دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: 25 آبان حسین دهلوی آهنگساز و مصطفی کمال پورتراب، پژوهشگر، به گیشه موزه موسیقی آمدند و با خرید بلیت، موزه را رسما افتتاح کردند.

آیین بازگشایی موزه موسیقی شامگاه 22 آبان با حضور هنرمندان و مسئولان شهرداری تهران برگزار شد و 3 روز بعد با خرید بلیت‌ها توسط این هنرمندان موزه برای بازید علاقه‌مندان افتتاح شد.

علی مرادخانی، مدیر موزه موسیقی این افتتاحیه را حرکتی نمادین دانست و بلیت‌های خریداری شده توسط استادان موسیقی به شماره 1001 و 1002 را به‌عنوان نخستین بلیت‌های فروخته شده درموزه نگهداری می‌کند. او در ادامه به زنده بودن سازها‌ اشاره کرد و این نوید را داد اگر هنرمندی بخواهد با تار میرزاعبدالله یا کمانچه کرم‌خانی کنسرت بدهد، موزه موسیقی همکاری لازم را خواهد کرد.

پورتراب، نویسنده کتاب پرمخاطب «تئوری موسیقی» با اشاره به واژه «کنسرتوآر» که در فرانسه به معنی پرورشگاه است به نقش شهرداری درآموزش موسیقی اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا شهرد‌اری‌ها به هنر کمک می‌کنند.

خوشحالم که شهرداری تهران هم در این امر قدم برداشته‌است و موزه موسیقی را تاسیس کرد. اما جدای از تاسیس، نیاز به افزایش سرمایه‌های مادی و معنوی نیز هست.

این آهنگساز در ادامه پیشنهاد داد که روزهای جمعه بلیت موزه مجانی به مردم ارائه شود و برای بازدید مدارس و دانشجویان از موزه برنامه‌ریزی شود تا با این حرکت مردم با موسیقی و سازهای موسیقی آشنا شوند.

حسین دهلوی هم در ادامه خواست تا وزیر ارشاد از این موزه بازدید کند؛ چرا که به گفته نویسنده کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی » مسئولانی چون وزیر ارشاد می‌توانند به هنر کمک کنند.

موزه‌ای متنوع

طبقه همکف موزه به سازهای بادی و زهی، نواحی و کوبه‌ای اختصاص دارد. با وجود سیستم هوشمند، علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات لازم   در مورد هر ساز و قطعه موسیقی را بشنوند. در طبقه دوم سازهای ملی قرار دارند.

اطاق آرشیو، کتابخانه، لباس هنرمندان، اطاق صوتی و... از دیگر بخش‌های این موزه است. نکته‌ای که در این موزه به چشم می‌خورد، نوشته‌ای است که جلوی برخی سازها به چشم می‌خورد: «امانی». مرادخانی در این رابطه گفت: خیلی از هنرمندان علاقه دارند که سازهایشان را بفروشند. متأسفانه ما بودجه لازم را نداریم.

خیلی از هنرمندان حاضرند که این سازها را به قیمت مناسب و نه کلان به موزه بفروشند،که خرید این سازها نیاز به سرمایه دارد. این موزه، تازه تاسیس شده‌ است و ما هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌ایم و باید از کمک‌های دولت و شهرداری استفاده کنیم تا موزه به جایگاه اصلی خودش برسد.

او با اشاره به داشتن ردیف بودجه در شورای شهر و تلاش‌های مسئولان اظهار امیدواری کرد که روزی موزه به‌خودکفایی نزدیک شود. در حال حاضر سازهای ابراهیم قنبری مهر که از استادان بنام ساز‌سازی‌ در عرصه سازهای ایرانی و کلاسیک است، تا‌ آخر آبان به نمایش گذاشته می‌شود.

مسئولان موزه در تلاش هستند که این سازها را بخرند. سازهای ابداعی محمدرضا شجریان هم تا آخر هفته در معرض دید ‌علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

جایی برای اهالی موسیقی

قرار است این موزه به پایگاهی برای اهالی موسیقی تبدیل شود. گرامیداشت استاد ابراهیم قنبری مهر در موزه موسیقی، برگزاری کارگاه‌های آ‌موزشی سازسازی با حضور ابراهیم قنبری مهر، مجهز کردن استودیو صدا که بتوان صداها و موسیقی قدیمی را پالایش کرد، ضبط کارهای جدید، کارگاه آموزشی با حضور استادان مختلف، ساخت مستندهایی در رابطه با موسیقی، زندگی استادان و نحوه ساخت ساز، بخشی از فعالیت‌های این موزه است.

بازدید همه‌روزه بجز شنبه‌ها

موزه موسیقی با مساحت تقریبی 3650 متر در 3 طبقه در تهران، تجریش، خیابان شهید دربندی کوچه نمازی واقع شده‌است.  گرچه افتتاح این موزه با خرید بلیت هنرمندان آغاز شد اما ورود این هنرمندان به موزه به شکل افتخاری خواهد بود. دانشجویان هم می‌توانند برای بازید از این موزه از بلیت نیم‌بها استفاده کنند. این موزه در مقابل آتش، ایمن‌سازی‌ و تمام سازها بیمه شده‌ است.

کد خبر 95401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز