دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 26 عمل جراحی در آمریکا کلیه‌های سالم را به 13 بیماری که به شدت به آن نیاز داشتند، رساند

به گزارش آسوشیتدپرس دکترها در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا این رشته عمل‌های پیوند کلیه با این تعداد را انجام دادند که بخشی از تلاشی ابتکاری برای گسترش دادن تعداد عمل‌های پیوند به بیمارانی باشد که اغلب هرگز عضو مناسب پیوندی پیدا نمی‌کنند.

تام اوتن، یک افسر پلیس حومه سنت لوئیس که نیمی از آمریکا را پیمود تا به بیمارستان دانشگاه جرج‌تاون را برسد تا به یک فرد غریبه کلیه‌ بدهد، تا همسرش در مقابل کلیه‌ای دریافت کند.

‌هیچکدام از بستگان همسر او، ایرن، برای پیوند کلیه به او مناسب نبودند. آزمایش‌ها نهایتا نشان داد که بدن او نمی‌تواند کلیه را از 95 درصد افراد جمعیت تحمل کند.

در آن سو در واشنگتن، روکسان بوید ویلیامز به همین مشکل دچار بود. او در سال 2005 از خواهرش پیوند کلیه دریافت کرده بود، اما امسال این کلیه پیوندی رد شد. این بار دستگاه ایمنی این مادر 35 ساله نیز به طور غیرطبیعی به نسبت به هر اندام جدیدی حساس شده بود.

 دکتر کیت ملانکون، رئیس بخش پیوند کلیه در دانشگاه جورج‌تاون، یک گزینه نادر را ارائه کرد. اگر هر دو زن بتوانند یک کلیه اهدایی با سازگاری تقریبا کامل را دریافت کنند- کلیه‌ای که معدودی از پادتن‌های افزایش‌یافته دستگاه ایمنی‌شان آن را تشخیص می‌دهد- این کلیه می‌تواند به قدر کافی خون آنها را از این پادتن‌های باقیمانده تصفیه کند تا به اندام جدید پیوندی امکان بقا یافتن دهد.

تبادل کلیه بین زنجیره‌ای از بیماران مجموعه‌ اندام‌های بالقوه در اختیار را افزایش می‌دهد. این هنگامی است که بیماران دوست یا خویشاوندی را پیاده می‌کنند که کلیه‌اش با آنها سازگار نیست، از طرف آنها کلیه‌اش را اهدا می‌کند،‌ و بعد زوج‌ها با هم مخلوط و تطبیق داده می‌شوند.

در مورد ایرن و وروکسان نیز همین جریان رخ داد. زنجیره‌ای از گیرندگان و دهندگان - که از جمله شامل سه اهداکننده نوع‌دوست می‌شوند که کلیه‌شان را به هر کسی اهدا می‌کردند- تشکیل شد که نهایتا به  13 عمل پیوند در طول شش روز در جرج‌تاون و مرکز بیمارستانی واشنگتن در مجاورت آن انجامید. تصور می‌شود که این مورد بزرگترین تبادل کلیه از نوع خود تا به حال در آمریکا باشد.

 به گفته کارشناسان این اعمال زنجیره‌ای می‌تواند انتظار طولانی و فزاینده برای اهدای کلیه را کاهش دهد. در آمریکا در هر سال کمتر از 17000 پیوند کلیه انجام می‌شود.

ملانکون می‌گوید: "این اعمال زنجیری شمار موارد پیوند کلیه‌ای را که می‌توان انجام داد، می‌افزاید." و پیش‌بینی می‌کند که با این شیوه بتوان تا 4000 مورد اضافی پیوند کلیه انجام داد

کد خبر 97390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز