گروه ادب و هنر: پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر رئیس فرهنگستان هنر را رکود در این نهاد فرهنگی و تبدیل شدن آن به محلی سیاسی خواند

و البته اظهار امیدواری کرد این تغییر موجب استعفای اعضای فرهنگستان هنر نشود، بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، در نامه‌ای سرگشاده به این اظهارنظر سیدمحمد حسینی پاسخ داد.

نامورمطلق ابتدای این نامه این اظهار نظر وزیر ارشاد را موجب شگفتی و آزردگی هنرمندان و همکاران فرهنگستان هنر دانست و آورد: کارشناسان امور فرهنگی نمی‌دانند با چه معیار و میزانی و در کدام مقایسه و سنجشی به این نتیجه رسیده‌اید که فعالیت‌های فرهنگستان هنر دچار رکود بوده است.

وجود ده‌ها همایش ملی و بین‌المللی، ده‌ها دوسالانه به‌ویژه دوسالانه‌های جهان اسلام، صدها نمایشگاه بزرگ و کوچک در داخل و خارج از کشور، صدها خلق اثر هنری، صدها هم‌اندیشی در تهران و استان‌ها، چندین هزار مقاله، سخنرانی و کارگاه‌ها و همچنین چاپ نزدیک به 300 عنوان کتاب فقط محصول یک دهه فعالیت یک نهاد کوچک است، فعالیت‌های هنرمندان گرانسنگ و همکاران عزیز فرهنگستانی که جای تقدیر دارد و برای نظام جمهوری اسلامی ایران افتخاربرانگیز است.

وی در بخش دیگری از این نامه آورده است: اگر تا 8دی جامعة هنرپژوه کشور ما همواره نیاز به ترجمه از زبان‌های اروپایی داشت خوشبختانه امروز بسیاری از کتاب‌های فرهنگستان هنر به زبان‌های گوناگون ترجمه می‌شود.

بی‌شک دیگر نهادهای محترم کشور نیز هر یک به اندازة خود سهم داشته‌اند اما به‌نظر کارشناسان، سهم فرهنگستان هنر غیرقابل انکار و تعیین‌کننده بوده است. 

دبیر فرهنگستان هنر درباره سیاسی شدن این فرهنگستان نیز خطاب به وزیر ارشاد آورده است: استادان و همکاران فرهنگستان هنر از طیف‌های گوناگونی شکل گرفته‌اند ولی در برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده همواره کوشش شده نگاه ملی، کلان و در راستای اهداف نظام حاکم باشد.

چنان‌که تردید یا پرسشی وجود دارد چه برای حضرتعالی و چه برای دیگر اعضای محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان هنر آماده است تا توضیحات بیشتری در اختیارتان قرار دهد.

نامورمطلق در پایان نیز نوشت: برادر عزیز جناب آقای دکتر حسینی، همه ما در پیشگاه الهی نسبت به سخنانی که بر زبان می‌آوریم و قضاوت‌هایی که انجام می‌دهیم مسئول هستیم. مناسب است با سخنان کارشناسی‌شده به‌خصوص از جانب شما که مسئولیت بزرگی بر دوش دارید، بیش از اینکه موجب رنجش و جدایی شوید موجب گشایش و پیوند باشید.

یادآوری می‌کنم حل مشکلات هنری، نیاز به راه‌حل‌هایی از جنس هنر دارد. در هر صورت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، امانتی که امروز آماده هستیم تا آن را به مدیران بعدی واگذار نماییم یک سرمایه پرافتخار است. امید است این نهاد ارزنده در آینده شکوفاتر و بالنده‌تر شود.

کد خبر 98340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز