همشهری آنلاین: والدین ممکن است باعث مشکلات وزن دخترشان شده باشند: با کاری به سادگی اجازه دادن به آنها برای نوشیدن یک یا دو لیوان نوشیدنی شیرین در سنین کودکی.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی نشان داده‌اند دریاقت میزان‌های بالای نوشیدنی‌های شیرین‌شده مانند نوشابه‌های گاز دار یا آب میوه‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا در سن 5 سالگی با میزان بالاتری چربی بدن در 10 سال بعدی ارتباط دارد.

دکتر لورا فیوریتو از دانشگاه دولتی پنسیلوانیا و همکارانش در  ژورنال تغذیه بالینی آمریکا می‌نویسند میزان بالاتر چربی بدن در سنین نوجوانی  با اضافه‌وزن درازمدت و سایر مشکلات بهداشتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی بعدی ارتباط دارد.

گروه فیوریتو چیزهایی را که 166 دختر سفیدپوست غیرلاتین‌تبار در فاصله سنین 5 تا 15 می‌نوشیدند، مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین وزن، قد و چربی بدن آنها را اندازه گرفتند.

 چربی بدن و وزن  دختران با میزان شیر یا آب میوه طبیعی نوشیده بودند، ارتباطی نداشت.
بر عکس، پس از اینکه سایر عوامل مربوط به وزن و چربی بدن مورد توجه قرار گرفت،‌ معلوم شد دخترانی که روزانه دو یا سه لیوان نوشیدنی شیرین‌شده مصرف کرده بودند،  دارای درصد بالاتری از چربی بدن، وزن بیشتر و احتمال بیشتر اضافه وزن نسبت به دخترانی هستند که کمتر از این مقدار از این نوشیدنی‌ها مصرف کرده بودند.

برای مثال این پژوهشگران دریافتند که دختران 5 و 15 ساله‌ای  که کمتر از یک لیوان در روز از این نوشیدنی‌ها مصرف کرده بودند،‌ به ترتیب 16 و 19 درصد اضافه ‌وزن داشتند. در میان دخترانی که دو یا دو لیوان نوشابه‌های شیرین‌شده مصرف کرده بودند، حدود 39 درصد
در 5 سالگی اضافه وزن داشتند و در 15 سالگی میزان این  اضافه وزن 32 درصد بود.

این پژوهشگران بر این اساس نتیجه‌گیری می‌کنند مراقبان کودکان کم سن باید به جای نوشابه‌های شیرین‌شده از شیر کم‌چربی و آب  برای رفع تشنگی آنها استفاده کنند.

کد خبر 94679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز