شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: نخستین بیمارستان فوق‌تخصصی سلول درمانی درحالی سال آینده راه‌اندازی می‌شود که هنوز وزارت بهداشت دستورالعمل‌های لازم را برای سلول درمانی تدوین نکرده است!

رئیس جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی بیمارستان فوق‌تخصصی در زمینه سلول‌های بنیادی توسط جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: این بیمارستان فوق تخصصی بسیار فراتر از کلینیک جهاد دانشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی عمل خواهد کرد.

دکتر حمیدرضا طیبی افزود: جهاد دانشگاهی درخصوص پژوهشکده رویان نگاه به آینده دارد و بحث اصلی تبدیل دستاوردها به مرحله بالینی است و در چند حوزه موفق به انجام این امر شده و حتی کلینیکی در زمینه سلول‌های بنیادی پا به پای دنیا حرکت می‌کند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی در توسعه علمی و فناوری  2هدف را دنبال می‌کند که نگاه به تغییرات آینده علم و فناوری یکی از این موارد است. ما در بخشی از جهاد در این زمینه فعالیت‌های خود را روی علم پزشکی متمرکز کرده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: در این زمینه در پژوهشکده رویان بحث سلول درمانی و در پژوهشگاه ابن سینا مبارزه با سرطان را پیگیری می‌کنیم. در سایر زمینه‌های پزشکی نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته یا در حال انجام است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در مرز تولید فناوری‌های روز حرکت می‌کند، عنوان‌کرد: علاوه بر پزشکی، جهاد دانشگاهی در صنعت نیز وارد شده و در حوزه‌های مهندسی و کشاورزی به تولید فن پرداخته است.

دکتر ناصر اقدمی، رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشکده رویان دراین خصوص با اشاره به مهم‌ترین مشکل محققان سلول درمانی کشور، می‌گوید: این مرکز باید در قالب یک بیمارستان سلول درمانی فعالیت خود را ادامه دهد، اما اکنون به شکل داروخانه عمل می‌کنیم و نیازمند حمایت مسئولان هستیم. به‌عنوان مثال هم‌اکنون 15 درصد بیمارستان‌های آمریکا امکانات سلول درمانی دارند.

دکتر اقدمی با تأکید بر اینکه هنوز وزارت بهداشت دستورالعمل‌های لازم و ویژه‌ای برای سلول درمانی تدوین نکرده است، می‌افزاید: با وجود همه این مشکلات همچنان تلاش می‌کنیم تا بیمارستانی را به‌منظور انجام این درمان‌ها راه‌اندازی کنیم.

وی درباره هزینه‌های درمان با سلول‌های بنیادی می‌گوید: هیچ پوشش بیمه‌ای برای این نوع درمان وجود ندارد، چرا که هزینه‌های سلول درمانی زیاد بوده و سیستم‌های درمانی این روش را نمی‌شناسد.

وی درخصوص بهره‌گیری ازاین روش درمانی عنوان می‌کند:زوال و تخریب بافت در بدن مبتلایان به بیماری‌های ویژه، به مشکل اساسی سلامت تبدیل شده و یافتن منبع دائمی بافتی به‌منظور استفاده در درمان این بیماری‌ها از بزرگ‌ترین مشغولیت‌های ذهنی محققان علوم پزشکی است.

محققان سلول درمانی کشور از واحدهای تشکیل‌دهنده هر بافت که سلول است، به‌منظور ترمیم بافت‌های از بین رفته بدن استفاده می‌کنند و قصد دارند با استفاده از سلول‌های بنیادی، طب ترمیمی را در کشور نهادینه کنند.

به گزارش همشهری، دکتر اقدمی می‌گوید: هم‌اکنون تولید سلول مورد نیاز بافت‌های درمانی در مرکز انجام می‌شود و در مواردی مرکز سلول درمانی رویان به‌صورت مستقیم بیماران را پذیرش می‌کند و در مواردی هم از بیمارستان‌های همکار در این زمینه بهره می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات بالینی 3مرحله سلامت‌بودن روش، کارآمد بودن و مطالعه نهایی برای ارائه کامل روش انجام می‌شود، اظهار می‌کند: هم‌اکنون درمان‌های پوستی از مرحله مطالعه نهایی هم گذشته است،

اما تحقیقات دیگری در زمینه مغز استخوان و غضروف در دست انجام است که برای درمان به وسیله آنها هیچ هزینه‌ای از بیماران دریافت نمی‌شود. در این تحقیقات از بیمارانی استفاده می‌شود که هیچ روش درمانی دیگری درباره آنها جواب نمی‌دهد. در این زمینه سالم بودن روش درمان شکستگی‌های استخوان و غضروف کاملاً اثبات شده است.

دکتر اقدمی درباره تحقیقات جدید پژوهشگران سلول درمانی کشورتاکید‌ می‌کند: در زمینه درمان بیماری‌هایی چون سکته قلبی، سوختگی قرنیه چشم، سیروز‌کبدی، زخم در اندام تحتانی، دیابت، و سوختگی‌های وسیع تحقیقات جدیدی از سوی محققان سلول درمانی در حال انجام است. البته درمان مبتلایان به سوختگی قرنیه در مرحله ارائه خدمات است.

به گفته دکتر اقدمی هم‌اکنون سلول درمانی بیماران قلبی در مرکز قلب شهید رجایی و بیمارستان‌های ساسان، مسیح دانشوری، بقیه‌الله، سرخه حصار و رضوی مشهد، سلول درمانی چشم در بیمارستان لبافی نژاد، کبد در بیمارستان شریعتی و نمازی شیراز، درمان اندام تحتانی در بیمارستان سینا و سلول درمانی بیماری‌های استخوان و غضروف در بیمارستان شهید مدنی کرج و سینای تهران ـ درصورت نیاز به اتاق عمل ـ انجام می‌شود.

وی درباره نحوه درمان با سلول‌های بنیادی برای مبتلایان به بیماری‌های کبد، قلب و اندام تحتانی توضیح می‌دهد: درصورتی که بیمار معیارهای لازم را داشته باشد، قبل از عمل 100 سی سی از مغز استخوان او برداشته و سلول‌های بنیادی آن جدا می‌شود و روز بعد به بیمار تزریق خواهد شد. در زمینه بافت قلبی و کبدی یا اندام‌های تحتانی هم فقط جداسازی و تزریق دوباره صورت می‌گیرد.

کد خبر 98577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز