پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۸ - April.10,2003
جشنواره چادر اكسيژن
008880.jpg
گروه شهري: جشنواره يك روزه چادر اكسيژن ديروز در محدوده فضاي سبز پارك سعادت آباد برگزار شد.
اين جشنواره كه به مناسبت هفته سلامتي و با هدف ترويج فرهنگ زيست محيطي از طرف معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۲ و با همكاري تعدادي از تشكلهاي زيست محيطي و حاميان محيط زيست برگزار شد، كودكان و نوجوانان مدارس و بسياري از اهالي محل از بخشهاي مختلف نمايشگاه ديدن كردند و با عوامل آلاينده هوا و محيط زيست آشنا شدند.
به گفته سيد جواد حسيني معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه دو متاسفانه در بين مردم چنين مصطلح است كه سلامتي با تغذيه سالم و ورزش حاصل مي شود در حاليكه نكته حائز اهميت در تامين سلامتي شهروندان ايجاد معاونت محيط زيست است.وي گفت: در اين جشنواره دو چادر اكسيژن برپا شد كه در اين چادرها بازديدكنندگان ضمن تجربه تفاوتهاي استنشاق هواي سالم با هواي آلوده، راههاي پيشگيري از بيماريهاي مربوط به آلودگي محيط زيست را آموزش ديدند.

افزايش سهم موتورسيكلت ها در آلودگي هواي تهران
008875.jpg
در صورت ادامه روند كنوني توليد و تردد موتورسيكلت ها در تهران سهم اين وسايل نقليه در آلوده ساختن هواي تهران تا سال ۲۰۰۵ افزايش مي يابد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، بنابر آمار سال ۲۰۰۰ سهم موتورسيكلت ها در توليد تركيبات آلاينده هاي آلي ۳۳ درصد، مونواكسيدكربن ۱۱ درصد و در توليد ذرات معلق ۶ درصد بوده است.
اين گزارش حاكي است، در صورت نبودن نظارت قوي بر روي موتورسيكلت ها اين ارقام تا سال ۲۰۰۵
به ترتيب به ۳۶ درصد، ۱۲ درصد و ۷ درصد افزايش مي يابند.

يك نام سخت به جاي نام طولاني قبلي:
وزارت پست و تلگراف و تلفن وزارت «ارتباطات و فناوري اطلاعات» شد
«وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن» با تصويب  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  به  «وزارت  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات» تغيير نام  يافت .
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  «ايرنا» در جلسه  علني  ديروز  مجلس  پيش  از برگزاري  جلسه  مشترك  دولت  و مجلس ، لايحه  وظايف  و اختيارات  و تغييرنام  وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن  كه  روز گذشته  يك  ماده  از آن  به  تصويب  رسيد، براي  رسيدگي  نهايي  مطرح  شد.
بر اساس  ماده  دوم  اين  لايحه  با توجه  به  تغيير نام  وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن ، همه  وظايف ، اختيارات  و مسئوليت هاي  اين  وزارتخانه  به  وزير و وزارت  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  تفويض  مي شود.
طبق  اين  مصوبه ، هدف  از تغيير نام  وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن ، اعمال  حاكميت  به  طيف  فركانس  و حفاظت  از حقوق  راديويي  كشور در سطح  منطقه  و بين المللي  و تمركز امور سياستگذاري ، تدوين  ضوابط و استانداردها و نظارت  بر  حسن  اجراي  آنها در بخش هاي  مختلف  ارتباطات  پستي  و مخابراتي  و سياستگذاري  در زمينه  توسعه  امكانات  و خدمات  ارتباطي  است .

اطلس جامع قنات هاي شهر تهران منتشر مي شود
008885.jpg
گروه شهري: براي نخستين بار در كشور، اطلس جامع قنوات شهر تهران با هدف شناسايي، حفظ و احياي قنوات، توسط مركز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران تدوين و منتشر مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، مهندس «شهناز بخشي» مدير طرح تدوين اطلس جامع قنوات شهر تهران با اعلام اين مطلب افزود: به دليل اهميت قنوات در عرصه حيات شهري به ويژه شهر تهران، اين پروژه تعريف شده و به صورت نقشه و بانك اطلاعاتي منتشر مي شود.
وي با اشاره به ريشه هاي تاريخي و فرهنگي قنات ها گفت: تدوين اين اطلس صرف نظر از يك پروژه تحقيقاتي، زمينه اي براي ثبت قنواني است كه داراي ارزش و قدمت تاريخي هستند.وي همچنين با تأكيد بر نقش مهم تاريخي قنوات در تأمين آب شرب شهري و رفع نيازهاي شهروندان افزود: در حالي كه قنوات در تأمين آب شرب بسياري از مناطق تهران هنوز فعالانه عمل مي كنند، متأسفانه نقشه هاي قديمي شهر تهران نشان مي دهد كه تعداد زيادي از اين قنوات در سال هاي گذشته در اثر احداث ساختمان ها و همچنين اجراي پروژه مترو از بين رفته است. اهميت قنوات در تأمين آب شرب در حالي عنوان مي شود كه دكتر «پرويز كردواني» جغرافيدان و استاد دانشگاه تهران استفاده از آب قنات هاي تهران را به دليل ورود فاضلاب ها به آن غيرقابل استفاده مي داند.
وي با اشاره به اين كه بسياري از قنات هاي تهران مثل قنات «چيذر» در حال حاضر تنها براي آبياري فضاي سبز مناسب هستند، گفت: در دشت تهران ۵۰۰ قنات وجود دارد كه ۳۰۰ رشته از اين قنات ها در تهران واقع شده است و تعدادي از آنها به علت احداث جاده و ساختمان سازي كاملا از بين رفته اند.
اين استاد دانشگاه تهران همچنين با بيان اين كه قديمي ترين قنات ها در مناطق پونك و شهرري واقع شده اند، گفت: سازمان ميراث فرهنگي با ثبت برخي از اين قناتها مثل قنات شاه كه در عهد صفويه احداث شده و قنات صفاييه در شهر ري مي تواند موجب جلب و جذب گردشگران داخلي و خارجي در اين مناطق شود.
در همين حال مهندس «شهريار زرين» مديرفني طرح تدوين اطلس جامع قنوات تهران نيز گردآوري اطلاعاتي تاريخي و فرهنگي درباره قنوات شهر تهران را از عمده ترين اهداف مورد نظر خواند و تصريح كرد :بررسي ابعاد و ريشه هاي فرهنگي قنوات يكي از اهداف اين پروژه است، چرا كه قنات ها به عنوان يكي از جلوه هاي فرهنگي كشور مي  توانند نقش مهمي در جذب جهانگردان ايفا كنند.

گزارش يك پروژه از پيش مقاوم نشده
فاز جديد پروژه بوعلي شهريور هم به بهره برداري نمي رسد
008890.jpg
گروه شهري: تحويل آپارتمان هاي فاز ۳ شهرك بوعلي (۶۰۰ واحدي) به دليل كندي كار علي رغم گذشت سالها انتظار و وعده مسئولان، در شهريور ماه امسال نيز قطعي نيست.
به گزارش خبرنگار ما، ساخت شهرك بوعلي در سال ۷۳ با ۱۹۴۱ واحد مسكوني و ۶۰ واحد تجاري از سوي شركت هاي كالا و خدمات و بازار و مصالح شهر وابسته به شهرداري تهران آغاز و بيش از ۱۲۰۰ واحد آن پيش فروش شد.
گرچه بنابه قول و قرارها و پيش بيني هاي اوليه، طرح بايد ظرف حدود ۲۵ ماه تحويل مي شد ولي به دليل بروز مشكلات متعدد از جمله هزينه هاي طرح، سوءمديريت ها و بي ثباتي ناشي از محاكمه مديران شهرداري، تاكنون بجز واحدهاي تجاري، تنها ۵۲۰ واحد مسكوني تحويل شده است و در اين مدت بسياري از خريداران بلاتكليف و سرگردان مانده اند و طرح نيز نيمه تعطيل و يا كند پيش رفته است.
طولاني شدن اين پروژه حتي شوراي شهر و الويري شهردار اسبق تهران را نيز درگير ساخت و دست اندركاران امور بارها عدم بودجه، مقاوم نبودن بناها در برابر زلزله را از جمله دلايل كندبودن اجراي طرح عنوان كردند تا اينكه در زمان ملك مدني با تغيير و تحول در شركت كالا و خدمات، تصميم به ادامه و اتمام پروژه گرفته شد.
معاون دفتر فني شركت كالا و خدمات در اين باره به خبرنگار ما گفت: فاز يك و دو اين پروژه قبلا تكميل و واگذار شده و در حال حاضر ۵۲۰ خانوار ساكن هستند.
مهندس مرتضي ديواني افزود: با تغيير و تحولات انجام شده از ۶ ماه قبل به اين طرف عمليات اجرايي فاز ۳ با ۶۰۰ واحد مسكوني در ۱۴ بلوك ادامه دارد و تاكنون ۷۰درصد مقاوم سازي بناها انجام شده است.
وي در پاسخ به سئوالي درباره ميزان جدي بودن تحويل ۶۰۰ واحد در شهريور ماه امسال گفت: در حال حاضر نمي شود چنين وعده اي داد.
ديواني وعده قائم مقام اين شركت در اين باره را مربوط به دوره ملك مدني و زماني دانست كه هنوز تغيير و تحولي در شهرداري احساس نمي شد. وي در عين حال گفت: كاري كه شروع شده به هر حال بايد تمام شود حالا ممكن است زمانش يك مقداري كم يا زياد شود.
معاون شركت كالا و خدمات اين مطلب را كه مقاوم سازي واحدها بهانه اي براي مستاصل شدن و انصراف خريداران و فروش واحدها به قيمت هاي بالاتر مي با شد رد كرد و گفت: در زمان شروع پروژه، آئين نامه قبلي ۲۸۰۰ مورد محاسبه قرار گرفته بود ولي به دليل توقف طرح و با توجه به اصلاح آئين نامه ۲۸۰۰، شركت تصميم گرفت، ساختمان ها را براساسآئين نامه جديد محاسبه و مقاوم سازي كند.
ديواني علت درخواست از افراد براي جايگزيني واحدهاي خود در فاز سه را نيز جوابگو نبودن مكانيك خاك براي احداث بناهاي بلندمرتبه دانست و گفت: در حال حاضر تصميمي براي اجراي فاز ۶ وجود ندارد و تا زماني كه مجوز از شوراي عالي شهرسازي و معماري گرفته نشود اين فاز اجرا نخواهد شد.

توسط شهرداري تهران
فاز اول احداث پارك فناوري اطلاعات به اتمام رسيد
گروه شهري: شهرداريها با توجه به نقش واسطه اي آنها ميان دولت و شهروندان وظيفه ارائه بخش بزرگي از خدمات اجتماعي، اقتصادي و شهري به شهروندان را برعهده دارند، وظايفي كه ارائه و انجام آنها با رشد سريع جمعيت كلان شهرها و وجود فاصله هاي فيزيكي و حجم بالاي اطلاعات و... ديگر با اتكاء به سيستم هاي سنتي امكان پذير نيست.
به گفته امير فتوحي مشاور IT معاونت توسعه مديريت شهري شهرداري تهران، آنچه مسلم است مديريت كلانشهر بزرگي چون تهران در آغاز قرن بيست و يكم ديگر با اتكاء به شيوه هاي گذشته امكان پذير نيست كه در اين راستا فناوري اطلاعات و گسترش پاركهاي فناوري اطلاعات مهمترين راهكار براي شكل گيري شهرداري الكترونيكي و متعاقب آن دولت الكترونيكي است.
وي در تعريف پارك هاي فناوري اطلاعات گفت: اين پاركها در تسريع و تسهيل امر ارائه خدمات شهري به شهروندان توسط شهرداريها و رونق فعاليت هاي اشتغال زا نقش تعيين كننده اي خواهد داشت كه در اين ميان احداث نخستين پارك فناوري اطلاعات در اواخر سال ۱۳۷۹ در مجموعه يادمان تهران توسط شهرداري تهران با انگيزه توسعه شهري و رونق فعاليت هاي اشتغال زايي از جمله اين ضرورتهاست.
فتوحي در مورد وضعيت اجرايي اين طرح در كشور گفت: هم اكنون اين پروژه در مرحله برنامه ريزي و طراحي پايه قرار دارد و اقدامات اوليه در زمينه تجهيز، ساماندهي اوليه و گردآوري منابع مرتبط و بررسي آنها به منظور تدوين برنامه مقدماتي و برنامه هاي كلان راهبردي طرح در حال انجام است كه تاكنون بخش اعظمي از اين مرحله با هزينه ۳۷۰ ميليون در حال اتمام است. وي گفت: مراحل بعدي كار در قالب ۳ فاز باقيمانده بعد از اتمام فاز اول آغاز خواهد شد كه تا آن هنگام هيچ اطلاعاتي موثقي در زمينه زمان پايان پروژه، هزينه هاي آن و يا ساير مشخصات پروژه نمي توانيم ارائه كنيم.
مشاور IT معاونت توسعه مديريت شهري، پاركهاي فناوري اطلاعات را داراي تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم فراوان بر اقتصاد كشور و منطقه دانست كه ضمن تسهيل فرايند انتقال فناوري به صنايع كشور امكان رشد صنايع كوچك و متوسط را فراهم مي كند.
لازم به توضيح است براي كل شهر تهران مجموعا  دو پارك فناوري اطلاعات درنظر گرفته شده است كه مسئوليت احداث يكي از آنها در مجموعه يادمان سازه براساس تفاهم نامه اي كه در دي ماه سال گذشته بين شهرداري تهران و وزارت پست و تلگراف و تلفن منعقد شده برعهده اين دو نهاد و ديگري در مجموعه شهرك پرديس برعهده نهاد رياست جمهوري گذاشته شده است.

دبير كلانشهرها:
طرح خودكفايي شهرداريها ناكارآمد است
گروه شهري: شهردار مشهد و دبير نشست  ادواري  شهرداران  كلانشهرهاي  كشور طرح  خودكفايي شهرداري ها را ناكارآمد دانست .
مهندس  احمد نوروزي  ديروز به  خبرنگاران  گفت : بدون  منابع  جايگزين نمي توان  انتظار داشت  شهرداريها به  خود كفايي  برسند.
وي  گفت : تأمين  ۵۳ درصد بودجه  شهرداريها كه  قبل ازاين  از طريق  دولت  تأمين مي شد، اكنون  تأمين  آن كاري  دشوار براي  شهرداريها شده  است .
وي  تصريح  كرد:اطلاع  رساني  نادرست  و ارائه  ندادن  مستندات  قانوني  دو عامل ضعف  شهرداريها در دفاع  از منافعشان  است .
نوروزي  گفت : يكي  از اين  ضعفها اين  است  كه  عليه  شهرداري  درجاهاي  مختلف حكم  صادر مي شود و به  هردليلي  از منابع  درآمدي  شهرداريها كاسته  مي شود.
وي  افزود: در طول  چهارسال  فعاليت  شوراها شاهد بوديم  شهرداريها در دفاع ازمنافع  خود فوق العاده  ضعيف  عمل  كرده اند.
وي  از معاف  شدن  و بخشودگي  عوارض  شهرداري  نهادها و مراكز به  هر عنوان انتقاد كرد و گفت : هرروزشاهداين  هستيم كه به دليل  اجراي  طرح  عمراني ، فرهنگي ، نظامي و نهادهاي  ذيربط با بهانه  تراشي  از پرداخت  عوارض  شهرداري  سرباز مي زنند.
نوروزي  اضافه  كرد: ۷۰ درصد درآمدهاي  شهرداري  از فروش  تراكم  و تغييركاربري  و مصالح  ساختمان  كه  بدترين  نوع  منبع  درآمد است  حاصل  مي شود.
وي  به  توسعه  روزافزون شهري  اشاره  كرد و گفت :روند توسعه  غير متعارف  شهرهاصعودي  است  كه  اين  موضوع  فشار مضاعفي  به  شهرداريها وارد مي كند.
وي  سياستهاي  دولت  در ماندگاري  روستاييان  در روستاها را ناكارآمد خواند و گفت : روستاييان  بامهاجرت  به كلانشهرها علاوه  بر حاشيه نشيني  مشكلات  گوناگوني  براي  شهرها به وجود مي آورند.

افزايش كرايه تاكسي ها ارتباطي با تغيير نرخ بنزين ندارد
افزايش  كرايه  تاكسي ها، ارتباطي  با تغيير نرخ  بنزين  در سال  جاري  ندارد، زيرا تاكسي ها و بخشي  از مسافركش هاي  «راهي» گازسوز هستند.
روابط عمومي  شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي  ايران  ديروز  با اعلام  اين  مطلب  گفت : با اعلام  نرخ  جديد بنزين ، برخي  رانندگان  حمل  و نقل  شهري  اقدام  به  افزايش  نرخ  كرايه  كرده اند كه  اين  مساله  ارتباطي  به  افزايش نرخ  بنزين  ندارد.

۲۰۰۰ هكتار به فضاي سبز تهران افزوده مي شود
گروه شهري: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: امسال در كنار بهره برداري از ۸۵ بوستان محله اي، منطقه اي و شهري دو هزار هكتار نيز در طرح كمربند سبز پيراموني به فضاي سبز تهران افزوده مي شود.
مختاري در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اينكه امسال در دو بخش درون و برون شهري به فضاي سبز تهران افزوده مي شود، گفت: طرح تكميلي اين برنامه سال گذشته تقديم هيأت دولت شد.
وي بوستانهاي پرديس، آزادگان، يادبود، گفتگو، مينياتوري، باغ وحش بزرگ تهران و باغ  پرندگان را از جمله طرح هاي تكميلي امسال خواند و افزود: در بوستان گفتگو كه در كنار بزرگراه شهيد چمران در دست احداث است آكواريوم بزرگ تهران و نمونه بوستانهاي ژاپني، فرانسوي و ايتاليايي نيز احداث خواهد شد.

سرعت گير براي مدارس منطقه ۱۵ تهران
گروه شهري: به  منظور افزايش امنيت  جاني  دانش آموزان ، در مقابل  بيش  از ۸۰ درصد مدارس   اين  منطقه  ۱۵ سرعت گير نصب  شد.
سال  گذشته  ۴۶۲ مورد تصادف  در اين  منطقه  رخ  داد كه  ۱۷ مورد با خسارت  جاني  (جرحي  و فوتي ) همراه  بود.

هيأت  اجرايي انتخابات  هيأت  مديره
سازمان  نظام  مهندسي استان  تهران انتخاب  شدند
هيات  اجرايي  سومين  دوره  انتخابات  هيات  مديره  سازمان  نظام  مهندسي ساختمان  استان  تهران  برگزيده  شدند.
معاون  نظام  مهندسي  و اجراي  ساختمان  وزارت  مسكن  و شهرسازي  گفت : اعضاي اين  هيات  از بين  دو برابر تعداد اعضاي  هيات  اجرايي  كه  توسط سازمان  مسكن  و شهرسازي  استان  دعوت  مي شوند، انتخاب  شده اند.
محسن  اكبرزاده  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: انتخابات هيات  مديره  سازمان هاي  نظام  مهندسي  ساختمان  كشور روز ۱۳ مرداد ماه  سال جاري  در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي  گفت : اولين  جلسه  هيات  اجرايي  سومين  دوره  انتخابات  اعضاي هيات  مديره سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  استان  تهران  و دستگاه  نظارت  بر انتخابات  باحضور علي  عبدالعلي  زاده  وزير مسكن  وشهرسازي  تشكيل  شد.
وي  افزود: وزير مسكن  و شهرسازي  در اين  جلسه  از هيات  اجرايي  و دستگاه نظارت  خواست  با بي طرفي  كامل  و نظارت  دقيق ، نسبت  به  برگزاري  انتخابات سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان استان  تهران  و ساير استان هاي  كشور اقدام  كنند.
اكبرزاده  گفت : با انجام  اطلاع  رساني  همه  جانبه  و پيگير، جامعه  مهندسي كشور را در جريان  برگزاري  انتخابات  قرار خواهيم  داد، تا با مشاركت  گسترده خود زمينه  انتخابات  اعضاي هيات  مديره  را فراهم  كنند.
اعضاي  هيات  اجرايي  انتخابات  استان  تهران  كه  از بين  اعضاي  سازمان  نظام مهندسي  برگزيده  شده اند، قاسم  تقي زاده  خامسي  به  عنوان  رئيس ، حسين  هوايي ترشيزي  به  عنوان  نايب  رئيس ، عباس  زركوب  به  عنوان  منشي  و محمدشهاب  گنابادي ،سعيد غفراني ، محمود گلابچي  و اصغر صاحبي  عضو هيات  مي باشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |