شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: کمیته علمی اتحادیه اروپا اعلام کرده 5 تا 10درصد از کاربران ام‌پی‌تیری اگر بیش از یک ساعت در روز و حداقل به‌مدت 5 سال مستمر به صدای بلند موسیقی با این وسیله گوش دهند، ‌به ناشنوایی دائمی دچار خواهند شد.

به‌عقیده کارشناسان، حد استاندارد استفاده از دستگاه‌های ام‌پی‌تیری از نظر صوتی نباید از حدود 85 دسی‌بل بیشتر باشد. البته این دستگاه‌ها میزان دسی‌بل را مشخص نمی‌کنند و بیشتر به‌صورت صدای کم، متوسط و زیاد عرضه می‌شوند.

دکتر محمد اجل‌لوئیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و فوق‌تخصص بیماری‌های گوش، در این‌باره به همشهری می‌گوید: صدای کم از نظر ما میزان صدای مطلوب است. همچنین توصیه می‌کنیم که صدای متوسط بیشتر در محیط‌های شلوغ مورد استفاده قرار گیرد. صدای بلند نیز فقط برای کم‌شنوایان توصیه می‌شود.

دکتر محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری و در این‌باره تصریح می‌کند: برای اینکه فرد، مطمئن باشد سیستم صوتی به گوش‌اش ضربه نمی‌زند و با توجه به اینکه حساسیت گوش‌ها به صدا با هم متفاوت است، به‌عنوان یک معیار کلی باید سعی شود هنگام شنیدن صدا از حداقل صدایی که می‌توان آن را شنید، استفاده شود؛ یعنی نخستین حد صدای بالاتر از آستانه شنوایی.

در غیر این صورت اگر فردی مرتب از میزان صدای بلند استفاده کند، سلول‌های مویینه شنوایی او از بین می‌روند و به هیچ وجه هم این سلول‌ها جایگزین نخواهند شد. وی با بیان این عبارات تاکید می‌کند: نتیجه این امر، ناشنوایی فرد است و اینکه او مجبور خواهد بود برای همیشه از سمعک استفاده کند.

یکی دیگر از مشکلات دستگاه‌های پخش موسیقی، فایل‌های مختلف صوتی است که هر فایل با شدت صدای متفاوتی شنیده می‌شود.دکتر اجل‌لوئیان درباره این مشکل و همچنین زمان استفاده از این دستگاه‌ها این‌طور توضیح می‌دهد: زمان استفاده از ام‌ پی‌تیری‌پلیرها بسته به شدت صدای آنها متفاوت است؛ به‌طوری که اگر میزان صدا پایین باشد، فرد می‌تواند تا یک ساعت از آن استفاده کند.

همچنین درصورت متوسط بودن صدا، زمان استفاده 20‌دقیقه‌ای توصیه می‌شود و درصورت بلند بودن بیش از حد صدا، فرد تنها مجاز است 5 تا 10 دقیقه از دستگاه استفاده کند.

کد خبر 95755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز