مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد ممکن است قرارگیری سلول‌ها در معرض نانوذراتی که با اهداف درمانی وارد بدن شده‌اند در ساختار DNA سلولها اختلال ایجاد کند.

این‌روزها کمتر روز و هفته‌ای است که خبر پیشرفت‌های محققان ایرانی در حوزه تکنولوژی نانو را نشنویم.
 
«ایران در حوزه فناوری نانو در میان کشورهای اسلامی پیشتاز است.» این خبر را روز گذشته دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد.

 اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که با وجود «تب استفاده از فناوری نانو»، استفاده از این فناوری همچنان باید با احتیاط همراه باشد.

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد قرارگیری سلولها در معرض نانوذراتی که با اهداف درمانی وارد بدن شده‌اند، می‌تواند در ساختار DNA سلولها اختلال ایجاد کند. حتی اگر سلول در تماس مستقیم با ذره قرار نگرفته باشد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان از گذشته می‌دانستند که در صورت تقابل مستقیم نانو ذرات با سلول احتمال بروز اختلال در DNA وجود دارد اما اکنون مطالعات جدید نشان می‌دهد نانو ذرات در دورترین بخشهای دیواره‌های سلولی می‌توانند با ارسال سیگنال‌هایی DNA را دچار اختلال کنند، پدیده‌ای که تاکنون ناشناخته بوده است.

این یافته می‌تواند نشان از نتایج ناخواسته‌ای باشد که در صورت استفاده از نانو ذرات به وجود خواهند آمد. به بیانی دیگر استفاده از نانوذرات برای انتقال دارو در داخل بدن و یا به منظور هدف گیری سلولهای خاص مانند سلولهای سرطانی در انواع تومورها می‌تواند نتایج ناخواسته و پیش بینی نشده‌ای را در بر داشته باشد. اما در عین حال این مطالعات دیدگاهی جدید را درباره چگونگی تاثیرگذاری این ذرات بر روی بدن در راستار ارائه شیوه‌های جدید انتقال دارو به وجود آورده است.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، محققان هنوز درباره چگونگی اختلال DNA در اثر سیگنالهای دریافت شده از نانو ذرات اطمینان حاصل نکرده‌اند اما با توجه به این حقیقت که تماس مستقیم و یا غیر مستقیم سلول با این ذرات می‌تواند سلولها را دچار اختلال کند، لازم است در استفاده از این فناوری بیشتر احتیاط شود.

کد خبر 94788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز