یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه دامنه عرضه روغن‌های تقلبی زیتون در جامعه بسیار وسیع است، گفت: مراحل تولید روغن زیتون به‌گونه‌ای است که قیمت تمام‌شده آن را بالا می‌برد

و همین قیمت بالا باعث می‌شود افرادی به فکر سوء‌استفاده افتاده و بکوشند با مخلوط کردن این روغن‌ها با سایر روغن‌های نباتی، سود نامشروعی حاصل کنند.

دکتر حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: معمولا کالاهای اینچنینی قبل از توزیع مورد کنترل ماموران بهداشت و استاندارد قرار می‌گیرد و حتی واردات روغن زیتون نیز در مبادی ورودی توسط اداره استاندارد و وزارت بهداشت مورد کنترل قرار می‌گیرد و اگر روغنی با نام (برند) به‌خصوصی این مراحل را طی کند، بدون شک قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد پس از توزیع و عرضه در سطوح خرده‌فروشی ناگهان تمامی‌کنترل‌ها و سختگیری‌های زمان تولید محو می‌شود مگر اینکه کسی شکایت کند و همین بخش توزیع و عرضه باعث سوءاستفاده و سوء جریان می‌شود. به‌عنوان مثال روغن زیتونی با نام فرهت سال‌هاست در کشور تولید و توزیع می‌شود که حتی قطره‌ای روغن زیتون هم ندارد و به احتمال زیاد این روغن روغن سویاست و تلاش در قیمت ارزان‌تر آن باعث شده است که مردم بدون توجه آن را بخرند بدون توجه به‌این نکته که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست.

نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران اظهار کرد: روش دیگری نیز برای شناسایی و جمع‌آوری روغن‌های تقلبی زیتون وجود دارد و آن هم نگاه به نام‌ها یا برندهای معتبر است که معمولا گرامی‌داشته شده و تلاش می‌شود که بد نام نشوند. این برندها سال‌هاست که در بازار حضور دارند ضمن اینکه شورای ملی زیتون ایران که یک نهاد مردمی‌و NGO بوده و با حضور تولید‌کنندگان میوه(باغداران) کارخانه داران و توزیع‌کنندگان تشکیل شده است، اعضا قصد دارند از حاصل زحمات خود پاسداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم می‌توانند به برندهایی که تأییدیه شورای ملی زیتون را دارند اعتماد کنند، افزود: اگر مردم با عدم‌کیفیت این روغن‌ها مواجه شدند تماس آنها کافی است تا اعضای شورا ضمن جبران خسارت و جایگزینی روغن زیتون خریداری شده،  خاطی بی‌مسئولیت را از جمع خود برانند و مردم بدانند تمامی‌متخصصان و پژوهشگران زیتون در کشور اعم از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این نهاد غیرانتفاعی عضو هستند و رسالت خود یعنی به کار گرفتن علم خود در خدمت به ملت را در مقابل سوگندی که در فارغ‌التحصیلی یاده کرده‌اند به انجام می‌رسانند.

صادقی گفت: روغن زیتون‌هایی تحت نام‌های اکسترا ویرجین یا ممتاز، ویرجین یا بکر و تصفیه شده روغن زیتون‌های مرغوب و قابل اعتماد هستند ولی مردم آگاه باشند که اگر در مارک‌های خارجی با کلمه روغن پومس یا اولیواویل برخورد کردند از خرید آنها خودداری کنند چراکه روغن پومس از تفاله زیتون گرفته شده و برای سلامتی افراد مضر است.

گفتنی است روغن زیتون، روغن مایع خوش عطر و خوش طعم و بویی است که از میوه درخت زیتون به‌دست می‌آید. این روغن برخلاف سایر روغن‌های نباتی مستقیما قابل مصرف است و بسیاری از خواص طبیعی خود را حفظ می‌کند. وجود اسیدهای چرب غیراشباع و به‌خصوص بیش از 70 درصد اسید اولئیک درکنترل کلسترول‌های بد و خوب در این روغن بر کسی پوشیده نیست و تعادل بی‌نظیری را در مدیریت چربی بدن ایجاد می‌کند درحالی که سایرچربی‌ها موجب افزایش یا کاهش یکی از کلسترول‌ها می‌شوند و همین عدم‌تعادل بدن انسان را به سمت بیماری‌ها می‌برد.

کد خبر 99651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز