جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند قصد دارند تا یک بستنی سالم تولید کنند.

به گزارش لایوساینس اگر این دانشمندان تغذیه در این کار موفق شوند، بستنی به یکی از دیگری از غذاهای به اصطللاح  کارکردی مانند فراورده‌های جو دوسر کامل و غذاهای ساخته شذده از پروتئین سویا بدل می‌شود که منافع بهداشتی ثابت‌شده از لحاظ علمی دارند،‌ که فراتر از خواص اساسی تغدیه‌ای آنهاست.

پژوهشگران علاوه بر اجزای حاوی چربی و کالری، امیدوارند با اضافه کردن فیبر غذایی،‌ آنتی‌اکسیدان و پروبیوتیک به این دسر خوشمزه شما اضافه می‌کنند.

 آنتی‌اکسیدانت‌ها می‌توانند سلول‌ها را از آسیب ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد حفظ کنند و تصور می‌شود که از گروهی از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

دانشمندان انتظار دارند در طول شش ماه یک نمونه اولیه داشته باشند،‌ یعنی فراورده‌ای که برای چشیدن آماده است اما برای ورود به بازار آماده نیست، و شاید در طول دو سال یک فراورده قابل عرضه با بازار آماده شود.

البته هنگامی که این فراورده به فروشگاه‌ راه یابد‌، پژوهشگران پیشنهاد نمی‌کنند که آن را جایگزین میوه‌ها و سبزی‌ها کنید.

اینگولف گوئن، استاد شیمی غذایی در دانشگاه میسوری- کلمبیا گفت:‌"هدف این است به جای احساس گناه کردن،‌ به علت خوردن بستنی، که به خاطر چربی زیاد آن شهرت بدی دارد،‌ فرد با خیال راحت بستنی‌اش را بخورد."

 گروئن و همکارانش این افزودنی‌ها را به این خاطر انتخاب کردند که نشان داده شده است به سلامتی فرد کمک می‌کنند و نیز به این خاطر  که به مصرف‌کنندگان به آنها آشنا هستند.

گروئن می‌گوید که مردم به دو دلیل یک غذا را می‌‌خرند: یا به این خاطر که واقعا از  خوردن آن غذا لذت می‌برند، یا به این خاطر که فکر می‌کنند آن غذا برای‌‌شان خوب است. اگر پژوهشگران  موادی شناخته‌نشده، هر چند سودمند، را به غذا اضافه کنند،‌ ممکن است نتوانند  توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند."

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت محصولی تولید خواهد شد که گرچه مانند بستنی معمولی خیلی‌خوشمزه نیست، اما مزه آن آنقدر خوب خواهد بود که مصرف‌کنندگان به خاطر خواص سلامت‌بخشش آن را بخرند.

 گروئن می‌گوید: "چالش عمده ما قوام، رایحه و پذیرش روانی است. مواد مغذی که ما به بستنی اضافه می‌کنیم‌، اغلب طعم تلخی دارند و بر قوام بستنی که ما می‌خواهیم بپوشانیم، اثر می‌‌گذارند."

 او افزود: "با رایحه‌های مانند شکلات آسان‌تر می‌توان کار کرد، زیرا این رایحه خیلی قدرتمند است و می‌تواند بر رایحه سایر مواد مغذی اضافه‌شده غلبه کند."

برای  مثال آنها می‌توانند تنها اندکی فیبر غذایی به این بستنی اضافه کنند، تا از قوام بیش از حد دان دان جلوگیزی شود. اما گروئن گفت نکته تنها این نیست.


او می‌گوید: "ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آیا این مواد افزودنی به بستنی می‌تواند نقش قابل‌توجهی از لحاظ مزیت‌های سلامتی داشته باشند."، بنابراین پژوهشگران دارند معین می‌کنند که چگونه میان داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی خوب با کمترین رایحه نامطبوع تعادل برقرار کنند.

کد خبر 95055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز