گروه اجتماعی - مینا شهنی: سازمان تأمین اجتماعی همسان‌سازی مستمری بازنشستگان را به درستی انجام نداده است. این را رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید.

بنا به دستور دولت و مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این سازمان موظف شده‌است تا مستمری بازنشستگانش را برابر با مستمری بازنشستگان مشمول قانون خدمات کشوری افزایش دهد اما این کار را به درستی انجام نداده‌‌است.

در حالی‌که حداقل مستمری بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری، 420 هزار تومان است این ردیف برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تا 355 هزار تومان ترمیم شده‌است و به این ترتیب 65 هزار تومان با آنچه دستور دولت و مجلس بوده تفاوت دارد.

براساس آماری که خود سازمان تأمین اجتماعی منتشر کرده است از میان یک میلیون و 360هزار بازنشسته عضو این سازمان 80 درصد آنها حداقل‌بگیر هستند و به این ترتیب جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری حداقل‌بگیران این سازمان نتوانسته‌اند به حقی که دولت برایشان تعیین کرده است، برسند.

هر چند نمایندگان مجلس 2هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ سال 88 در نظر گرفته‌اند، اما رئیس سازمان تأمین اجتماعی در تنها جلسه خبری که پس از 8 ماه از شروع فعالیتش در این سازمان می‌گذرد به خبرنگاران گفت که قرار نیست همه این مبلغ را برای امسال خرج کنیم، ما تلاش می‌کنیم تا باقیمانده مبلغ در نظر گرفته شده را برای سال‌های بعد نگه داریم.

اما آنچه در تصویب‌نامه هیأت وزیران در اردیبهشت امسال آمده است بر این نکته تأکید دارد که مبلغ مورد نیاز برای اجرای طرح همسان‌سازی همه‌ساله باید تعیین و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد، به این ترتیب لازم نیست که سازمان تأمین اجتماعی از مبلغ در نظر گرفته شده برای امسال پس انداز کند تا بتواند سال‌های آینده آن‌را خرج کند.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، در اعتراض به روندی که این سازمان در پیش گرفته‌، گفت: براساس اسنادی که داریم همسان‌سازی به شکل اشانتیون بوده و تا‌کنون یک چهارم آن انجام شده که باید مابقی نیز به‌طور کامل انجام شود.

به گفته او، رئیس سازمان تأمین اجتماعی برخلاف خواسته دولت و مجلس عمل کرده و با اجرا نکردن کامل آنچه از تأیید مسئولان گذشته سبب بروز نارضایتی در میان بازنشستگان شده‌‌‌ و با دادن پاسخ‌های کذب به خبرنگاران سبب شده تا آنچه واقعیت است از نظرها دور بماند.

در ماده 39 قانون بودجه امسال آمده‌است: دولت مکلف است به میزان 25 هزار میلیارد ریال از سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکت‌های دولتی یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار نماید.

اعتراض دیگر خبازها در به‌کارگیری کلمه یارانه در اجرای این طرح بوده است؛ به گفته او در حالی که دولت خواهان اجرای طرح همسان‌سازی‌ است، به‌کاربردن کلمه یارانه سبب تحقیر بازنشستگان خواهدشد و تکرار این کلمه از سوی برخی مسئولان، ‌شأن بازنشستگان را مخدوش خواهد کرد.

در اجرای طرح همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی کمترین سهم به کسانی رسید که بیشترین مستمری را دریافت می‌کردند. آنها که بیشترین میزان حق بیمه را به سازمان پرداخت کردند 14 هزار تومان بابت اجرای طرح دریافت نمودند؛

در حالی‌که بیشترین میزان افزوده شده به مستمری‌ها 84هزار تومان بوده است. این اختلاف رقم نیز از جمله نکاتی است که همواره مورد اعتراض کانون بازنشستگان کشور بوده ولی سازمان تأمین اجتماعی به آن اعتنا نکرده است.

کد خبر 95872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز