همشهری آنلاین: مردم ونزوئلا به پای صندوق‌های رای می‌روند. انتخابات ونزوئلا یکشنبه 3 دسامبر (12 آذر) برگزار می‌شود.

این در شرایطی است که مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا روز جمعه 1دسامبر (10آذر) خاتمه یافت.

در روز پایانی مبارزات انتخاباتی هر دو کاندیدا خواستار احترام گروه‌های سیاسی به نتیجه انتخابات روز یکشنبه 3 دسامبر (12 آذر) شدند.

هوگو چاوز رییس جمهوری کنونی ونزوئلا که قصد دارد برای 6 سال دیگر نیز مقام ریاست را حفظ کند در سخنانی گفته است که توطئه قتل مانوئل روسالس رقیبش خنثی شده است. او افزوده است: توطئه گران درصدد ایجاد شرایط بحرانی در کشور بوده‌اند.

مانوئل روسالس درمقابل اظهارات اخیر چاوز را تکذیب کرده است. اما این اظهارات نیز به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی را در نتایج انتخابات ایجاد کند،انتخاباتی که انتظار می‌رود هوگو چاوز در آن پیروز شود.

طرفداران چاوز انتظار دارند که رییس جمهور کشورشان  بتواند10 میلیون  رای را از آن خود کند. این درحالی است که در ونزوئلا تنها 16میلیون واجد شرایط رای وجود دارد.

چاوز نیز هم صدا با طرفدارانش در مصاحبه‌ای تلویزیونی احتمال شکست خود را غیر ممکن دانسته است. رییس جمهور سوسیالیست ونزوئلا افزوده است: ما از اکنون فاتح مبارزه هستیم،بنابراین در روز چهار دسامبر، یک روز پس از برگزاری انتخابات،کمیسیونی ویژه را جهت تغییر قانون اساسی تشکیل خواهم داد.

از سویی دیگر  روسالس رقیب سوسیال دموکرات چاوز در  ایالت سولیا، ایالتی که مقام فرمانداری آن را عهده دار است،گفته است: روز سوم دسامبر (روز انتخابات) دولت جدیدی در ونزوئلا در نتیجه یک پیروزی بزرگ شکل خواهد گرفت.

روسالس در ادامه با مطرح کردن ادعایی غریب، انتخابات ونزوئلا را تحت عنوان انتخاب بین دموکراسی و یک نظام حکومتی مشابه کوبا –همان ادعایی که توسط بسیاری از رسانه‌های آمریکایی وغربی نیز ترویج می‌شود- توصیف کرده است.

البته هر دو کاندیدا مساله فقرا را  با دو رویکرد متفاوت محور تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده بودند و هردو در نظر دارند با استفاده از درآمد سرشار نفتی ونزوئلا این مهم را انجام دهند.

کد خبر 9923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز