پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان زیاد در معرض بیسفنول آ (BPA) بودن - ماده شیمیایی که در بطری شیر بچه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی وجود دارد - خطر اختلال کارکرد جنسی مردان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بررسی‌های قبلی در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده بود که BPA  اثر منفی بر تولید مثل موش‌های سفید و صحرایی دارد، اما این بررسی که نتایج ان روز چهارشنبه در ژورنال "تولید مثل انسانی" منتشر شده است،‌ اولین موردی است که نشان‌دهنده اثرات این ماده بر دستگاه تولید مثل در انسان است.

این بررسی 634 کارگر در کارخانه‌هایی در چین را در طول یک دوره پنج ساله مورد بررسی قرار داد،‌ و کارگران در کارخانه‌هایی که  BPA تولید می‌کنند را با آنهایی که در کارخانه‌های‌شان BPA موجود نبود‌، مقایسه کرد.

البته میزان BPA در کارخانه‌های چینی 50 بار بیشتر از مقداری است که یک مرد آمریکایی در کارخانه‌های آمریکا در معرض آن قرار می‌گیرد،‌و مشخص نیست که این قرارگیری به این ماده در مقادیر پایین‌تر چه اثری ممکن است داشته باشد.

 دی- کون لی، متخصص اپیدمیولوژی در اوکلند در کالیفرنیا و سرپرست این پژوهش گفت: "این بررسی این سوال را برمی‌انگیزد که آیا میزان بی‌خطری برای قرارگیری در معرض BPA وجود دارد، و این میزان چقدر است؟"

BPA در تولید پلاستیک‌های پلی کربناتی و رزین‌های اپوکسی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای ساختن بطری شیر کودکان،‌ ظرف‌های پلاستیکی،‌ پوشش داخلی قوطی‌های کنسرو حاوی غذا و نوشیدنی و در درزگیر دندانی به کار می‌روند.
 
یک بررسی در سال 2008 بوسیله سم‌شناسان در موسسه‌های ملی بهداشت در آمریکا نشان داد که این ماده می‌تواند بر رشد مغز در جنین‌ها و نوزادان اثر بگذارد.

در ماه مارس،‌شش تولید کننده بزرگ بطری شیر کودکان در آمریکا تصمیم گرفتند که فروش فراورده‌های حاوی BPA را در این کشور متوقف کنند،‌و قانونگذاران آمریکایی مقرراتی را برای ممنوع کردن ظرف‌های پلاستیکی غذا که حاوی BPA  هستند،‌ ارائه کردند.

[رازهای زندگی: آیا بطری‌های پلاستیکی مضر هستند؟]

کد خبر 95068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز