دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کم‌خوابی نه فقط با خستگی جسمی همراه است بلکه روحیه را هم تضعیف می‌کند.

نتیجه یک پژوهش تازه بر روی ۱۶ هزار نوجوان آمریکایی حاکی از آن است که خواب کافی آن هم در ساعات تاریک شبانه‌روز مانع افسردگی می‌شود. کم‌خوابی نه تنها خستگی می‌آورد بلکه می‌تواند منجر به افسردگی شود.

واقعیت این امر بر روانشناسان پوشیده نیست. یک پژوهش تازه محققین آمریکایی که با شرکت ۱۶ هزار دواطلب صورت گرفته است این مطلب را تأیید می‌کند. محققین دانشگاه کلمبیا در ایالت نیویورک، ارتباط عادات خواب و مشکلات روحی مانند "فکر خودکشی" و افسردگی را میان نوجوانان شرکت کننده در این تحقیق بررسی کردند. والدین این نوجوانان نیز با پر کردن پرسش‌نامه‌های مختلفی این تحقیق را همراهی کردند.

به گزارش دویچه‌وله، بررسی آمار این تحقیق حاکی از آن است که نوجوانانی که شب‌ها زود به رختخواب می‌روند به مراتب کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. در مقابل، ۲۰ درصد از نواجوانانی که اجازه دارند دیرتر از ساعت ده شب به رختخواب بروند اغلب به خودکشی فکر می‌کنند.

کم‌خوابی و فکر خودکشی

تیم پژوهشی دانشگاه کلمبیا در گزارش خود قید می‌کند که ۵۴ درصد والدین گفته‌اند از فرزندانشان می‌خواهند در روزهای هفته ساعت ده شب به رختخواب بروند. ۲۱ درصد گفته‌اند ساعت 11، و ۲۵ درصد دیگر اعتراف کردند نوجوانانشان اجازه دارند نیمه شب یا حتی دیرتر به رختخواب بروند.

از سوی دیگر اطلاعات جمع‌آوری شده در این تحقیق ارتباط روشنی را میان زمان خواب و افسردگی در میان نوجوانان نشان می‌دهد. پژوهشگران در گزارش نهایی خود ذکر کردند: « نوجوانانی که به گفته خودشان ۵ ساعت یا کمتر در شب ‌می‌خوابند  حدود ۷۱ درصد بیشتر از آنهایی که هشت ساعت می‌خوابند در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. این نوجوانان ۴۸ درصد بیشتر به فکر خودکشی می‌افتند.»

کاهش قدرت تحلیل و بررسی

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا تأکید می‌کنند خواب ‌ناکافی عامل مهمی است که ضریب خطر ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد. پروسه‌های فیزیولوژیکی مختلفی ثابت می‌کنند که کم‌خوابی موجب افسردگی می‌شود. خستگی جسمی و روحی توان فرد در مقابل استرس را کاهش می‌دهد و ارتباط او با اطرافیان به خصوص دوستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی قدرت تحلیل و بررسی فرد نیز کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر سوالات بسیاری وجود دارد که هنوز بی‌پاسخ هستند مثلأ این که احتمالا نوجوانانی که از نظر روحی ثبات بیشتری دارند آرامش شب را بیشتر از آنهایی که افسرده هستند می‌پسندند. یعنی افراد افسرده کمتر می‌خوابند نه این که آنهایی که کمتر می‌خوابند افسرده هستند.

نکته جالب توجه دیگر زمان متوسطی است که پژوهشگران داشنگاه کلمبیا برای خواب روزانه مناسب می‌دانند. این زمان 7 ساعت و ۵۳ دقیقه، آن هم خواب پیوسته است. این در حالی است که آکادمی پزشکی ‌خواب آمریکا توصیه می‌‌کند دست‌کم نه ساعت در شبانه‌روز بخوابید.

کد خبر 98623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز