گروه ادب و هنر- الهام اناری: مراسم تجلیل از تلاشگران عرصه ادب و هنر پایداری روز گذشته با حضور دکتر محمدباقر قالیباف در فرهنگسرای هنر (ارسباران) تهران برگزار شد.

در این مراسم از سید حسین بیضایی و مصطفی رحیمی، رضا امیر‌خانی، رضابرجی، احمد دهقان، مرتضی سرهنگی، محمد علی فارسی،‌گل علی‌بابایی و مسعود نقاش‌زاده تقدیر شد.

در این مراسم همچنین از خانواده 4 شهید، سید آیت‌الله طبایی، شهید اصغر خانی، شهید محمد حسن دولت آبادی و شهید همایون اصفهانی تجلیل به عمل آمد.شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه حضور در جمع هنرمندان متعهد در حوزه دفاع مقدس و در جمع خانواده‌های عزیزی که همسران و فرزندان آنها حادثه کربلا و عاشورا را در ایران تکرار کردند توفیق بزرگی است،

خاطرنشان کرد: در این مراسم ابتدا یادی از عملیات کربلای 5 می‌کنم که به گمان من عملیات استثنایی ایام دفاع مقدس بود. من به‌عنوان کسی که توفیق هم سنگر بودن با رزمندگان اسلام را داشتم آنچه در ذهن دارم مختصر می‌گویم.

قالیباف افزود: وقتی امام (ره) می‌گوید محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است من تصور می‌کنم تا صحنه‌هایی را به چشم ندیده باشید نمی‌توانید عمق این جمله را درک کنید.

انقلاب ما نشات گرفته از قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) است. گاهی اینها را حس می‌کنیم و می‌بینیم. عملیات کربلای 5 به باور من قطعا عملیاتی باشرایط خاص بود که در منطقه‌ای حیاتی در شرق بصره اتفاق افتاد.

از سال 61 مشخص شده بود که این منطقه تکلیف جنگ را روشن می‌کند. شب قبل از عملیات که به همراه تعدادی از سرداران به عملیات فکر می‌کردیم نگران این بودیم که چطور ممکن است از برکه‌ای که مرغ‌های ماهیخوار در آن از فاصله 600 متری قابل تشخیصند، خیل عظیم رزمندگان عبور کنند بدون اینکه در دید دشمن باشند.

شب عجیبی بود؛ رزمنده‌ها عبور کردند اما سخت‌ترین آتش در طول جنگ، در این عملیات بر سرشان فرود آمد. وقتی ما رسیدیم بوی خون و دود همه فضا را پر کرده بود. امروز اگر می‌خواهیم از این نسل یاد کنیم باید از این رزمنده‌ها بگوییم که بدون شک جز به عشق امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا چیز دیگری باعث این همه مقاومت و رشادت نبود.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه در ادبیات دفاع مقدس می‌توانیم رشادت‌های عملیات کربلای 5 را الگو قرار دهیم اضافه کرد: در این میان باید به زیبایی‌ها توجه کنیم، ارزش‌های دینی را ببینیم و ارزش‌های علمی را قدر بدانیم. آنجا که به جهت کاربردی مورد نیازاست،‌شاخص‌سازی‌ کنیم و در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه سخنانش توجه به ارزش‌های اخلاقی در دوران دفاع مقدس و مصادیقی چون صداقت، محبت، ایثار و شجاعت را پراهمیت دانست و افزود: وقتی می‌گوییم به اخلاق توجه کنیم، یادمان باشد که به قول سردار سلیمانی، جبهه یک قطعه از بهشت است.

این را گفت چون در آنجا دروغ نمی‌شنیدیم ولی امروز ببینید گرفتار چه مرضی در جامعه هستیم که به هیچ فردی اعتماد نداریم. امروز غیبت‌کردن و تهمت‌زدن و دروغ‌گفتن بسیار رایج شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: من وظیفه دارم در این مراسم این را بگویم و این را به حساب بداخلاقی من نگذارید؛ همانطور که نباید خرافه‌گویی و زیاده‌گویی کرد و همانطور که حق نداریم بابت رزمنده‌بودنمان بر کسی منت بگذاریم، آنگونه که هیچ‌یک از خانواده‌های شهدا و رزمندگان این کار را نمی‌کنند، هیچ‌کس هم حق ندارد به دروغ خود را رزمنده معرفی کند.

بعضی‌ها آن روز توفیق نداشتند به جبهه بیایند، بعضی‌ها هم فقط آمدند تا نام رزمنده را یدک بکشند و امروز خرج کنند، آنها امروز به دروغ خود را رزمنده معرفی می‌کنند. رزمنده کسی است که از جاده اهواز خرمشهر جلوتر رفته باشد. در این روزهای سخت که همه چیز کدر شده باید آنها که بر منبر می‌نشینند در کلام خود نسبت به رزمنده‌ها، منش و روش اسلامی داشته باشند.

قالیباف همچنین گفت: مردم خود خوب می‌دانند چطور از نظام خود، ولایت و انقلاب دفاع کنند؛ اگر وظیفه‌ای نسبت به شهدا و جنگ نداشتم این حرف را نمی‌زدم اما همه باید بدانند که به مرزهای اندیشه و وجود ما، نباید تعرض شود. مهم‌ترین ادبیات و فرهنگ دوران دفاع مقدس، اخلاق است. ما نمی‌توانیم با آلودگی بر جایی بنویسیم نظافت را رعایت کنید.

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت، هوشمندی، برنامه‌ریزی ساختاری، کارکردی و… نیز باید جایگاه دفاع مقدس روشن شود گفت: کاربرد فرهنگ دفاع مقدس، بسیج و شهدا تنها محدود به حوزه دفاع مقدس نمی‌شود.

ما معتقدیم امروزه شهر، صنعت، هنر و … را نیز باید با همین نگاه اداره کرد و باید از این بخش در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. باید فرهنگ دفاع مقدس را به همه عرصه‌ها تسری دهیم.

در این مراسم که با حضور خانواده‌های بسیجیان و ایثارگران برگزار شد، همچنین محمدجواد شوشتری سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنرانی کرد. اهدای جوایز توسط دکتر قالیباف، شوشتری و محمد مشاری، معاون فرهنگی سازمان انجام گرفت.

در این مراسم همچنین عبدالجبار کاکایی شعرخوانی کرد و 2مستند با عنوان«وطن‌دوستی» و «شهر و حماسه» پخش شد. در ضمن رضا امیرخانی بخش مالی جایزه خود را به کمیته امداد امام خمینی واحد بشاگرد اهدا کرد.

کد خبر 99117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز