صنايع  و معادن  تأكيد كرد:حمايتهاي  دولت  و شركتهاي  خودروسازي  براي  ياري  رساندن  به  افرادي  است  كه  براي  جايگزيني  خودروهاي  خود با مشكلات  مالي  مواجه  هستند.
جهانگيري  طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  ارائه  شده  توسط نمايندگان مجلس  كه  كليات  آن ماه  پيش  به  تصويب  رسيد را يكي  از حركات  مثبت  در جهت  كاهش  آلودگي  هوا در كشور دانست .
درصورت  تصويب  نهايي  طرح  «جايگزيني  خودروهاي  فرسوده »، وزارت  صنايع  ومعادن  موظف  است  ظرف  دوماه  از تاريخ  تصويب  اين  طرح  فهرست  عمر مفيد كليه  خودروهاي  داخلي  و خارجي  (قابل  عرضه  در بازار ايران ) را اعلام  كند.
وزارت  صنايع  و معادن  همچنين  موظف  است  با همكاري  خودروسازان  و هماهنگي  سيستم  بانكي ، از محل  اعتبارات  وجوه  اداره  شده  در جهت  تأمين  تسهيلات  تا سقف ۵۰ درصد قيمت  خودروهاي  توليد داخل  براي  مالكان  خودروهاي  فرسوده  اقدام كند.به  موجب  طرح  مذكور خودروهاي  فرسوده  به  خودروهايي  اطلاق  مي شوند كه زمان  مفيد بهره  برداري  از آنها مطابق  استاندارد توليدكننده  به  اتمام رسيده  و يا نتوانند در آزمايش  معاينه  فني  خودرو، شرايط لازم  را احرازكنند.

رئيس مجلس در مراسم  آغاز عمليات  اجرايي سد مخزني  كمال  صالح
مطبوعات در انعكاس فعاليت هاي اقتصادي دولت بيشتر تلاش كنند
مطبوعات  در انعكاس  اخبار فعاليت هاي  اقتصادي  دولت  بيشتر فعاليت  كنند.
حجت الاسلام  والمسلمين  مهدي  كروبي  رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در مراسم  آغاز عمليات  اجرايي سد مخزني  كمال  صالح  در شازند گفت :درچند سال  اخير پيشرفت هاي  زيادي  در بخش  اقتصادي  صورت  گرفته  است  كه  كمتر شاهد انعكاس  آن بوديم .
وي  يكي از مظلوميت هاي  دولت  خاتمي را منعكس  نشدن  فعاليت هاي  اقتصادي  دوران وي  ذكر كرد و گفت :بحث هاي  سياسي  آنچنان  در جامعه  انعكاس  مي يابد كه  همواره  فعاليت هاي  اقتصادي  دولت  را تحت الشعاع  قرار مي دهد.
كروبي  گفت : دوستان  آقاي  خاتمي  نيز در جهت  انعكاس  عملكرد اقتصادي  دولت  وي نمي كوشند و بيشتر مسايل  سياسي  را مطرح  مي كنند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در ادامه  اظهاراتش  با تأكيد بر ضرورت  صرفه جويي  درمصرف  آب  و برق  گفت : بايد تلاش  كنيم  تا فرهنگ  صرفه جويي  در جامعه  حاكم  شود.
وي  افزود:اگر صرفه جويي  به  صورت  عادت  درآيد، فرزندان  ما نيز به  آن عادت خواهند كرد.
در اين مراسم حبيب الله بيطرف وزير نيرو نيز گفت: ۱۱ هزار ميليارد ريال اعتبار عمومي كشور امسال به احداث سد و شبكه هاي آبرساني به شهرهاي بزرگ و صنايع اختصاص يافته است.
وي افزود: مطالعه ۱۶ طرح آبرساني و اجراي ۵۵ طرح ملي آب در كشور انجام مي شود كه با بهره برداري از آنها تا پايان امسال آب مورد نياز ۱۰۰ شهر كشور تأمين مي شود.
وي با بيان اينكه بهره برداري از دو سد در كشور آغاز شده است، گفت: در صورت تخصيص اعتبارات، ده سد ديگر تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
بيطرف افزود: ۱۴ درصد اعتبارات عمراني كشور در برنامه  سوم توسعه براي تأمين آب آشاميدني و مورد نياز صنايع و كشاورزي اختصاص يافته است.

سهم ايران از صادرات فرش جهان ۲۸ درصد است
مدير عامل  شركت  سهامي فرش  ايران  گفت : سهم  ايران  از صادرات  فرش  در جهان تنها ۲۸ درصد است .
«محمد علي  كريمي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: با بالابردن  كيفيت  در توليد فرش  و توسعه  تجارت  قالي ، مي توانيم  بار ديگر سهم  ۵۰درصدي  ايران  را در بازارهاي  جهاني  به  دست  بياوريم .
وي  با اشاره  به  اينكه  تقاضا براي  صادرات  فرش  در جهان  بين  ۲ تا ۵/۲ ميليارد دلار كاهش  يافته ، گفت : تلاش  خواهيم  كرد كه  با كاهش  صادرات  فرش كشورهاي  رقيب ، ايران  دچار اين  كاهش  نشود و از اين  فرصت  براي  افزايش صادرات  خود استفاده  كنيم .
وي  افزود: صادرات  فرش  ايران  در سال  ۸۱ حدود ۵۱۶ ميليون  دلار بوده  كه نسبت  به  سال  ۸۰ كاهش  نداشته  و اميدواريم  اين  روند در سال  ۸۲ افزايش  هم پيدا كند.

دبير كل بورس تهران
ريسك را مي پذيرم تا صف و فساد درست نشود
از سوي دبيركل بورس تهران اصول چهارگانه حاكم بر سياستهاي جديد بورس اعلام شد.
حسين عبده تبريزي كه به مناسبت انتخاب كارگزاري بانك ملي به عنوان عضو هيأت مديره سازمان كارگزاري بورس سخن مي گفت، افزود: اولين اصل اين است كه سياستهاي جديد حاكم بر بورس بايد داراي انسجام تئوريك باشد و در كنار آن دومين اصل كه داراي اهميت زيادي است نحوه برخورد با تقاضا، دسته بندي كردن آن است.
وي خاطرنشان كرد: عده اي براي سرمايه گذاريهاي بلندمدت در بورس حضور دارند و عده اي صرفا براي سفته بازي، بنابراين در اصول جديد اگر قرار است به تقاضايي پاسخ داده نشود، تقاضاي سفته بازي است.
عبده تبريزي در ادامه افزود: حفظ شادابي بازار از اصول مورد توجه است كه نبايد كاري كرد تا شادابي از بازار بورس گرفته شود.
وي با جداكردن مردم عادي از حرفه ايها خاطرنشان كرد: اصل چهارم اين است كه مي توان مردم عادي را از حرفه ايها جدا كرد به طوري كه مردم عادي از يك حاشيه امنيت برخوردار باشند.
عبده خاطرنشان كرد: يكي از شرايط بازار آزاد، تعداد زياد خريدار و فروشنده است و اگر شرايط به گونه اي باشد كه تنها پنج درصد سهام دست مردم و ۹۵ درصد سهام دست ديگران باشد اين ديگر بازار آزاد نيست.
عبده تبريزي افزود: در اجراي سياستهاي جديد محافظه كار نيستم و ريسك را مي پذيرم؛ اما به سيستم صف و فساد برنخواهيم گشت.
وي تأكيد كرد: بايد معلوم شود كدام تقاضا را مي پذيريم. بايد سيستمي طراحي شود كه تقاضاي بلندمدت را جواب گفت و اين بهترين كاري است كه بايد انجام شود.
عبده افزود: بازار بورس از روز چهارشنبه فعاليت عادي خود را آغاز مي كند و با هوشياري و حسن هدايت كارگزاران بهتر مي توان حركت كرد.
وي اظهار داشت: در روزهايي كه بازار سرمايه با شتاب زيادي گسترش پيدا مي كند بايد از امكانات سرمايه گذاري بانك ملي بهره برد.
بانك ها همواره تعديل كننده بازار سرمايه  اند
ثبات بازار سرمايه، با ارائه  اطلاعات صحيح و شفاف بازار، توسط كارگزاران بورس استمرار مي يابد.
به  گزارش ايسنا، ولي الله سيف، مديرعامل بانك ملي ايران، در جمع كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران - با بيان اين مطلب افزود: سازمان بورس اوراق بهادار كه متولي آن درواقع كارگزاران بورس هستند، بايد به دنبال كسب اعتبار در جامعه باشند به طوري كه مردم بدانند قيمت هاي ثبت شده در تابلو بورس واقعي است و اطلاعات موجود به صورت شفاف در اختيار آنها قرار مي گيرد.

همكاري وابستگان بازرگاني ايران براي توسعه صادرات بخش تعاون
راهكارهاي توسعه صادرات بخش تعاون با همكاري وابستگان بازرگاني ايران امروز در ديدار دبير كل اتاق تعاون با وابستگان بازرگاني كشورمان در ۸ كشور بررسي شد.
در اين ديدار وابستگان رايزنان بازرگاني ايران در انگليس، روسيه، افغانستان، امارات متحده عربي، كويت، قزاقستان، تركمنستان و عربستان سعودي با اشاره به استعدادهاي پذيرش دستاوردها و كالاهاي بخش تعاون در كشورهاي محل مأموريت، آمادگي خود را براي گسترش زمينه هاي توسعه مبادلات تجاري بخش تعاون ايران را با اين كشورها اعلام كردند.

يادداشت
انتخاب مهم
امروز و در انتخابات هيأت رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن معلوم مي شود كدام افراد و گروهها از سازماندهي برتر و قدرت متقاعدكنندگي بيشتري برخوردار بوده اند. نتيجه انتخابات امروز مشخص مي كند رئيس اتاق بازرگاني و نايب رئيس و اعضاي هيأت رئيسه از ميان كدام افراد و گروهها است. نتيجه انتخابات هيأت رئيسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن هر چه باشد و هر فرد و جريان فكري كه برنده شود، چند نكته را نمي توان و نبايد از نظر دور داشت. واقعيت اين است كه در كشورهاي با اقتصادهاي نيرومند كه دولت در آن فقط سياستگذاري مي كند، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن بيشترين نقش و سهم را در اجرا و سطح مياني دارد. علاوه بر اين، رئيس اتاق بازرگاني در كشورهاي با اقتصاد غيرمتمركز در نقش بالاترين مقام اقتصادي كشور قرار دارد كه مذاكرات و وعده هاي او با همتاهاي خود در ساير نقاط جهان اهميت دارد. اگرچه در ايران به دليل سلطه بدون چون و چراي دولت بر اقتصاد، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن نقش واقعي را بازي نمي كند. حضور رئيس اتاق بازرگاني در نهادهاي مهم تصميم گيري اقتصادي در سطح كلان، ايجاب مي كند رئيس اتاق - هر كه مي خواهد باشد - نقش پررنگي در شكل دادن به خواسته ها و رسيدن به هدفهاي بخش خصوصي بازي كند. آيا اين گونه خواهد شد؟
گروه اقتصادي

وزير مسكن و شهرسازي:
مردم تهران منتظر نباشند مصوبه تراكم تغيير نمي كند
خبرگزاري فارس - وزير مسكن و شهرسازي گفت: مصوبه تراكم دائمي و ماندگار است و شوراي عالي بر اجراي آن تأكيد دارد و مردم تهران نيز نبايد وقتشان را صرف اين كنند كه شايد تغييري در اين مصوبه داده شود.
علي عبدالعلي زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: علت ركود ساخت وساز در تهران اين است كه مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري در مورد تراكم كاملاً جانيفتاده است.
وي گفت: اكنون ساخت و ساز در كشور بسيار خوب است و ركود در تهران نيز طبيعي مي باشد. ليكن در اطراف تهران، شهرهاي جديد و شهرهايي مثل كرج، ساخت و ساز بسيار رونق دارد. وي ادامه داد: در واقع ساخت و ساز در تهران راكد نشده، بلكه محل آن عوض شده و به اطراف تهران انتقال يافته است.
عبدالعلي زاده گفت: ساخت و ساز در تهران به تدريج رونق پيدا خواهد كرد. البته وزارت مسكن مايل به رونق ساخت وساز در شهر تهران آنگونه كه درگذشته بود، نيست. چرا كه بر اساس طرح مجموعه شهري تهران، جمعيت شهر بايد مهار شود.
وي با اشاره به اين كه بر اساس طرح مجموعه شهري جمعيت مسكن تهران تا سال ۱۴۰۰ معادل هفت ميليون و ۶۵۰ هزار نفر در نظرگرفته شده است، افزود: اكنون جمعيت تهران نزديك به هفت ميليون نفر مي باشد كه اين هشداري است، براي اين كه سيستم بازدارندگي در تهران اعمال شود.
وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: بايد يك ميليون نفر از تهران خارج شوند و اين به خاطر اين است كه تهران در حد نرخ زاد و ولدش حفظ شود.
وي متذكر شد: خدمات و امكانات تهران، امكان وجود جمعيت بيش از اين را نمي دهد. تهران طبق طرح مجموعه شهري اداره خواهد شد و به هيچ وجه توسعه نخواهد يافت.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۲۹۹-
۱۰۸۰۱
۹۸۰۲
لبنيات پاك
۱۱۱-
۱۲۰۰۰
۱۱۹۰۶۸
شير پاستوريزه پگاه اصفهان
۱
۲۰۰۰
۸۰۰۰
چين چين
۸۸
۸۷۷۸
۱۳۴۸
ساسان
۳-
۱۸۹۹۷
۲۶۱۹۰
نفت پارس
۳
۴۰۰۰۰
۲۲۳۹۰
نفت بهران
۴-
۸۲۴۶
۱۹۳۲۷۰
پتروشيمي خارك
۸۵۲-
۱۸۰۰۰
۱۳۳۹۱
پتروشيمي اصفهان
۶۲-
۶۴۰۰
۶۹۵۵
لعابيران
۵۰۰-
۱۳۰۰۰
۵۴۱۰
دارويي رازك
۱۶۲۱-
۱۳۰۰۰
۶۴۰۸
داروسازي فارابي
۱۰۹۸
۲۶۹۹۸
۸۶۷۰
داروسازي دكتر عبيدي
۴-
۸۹۹۶
۱۰۰۰
داروسازي زهراوي
۳-
۲۵۰۰
۱۰۱۵۶
پاكسان
۱۲۰
۱۳۱۲۰
۱۱۸۳۱
كربن ايران
۵
۱۷۹۰
۵۴۳۰۴
ايران تاير
۹
۱۳۱۲
۱۹۵
درخشان تهران
۶-
۷۹۹۴
۱۱۹۲۰
كاشي و سراميك حافظ
۴
۹۰۰۵
۳۴۸۴
كاشي و سراميك سينا
۸
۳۲۳۳
۴۹۱۴
كاشي تكسرام
۱۷۴۹-
۳۶۰۰۰
۸۹۵۱۹
سيمان تهران
۱۱۰۰-
۳۴۹۰۰
۱۱۶۷۹
حق تقدم سيمان تهران
۱۵۱۱-
۱۱۶۴۹۰
۱۴۷۱
سيمان صوفيان
۹۰۰-
۲۵۰۰۰
۲۴۸۳۹۵
سيمان فارس و خوزستان
۱۰۴-
۳۳۶۶۹
۳۷۰۰
سيمان غرب
۱۱۰۵-
۶۹۸۹۳
۲۵۴۷۰
سيمان سپاهان
۴۵-
۲۷۰۱۶
۶۰۰۰
سيمان شاهرود
۱۳۹۲-
۵۲۰۰۴
۲۱۲۳۷
سيمان بهبهان
۱۵-
۱۹۹۸۴
۷۱۷۰
آلومتك
۹
۳۶۱۰
۲۰۰۱
حق تقدم ماشين سازي اراك
۱۵۰-
۸۸۵۱
۵۸۸۲۰
صنايع آذرآب
۶۵-
۳۸۸۵
۴۱۶۴
پمپ سازي ايران
۴۱
۶۹۹۹
۱۶۰۲
ايران ترانسفو
۲۰۰-
۷۱۰۰
۵۱۰۵
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱
۱۶۱۰
۴۶۴۳۱
شركت ساختمان اصفهان
۳۰۰۰-
۷۸۰۰۰
۲۴۲۰۰
خدمات انفورماتيك
۵۷-
۳۶۴۳
۱۵۹۳۳۷
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۹
۱۶۰۰
۱۷۶۳۵۳
سرمايه گذاري ملت
۵۸-
۴۱۰۲
۲۷۵۰۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۶۴-
۳۶۴۵
۲۳۵۳۹۷
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۵
۲۴۹۸
۱۲۰۶۳
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱-
۲۰۹۷
۲۵۸۵۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۲۰-
۱۳۱۸۰
۵۰۰۰
داروپخش
۱۷۶-
۲۲۲۱
۸۲۰۱
بهپاك
۱۵۳-
۲۰۰۰
۳۷۲۶
كارتن پارس
۲۰
۴۰۲۰
۲۱۴۳۳
مقره سازي ايران
۹۴
۶۱۶۰
۹۱۷۷۶
ايران گچ
۲۸
۶۹۱۰۰
۹۱۴۴
سيمان قائن
۱۳۵۰
۳۵۷۵۰
۱۱۵۳۲۳
سيمان دورود
۳۰-
۱۹۴۸۰
۱۲۵۴۶
سيمان هگمتان
۳۵-
۲۳۴۶۵
۱۴۶۱۰
سيمان خاش
۱۰۰-
۲۲۰۰
۱۵۰۰۰
جام دارو
۲۱
۲۹۰۰
۸۸۹۶۰
ماشين سازي نيرومحركه
۶۱
۷۳۰۰
۲۱۲۷۴۷
كمباين سازي ايران
۴۱-
۴۱۱۸
۵۸۴۴
صنايع جوشكاري يزد
۳۹۰
۱۱۵۰۰
۱۴۶۲۲
كمك فنر ايندامين
۱۵-
۵۴۶۵
۸۰۹۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳۸/۷۶-
۶۷/۹۱۷۶
-
تغييرات قيمت سهام
۴۲-
۳۷۳۹۸
۲۴۳۱۸
سيمان دورود
۳-
۱۹۷۹۷
۴۰۴۲
سيمان هگمتان
۲۹۳۰
۲۳۹۸۰
۹۹۹۸
سيمان خاش
۱۸-
۲۹۸۱
۹۰۳۷۸
ماشين سازي نيرو محركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۳۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۳۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۸۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۲۸

اقتصادي
اجتماعي زنان
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |  
|  سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |