همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت که شناسنامه همه ایرانیان تا پایان سال 89 تعویض می‌شود.

به گزارش ایسنا،  ناظمی اردکانی در نخستین نشست خبری خود به مناسبت نود و دومین سالگرد تاسیس سازمان ثبت و احوال در پاسخ به این سوال که شناسنامه‌های جدید از چه دوره‌ای در کل کشور فراگیر می‌شود، پاسخ داد: تعویض شناسنامه‌های قدیمی در اداره کل امور خارجه و برای ایرانیان خارج از کشور به صورت آزمایشی انجام شده، اما با توجه به تعداد قابل توجه متقاضیان، فعلا فراخوان عمومی در داخل کشور برای تعویض شناسنامه نخواهیم داشت و تنها در صورت نیاز برای هر نوع تغییری در شناسنامه، شناسنامه جدید جایگزین شناسنامه قبلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: مرحله اول تعویض شناسنامه‌ها برای افراد زیر 15 سال به طور کامل در کل کشور انجام شده و مطالعات و دپوی اقلام مورد نیاز برای اجرای فاز دوم نیز انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال 89 کل جمعیت کشور تحت پوشش شناسنامه‌های جدید قرار گیرد.

ناظمی اردکانی تغییرات شناسنامه‌های جدید را شامل طراحی جدید، اندازه کوچک‌تر، کیفیت مواد اولیه در کاغذ و لمینت آن، چاپ عکس روی شناسنامه و دارا بودن بارکد شماره ملی عنوان کرد و ادامه داد: این شناسنامه عمر بیشتری نسبت به شناسنامه‌های فعلی خواهد داشت و از قابلیت‌های امنیتی بیشتری برخوردار است.

وی همچنین در رابطه با اعتبارات لازم برای اجرای طرح کارت هوشمند ملی نیز، خاطر نشان کرد: مطالعات و طراحی این طرح تمام شده و درخواست اعتبار مورد نیاز را برای اجرای این طرح به دولت اعلام کرده‌ایم و امیدواریم اعتبارات مورد نیاز در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: ممکن است کارت‌های هوشمند جدید نیز همچون کارت‌های فعلی دارای محدودیت زمانی باشد، اما در عین حال این کارت‌ها دارای قابلیت‌های زیادی برای استفاده ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی نظیر بانک‌ها و مراکز پزشکی خواهد بود.

ناظمی اردکانی در پاسخ به سوالی در رابطه با ازدحام و شلوغی برخی از مراکز ثبت احوال و طولانی شدن روند صدور کارت، خاطر نشان کرد: تنها راهی که برای کاهش ازدحام و شلوغی دفاتر ثبت احوال پیگیری می‌کنیم، انجام درخواست‌های آن‌ها بدون حضور در دفاتر است و تمام تلاش ما این است که کلیه اقدامات به صورت مکانیزه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به برخی از اولویت‌های کاری سازمان ثبت احوال، خاطر نشان کرد: الکترونیکی شدن ارائه خدمات و کاهش مراجعه حضوری مردم در اولویت‌های کاری ما قرار دارد و تلاش می‌شود با استفاده از کارت شناسی ملی که در حال حاضر برای همه ایرانیان صادر شده است، به سمت فناوری‌های جدید حرکت کنیم.

وی صدور کارت هوشمند ملی را با توجه به اختصاص اعتبارات لازم یکی از اولویت‌های این سازمان برشمرد و یادآور شد: این کارت می‌تواند با کاربری‌های متعدد در اختیار مردم قرار گیرد و به این ترتیب کارت‌های متعدد که در اختیار مردم قرار دارد، حذف شوند.

ناظمی اردکانی همچنین یکی از اولویت‌های کاری این سازمان را تهیه آرشیو الکترونیکی کلیه اسناد موجود سازمان ثبت احوال اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 میلیون سند ولادت، مربوط به افراد زنده و متوفی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که این اسناد جدای از سایر اسناد مرتبط با فوت، طلاق و ازدواج است.

وی همچنین استفاده از بخش‌های غیردولتی برای ارائه خدمات ثبت احوال به مردم و برخی از تصدی‌گری‌های این سازمان را از جمله اولویت‌ها برشمرد و اضافه کرد: مطالعات و بررسی‌های اولیه در مورد ورود بخش خصوصی به این بخش فراهم و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است که با توجه به علاقه‌مندی بخش خصوصی می‌توان دفاتر مرتبط با این خدمات را در نقاط مختلف شهر راه‌اندازی کرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سوال که آیا این خدمات در قالب دفاتر پلیس + 10 و یا دفاتر خدمات الکترونیکی شهر شهرداری تهران انجام می‌شود و یا دفاتر جداگانه تاسیس خواهد شد، توضیح داد: هنوز بررسی‌ها در مورد این موضوع کامل نشده، اما بر اساس خدماتی که به این مجموعه‌ها سپرده می‌شود، امکان فعالیت در دفاتر الکترونیک شهر و پلیس + 10 و یا احداث دفاتر جدید وجود دارد.

وی عنوان کرد: هنوز فعالیت دفتری به صورت آزمایشی آغاز نشده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم 20 دفتر به صورت آزمایشی در سطح شهر تهران این فعالیت را آغاز کنند، تا نتایج اقدامات آن‌ها در صورت موفقیت به نقاط دیگر نیز تسری داده شود.

ناظمی اردکانی در ادامه تصریح کرد: کار این دفاتر تصدی‌گری است و امور حاکمیتی مربوط به اسناد هویتی مردم را سازمان ثبت احوال انجام خواهد داد، به عبارتی اقداماتی که هر یک از دفاتر ثبت احوال در رابطه با ثبت اسناد هویتی انجام می‌دهند، توسط این دفاتر انجام می‌شود، اما بخش مرتبط با احراز هویت همچنان در اختیار سازمان ثبت احوال باقی می‌ماند.

وی همچنین ترویج کاربردهای متعدد شماره ملی در بخش‌های مختلف را یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان عنوان و تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در راستای استفاده از شماره ملی در دستگاه‌های مختلف اجرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم و این برنامه‌ریزی‌ها به زودی برای اجرا به سازمان‌های مختلف پیشنهاد می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: کارت‌های هوشمند ملی قابلیت‌های متعددی دارند، از جمله برای برخی از افراد که کاربری‌های متفاوتی از کارت ملی نسبت به مردم عادی دارند، علاوه بر کلید واژه عمومی یک کلید اختصاصی با امضای الکترونیک شخصی در نظر گرفته‌ایم که در صورت نیاز می‌توانند این بخش را در مورد کارت ملی خود با هزینه اندک فعال کنند.

کد خبر 97662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز