چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: همه مردم ایران علاقه مند هستند که تهران همیشه شاداب، آباد، عزیز و پیشرفته باشد زیرا تهران نقطه افتخاری برای همه ملت ایران است.

‌به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد 20 آبان  در برنامه تهران 20 شرکت کرد تا پاسخگوی سوالات شهروندان استان تهران باشد.

در ابتدا، مجری برنامه تهران 20 با اشاره به حضور آقای احمدی نژاد در گذشته در شهرداری تهران از رئیس جمهور پرسید: آیا هم اکنون که بالاترین مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارید هنوز هم دغدغه پایتخت و استان تهران را دارید؟

آقای احمدی نژاد گفت: خداوند را سپاسگزارم که فرصت گفتگو در خصوص موضوعات تهران را به من عنایت کرد.

وی افزود: تهران مرکز ایران و موجب افتخار همه مردم و نقطه اتکای ملت ایران است.

رئیس جمهور گفت: مردم تهران در همه صحنه‌های حساس و تاریخ ساز پیشگام ملت ایران بوده‌اند، هستند و خواهند بود.

احمدی نژاد افزود: یاران صمیمی ملت ایران و فداکاران بزرگی در تهران هستند.

وی گفت: افتخار مضاعفی نصیب بنده است که هم خدمتگزار مردم تهران و هم شهروند تهرانی هستم، گرچه همه جای ایران سرای من است و همه ایرانی ها عزیز هستند و همه، تهران را دوست دارند.

آقای احمدی نژاد افزود: از بهترین دوران عمرم آن دو سالی بود که در شهرداری تهران در خدمت مردم بودم و برخی صحنه های آنجا برایم افتخار ابدی است.

رئیس جمهور گفت: آن زمانی که احساس کردم خادم هستم و می توانم خیابان های تهران را تمیز کنم، آن احساس خیلی شیرینی بود که همیشه در ذهن و دل من هست.

 آنچه می ماند ، خدمتگزاری است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در برنامه تهران 20 در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امور تهران که محل تلاقی عقاید مختلف سیاسی است دستخوش این عقاید قرار می گیرد یا نه؟ گفت: عقاید سیاسی در همه کشور وجود دارد، گرچه اتفاقاتی که در مرکز می افتد اگر سایر نقاط درآن دخالت نداشته باشند به طور طبیعی ممکن است سایر نقاط را تحت تأثیر قرار دهد.

آقای احمدی نژاد افزود: نمی توانم این را نفی‌کنم، بالاخره تصمیم گیری‌هایی که در سطح کشور می‌شود تحت تأثیر مسائل سیاسی است اما همه تلاش دولت این است که عرصه خدمتگزاری را از عرصه مسائل سیاسی به طور کامل جدا کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه می‌ماند خدمتگزاری است چرا که مسائل سیاسی همیشه بوده است.

آقای احمدی نژاد گفت: البته حق همه آحاد ملت ایران است که دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را داشته باشند اما اگر بحث‌ها بخواهد مسائل را متوقف یا منحرف کند و یا به مردم صدمه بزند، حتماً مضر است.

رئیس جمهور گفت: دولت چه در دوره نهم و چه در دوره دهم تلاش می کند خود را از مسائلی که آسیب می زند، کنار بکشد و اجازه ندهد این مسائل در تصمیمات دولت دخالت کند.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: در تهران هم همین طور بوده است دولت بدون توجه به مباحثی که وجود دارد و فارغ از سلایق و گفتگوهای مختلف آنچه را که وظیفه‌اش بوده، انجام داده است.

رئیس جمهور گفت: دولت با وجود سلایق گوناگون در مدیریت شهر تهران در دوره‌های مختلف، به وظیفه اش عمل کرده است.

جریان غیرطبیعی مهاجرت به تهران مهار شده است

در ادامه حضور رئیس جمهور در برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما مجری این برنامه پرسید: شهرستان‌های استان تهران نیازمند پل های ارتباطی و زیرساختی مناسبی هستند که بتواند این استان را به عنوان پایتخت ایران به خوبی نشان دهد آیا این پرسش و احساس پیگیری که بتواند تهران را سریعتر در جایگاه خود قرار دهد، از جانب جنابعالی از مدیران دولتی هست و این پیگیری ها چگونه صورت می‌گیرد، مردم مایلند بیشتر بدانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بگذارید یک مقدار کلان تر قضیه را ببینیم گفت: مسائل تهران در مسائل کشور تأثیر دارد و مسائل کشور هم بلافاصله در تهران منعکس می‌شود و بسیاری از مسائلی که امروز در تهران داریم به معنای مشکلاتی که مردم لمس می‌کنند، مشکل خود تهران نیست، مشکل جای دیگری است که به تهران منعکس شده است.

احمدی نژاد افزود: فرض کنید در استان‌های ما اشتغال زایی وجود نداشته باشد یا به میزان مورد نیاز وجود نداشته باشد یا امورات مردم نگذرد، سطح رفاه پایین باشد، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و کشاورزی نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی گفت: در این صورت به طور طبیعی جریان جمعیت به سمت تهران می‌آید؛ این مهاجرتی که به طور گسترده طی دهه‌ها اتفاق افتاد کاری کرد که برنامه ریزان شهری در تهران همیشه از تحولات عقب بمانند یعنی هر چقدر در تهران کار انجام می‌شود، تحولات از آنها جلوتر است یعنی رشد نیازها بسیار بالاتر از رشد فعالیت‌هایی است که در چند دهه اتفاق افتاده است؛ این یکی از علل اصلی مشکلات تهران است.

رئیس جمهور افزود: یک سری از مشکلات هم وجود دارد که مال خود تهران و جغرافیای این استان و شرایط آن است.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت به دلایل گوناگون به استان تهران و شهر تهران حساس است گفت: قطعاً کارهایی که در محدوده وظایف دولت است به طور مستمر پیگیری می‌شود اما در کنار این، دولت کار بزرگی را آغاز کرد.

وی افزود: دولت نهم سعی کرد آن علتی را که از بیرون به تهران منتقل می‌شود، مهار کند یعنی یک نگاه دولت در سفرهای استانی، ضمن اینکه همه جای کشور باید آباد شود، این بود که این جریان جابجایی جمعیت را که نقطه ثقل آن به سمت تهران است، مهار کند و خوشبختانه تا حد زیادی مهار شده است.

رئیس جمهور گفت: آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها و گزارش‌هایی که مرکز آمار و سایر نهادها تهیه کرده اند نشان می‌دهد که جریان جمعیت که به سرعت به سمت تهران می‌آمد، به شدت افت کرده و این یک موفقیت است.

احمدی نژاد با بیان اینکه متوقف شدن این جریان هیچ وقت صورت نمی‌گیرد افزود: ما به صفر نخواهیم رسید چون به طور طبیعی مردم ازدواج می‌کنند، برای درس خواندن می‌روند و جابجا می‌شوند بنابراین یک جابجایی طبیعی در درون یک ملت به مانند آنچه بین یک ملت و ملت دیگر صورت می‌گیرد، وجود دارد و در حد یک دهم درصد یا دو دهم درصد، طبیعی است.

وی در پاسخ به مجری برنامه که گفت در حال حاضر 8 هزار نفر حاشیه نشین در استان تهران وجود دارند تصریح کرد: آن حاشیه نشینی حاصل جریان آن مهاجرت سنگین است و طبیعی است.

رئیس جمهور افزود: زمانی افرادی رشد می کنند و در یک محلی جا نمی‌شوند یا برای کار خاصی باید (به شهر دیگری) بیایند؛ دانشمند یا هنرمندی است که امکان کار در محل خود را ندارد بنابراین باید مهاجرت کند یا کسی که ازدواج کرده است یا برای کار خاص یا مأموریتی به محل دیگری می‌رود؛ این یک جریان طبیعی است و تأثیر چندانی ندارد.

احمدی نژاد گفت: اما جریان غیرطبیعی بر اثر سیاس‌ های غلط اجتماعی و اقتصادی طی سالیان طولانی باعث شد مناطق کشور محروم بمانند و مردم چاره‌ای برای زندگی نداشتند و باید به تهران می‌آمدند؛ آنها مردم ما و همه، عزیز هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جریان غیرطبیعی مهاجرت به تهران مهار شده است افزود: بخشی هم کارهایی است که باید در استان تهران انجام شود، که در این راستا دو سفر به استان تهران انجام دادیم، غیراز کارهای جاری که انجام می‌شود مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است و دارد کار می‌شود.

رئیس جمهور گفت: اما برخلاف تصور فعلی مردم، حجم کاری که در استان تهران باید بشود کمتر از استان های دیگر نیست؛ ما در گذشته، یک تهران را داشتیم آن هم بخشی از تهران که می‌شد بگوییم یک زیرساخت و یک چارچوب محدود دارد.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که بقیه جاها چه؟ افزود: اسلامشهر الآن یک شهر بزرگ است و نیازمندی‌های فراوان دارد، کرج در حد یک استان است، ورامین و اطراف ورامین، نظرآباد، رباط کریم، نسیم شهر و گلستان هر کدام یک شهرستان بزرگ هستند و نیازهای فراوان دارند که باید به آنها توجه کنیم.

تدابیر مدیریت ترافیک تهران همیشه از رشد ترافیک عقب‌تر است

رئیس جمهور گفت: تدابیر مدیریت ترافیک در شهر تهران همیشه از رشد ترافیک عقب تر است.

آقای احمدی نژاد در ادامه مصاحبه تلویزیونی با برنامه تهران 20 از شبکه پنج سیما در پاسخ به این سوال که آیا ترافیک تهران راه حلی دارد یا نه افزود: قطعاً راه حل دارد اما باید پذیرفت که این ترافیک برای مردم مشکل زا شده است.

رئیس جمهور گفت: ترافیک تهران را کاملاً حس می‌کنم و از نظر آلودگی ناشی از ترافیک نیز در مرکز آلودگی هستم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهار کردن ترافیک تهران جلوگیری از مهاجرت به این شهر است افزود: برای کاهش ترافیک تهران باید در سه سطح برنامه ریزی کرد که در گام نخست باید ظرفیت جابه‌جایی عمومی به سرعت گسترش یابد که این موضوع راه حل اثبات شده و دوای درد است.

رئیس جمهور گفت: در یک دوره ای، یک دوربرگردان ساده برخی مشکلات ترافیک تهران را حل می کرد و اکنون نیز با بهسازی و برخی اصلاحات می‌توان گام‌های مفیدی برداشت.

آقای احمدی نژاد در عین حال افزود: هر اقدامی در ترافیک وضع را بهتر می‌کند اما به نقطه کمال نمی‌رساند زیرا عوامل موثر در ترافیک روزانه در حال تغییر است به این ترتیب که تعداد خودروها افزایش می یابد و تقاضای خودرو نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ترافیک تهران را می‌توان مدیریت کرد گفت: اگر امروز شهروند تهرانی در هر سفر شهری نیم ساعت تاخیر دارد باید آن را به تدریج کاهش داد و این به معنای موفقیت است.

وی اقداماتی از قبیل بهسازی و مدیریت تقاضا را از دیگر راه‌های مهار کردن ترافیک تهران خواند و افزود: روزانه 14 تا 15 میلیون سفر در تهران انجام می شود که این آمار زیادی است و با اقداماتی چون دولت الکترونیک می توان از میزان آن کاست.

احمدی نژاد تغییر ساعت، طرح زوج و فرد خودروها و کاربری های شهری را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک در تهران دانست و گفت: اگر کاربری های گوناگون در نقاط مختلف شهر تهران بدون برنامه باشد و دسترسی ها مناسب نباشد، تهرانی‌ها مجبور می شوند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و سفرهای سواری افزایش یابد.

 باید عالمانه کار کرد

رئیس جمهور در بخش دیگری از گفتگوی زنده تلویزیونی خود گفت: از سی و پنج، چهل سال قبل، تهران به دنبال کارهای کلان بوده و مطالعات فراوانی صورت گرفته است.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: شبکه بزرگراهی طراحی شده که خوشبختانه بخش زیادی از آن اجرا شده است و اکنون هم اجرا می‌شود.

وی گفت: یک بخش مهم، حمل و نقل ریلی است که بتواند جمعیت انبوه را جابه‌جا کند و دیگری اتوبوسرانی؛ اگر این دو خوب و درست کار کنند، بخش عمده‌ای از نیاز شهر تهران برطرف می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید عالمانه کار کرد؛ از نظر علم و دانش همه اینها را در داخل کشور داریم؛ شاید فناوری را نداشته باشیم، اما در عمل هم باید علم و دانش را به کار بیندازیم تا سرعت ایجاد شبکه‌های ریلی ما از سرعت تقاضا برای جابه‌جایی بیشتر شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این شبکه ریلی می‌تواند شامل متروی زیرزمینی، روزمینی یا بالا زمینی باشد؛ مونوریل هم یکی از این سیستم‌هاست.

وی افزود: مترو یعنی وسیله نقلیه بدون مزاحمت یا برخورد با تقاطع که قادر است انبوه جمعیت را با سرعت بالا جابه‌جا کند؛ این راه حل اصلی است که باید برای تهران دنبال کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت الکترونیک هنوز توقعات را برآورده نکرده است، گفت: توجه داشته باشید که دولت الکترونیک معجزه نمی‌کند.

وی افزود: دولت الکترونیک ممکن است سرانه سفر روزانه افراد را یک دهم کاهش دهد، این طور نیست که یکدفعه به صفر برساند یا یک و هشت دهم را به یک برساند؛ زیرا افراد وقتی وقت دارند در خانه نمی‌نشینند، به دیدار دوستانشان می‌روند یا برای خرید و تفریح بیرون می‌روند که البته اشکالی هم ندارد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت الکترونیک یکی از مجموعه اقداماتی است که مثال زدم؛ جمیع اقدامات است که می‌تواند تاثیر درخور توجهی بگذارد.

وی با اشاره به طرح تغییر ساعات شروع به کار در اوج ترددها گفت: هفده سال تحقیق و مطالعه و تجزیه و تحلیل انجام گرفته بود که در آن به این نتیجه رسیدیم ساعات شروع کار بانک‌ها در ساعت اوج ترافیک بیشترین تاثیر را دارد؛ اگر این ساعت را جابه‌جا کنیم، 13 درصد تقاضا و تردد در ساعت اوج کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور افزود: این کار خیلی بزرگی بود، اما رفت و مسائلی پیش آمد و تبدیل به قانون و سرانجام متوقف شد.

احمدی‌نژاد گفت: به همین دلیل است که می‌گویم مجموعه کار باید دست به دست هم بدهد تا اتفاقی بیفتد.

استان تهران برای دولت بسیار مهم است

رئیس جمهور گفت: استان تهران برای دولت بسیار مهم است.

آقای احمدی نژاد در ادامه مصاحبه با برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما با تأکید بر اینکه همه جای کشور برای دولت مهم است افزود: باورم این است که مردم استان تهران نیز دوست دارند شهر تهران آباد باشد؛ بالاخره عرق ملی و دلبستگی به سرزمین مقدس است.

وی با بیان اینکه دولت به تهران توجه جدی دارد و تا اکنون هم به مسائل آن توجه کرده است گفت: مجموعه اتوبوسی که از سال 80 تا 83 به تهران اختصاص داده شد 915 دستگاه بود در حالی که از سال 84 تا 87 ، 3900 دستگاه اتوبوس با یارانه 82 و نیم درصد به تهران اختصاص یافت که نشان دهنده توجه دولت به تهران است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه متروی تهران با جهش مواجه بوده است گفت: یک ناهماهنگی در تهران وجود دارد که بخشی از آن مربوط به قوانین است.

وی افزود: حد و مرز روابط بین شورای شهر و شهرداری تهران و دولت درست تنظیم نشده است؛ دولت بودجه را می‌دهد ولی نمی‌تواند خودش تصمیمی بگیرد یا نظارتی بکند که این بودجه در کجا هزینه بشود.

رئیس جمهور افزود: ما سعی کردیم دخالت نکنیم، بودجه را دادیم و گفتیم که مدیریت شهری قطعاً‌ کارها را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه دولت در این باره نظر تخصصی دارد گفت: بالاخره پاسخگوی تهران واقعاً کیست؟ و این نکته مهمی است.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت به طور کلان خود را مسئول می‌داند اما وقتی در ساز و کار اجرایی مقداری مشکلات پیدا می شود ما فکر می کنیم مدیریت شهر تهران باید متمرکز باشد و کار کند و پاسخ دهد و دولت هم کمک و جهت گیری کلان را مشخص کند.

احمدی نژاد اضافه کرد: در همین جهت سعی کردیم حرکت کنیم و هر نیازی مطرح شده سعی دولت این بوده است که در اسرع وقت تأمین کند.

وی گفت: تلاش دولت این بوده است که هر موضوعی از تهران که در کمیسیون دولت و هر بخشی از دولت مطرح است معطل نشود و سعی شده است بیشترین توجه ممکن انجام شود و تصمیم گیری صورت گیرد.

کمک بیش از 600 میلیارد تومانی دولت برای توسعه متروی تهران

محمود احمدی نژاد در ادامه گفتگو با برنامه تهران 20 گفت: من طرفدار مدیریت صرف دولت بر شهر تهران نیستم بلکه معتقدم باید تصمیم گیری یکپارچه و عالمانه باشد.

رئیس جمهور افزود: قبل از این دولت ظرف مدت 10 تا 15 سال مجموع کمک دولتها برای ساخت مترو حدود 100 میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که این دولت بیش از 600 میلیارد تومان برای توسعه متروی تهران کمک کرده است.

احمدی نژاد گفت: بنا به نظر رئیس شورای شهر تهران ، شهرداری نیز مبلغی معادل دو برابر کمک دولت بودجه صرف کرده است.

رئیس جمهور افزود: اگر بگوییم در مجموع 1500 میلیارد برای مترو صَرف شده است ما و مردم باید خروجی متناسب با این مبلغ را ببینیم.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید آیا منظور شما از خروجی کیلومتر است گفت: بله؛ هر چیزی یک هزینه‌ای دارد، مدیریت باید مسائل اقتصادی را ارزیابی و برای احداث مترو در تهران از بهترین روش استفاده کند.

احمدی نژاد ادامه داد.. در شورای عالی ترافیک‌، سیستمهایی را مطرح کردیم اما آنها را به جنگ تبدیل کردند.

رئیس جمهور افزود: هر مهندسی که به مسائل حمل و نقل روز دنیا تسلط داشته باشد این مسئله را می‌داند که ساخت مترو در زیر زمین تهران پر هزینه است.

وی گفت: اگر کسی ادعا کند مترو را ارزان تمام می‌کنم حرف اشتباهی مطرح کرده است مگر اینکه با تبلیغات و جوسازی، طرف مقابل را به سکوت وادار کند همانطور که من سکوت کردم.

احمدی نژاد ادامه داد: من جزء معدود کسانی هستم که تمام مطالعات راجع به حمل و نقل تهران را که از سال 1350 در جزوه های 50 تا 300 صفحه ای به دست کارشناسان داخلی و خارجی نوشته شده است خوانده‌ام.

رئیس جمهور به ساخت تونل توحید اشاره کرد و افزود: تونل توحید کار خوبی است که می تواند یک گره اصلی از ترافیک تهران را برطرف کند و من از عزیزانی که این مسئله را در دستور کار قرار داده‌اند تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: بنا به گفته رئیس شورای شهر تهران هر کیلومتر این تونل 2/2 کیلومتری، نزدیک به 60 میلیارد تومان هزینه برده است.

احمدی نژاد ادامه داد: اگر بخواهیم همین تونل را برای مترو آماده کنیم به ازای هر کیلومتر بین 70 تا 80 میلیارد تومان باید هزینه کنیم ضمن اینکه هم اکنون از تجهیزات درجه یک دنیا که از کیفیت بالایی برخوردار است استفاده نمی‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: هزینه سیستم و تجهیزات ثابت است و اکنون ما باید فقط هزینه‌های مترو را در زیر زمین کم کنیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در طول 4 سال گذشته با هزینه صرف شده تنها 3 تکه از مترو به طول 14 تا 15 کیلومتر افتتاح شده است.

بودجه در اختیار دولت نیست بلکه در اختیار قانون بودجه است

رئیس جمهور در ادامه مصاحبه اختصاصی با برنامه زنده تهران 20 از شبکه پنج سیما، به خط متروی تهران اشاره کرد و گفت: در این چهار سال سه بخش افتتاح شده که مجموع آن چهارده، پانزده کیلومتر است و بیشتر نمی‌تواند باشد، این در حالی است که واگن و تجهیزات اضافه نشده است.مجری برنامه پرسید: آیا این مقداری که اشاره کردید بهره برداری می‌شود؟

رئیس جمهور پاسخ داد: بله.

مجری برنامه در ادامه گفت: ظاهراً 105 کیلومتر خط آماده وجود دارد اما واگنی برای آن وجود ندارد.

رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: من این را از شما می‌شنوم و از این موضوع خوشحالم.

احمدی نژاد گفت: مدیریت باید طوری برنامه های خود را تنظیم کند که هر مقدار که تونل آماده شد قطار آن نیز آماده باشد تا بتواند از آن بهره برداری کند و این بهتر از آن است که صد کیلومتر تونل بزنیم اما قطار نداشته باشیم؛ چرا که اگر همین امروز قطار سفارش بدهیم حداقل دو سال دیگر آماده می‌شود در حالی که ما پول خود را در تونل صرف می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: به نظر می‌رسد بهتر از این می‌توان از منابع در تهران استفاده کرد.

مجری برنامه درباره نظر دولت درخصوص متروی تهران و اینکه گفته می‌شود دولت بودجه لازم را در بخش عمرانی مترو اختصاص نداده است پرسید که رئیس جمهور گفت: گفتن این حرف خیلی آسان است.

آقای احمدی نژاد نموداری را نشان داد که در آن کمک عمرانی دولت به مترو مشخص شده بود و افزود: در این نمودار کمک دولت به مترو جهش یافته است و همچنین در خصوص افزایش تعداد اتوبوس برای تهران نیز بعد از سال 1384 جهش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: حتی سال 1388 یارانه جابه‌جایی مترو جهش یافته است.

رئیس جمهور گفت: بودجه در اختیار دولت نیست، بودجه در اختیار قانون بودجه است و عددی نوشته و فرضاً اعلام می‌شود صد میلیارد تومان به متروی تهران اختصاص داده شود و پنجاه میلیارد به جای دیگر و همین طور بودجه تقسیم می‌شود و ما نیز موظف هستیم براساس آن برنامه صد میلیارد به مترو اختصاص دهیم.

احمدی نژاد افزود: اینکه صد میلیارد به مترو بدهیم مشروط به تأمین درآمدهای دولت است و متناسب با درآمد دولت بودجه را اختصاص می دهند و پایان سال همیشه یک نسبتی از بودجه کل اختصاص می‌یابد چون درآمدها در بودجه غیرواقعی پیش بینی می‌شود و محقق نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: هفتاد درصد، هشتاد درصد و شصت درصد در این چهار سال همواره آن درصدی که به کل کشور داده‌ایم پایین تر از آن درصدی بوده است که به متروی تهران داده ایم.

مجری برنامه در ادامه گفت: حدود 296 میلیارد تومان بوده است که احمدی نژاد پاسخ داد: همین امسال تا الان به کلانشهرها 59 درصد از بودجه را اختصاص داده‌ایم اما به تهران 70 درصد داده‌ایم و دولت این توجه را داشته است؛ ضمن اینکه ما نمی توانیم جاهای دیگر را متوقف کنیم چون آنها نیز مسئول دارند، نماینده دارند، حسابرس است و دیوان محاسبات است و پرسیده می‌شود شما بر چه اساسی این کار را کرده‌اید.

رئیس جمهور گفت: من خیلی متاسفم در حالی که بحث ها باید علمی مطرح شود به بحث های در سطح خیلی پایین کشیده می‌شود و اعلام می‌کنند ما طلبکار هستیم و دولت نداده است در حالی که اگر کسی از دولت طلب داشته باشد مگر دولت می‌تواند آن را نپردازد؟

معتقدم باید در زمینه مترو سرمایه گذاری کنیم

رئیس جمهور در ادامه گفتگو با برنامه تهران 20 در پاسخ به سوالی درباره بودجه های معوق گفت: یک معوقه داریم و آن اینکه مترو و شهرداری تهران اقساط بانکها را به آنها برنگردانده‌اند.

احمدی نژاد درباره یارانه بلیط با بیان اینکه یارانه بلیط واقعاً رقمی نیست افزود: مثلاً در کل کشور 70 میلیارد تومان یارانه حمل و نقل برای اتوبوس و مترو است و ما 20 میلیارد تومان آنرا برای تهران گذاشته‌ایم و این را هم وقتی که درآمد بیاید می‌دهیم.

رئیس جمهور گفت: اگر ما به کل کشور 70 درصد بودجه شان را داده ایم حتماً به تهران به علت توجه دولت بیش از 70 درصد را پرداخت کرده‌ایم و چیزی پیش دولت نیست واین رقم در بودجه است و قانون آن نیز معلوم است.

وی افزود: بالاخره ما برای تهران راه حل دادیم و من فکر می کنم که بزودی باید در مسائل تهران دخالت کنم چون می بینم با بگو مگوهای بی جهت مردم در ترافیک عذاب می‌کشند.

احمدی نژاد گفت: بنده به عنوان یک کارشناس ترافیک معتقدم که مترو قطعاً برای تهران لازم است اما در کنارش معتقدم باید در زمینه مترو سرمایه گذاری کنیم.

احمدی نژاد اضافه کرد: ساخت مترو در زمین تهران بتدریج انجام می‌شود و این، زمان طولانی می‌برد مگر اینکه با سرعت انجام بدهند.

رئیس جمهور افزود: سی سال است که کارهای مترو در تهران انجام می‌شود، اما بالاخره ما چند کیلومتر مترو داریم و در چند کیلومتر آن قطار حرکت می کند؟

احمدی نژاد گفت: زمین تهران سست است و شما از هر زمین شناس و تونل سازی بپرسید می گوید کار سخت است و گران درمی‌آید.

رئیس جمهور افزود: این را ما باید انجام بدهیم و این زیرساخت لازم است و هفت خط برای آن تصویب شده است.

احمدی نژاد گفت: دولت هم طبق معمول بودجه‌ها را خواهد داد اما هیچ وقت سرعت ساخت مترو نمی تواند از سرعت رشد تقاضا جلو بزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تقاضا جلو زده است و ما عقب هستیم افزود: باید از روش هایی استفاده کنیم که سریعتر به ما نتیجه بدهد.

در دولت تصمیم گرفتیم هزینه حمل و نقل را از دوش مردم تهران برداریم

رئیس جمهور گفت: دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می‌گیرد، بودجه اش را می‌گذارد و می‌سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد در ادامه گفتگو با برنامه تهران 20 افزود: من حتماً این تصمیم را گرفته‌ام و حتماً مدیر تعیین می‌کنم و قطار هوایی را هم خواهیم کشید.

وی اضافه کرد: اما خواهشم از شورای شهر و شهرداری این است که همکاری کنند، ما هیچ نمی‌خواهیم، یک ریال هم نمی‌خواهیم.

رئیس جمهور گفت: بالاخره چهار سال دولت پول می‌دهد و از آن طرف با یک سری حرف هایی که واقعیت ندارد مواجه است.

احمدی نژاد افزود: ما در موضعی نیستیم که الآن جواب بدهیم، دولت باید سؤال کند و بگوید این پولی که داده است شما چطور خرج کرده‌اید.

وی گفت: بیش از 850 میلیارد تومان هم اقساطی است که باید به بانک ها می‌دادند و بانک ها پرداخت کرده‌اند ولی برنگشته است.

رئیس جمهور افزود: به بانک‌ها گفتیم مراعات کنید و این جدا از وام‌هایی است که شهرداری تهران در این سال‌ها گرفته است و ما هیچ محدودیتی ایجاد نکردیم.

وی با بیان اینکه قطار هوایی در دنیا شناخته شده است گفت: از برخی تعجب می‌کنم که بین قطار هوایی و متروی زیرزمینی دعوا درست می‌کنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه این دو، سیستم جابه‌جایی است که می‌توانند با هم کار کنند افزود: بین اینها نیز باید اتوبوس باشد و ارتباط‌ها را برقرار و تنظیم کند و ایستگاه‌های این دو سیستم نیز می‌تواند همدیگر را پوشش دهد و تغذیه کند و این از نظر علمی شناخته شده است.

وی گفت: هزینه قطار هوایی قطعاً کمتر از متروست یعنی قابل اثبات است که به ازای هر نفر جابه‌جایی کمتر از نصف متروست و این بدان معناست که ما می‌توانیم از پول خود دو برابر استفاده کنیم.

رئیس جمهور افزود: دو سال و نیم قبل با یکی از کشورهای اروپایی که سازنده سیستم های قطار است و جزو پیشرفته ترین هاست مذاکره کردیم و چهار شرکت ذی ربط این کشور با هم مجموعه ای را تشکیل و پیشنهاد دادند که قطار هوایی تهران را بسازند و خودشان بودجه آن را بیاورند و بعداً بگیرند.

احمدی نژاد گفت: ما این موضوع را به مدیریت شهری تهران پیشنهاد دادیم و قرارداد آن نیز آماده است حتی گفتیم بودجه اش را دولت تأمین می کند و شما لازم نیست بودجه بدهید ولی باز این موضوع در همین حرف‌ها افتاد.

وی افزود: این در حالی بود که شورای شهرسازی و شورای عالی ترافیک نیز آن را تصویب کرد و ما هم گفتیم خودمان حاضریم جلو بیاییم.

رئیس جمهور گفت: وقتی خود بنده شهردار بودم در شورای شهر تصویب شد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این سیستم ما دو حلقه مرکزی و بیرونی داریم که مجموعاً نود و پنج، شش کیلومتر می‌شود افزود: این را می‌شود ظرف دو، سه سال ساخت و در کنار آن مترو هم ساخته شود.

وی گفت: واقعاً بین این دو دعوایی نیست ولی خاصیت مترو همین است که مثلاً 1500 میلیارد تومان پول می‌دهیم اما الآن می‌بینید تونل داریم اما قطارش نیست.

رئیس جمهور افزود: خُب می‌شد تونل کمتر می‌ساختیم، قطارش را می‌خریدیم که هر قدر ساختیم مردم زود استفاده کنند.

احمدی نژاد گفت: اینها بحث های فنی است و بحث‌های دعوایی نیست که یکی بیاید این را متهم کند و یکی دیگری را متهم کند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که گفت برخی می گویند سیاسی است افزود: سیاسی اصلاً، ما چه دعوایی داریم.

رئیس جمهور گفت: من خودم، فرزندم، همسرم و خانواده ام در این شهر زندگی می‌کنیم و در ترافیک هستیم، واقعاً ترافیک تهران مشکل است اما آدم دلش می‌سوزد که راه حل دارد ولی به محض اینکه راه حلی ارائه می‌کنیم آن را در حرف های بسیار سطح پایین می‌اندازند.

احمدی نژاد افزود: ما نمی‌خواهیم از پول مردم تهران برای مترو گذاشته شود چون مردم تهران گران‌ترین هزینه زندگی را می‌دهند.

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات تهران مشکلات کشور است و چون مرکز سیاسی کشور اینجاست مردم تهران هزینه آن را می‌دهند به همین دلیل در دولت تصمیم گرفتیم که این هزینه حمل و نقل را از دوش مردم تهران برداریم.

رئیس جمهور: تصمیم گرفتیم مدیریت مترو را به دولت برگردانیم

رئیس جمهور در ادامه حضور در برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما گفت: من وقتی شهردار تهران بودم خیلی تلاش کردم وامی بگیرم تا طرح (مترو) را جلو بیندازیم که به هر دلیل موفق نشدیم و رفتیم از خارج رقمی را گرفتیم که آخر شهرداری تقریباً محقق شد.

احمدی نژاد افزود: اما در این دولت نهم ما هیچ محدودیتی نگذاشتیم؛ هر مدیر بانکی که از وام حرف زد، گفتیم فوری بدهید زیرا تهران چیزی نیست که بگوییم فقط آقای شهردار یا مترو مسئول است؛ نه، هر کاری که هر کسی می‌تواند باید برای تهران انجام دهد.

رئیس جمهور گفت: به همین دلیل من تصمیم گرفتم مدیریت مترو را به دولت برگردانم؛ بودجه آنرا هم خواهیم گذاشت و با همین بودجه خواهید دید که انشاء الله کارهای مترو انجام می‌شود و به سرعت جلو خواهد رفت.

احمدی نژاد افزود: بالاخره، بنده خادم مردم، در کار ساختمانی بودم، ساختمان و راه ساخته‌ام و می‌فهمم؛ بالاخره پشت بولدوزر و لودر هم نشسته و کار کرده ام؛ لودر و بولدوزر را هم می فهمم چیست، مترو را هم می فهمم، کار ساختمانی را هم می‌فهمم.

رئیس جمهور گفت: ما این بار را حتماً باید از روی دوش تهران برداریم؛ تهران کارهای بسیاری دارد؛ خود فضای سبز و نظافت تهران کارهای زیادی است.

احمدی نژاد با بیان اینکه بخش‌های دیگری هست که قابل واگذاری است افزود: مسکن، میراث فرهنگی، آب، برق و فاضلاب در تهران قابل واگذاری است و ما آمادگی داریم همه اینها را واگذار کنیم تا این مدیریت بخشی در تهران در اختیار شهردار محترم یا در اختیار شورای شهر، هماهنگ و متمرکز شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اما مترو یک موضوع ویژه است تصریح کرد: ما داریم پول می‌دهیم و از طرفی هم تحت فشار و متهم هستیم؛ چرا این کار را کنیم؟ خودمان با سرعت می‌سازیم، انشاء الله در اختیار مردم هم قرار می‌دهیم.

کد خبر 95049

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز