همشهری آنلاین: روسیه و گرجستان در اولین نشانه بهبود مناسبات از زمان جنگ سال گذشته میان دو کشور، با بازگشایی مرزهای یکدیگر موافقت کردند.

به گزارش الجزیره، موافقت برای بازگشایی مرز لارس میان گرجستان و روسیه که از سال 2006 بسته شده بود، با میانجیگری سوئیس انجام گرفت و انتظار می‌رود این مرز در ماه مارس سال 2010 بازگشایی شود.

این تنها گذرگاه مرزی میان این دو کشور است که از مناطق مورد مناقشه آبخازیا و اوستیای جنوبی که روسیه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته است و اکنون دو جمهوری مستقل محسوب می‌شوند، عبور نمی‌کند.

نینو کالاندادزه معاون وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد که این موافقتنامه به شهروندان گرجستانی و خودروهای حامل بار اجازه خواهد داد که از مرز با روسیه گذر کنند.

روسیه در سال 2006 مرز لارس را بسته اعلام کرد . مقامات گرجستانی ادعا کرده‌اند که این این اقدام از سوی روسیه به دلیل تلاش‌های گرجستان جهت ایجاد روابط نزدیک تر با غرب و بویژه ناتو صورت گرفته بود.

در ماه اوت سال 2008 نیز تنش‌ سیاسی میان دو طرف به اوج خود رسید و نیروهای روسیه جهت جلوگیری از تصرف اوستیای جنوبی توسط گرجستان وارد خاک این کشور شدند.

روسیه پس از بر قراری آتش بس از خاک اوستیای جنوبی و آبخازیا خارج شد و جهت مقابله با سیاست‌های غرب در منطقه قفقاز، استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت.

کد خبر 98068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز