همشهری آنلاین: فدراسیون بین‌المللیروزنامه‌نگاران اعلام کرد سال 2009 که در جریان آن 113 روزنامه‌نگار کشته شدند یکی از بدترین سال‌ها برای دنیای مطبوعات بود

به گزارش واحد مرکزی خبر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اعلام این خبر از سازمان ملل خواست برای حفاظت از روزنامه‌نگاران اقدام کند.

در بیانیه این سازمان آمده است سال 2009 یکی از بدترین سال‌ها برای خبرنگاران بوده است و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت‌ها و سازمان ملل می‌خواهد اقدامات بیشتری برای حفاظت از جان خبرنگاران انجام دهند.

در این بیانیه آمده است در واقع آمار وحشتناک نشان از کشته شدن صد و سی و هفت خبرنگار دارد که بیست و چهار تن از آنها بطور اتفاقی کشته و صد و سیزده تن نیز بصورت هدفمند کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه افزود: فیلیپین، مکزیک و سومالی خطرناکترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

در این بیانیه آمده است کشتار سی و یک خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در فیلیپین در ماه نوامبر و خشونت‌های اخیر بر ضد همکاران مطبوعاتی در مکزیک و سومالی قابل اشاره است.

این بیانیه خاطر نشان کرد بنابراین کاهش شمار کشته‌ها در بین خبرنگاران در سال دو هزار و هشت میلادی که صدو نه نفر بوده است،‌ دیری نپاییده است.

پس از فیلیپین با سی و هشت کشته، کشورهای مکزیک با سیزده، سومالی با نه و پاکستان با هفت کشته در بین خبرنگاران قرار گرفته‌اند.

شمار خبرنگاران کشته شده در عراق از شانزده نفر در سال 2008 به پنج نفر در سال دو هزار و نه کاهش یافته است. گزارش کامل این فدراسیون به همراه گزارش موسسه بین‌المللی امنیت مطبوعات قرار است اواسط ژانویه دو هزار و ده میلادی منتشر شود.

کد خبر 98452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز