دانشمندان فرانسوی می‌گویند با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی موفق به ساخت پوست انسان شده‌اند که می‌تواند به بیماران سوختگی بسیار شدید کمک کند

به گزارش بی‌بی‌سی، این دانشمندان مدعی هستند سلول‌های بنیادی که آنها روی موش‌ها کار گذاشته‌اند 12 هفته بعد به صورت پوست کامل انسان درآمده است. محققان می‌گویند آنها با این روش می‌توانند پوست بیمارانی را که دچار سوختگی بسیار شدید هستند بازسازی کنند.

طی 20سال گذشته در موارد مشابه دانشمندان از روش دیگری برای ترمیم پوست بیماران استفاده می‌کردند. در این روش پوست جدید با استفاده از بخشی از پوست خود بیماران در آزمایشگاه کشت داده و تولید می‌شود.

در این روش امکان دارد تا مرحله ساخته شدن کامل پوست و تعبیه آن روی بدن بیمار، ناحیه‌های سوختگی دچار عفونت شوند و علاوه بر آن این امکان که بدن پوست جدید را پس بزند، وجود دارد.

در روش جدید، دانشمندان قدم‌های بیولوژیک تولید پوست را تسریع کرده‌اند. آنها سلول‌ها را روی یک تور مصنوعی قرار دادند که به تولید پوست کمک می‌کند. این شبکه سپس به بدن موش‌ها منتقل شد و 12 هفته بعد پوستی به دست آمد که کاملا همانند پوست انسان است.

محققان می‌گویند با استفاده از این روش می‌توان به اندازه کافی پوست انسان تولید کرد تا در مواقعی که سوختگی شدید در افراد به‌وجود می‌آید بلافاصله از آن استفاده‌شود.

کد خبر 95659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز