قائم‌مقام مدیرمسئول روزنامه همشهری اعلام کرد: دولت و وزارت ارشاد باید بحث بیمه خبرنگاران را که ظاهراً در مقاطعی متوقف شده بود برای افزایش امنیت شغلی فعالان مطبوعاتی پیگیری کنند.

محمدرضا جمالی در گفت‌وگو با فارس درباره علل پایین بودن امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: از آنجایی که روزنامه‌‌نگاری و فضای رسانه‌ای به شکل مکتوب برگرفته از فضای مدرنیته و امری غیربومی بود که وارد ایران شد و با اینکه بیش از 170 سال از ورود رسانه‌ها به ایران گذشته است، اما آنچنان که باید و شاید فضای عمومی کشور نتوانسته است درک درستی نسبت به رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های مکتوب اعم از روزنامه‌ها و مجلات داشته باشد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل است که می‌بینیم رسانه‌های مکتوب در کشور دچار جوانمرگی می‌شوند. این توقف انتشار می‌تواند توسط مدیر رسانه یا نهادهای حاکمیتی و بالادستی مثل هیأت نظارت و دادگاه مطبوعات باشد.

این روزنامه‌نگار اضافه کرد: فاصله تولد تا توقف انتشار رسانه بسیار نزدیک است و به همین دلیل عدم‌امنیت شغلی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است بنابراین کمتر مدیر رسانه‌ای را می‌بینیم که از حرفه روزنامه‌نگاری ارتزاق کند. وی تصریح کرد: معمولاً بسیاری از مدیران رسانه‌ای شغل‌های دولتی داشته یا بعضی از آنها شغل‌هایی دارند که در کنار کار روزنامه‌شان تعریف شده است چرا که می‌دانند اقتصاد رسانه ناپایدار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فضای مطبوعاتی در کشور به‌شدت سیاست‌زده شده است، یعنی اگر تاریخ مطبوعات کشور را نگاه کنید هر جا که آزادی داشتیم بعد از آن دوباره تنگنا و فشار بوده و مجدداً آزادی مطرح شده است یعنی مطبوعات کاملاً یک موج سینوسی‌ داشته‌اند و این چرخه دائم تکرار شده است و هیچ‌وقت این موج سینوسی یک موج صعودی یا قوس صعودی پیدا نکرده بلکه دائم دچار صعود و تنازل شده است.

جمالی افزود: این امر به عدم‌سمحه و تساهلی که در تصمیم‌گیرندگان حوزه مطبوعات وجود دارد، برمی‌گردد. قائم‌مقام مدیرمسئول روزنامه همشهری با اشاره به راهکارهای افزایش امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: استقلال مطبوعات باید به رسمیت شناخته شود یعنی اگر رسانه‌ای دچار خطا شد باید راننده آن را عوض کرد نه اینکه خود رسانه را تعطیل کرد؛ این امر مهم‌ترین موضوع است.

کد خبر 98212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز