یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روشی جدید و طبیعی برای تولید استخوان مصنوعی در چند سال آینده به کمک بیماران نیازمند پیوند استخوان خواهد آمد

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان ایتالیایی در حال تحقیق برروی روشی هستند که چوب درخت خیزران را به بافتی شبیه به استخوان و سازگار با بافت‌های بدن انسان تبدیل می‌کند.

تعداد زیادی چوب برای این امر آزمایش شدند تا دانشمندان دریافتند که چوب درخت خیزران به دلیل بافتی که دارد و به خون و اعصاب اجازه عبور از خود را می‌دهد، مناسب این کار است.

در لابراتوار بیوسرامیک "ایستک" در نزدیکی شهر بولونیای ایتالیا، محققان از این روش در چند گوسفند با موفقیت استفاده کردند.

در ساخت این ماده، ابتدا چوب درخت را در ابعاد دلخواه برش می‌دهند. این قطعات سپس در یک کوره مخصوص قرار می‌گیرند و به این ترتیب، کلسیم و کربن به ترکیب چوب اضافه می‌شود و در مراحل بعدی یک بار دیگر گرم می‌شود و محلول فسفات به آن اضافه می‌گردد.

بعد از گذشت 10 روز این قطعات به موادی شبیه استخوان تبدیل می‌شوند.

تیم تحقیقاتی سازنده این ماده توسط دکتر آنا تامپیری رهبری می‌شود. وی می‌گوید: "این روش بسیار امیدوار کننده است. این ماده جدید مقاومت خوبی دارد و می‌تواند فشارهای زیاد بدن را تحمل کند. همچنین ماندگاری طولانی دارد و مانند نمونه‌های استخوان مصنوعی دیگر نیاز به تعویض ندارد."

از سوی دیگر، نمونه‌های استفاده شده در گوسفندان توسط بیمارستان دانشگاه بولونیا به دقت مورد مطالعه قرار گرفته‌است.

عکس‌برداری‌ها و مشاهدات پزشکان این بیمارستان نشان می‌دهد که بخشی از استخوان‌های اطراف نیز به بافت استخوان مصنوعی وارد می‌شوند و بعد از چند ماه این بافت‌ها مشابه بافت‌های استخوان‌های طبیعی می‌شوند.

موادی که در حال حاضر برای ساخت استخوان مصنوعی استفاده می‌شود شامل فلزات، سرامیک و استخوان‌های مرده هستند که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. بیماران سرطانی و افرادی که در حوادث تصادف استخوان‌های خود را از دست می‌دهند می‌توانند بدون کمترین اثر سوء و با اطمینان از این استخوان مصنوعی جدید بهره ببرند.

کد خبر 99049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز