همشهری‌آنلاین: پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران با حضور جمعی از اصحاب موسیقی و رسانه راه اندازی شد

به گزارش همشهری‌آنلاین ، بابک رضایی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران در نشست افتتاحیه این سایت که با حضور منوچهر صهبایی، محمد سریر، مهدی آرزم، سید عبدالحسین مختاباد، محمد موسوی (مدیرمسئول فصلنامه ماهور،امیرنیا) مدیر عامل تالار وحدت و ... برگزار شد ضمن اعلام این خبر گفت:این پایگاه با هدف پرکردن خلاء رسانه رسمی در حوزه موسیقی به نشانی www.nay.ir کار خود را آغاز کرده است.

رضایی یکی از دلایل ورود انجمن موسیقی به حیطه اطلاع رسانی را ضعف اطلاع رسانی در این زمینه عنوان کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از برنامه‌های موسیقی در رسانه‌های موجود مورد توجه خاص قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل مخاطب کمتری را به خود اختصاص می‌دهند. براین اساس و از آنجایی که طراحی سایت ما همانند یک سایت خبری است می‌‌تواند گام بزرگی در عرصه موسیقی کشور بردارد.

رضایی با اشاره به بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده  برای این پایگاه اطلاع رسانی گفت: در این سایت بخش‌های مختلفی از جمله خبر، گزارش، نقد، آرشیو موسیقی، عکس و غیره پیش بینی شده است که به مرور کارکرد‌های خاص خود را پیدا خواهد کرد.
 فروش آنلاین بلیت کنسرت‌ها از دیگر خدماتی است که این سایت برعهده دارد که با توجه به فراهم آوری اطلاعات بیش از 6 هزار اهل موسیقی بانک اطلاعات مناسبی در این زمینه فراهم آمده است.

وی با بیان این که نگاه ما به این پایگاه همانند یک خبرگزاری است، افزود: تمام تلاش ما در این پایگاه اطلاع‌رسانی نگاه به موسیقی جدی است چرا که موسیقی‌های پاپ و مردمی توسط برخی رسانه‌های دیگر به اندازه کافی تبلیغ می‌شوند و ما این سایت را به عنوان یک پایگاه برای تولید خبر ارائه دادیم به طوری که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام محرم و صفر نیز فعال خواهد بود و بحث‌های مختلفی را در حوزه موسیقی مذهبی و گونه‌های دیگر موسیقی مطرح خواهیم کرد. همچنین بخشی با عنوان نشر موسیقی داریم که در آن آثار صوتی و مجلات موسیقی معرفی خواهند شد و در پایان هر فصل با نظرسنجی بهترین اثر انتخاب می‌شود.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به بخش بین‌الملل این پایگاه بیان داشت: ما تمامی اخبار موسیقی ایران در جوامع بین‌الملل را منعکس خواهیم کرد همچنین فراخوان جشنواره‌‌ها را نیز خواهیم داشت.

در ادامه این نشست محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی با ابراز خرسندی از افتتاح این پایگاه اطلاع‌رسانی گفت: اغلب منابع خبری در حوزه موسیقی دولتی هستند و یک چنین منابعی را بسیار کم داریم اما آنچه که موسیقی و خبرنگاران موسیقی با آن مشکل دارند نرسیدن به تعریف مشترک در هنر موسیقی با متولیان این هنر است چرا که این ابهام در این تعریف وجود دارد و به عقیده من این سایت می‌تواند مسئولان را برای رسیدن به این تعاریف توجیه کند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم این منبع توجیه کردن و روشن کردن مسئولین موسیقی به تعریف اصلی آن است و این سایت باید مرجعی برای رسانه‌های دیگر باشد.
محمد موسوی مدیرمسئول فصلنامه تخصصی موسیقی ماهور نیز با بیان اینکه در موسیقی هر کاری صورت گیرد ثواب است، افزود: به عقیده من در این سایت نباید ممیزی صورت گیرد و همه اطلاعات موسیقی بدون گزینش در دسترس مخاطبان قرار گیرد.[فصلنامه ماهور 10ساله شد]

 سیدعبدالحسین مختاباد خواننده و‌آهنگساز و از اعضای هئیت امنای انجمن موسیقی   رسانه را محلی برای انعکاس رخدادهای مرتبط با حوزه و موضوع آن رسانه دانست و با انتقاد از کمبود رخدادهای موسیقی در کشور گفت:اتفاقات موسیقی وجود ندارد که بخواهد انعکاس یابد و به گمان من  چرخ صنعت موسیقی زنگ زده و پوسیده است و هرکاری در این زمینه آب در هاون کوبیدن است.

وی ادامه داد: جامعه ما، جامعه موسیقی نیست چرا که در یک مملکت 70 میلیونی ما 70 کنسرت هم نداریم .به نظر من افتتاح این پایگاه کار بسیار خوشایندی است ولی همانند ظرفی می‌ماند که درون آن باید مواد مخصوص ریخته شود.البته امیدوار هستم کسانیکه در چرخه تصمیم‌گیری این هنر حرکت می‌کنند پول مفت به جامعه موسیقی ندهند.

در ادامه این نشست اصغر امیرنیا مدیرعامل بنیاد رودکی نیز گفت: به نظر می‌رسد این سایت بهترین قدم برای اطلاع‌رسانی اهالی موسیقی باشد، اطلاعاتی که بی طرفانه باشد و سعی کند تمامی صداها را انعکاس دهد.

بابک رضایی نیز با بیان اینکه از طریق این سایت فقط اطلاعات انجمن منعکس نمی‌شود، اظهار داشت: نهایت تلاش ما در این است که بتوانیم به عنوان یک مجموعه خبری با تمام موازین و بدون هیچ قصد و غرضی به تمامی فعالیت هنرمندان بپردازیم.این پایگاه می‌تواند تبلیغات بسیاری از کنسرت‌ها را برعهده داشته باشد البته فعلا منبع درآمدی برای آن وجود ندارد و با سرمایه‌گذاری انجمن آن را پیش می‌بریم.

رضایی در خاتمه خاطر نشان کرد: هدف ما این است که طی سه، چهار ماه آینده پیش‌بینی اعتبارات داشته باشیم و امیدوار هستیم تا پایان سال بتوان ردیف اعتباری برای آن در نظر بگیریم و اگر تمام اهداف ما به نتیجه برسد حمایت معاونت هنری را نیز خواهیم داشت همچنین تاکنون نیز مراحل ثبت آن را به عنوان یک رسانه رسمی پیگیری کنیم.

سیدابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار و  رئیس کانون نویسندگان  و پژوهشگران خانه موسیقی نیز با اشاره به این که یک رسانه باید به استانداردهای حرفه ای کار روزنامه‌نگاری همانند بی‌طرفی‌ و توازن،دقت و صحت پای‌بند باشد.

وی همچنین گفت که باید سایت موسیقی مرامنامه‌ای در زمینه چگونگی درج خبر و مطلب و نظر داشته باشد و اگر از منظر اخلاق حرفه‌ای به تولیدات نگریسته شود، قطعا می‌تواند منبعی مطمئن برای ارجاع اهالی موسیقی باشد.

 منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم از دیگر حاضران در این نشست بود که  گفت: موسیقی جدی و غیرجدی در هر کشوری وجود دارد. موسیقی جدی بر پایه و اساس علم موسیقی ساخته می‌شود. موسیقی پاپ یا مردمی معمولا احتیاج به تبلیغات زیاد ندارد چرا که مخاطبان خود را دارد. اما موسیقی جدی که برپایه فلسفه هنر است احتیاج به تبلیغ دارد و به آگاهی مردم و پشتیبانی نیاز دارد. حتی وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های دولتی هم باید از این نوع موسیقی حمایت کنند و به این بخش سوبسید دهند.

وی افزود: متاسفانه در چند سالی که به ایران بازگشته‌ام عده زیادی از افراد را دیده‌ام که در کارهای هنری حضور دارند اما از لحاظ کاری در سطح بسیار پایینی قرار دارند و با خبرسازی به مدارج بالاتر می‌رسند.

صهبایی با بیان اینکه کار خبری کاری حساس و دشوار است، ادامه داد:  در موسیقی ارکسترال با افرادی سر و کار داشته‌ام که ادعاهای سر به فلک کشیده‌ای دارند اما از لحاظ توانایی  صدها متر زیر زمین قرار دارند  و بسیار پایین هستند. اما همین افراد به سراغ رسانه‌ها و سازمان‌های مربوط به موسیقی می‌روند و با ادعاهایی بی‌پایه آنان را متقاعد می‌کنند که ماموریت هنری به آنان داده شود یا مقاله‌ای درباره‌شان نوشته شود.
رهبر ارکستر سمفونیک تهران ضمن تایید سخنان مختاباد روزنامه‌نگار درباره انعکاس همزمان دو نظر در یک خبر که جزو اصول اولیه و ابتدایی کار خبری است، در ادامه بیان کرد: رسانه‌ها نباید هر ادعایی را یک‌طرفه ‌ انعکاس دهند چرا که این کار در نهایت به زیان آن رسانه خواهد بود. بسیاری از انتقادهایی که می‌شود قابل پاسخ‌گویی هستند بنابراین پاسخ آن انتقادشونده نیز باید به همراه انتقاد مطرح‌شده آورده شود.[اختلاف صهبایی و سلطانی بر سر نخستین سرود ملی]

بخش موسیقی همشهری آنلاین ورود این سایت را به خانواده موسیقی تبریک می‌گوید و برای دست اندرکاران آن در رسالت خبررسانی که در پیش گرفته‌اند آرزوی توفیق دارد

کد خبر 96848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز