گروه سیاسی: برای سومین بار در 4سال گذشته، صبح پنجشنبه محمود احمدی‌نژاد از فرودگاه بین‌المللی تبریز به این شهر رفت

احمدی‌نژاد در پاویون فرودگاه تبریز، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا این استان را به‌عنوان دومین سفر استانی خود انتخاب کرده است، گفت: برای آمدن به تبریز سؤال کردن لازم نیست.

رئیس دولت دهم، ملت ایران را امروز در برابر فرصت‌های بزرگ و کم‌نظیر تاریخی دانست و افزود: همه امکانات و شرایط برای ساختن یک ایران پیشرفته، مرفه، بزرگ، مقتدر و اثرگذار در مسائل جهانی فراهم است.

شروع حاکمیت ملی در دوران صفویه

احمدی‌نژاد به همایش « تبریز، نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام» هم رفت و در آنجا سخنرانی دیگری کرد. او اظهار کرد: عصاره چند صد سال هویت ایرانی در صفویه متجلی شد.

رئیس دولت دهم ادامه داد: بزرگ‌ترین خدمت صفویه بازیابی هویت اصیل ایرانی بر مبنای اسلام ناب است. او ادامه داد: واژه ایران، هویت، اصالت، حاکمیت ملی و یکپارچگی همه میراث دوران صفویه است.

این تفکر غلط است

احمدی‌نژاد 29 آبان  نیز در دومین روز سفر تبریز در مراسم دیدار با جمعی از نخبگان و فرهیختگان استان آذربایجان شرقی گفت: باید هم‌اکنون یک الگوی توسعه ایران اسلامی طراحی کنیم، به‌طوری‌که برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم.

او همچنین تاکید کرد: کسی فکر نکند که باید دور کشور را حصاری بکشیم و فقط کشور خود را بسازیم، بلکه این تفکر غلط است؛ مگر یک کشور می‌تواند بدون ارتباط با کشورهای دیگر زندگی کند.

به پایان خط رسیده‌اند

رئیس دولت دهم در ادامه عنوان کرد: نظام‌های استعماری و استکباری به آخر خط رسیده‌اند. آنها می‌گفتند دمکراسی لیبرال قله دسترسی بشر و پایان تاریخ است، اما اکنون می‌بینید که آنان به پایان راه رسیده‌اند.

ترکی هنر است، فارسی شکر است

احمدی‌نژاد زبان مردم آذربایجان را یک سرمایه خواند و گفت: اما باید برای اعتلای زبان ترکی یک کار علمی و پایه‌ای انجام داد، یعنی اساتید دانشگاهی برای آن برنامه‌ریزی کنند، در سطح فوق لیسانس و دکترا برنامه‌ریزی کنند تا این سرمایه برای کشور حفظ شود.

او با اشاره به یک ضرب‌المثل گفت: لفظ، لفظ عرب است، ترکی هنر است، فارسی شکر است، بقیه زبان‌ها هم ول معطل است.

دیدار وزیر ترک و احمدی‌نژاد

وزیر امور خارجه ترکیه پیش از ظهر دیروز در محل استانداری تبریز با محمود احمدی‌نژاد دیدار و گفت‌وگو کرد.احمد داووداوغلو که از مراسم سوگند حامد کرزی رئیس دولت افغانستان در کابل بازمی‌گشت، این شهر را به مقصد تبریز ترک کرد تا با احمدی‌نژاد به گفت‌وگو بنشیند.

از متن مذاکرات داوود اوغلو و احمدی‌نژاد هنوز خبری در دست نیست اما باتوجه به پیشنهاد اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌نظر می‌رسد این پیشنهاد به بحث گذاشته شده باشد. البرادعی پیشنهاد داده بود که ترکیه میزبان اورانیوم غنی‌شده ایرانی در طرح تبادل سوخت هسته‌ای بین تهران، مسکو، واشنگتن و پاریس باشد.

کد خبر 95681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز