همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری که صبح دوشنبه 9 آذر در مراسم تودیع و معارفه‌ وزیران پیشین و فعلی آموزش و پرورش، علی احمدی و حاجی‌بابایی سخن می‌گفت، با تاکید بر رسالت تاریخی ملت ایران در ارائه الگو به جهانیان، نظام آموزش و پرورش را در تحقق این امر بسیار مهم خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمدی‌نژاد  با بیان این که ماموریت امروز ما به جغرافیای ایران منحصر نیست و هیچ‌گاه نبوده است، افزود: ملت ایران در طول تاریخ الهام‌بخش ملت‌ها برای حرکت در مسیر کمال انسانی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به این که وجه قالب ملت ما فرهنگی و انسانی بوده و آثار باقی‌مانده از ملت ما، در تمام نقاط جهان و در طول تاریخ، فرهنگی و انسانی است، اظهار کرد: فرهنگ یک ملت زمانی پایدار خواهد ماند که نگاهش جهانی و بشری باشد.

رئیس‌جمهوری هم‌چنین با تاکید بر این که جایگاه ملت ایران در جهان بسیار رفیع است، گفت: امروز ملت ایران جزء عزیزترین ملت‌های عالم است و ما این امر را از نزدیک می‌بینیم؛ گرچه بلندگوهای نظام رو به افول سرمایه‌داری، با شیوه‌های شیطانی تبلیغاتی تلاش می‌کنند شرایط را به گونه‌ای دیگر معرفی کنند، ولی خود آن‌ها نیز می‌دانند خورشید ملت ایران امروز در جهان می‌درخشد و این ملت دارای اقتدار است و این اقتدار، ایران را به کشوری شکست‌ناپذیر و تاثیرگذار در مناسبات جهانی تبدیل کرده است.

احمدی‌نژاد در ادامه به سفر اخیرش به آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: در این سفر تمام توان دیپلماسی نظام سلطه بسیج شد که اولا این سفر انجام نشود؛ چنان‌که دیدید رییس رژیم صهیونیستی خود را تحمیل و به آن کشورها سفر و التماس کرد که سفر ما انجام نشود، بعد هم تلاش کردند سفر را تحت تاثیر برخی تبلیغات و حرکات بچه‌گانه قرار دهند، اما دیدید چه شد. صدها میلیون گوش شنوا و دل آماده در آمریکای لاتین منتظر شنیدن پیام ملت ایران بوده و هست و دولت و ملت آن‌ها آشکارا اندیشه و نظام سلطه را نفی می‌کنند و خواستار تغییرات اساسی هستند، هم‌چنین آشکارا اعلام می‌کنند ملت ایران در این راه الگو و نقطه‌ اتکای ملت‌ها برای رهایی است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که امروز توقع از ملت ایران بسیار بسیار بالاست، اظهار کرد: به صورت طبیعی نقطه‌ ثقل این توقع در آموزش و پرورش و جامعه‌ فرهنگی است.

وی ادامه داد: نظام سلطه هجوم آورده و با تحمیل برخی نظریات غیرانسانی و تبلیغات گسترده، نظام‌های تربیت مادی و غیرانسانی را در بسیاری کشورها جا انداخته است و ریشه‌های فرهنگ بومی و ملی کشورها را می‌سوزاند.

رئیس‌جمهوری  با اشاره به این که دنیا چشم‌انتظار راه جدید، نگاه جدید و همت جدید است و این کار شماست، اظهار کرد: اگر موفق شویم که ان‌شاءالله می‌شویم که نظام تعلیم و تربیت درست و انسان‌ساز را در ایران عزیز ایجاد کنیم، بدانید آینده در تسخیر اندیشه‌ الهی این سرزمین است و ملت‌ها آشکارا این امر را مطالبه می‌کنند و می‌گویند به ما الگوی اقتصادی، فرهنگی و تعلیم و تربیت بدهید و چشم‌های ما هم منتظر دستان شماست که بسازید و در اختیار ملت ایران و جامعه‌ بشری قرار دهید.

رئیس‌جمهوری هم‌چنین گفت: من از شما وزرای آموزش و پرورش از شهید رجایی گرفته تا امروز آقای علی‌احمدی تشکر می‌کنم. از جامعه‌ فرهنگی تشکر می‌کنم و امیدوارم حضور آقای حاجی‌بابایی در وزارتخانه آموزش و پرورش یک نفس، همت جدید و یک حرکت جدید سازنده را آغاز کند.

رئیس‌جمهوری  در ادامه گفت: آقای دکتر علی‌احمدی به صورت مفصل در مورد آموزش و پرورش و خدماتی که انجام شده و کارهایی که باید انجام بشود فرمودند و من نیز در اینجا دو مطلب را به عنوان عرض ارادت بیان می‌کنم.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش و مسئله‌ تعلیم و تربیت مهم‌ترین موضوع جاری در کشور و جهان است، اظهار کرد: به عبارت دیگر می‌توان گفت موضوع آموزش و پرورش در واقع مهمترین موضوع جاری در آفرینش است؛ چرا که آموزش و پرورش به اصل و حقیقت انسان برمی‌گردد.

وی با بیان این که در کشور 21 وزارتخانه و مجلس و قوه‌ قضاییه داریم و همه‌ اینها در واقع نقش پشتیبانی‌کننده و مقدمه‌ساز برای دستگاه تعلیم و تربیت در کشور هستند، گفت: اگر عمران و اقتصاد پیشرفته لازم داریم و اگر می‌خواهیم به همه عالم و کرات مسلط شویم، برای این است که بستری فراهم شود که در آن انسان به کمال و تعالی برسد و در واقع موضوع اصلی انسان است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با تاکید بر این نکته که هیچ دستگاهی مهمتر از آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: این اهمیت به دلیل تعداد زیاد کارکنان و مدارس نیست بلکه به دلیل موضوع کار آموزش و پرورش است؛ چرا که موضوع آموزش و پرورش مهمترین است؛ حتی اگر این وزارتخانه کوچک‌ترین سازمان اداری کشور می‌بود.

رئیس‌جمهوری  با اشاره به این مطلب که آموزش و پرورش دارای دو بخش مهم است که هر دو مهم و اثرگذار هستند، افزود: یک بخش آن سخت‌افزار آموزش و پرورش است؛ یعنی ما آزمایشگاه و ساختار اداری و نظام آموزشی لازم داریم، رتبه‌بندی، طبقه‌بندی و مراکز تخصصی لازم داریم و انصافا در سخت‌افزار کاری که در آموزش و پرورش انجام شده اگر نگوییم بی‌نظیر، باید بگوییم کم‌نظیر است.

وی گفت: البته کار سخت‌افزار هم باید در خدمت بخش دوم قرار بگیرد و در واقع بخش سخت‌افزار نیز مقدمه است؛ یعنی در واقع این‌ها باید در خدمت نرم‌افزار آموزش و پرورش قرار بگیرد و من در اینجا از خانواده‌ بزرگ آموزش و پرورش می‌خواهم و درخواست می‌کنم بخش اصلی اندیشه و توان‌مان بر محتوای آموزش و پرورش متمرکز باشد؛ آنچه آرزوی معلمان و دلسوزان ما در نظام آموزش و پرورش است.

رئیس‌جمهوری هم‌چنین اظهار کرد: روشن است اگر بخواهیم به کار نرم‌افزاری در آموزش و پرورش بپردازیم باید به تعریف انسان و نوع نگاهی که به آن داریم بپردازیم. مشکلاتی که امروز در جامعه بشری وجود دارد حاصل نوع نگاهی است که به انسان و تعریف از انسان وجود دارد. در این سال‌ها مشکلات جامعه‌ بشری پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده است، به علت این که نوعی نگاه غیرانسانی به انسان متداول و مدون شده و در ساز و کارهای تعلیم و تربیت، اداره‌ کشورها و سیاست‌گذاری‌های اداره جهان این نوع نگاه مبنا قرار گرفته است.

وی گفت: اگر گفتیم انسان موجودی است که نقطه‌ کمالش مصرف و لذت حداکثری فردی است، هم‌چنین موجودی است که منافع و ماندگاری‌اش در گرو درگیری با دیگران و غلبه بر آنهاست و تنازع بقا را اساس ماندگاری بیان کردیم، آن وقت وضع جهان آن می‌شود که اکنون گرفتار آنیم؛ سیاست می‌شود سیاست فریب، سلطه‌گری، اشغالگری و تجاوز و عرصه‌ اقتصادی می‌شود فاصله‌ عمیق بین محرومان و برخورداران؛ همین وضعی که اکنون در دنیا می‌بینیم و می‌آیند و به آدمکش‌های درجه یک دنیا مدال صلح و شجاعت می‌دهند؛ البته از این منظر که هر کس آدمکش‌تر و خشن‌تر است، برتر است، این کار درست است.

احمدی‌نژاد گفت: متاسفیم که برخی تصور یا وانمود می‌کنند که تصور می‌کنند علوم انسانی و تعلیم و تربیت فارغ از مبانی نظری و نوع نگاه به انسان و جهان قابل تعریف است.

رئیس‌جمهوری  ادامه داد: خیلی روشن است توقعی که در ایران و اندیشه الهی و اسلامی از آموزش و پرورش می‌رود با توقعی که در نظام تعلیم و تربیت و مراکزی که با اندیشه‌ غیرانسانی به انسان نگاه می‌شود، متفاوت است.

وی افزود: همه سرمایه ملت و آینده ما در گرو اندیشه و کلام خانواده‌ بزرگ آموزش و پرورش است و توقع این است که در نظام آموزش و پرورش ما انسان‌های صالح، فداکار، شجاع، پاک، یگانه‌پرست، عدالت‌جو و البته عالم تربیت شوند.

رئیس‌جمهوری هم‌چنین با بیان این که نوع نگاه ما به انسان با نگاه اندیشه غربی متفاوت است، گفت: ما کمال انسان و شان اجتماعی او را در مصرف بیشتر نمی‌دانیم. ما معتقدیم انسانی بالاتر و والاتر است که پاک‌تر، صادق‌تر، مومن‌تر و فداکارتر باشد، ما در واقع تقوا، پاک‌دستی و فداکاری را معیار برتری و کمال انسان‌ها می‌دانیم.

احمدی‌نژاد در ادامه به این مطلب اشاره کرد که به لطف خداوند امروز در آموزش و پرورش هم به لحاظ نظری و هم نیروی انسانی سرمایه‌ بی‌بدیلی داریم. او همچنین اظهار کرد: فرهنگ اسلام ناب در اختیار ماست، اندیشه‌های بلند تعلیم و تربیت درست در دسترس ماست و قریب به صدها هزار نفر انسان مومن و عاشق در آموزش و پرورش ما حضور دارند؛ از این رو می‌توانیم آموزش و پرورشی الگو، پیشتاز و انسان‌ساز را در این سرزمین برپا کنیم.

وی گفت: من تردید ندارم موجودی آموزش و پرورش ما بالاترین موجودی کشور است و بهترین، انقلابی‌ترین و صادق‌ترین عناصر همین امروز در آموزش و پرورش ما حضور دارند و با اتکا به آنان و استمداد از آن‌ها و با یک عزم عمومی می‌توانیم تحول در نگاه، محتوا و روش‌ها را به سرعت محقق کنیم.

رئیس‌جمهوری افزود: همان‌طور که آقای علی‌احمدی مطرح کردند تنها سنگر مستحکم صیانت از فرهنگ، مواریث فرهنگی و اندیشه‌های الهی، آموزش و پرورش است و باید این سنگر هر روز مستحکم‌تر، بانشاط‌تر و فعال‌تر باشد و همه دولت، مجلس و تمام توان کشور در خدمت تحقق این هدف است. امثال بنده افتخار می‌کنیم اگر لازم باشد در مدرسه حضور یابیم و زیر پای معلم عزیز و دانش‌آموز را جارو کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بقیه‌ بخش‌های کشور پشتیبان و زمینه‌ساز هستند که دستگاه تعلیم و تربیت ما ماموریت خود را به خوبی انجام دهد و انجام ماموریت فقط و فقط در بستری از عشق و رحمت امکان‌پذیر است؛ چرا که تعلیم و تربیت درست تنها و تنها از مسیر عشق و محبت امکان‌پذیر و محال است یک ارزش الهی و انسانی از دل و زبان یک معلم و مربی به دل و جان دانش‌آموز منتقل شود؛ مگر این که در بستری از عشق و محبت پایه‌گذاری شود.

وی اظهار کرد: امروز بحمدالله دل فرهنگیان ما مالامال از عشق به ارزش‌های الهی و ایران و عشق به فرزندان این سرزمین است و این یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ماست.

احمدی‌نژاد در پایان گفت: ان‌شاءالله آقای حاجی‌بابایی هم با همت و درایتی که دارند و با کمک جامعه‌ فرهنگی این کاروان نورانی را در راستای اهداف هدایت می‌کنند و این شدنی است و ما با تمام توان در خدمت شما هستیم.

در این مراسم حاجی‌بابایی وزیر جدید آموزش و پرورش و علی‌احمدی وزیر پیشین هم سخنرانی کردند.

تعدادی از مسوولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس نیز در این برنامه حضور داشتند.

کد خبر 96401

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز