سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با فهمی هویدی، که در دو روزنامه دارالخلیج، چاپ امارات و الشرق، چاپ قطر، منتشر شده به سوالات متعددی پاسخ گفت.

  •  آیا با این صحبت موافقید که وقتی پیروزمندانه از انتخابات خارج شدید، جمهوری اسلامی هم از این انتخابات خارج شده و عرصه‌ آن جریحه‌دار و در بین صفوف آن اختلافاتی به وجود آمده؟

این صحبت درست نیست چرا که تمام آن چه که اخیرا اتفاق افتاده از قبل اتفاق افتاده بود.اختلافات بین شخصیت‌ها و مواضع حتی درباره مساله فلسطین و حمایت از مقاومت از مسائلی بودند که در تمامی انتخابات گذشته ریاست جمهوری هم مطرح بودند، اما شیوه رقبا این بار متفاوت بود به گونه‌ای که بعضی‌ها سعی کردند که از طریق ریختن به خیابان‌ها به اعمال فشار بپردازند. درعین حال رسانه‌ها و سایر وسایل ارتباط جمعی نقش بدی را در بسیج و تحریک مردم در داخل و گمراه کردن افراد در خارج از کشور ایفا کردند.

  • شما بعد از اعلام نتایج انتخابات و اتفاقاتی که افتاد درباره‌ دخالت‌های بیگانگان صحبت کردید روند این دخالت‌ها چگونه بود؟

دخالت بیگانگان مساله‌ای حتمی است؛ برخی از کشورهای غربی مثل انگلیس و فرانسه از طریق اظهارنظرهای رسمی و افزایش حجم تبلیغات رسانه‌‌ای سعی کردند تا کارها را به سمت و سویی که می‌خواهند سوق دهند و اقدامات بی‌بی‌سی هم مثال این مساله می‌تواند باشد. برخی از سفارتخانه‌ها در تهران هم نسبت به استقبال از مجروحان در درگیری‌ها اعلام آمادگی کردند مثل ایتالیا که این مساله چیز عجیبی بود. البته این تنها سفارت نبود؛ دو سفارت دیگر هم بودند که مواضع خودشان را اعلام نکردند. درعین حال کارمندان برخی از سفارتخانه‌ها را توقیف کردیم در حالی که قصد تحریک تظاهرکنندگان را داشتند و ما توانستیم از روابط آنان با برخی از عناصر را هم اطمینان پیدا کنیم. این پرونده‌ای است که به طورکلی جزییات آن مشخص نشده است. با وجود این که برخی اطلاعات منتشر شده اما زمان برای پرده برداشتن از حقایق و روند دخالت‌های انجام شده مناسب نبود که به‌زودی در فرصت بعدی اعلام خواهد شد. هم‌چنین با این مساله که اوضاع داخلی (کشور) قابلیت شکاف و اختلاف را دارد موافق نیستم. چرا که ما در کشوری هستیم که بیش از 70 میلیون جمعیت دارد و طیف‌های مختلفی را هم در بر می‌گیرد و اگر که تعداد اندکی آماده‌ی این ایجاد شکاف و اختلاف باشند چندین برابر آن‌ها مقاومت کرده و در سایه‌ی توجه به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی خواهند بود.

  • توضیح شما در این رابطه که افراد فقیر جامعه به نفع شما رای داده‌اند و نخبگان و فرهنگیان به نفع رقیب شما یعنی آقای میرحسین موسوی رای داده‌اند، چیست؟

این تصور درست نیست؛ چرا که کسانی که به نفع من رای داده‌اند از اقشار مختلف اجتماع بوده‌اند. من بیش از 24 میلیون رای به دست آورده‌ام در حالی که محرومان در کشور بیش از 12 میلیون رای ندارند.

  • گفتید که بین شما و رقیب اول‌تان آقای میرحسین موسوی 12 میلیون رای اختلاف وجود دارد؟ و این چیزی است که من در سوال خودم هم آن را مطرح کردم.

انکار نمی‌کنم که بخشی از محرومان و روستاییان کشور که من به مدت چهار سال گذشته آنان را مورد توجه قرار داد‌ه‌ام به نفع من رای داده‌اند اما آن چه که خواستم بگویم آن است که نخبگان، روشنفکران و سایر اقشار جامعه هم به من رای داده‌اند. بعضی‌ها سعی کردند از دانشجویان به عنوان عنصر فشار و قدرت استفاده کنند. تصور آنان این گونه است که به محض شروع سال تحصیلی تظاهرات آغاز می‌شود و دانشجویان به خیابان‌ها می‌ریزند تا یک بار دیگر آشوب‌ها و هرج‌ومرج‌ها را ایجاد کنند؛ اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد. مساله‌ای که نشان می‌دهد توهمات زیادی وجود داشته که از طریق رسانه‌ها بازارگرمی می‌شد، اما این مساله صحت نداشت.

  • چه چیزی از تجربه‌ انتخابات آموختید؟

یاد گرفتم که ما باید بیش‌تر برای خدمت به مردم (کسانی که نیازهای‌شان تجدید می‌شود و مطالبات‌شان پایانی ندارد) تلاش کنیم. یاد گرفتم که ما باید چشمان‌مان را در برابر اقدامات دشمنان‌مان خوب باز کنیم چرا که آن‌ها حیله‌ها و شیوه‌های تاثیرگذاری دارند که حتی به فکر ما هم نمی‌رسد. ممکن است که برخی از مردم تحت تاثیر تبلیغات و ‌اعمال فشارها قرار بگیرند اما به زودی متوجه حقایق می‌شوند.

  • آیا زمانی که شما سه نفر از زنان را برای حضور در دولت انتخاب کردید، خواستید که پیامی را هم از این طریق ارسال کنید؟

سعی کردم که معیارهای منحصر به فردی را برای انتخاب اعضای کابینه داشته باشم و معتقد بودم و هستم که این سه زن از کسانی هستند که کاملا برای وزارتخانه‌هایی که برای آن نامزد شدن مناسبند. من توجهی به این که آنان زن هستند ندارم چرا که مساله کفایت و توانمندی‌شان برای من جدی بود، اما مجلس شورای اسلامی نظر دیگری داشت و دو تن از آنان را نپذیرفت و تنها وزیر سوم (وحیده‌ی دستجردی به عنوان وزیر بهداشت) رای اعتماد گرفت.

  • بعد از تعیین وزیران زن که به عنوان اولین‌بار و با وجود اعتراضات برخی مراجع در قم انجام شد شنیدیم که تصمیماتی درباره تعیین زنان در پست استاندار وجود دارد، نظر شما چیست؟

چرا که نه. هم‌چنان مساله‌ توانمندی و کفایت افراد به عنوان یک معیار مدنظر است بنابراین شایسته است که بین زنان و مردان در پست‌های مختلف دولتی فرق نگذاریم.

  •  آیا به مساله حضور برخی از عناصر اصلاح‌طلب در دولت هم فکر کرده‌اید؟

در انتخابات ریاست جمهوری مردم به آنها رای ندادند ولی آن‌ها در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور دارند و از طریق آن فعالیت می‌کنند. ثانیا باید بدانید که همه ما به مفهوم واقعی کلمه اصلاح‌طلب هستیم و پرونده‌ ما طی چهار سال گذشته شاهد این مساله است.

  •  آیا به نظر شما پرونده‌ انتخابات بسته شده است؟

در رابطه با خود من، این مساله پایان یافته و پرونده‌اش بسته شده است. من مشغله‌هایی برای آینده دارم که به من اجازه نمی‌دهد به پشت‌سر نگاه کنم.

  • تعداد بازداشت‌شدگانی که به دادگاه ارجاع داده شده‌اند چند نفر است؟

من مسئول این مساله نیستم چرا که کلا این مساله دست ‌دستگاه قضایی است.

  • شکایت‌های زیادی را در مورد گرانی شنیدم که طبقات فقیر جامعه را با مشکل مواجه کرده است، نظر شما چیست؟

می‌دانم که قیمت‌ها واقعا افزایش پیدا کرده است اما تقاضای مردم هم چند برابر شده است.

  •  روزنامه‌ها این طور منتشر کردند که شما طرحی را برای بازنگری در حمایت از کالاها ارائه کردید؟

مجلس شورای اسلامی با سیاست اصلاح اقتصادی که ما آن را ارائه کرده بودیم موافقت کرد به گونه‌ای که اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن رای موافق دادند. به اقتضای این سیاست که تا حدی برقرار کننده‌ی عدالت است ما به سمت برداشتن حمایت‌ها از کالاهای اصلی برای همه حرکت کردیم و سعی کردیم این حمایت‌ها را به طور نقدی به فقرا ارائه کنیم. در عین حال که دایره‌ی بیمه و دستمزدها را افزایش می‌دهیم و قیمت کالاها را هم بالا می‌بریم. به گونه‌ای که این حمایت‌ها تنها به کسانی که مستحق آن هستند ارائه می‌شود. در عین حال سعی می‌کنیم تا اتکا به نفت را کاهش دهیم و صنایع دیگر را تشویق به فعالیت کنیم.

  • تا چه اندازه ایران از بحران جهانی اقتصاد تاثیر پذیرفته است؟

این تاثیرپذیری به دلیل وجود یک دلیل اصلی بسیار ضعیف بود. این دلیل همان اتکای اندک ما به خارج در نتیجه‌ تحریم‌های تحمیلی بوده است و هم‌چنین توجه شدید ما به خودکفایی. فراموش نکنید که ایران از نظر رشد اقتصادی در سطح جهان در رده‌ی هفدهم قرار دارد. صنایع خودروسازی در جهان در بخش فروش‌شان با کاهش مواجه هستند. در حالی که همین صنایع در ایران تاثیری (از بحران اقتصادی) نپذیرفته‌اند. هم‌چنان که تولیدات ما در بخش فولاد، آلومینیوم و مس در حال افزایش است.

  • آیا با این مساله موافقید که ایرانی‌ها ملتی هستند که بیش‌تر از آنکه تولیدکننده باشند یک مصرف‌کننده هستند؟

این درست است. از آن‌جایی که ایران یک کشور تولیدکننده‌ نفت است و انرژی در آن ارزان است، جامعه فکر می‌کند که نفت همواره برای آن وجود دارد به همین دلیل در مصرف با احتیاط صرفه‌جویی نمی‌کنند. در عین حال جامعه‌ ما با افق‌های اقتصادی روبه‌رو است.

  • نظر شما درباره تهدیدات نخست‌وزیر فرانسه مبنی بر اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران چیست؟

دولت فرانسه نمی‌داند که چه کار می‌خواهد انجام دهد. دوره‌ زبان تهدید هم به سر آمده است. از 30 سال پیش تاکنون ما گاهی تهدید می‌شدیم و گاهی تحریم. با توجه به این فشارها ایران بزرگ‌تر شده و به عنوان یک قدرت منطقه‌یی تبدیل شده که همه برای آن حساب باز می‌کنند.

  • صحبت‌هایی درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران و خرید اورانیوم غنی‌شده از خارج وجود دارد، نظرتان چیست؟

اورانیوم انواع و درجات مختلف دارد. فن‌آوری غنی‌سازی در اختیار دانشمندان ایرانی قرار دارد. در زمان فعلی ما می‌توانیم غنی‌سازی 5/3 درصدی برای استفاده‌ در بخش انرژی را انجام دهیم اما غنی‌سازی که برای تولید دارو به آن نیاز داریم غنی‌سازی 20 درصدی است که می‌توانیم با توجه به توان دانشمندان‌مان به آن دست یابیم اما پذیرفتیم که برای تولید آن با کشور دیگری وارد همکاری شویم تا جامعه‌ جهانی را مطمئن کنیم. ما پیشنهاداتی از سوی تعدادی از کشورها برای همکاری مشترک در این‌باره داریم که طی هفته‌ آینده در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

  •  مساله‌ ربوده شدن چهار تن از دانشمندان ایرانی از جمله شهرام امیری که بعد از رفتن به عربستان و انجام حج عمره پیدا نشده تا چه اندازه صحت دارد؟

این کسانی که ربوده شده‌اند از سوی سازمان‌های اطلاعات وابسته به آمریکا ربوده شده‌اند. ایران اطلاعات مشخصی در این‌باره در اختیار دارد و شهرام امیری هم ارتباطی با تاسیسات قم ندارد.

  •  پیشنهاد شما درباره حضور ایران در اداره‌ جهان به چه صورت است؟

این پیشنهاد در چارچوب بسته‌ پیشنهادی که ایران اخیرا به نشست 1+5 ارائه کرده وجود دارد. این پیشنهاد در چارچوب مخالفت ما با تسلط تعداد اندکی از کشورها در سرنوشت جهان و موسسه‌های بین‌المللی از زمان جنگ جهانی دوم در اواسط قرن گذشته است. این در حالی است که جهان طی این مدت کاملا تغییر کرده است و وقت آن رسیده که سازمان‌های بین‌المللی تعابیر درست و صادقانه‌ای از حقایق جغرافیای سیاسی جهان ارائه دهند. به همین دلیل ایران خواهان حضور در این سازمان‌ها به اندازه‌ حضور آن در عرصه‌ سیاسی است.

  • چرا ایران مثل آنکارا در راستای منافع همسایگان خود گام بر نمی‌دارد؟ به گونه‌ای که ترکیه با ارمنستان با وجود اختلافات تاریخی مصالحه کرده است؟

منظور شما چیست؟

  •  کشورهای حوزه‌ خلیج فارس نسبت به فعالیت‌های نظامی ایران و برنامه‌ هسته‌‌ای این کشور بیم‌ناک و نگران هستند نظر شما چیست؟

اولا روابط ترکیه و ارمنستان را با ما مقایسه نکنید؛ چرا که بین دو طرف اختلافات تاریخی خونینی وجود دارد که این مساله در تاریخ روابط ما با کشورهای حوزه‌ خلیج فارس وجود ندارد. ثانیا دشمنان ما در غرب خواهان دوری بین ما هستند و برخی از مسئولانی که از کشورهای حوزه‌ خلیج فارس با ما ملاقات می‌کنند این صحبت‌ها را به ما انتقال می‌دهند. ثالثا دست ما به سوی کشورهای حوزه‌های خلیج فارس دراز است و با برخی از آن‌ها به تبادل سفر می‌پردازیم. برخی هم درخواست‌هایی برای سفر به ایران دارند. من چهار بار به عربستان و قطر سفر کردم و معاون رئیس دولت امارات،‌ حاکم دوبی و پادشاهی عمان هم به ایران سفر کرده‌اند. آن‌ها خوب می‌دانند که مقوله‌ی "خطر" صحت ندارد و یک دسیسه‌ی غربی است.

فهمی هویدی در پایان این مصاحبه از رئیس‌جمهور درباره فرزندان وی و فعالیت‌های آنان پرسید که رییس‌جمهور هم به آن‌ها پاسخ داد.

احمدی‌نژاد هم از این نویسنده مصری درباره‌ اوضاع جهان عرب و اسلام و آن چه در فلسطین اتفاق می‌افتد پرسید که پس از شنیدن پاسخ این نویسنده گفت: اگر ایران و مصر با یکدیگر همکاری کنند مسائل زیادی می‌تواند برای اعراب و مسلمانان محقق شود. به خصوص این که توافق بین این دو کشور می‌تواند شرایط دشواری را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند و منطقه را در آستانه عصر جدیدی که همه چیز را به ثبات سوق می‌دهد برساند.

منبع ایسنا

کد خبر 93835

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز