شنبه۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۸ - May.3, 2003
شهري
Front Page

پرسه در محله ها
آيت الله ري شهري نماينده ولي فقيه به همراه شهردار منطقه ۲۰ از پروژه هاي مهم اين منطقه بازديد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۰ نماينده ولي فقيه گفت  «مايه مباهات شهروندان شهرري است كه با وجود قرار داشتن اين منطقه در جنوبي ترين نقطه تهران هم اينك به عنوان يك منطقه نمونه خدماتي و مطلوب براي زندگي آنها تبديل شده است.»
اين گزارش حاكي است مهندس نادر كرمي شهردار منطقه در حين بازديد از اين پروژه ها شامل مخزن ۶ هزار ليتري جمع آوري آبهاي سطحي، پل عبدالرحمن صوفي رازي و شهيد صارمي و چشمه علي توضيحاتي را درباره مراحل، كاركرد و هزينه هاي اين پروژه ها ارائه داد.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران:
وضعيت درختان خيابان ولي عصر مطلوب نيست
گروه شهري: سازمان حفاظت محيط زيست در مورد هرگونه اقدام خلاف موازين و ضوابط قانوني در حوزه ميراث طبيعي شهر تهران به ويژه تهديدات درختان حاشيه خيابان ولي عصر، خود را مسئول مي داند و با متخلفان برخورد مي كند.
به گزارش ميراث خبر، «محمدحسن پيراسته» مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران با بيان اين مطلب افزود: هرگونه ساماندهي درختان حاشيه خيابان ولي عصر، نيازمند كار مطالعاتي دقيق است و با يك اقدام عجولانه و شتابزده نمي توان در مورد آن تصميم گرفت.
وي با تصريح اين كه درختان تاريخي حاشيه اين خيابان هم اكنون وضعيت مطلوبي ندارند، افزود: سيمان كاري بستر جويبار خيابان ولي عصر كه در گذشته توسط شهرداري و به منظور پاكسازي بستر جويبار از انواع زباله هاو حيوانات موذي انجام گرفته، غيركارشناسي بوده است و اين اقدام عجولانه، مشكلات مورد اشاره را رفع نكرده است.
وي افزود: در حال حاضر درختان اين خيابان با آبي آبياري مي شوند كه حاوي انواع آلاينده ها، فلزات سنگين و سموم شيميايي است و متاسفانه اكنون ادامه حيات درختان در معرض خطر قرار دارد.
پيراسته گفت: با توجه به اين كه ريشه هاي درختان تاريخي اين خيابان به دليل ضخامت بستر سيماني در حال خشك شدن هستند، شهرداري ها ي مناطق مربوط بايد نسبت به تغيير بستر اين جويبارها و آزادكردن فضاي ريشه اين درختان اقدام كنند.

شيرابه خشك شده زباله، آلودگي هوا را افزايش مي دهد
گروه شهري: گرد ناشي از شيرابه خشك شده زباله بيماري هاي خطرناكي را در انسان ها موجب مي شود.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي از روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا، گاهي اوقات هنگام حمل زباله توسط كاميون ها شيرابه آن در سطح شهر پخش و باعث انتشار بوي تعفن و بعضا ريخته شدن زباله در جاده ها مي شود.
براساس اين گزارش، پس از خشك شدن شيرابه هاي زباله در محيط و پراكنده شدن آن توسط ماشين ها و يا به وسيله باد اين مواد به آلودگي هوا و محيط مي افزايد.
بهترين راه جلوگيري از آثار سوء زباله ها قراردادن آنها در محل هاي مناسب و راس ساعت مقرر، همچنين استفاده از بسته بندي مناسب است.

جلسه علني شوراي شهر تهران امروز برگزار مي شود
گروه شهري: دويست و چهل و هفتمين جلسه شوراي شهر تهران و دومين جلسه از دومين دوره اين شورا به صورت عادي و علني ساعت ۹ صبح امروز در محل تالار شورا برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران، بررسي به منظور انتخاب شهردار تهران در اجراي بند يك ذيل ماده هفتاد و يك قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۱/۳/۷۵ در دستور كار اين جلسه قرار دارد.

بيانيه روابط عمومي شهرداري تهران به مناسبت آغاز به كار دومين دوره شورا
گروه شهري: روابط عمومي شهرداري تهران به مناسبت آغاز به كار دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران بيانيه اي منتشر كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: با استقرار و آغاز به كار شوراي اسلامي شهر تهران بار ديگر چشم ها به خيابان بهشت و مركز اعمال اراده مردمي براي بهبود مسائل تهران دوخته شده است.
اين بيانيه مي افزايد واقعيت اين است كه كلان شهر هشت ميليوني تهران با تنگناهاي پيچيده خود در حالي فراروي هيئت تازه برگزيدگان شهر قرار دارد كه چشم اندازي نامطلوب، پر معضل و پرهزينه را به نمايش مي گذارد.
در اين بيانيه تصريح شده است: اعضاي شوراي جديد نماد مشاركت شهروندان و نمايندگان ابرشهري نامتوازن هستنند كه از حيث پرداختن به سطوح گوناگون مشكلات آن مسئوليت پذيرفته  اند و اميد است كه در آستانه معرفي مدير ارشد شهر عزم ، همت و جديت دوباره اي را به حجم گران مشكلهاي پيش رو شاهد باشيم.
اين بيانيه آلودگي هاي خطرناك هوا و خاك و آب معضل ترافيك و حمل و نقل ناكارا، تخريب و نابودسازي باغ ها و فضاي سبز، تصرفات غيرمجاز، قانون گريزي و قانون ستيزي، دست اندازي به حقوق عامه، تهديدات ايمني شهروندان از نظر سيلاب و زلزله، تراكم جمعيتي و مسكوني خفقان آور با سرانه پايين فضاي سبز و خدمات شهري، چهره طبقاتي شهر و آسيب هاي اجتماعي را نماهاي ناپسند موجود تهران برشمرده است.

رئيس شوراي شهر تهران:
ساختار فرسوده شهرداري گرفتار بوروكراسي است
گروه شهري: رئيس شوراي شهر تهران ساختار شهرداري را كهنه، فرسوده و گرفتار بوروكراسي خواند و بر يكسان  شدن ساختار مالي آن تاكيد كرد.
چمران به ايسنا گفت: متاسفانه ما فاقد نظام شهرسازي بوده و معماري اسلامي نداريم و در اين زمينه گرفتار بي هويتي و تقليدهاي صرف هستيم.
وي شهرداري را مجموعه اي دانست كه مناطق مختلف آن بايد رويه اي واحد را در نظام شهرسازي پيش بگيرند و تصريح كرد: قوانين شهرسازي بايد از يك ساختار انديشيده شده و كارشناسي تبعيت كنند.
چمران گفت: خدمات رساني شهرداري ها بايد به روز باشد كه در اين زمينه فعاليتهايي پيش از اين آغاز شده و طرحهايي نيمه تمام مانده اند و بايد ضمن نقد و بررسي مجدد و استفاده از تجربيات به سرانجام برسند.

تجهيز زيرگذر پل هاي سواره رو منطقه ۵ به سيستم روشنايي
012270.jpg
گروه شهري: به منظور آرام سازي محيط شهري و پاكسازي تصاوير مخدوش، عمليات رنگ آميزي، شستشو و سندبلاست ديوارهاي معابر عمومي و ميدان هاي منطقه ۵ تهران انجام شد. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۵، به منظور ايمني عابران در شبها و كنترل زيرگذر پل هاي سواره رو توسط عوامل نيروي انتظامي، زيباسازي اين شهرداري زيرگذر پل هاي محدوده را به سيستم روشنايي تجهيز نمود.

ساماندهي صنايع و مشاغل شهر
فراگيري ساماندهي گل فروشان و روزنامه فروشان سياردر تهران
012267.jpg
گروه شهري: در پي استقبال شهروندان، طرح ساماندهي گل فروشان و روزنامه فروشان سيار توسط شهرداري تهران فراگير مي شود.
مهندس مجتبي توسلي- مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران كه در كارگاه آموزشي مسئولين ساماندهي مناطق بيست ويك گانه شهرداري سخن مي گفت، افزود: طرح ساماندهي گل فروشان و روزنامه فروشان سيار كه بطور آزمايشي در ۱۰ نقطه تهران اجرا شده است، در پي استقبال شهروندان، اين طرح به تدريج در ساير نقاط شهر فراگير مي شود و اين مهم در چارچوب وظايف شهرداري اجرا مي شود.
وي از گل فروشان و روزنامه فروشان به عنوان پيام رسانان عاطفه و محصولات فرهنگي ياد كرد و افزود: در حال حاضر در بيش از ۳۰۰ تقاطع مهم شهر، شماري از افراد به عرضه گل و روزنامه مبادرت مي ورزند كه ضرورت دارد فعالان اين عرصه ساماندهي شده و امر عرضه گل و روزنامه بسامان شود.
وي در ادامه اظهارات خود ساماندهي صنايع و مشاغل مزاحم را ضروري خواند و تأكيد كرد: در حال حاضر دهها هزار واحد صنفي مزاحم در بافت هاي مسكوني و كالبدي شهر فعال هستند كه پس از انجام مطالعات، و در راستاي اجراي طرح جامع ساماندهي صنايع، وضعيت اين قبيل واحدها نيز مشخص خواهد شد.
وي همچنين از راه اندازي بانك اطلاعات زيست محيطي شهري خبر داد و در عين حال افزود: به زودي طرح فوريت رفع مزاحمت شغلي در كليه مناطق شهرداري تهران اجرا مي شود و براساس اين طرح، شهروندان مي توانند از طريق شماره تلفن ۱۳۷، واحدهاي صنفي مزاحم را به مناطق شهرداري معرفي كنند و شهرداري موظف است براساس مقررات با واحدهاي صنفي مزاحم برخورد كند.

از هشت طرح عمران شهري در شمال تهران بهره برداري شد
وابستگي شهرداري تهران به درآمد فروش اضافه تراكم در سال ۸۴ قطع مي شود
گروه شهري: هشت طرح عمراني، ترافيكي و خدماتي با هزينه اي بالغ بر ۱۰ ميليارد ريال روز چهارشنبه با حضور مهندس محمدحسن مقيمي سرپرست شهرداري تهران افتتاح شد. اين طرحها كه در منطقه يك شهرداري تهران واقع شده است عبارتند از: احداث پل و ديوار سنگي و بريدسازي بر روي مسيل دارآباد، احداث بوستان ارم، احداث راه دسترسي بوستان جمشيديه به بوستان فردوسي، عمليات زهكشي خيابان دستور شمالي، مرمت و بازسازي آبنماهاي بوستان نياوران، اصلاح مهندسي ميدان دانشگاه شهيد بهشتي، نصب پل عابر پياده در تقاطع چمران- تابناك و مسيل مقصودبيك.
مهندس مقيمي سرپرست شهرداري تهران در اين مراسم طي سخناني تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا و حضور شوراها در محلات و مناطق در قالب شوراياري را باعث انتقال ديدگاهها و نظريات مردم و عاملي در تصميم گيري و تصميم سازي هاي كلان ابرشهري مثل تهران و در نهايت توسعه پايدار دانست و گفت: اين تصميمات از آنجايي كه از پشتوانه مردمي برخوردار است از بهترين نوع تصميم گيريهاي عمراني و توسعه شهر است.
به گزارش خبرنگار ما مقيمي افزود: ما انتظار داريم هر طرح عمراني كه در شهر تهران به اجرا در مي آيد براساس اصول معماري اسلامي و ايراني و مورد تأييد صاحب نظران امور شهري باشد.
وي تأكيد كرد: ما در آينده شهري بر پايه طراحي معماران و شهرسازان خواهيم داشت.
سرپرست شهرداري تهران افزود: در كنار مشاركت مردم و حضور مهندسين مشاور شهرسازي براي آباداني و اداره شهر نيازمند منابع مالي دولت هم هستيم كه در اين زمينه تصويب قانون تجميع عوارض در مجلس شوراي اسلامي شهرداريهاي سراسر كشور را از لحاظ درآمدي در وضعيت بهتري قرار داده است به طوري كه امروزه از هر كالايي كه وارد كشور مي شود به قيمت روز ۲/۱ درصد، از توليدات نهايي در سراسر كشور ۱ درصد، از هر ليتر بنزين ۵۰ ريال، از محل فروش هر ليتر نفت، گاز، نفت كوره ۱۰ درصد ،از محل مصرف برق و آب و گاز مصرفي تهران ۳ درصد و از محل توليدات وزارت نفت (بنزين، نفت سفيد، كوره و گاز) درصدي عوارض نصيب شهرداري مي شود كه از محل آن بايد فعاليتهاي عمراني و خدماتي به سرانجام برسد. وي پيش بيني كرد بدين وسيله تا سال ۱۳۸۴ وابستگي شهرداريها به درآمد حاصل از فروش اضافه تراكم به صفر خواهد رسيد.
مقيمي ادامه داد: دولت امسال براي توسعه خطوط ۳ و ۴ مترو ۵۶۰ ميليون دلار و براي ترميم بافتهاي فرسوده ۳۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري مي كند. مقيمي ديدار از منطقه يك را آخرين حضور خود در شهرداري تهران ياد و اظهار اميدواري  كرد:در صورت متابعت مديران شهرداري از اصول علمي و فني روز دنيا و تلاش در جهت افتتاح پروژه ها با حداقل زمان و هزينه، مشاركت دولت و مردم آباداني تهران به بهترين نحو صورت گرفته و نگراني هاي
زيست محيطي و ترافيك و ساير نابسامانيهاي شهر سريعتر مرتفع شود.
در اين مراسم همچنين غلامعباس آقا عليخاني شهردار منطقه يك نيز گفت: شهر تهران ديگر توان پذيرش ميهمان جديد را ندارد.
وي افزود: طي ۱۲ سال گذشته در منطقه يك شهرداري ۲۰ ميليون متر مربع پروانه ساختماني صادر و ۳۵۳ ميليارد تومان از اين محل درآمد حاصل شد كه تنها ۳۰ درصد از اين رقم صرف طرحهاي عمراني منطقه يك و بقيه در شهر تهران هزينه شده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |