همشهری آنلاین: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه ها همزمان با برپایی نمایشگاه مطبوعات نشستی با حضور دکتر علی صباغیان با موضوع سایبرژورنالیسم در سالن شبستان مصلی برگزار کرد.

به گزارش فارس به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، در این نشست که در چهارمین روز برگزاری جشنواره و نمایشگاه برگزار شد، دکتر علی صباغیان با تشریح چشم انداز آینده رسانه های سایبر و چالش های اخلاقی آن به روند پیش رو روزنامه نگاری آنلاین را در مقایسه با روند روزنامه نگاری روزنامه  سنتی یا چاپی پرداخت.

دکتر صباغیان با بیان اینکه اینترنت به دلیل دسترسی آسان و هزینه کم، تحول عظیمی در حوزه اطلاعات بوجود آوره، افزود: روزنامه نگاری سنتی یا چاپی در حال تغییر و تحول به سمت اینترنتی یا آنلاین شدن است.

وی با اشاره به اینکه روند تاثیر فناوری های جدید ارتباطی را می توان در روند 10 سال گذشته نمایشگاه مطبوعات ملاحظه کرد گفت: در حال حاضر حضور سایت های خبری در کنار روزنامه ها و نشریات نشانگر تغییرات گسترده دنیای رسانه و مطبوعات است که درپرتو ظهور پدیده اینترنت ایجاد شده است.

صباغیان درخصوص تأثیر اینترنت بر روزنامه نگاری و مطبوعات گفت: اینترنت با سرعت بخشیدن به روند روزنامه نگاری منجر به کوتاه شدن فرایند تولید خبر تا انتشار آن شد و بسیاری از هزینه های سنگین انتشار نشریات همچون لیتوگرافی، چاپ، کاغذ و توزیع را از بین برد.
 
وی با اشاره به گزارش آماری موسسه بیونیگ آمریکا در بررسی تیراژ روزنامه چاپی و آنلاین گفت: این گزارش یا سایر بررسی های که در کشورهای مختلف جهان انجام شده حکایت از کاهش خوانندگان روزنامه های چاپی دارد که  این کاهش در بین مخاطبان جوانتر شدیدتر است.

وی افزود این روند موجب شده که برخی از روزنامه های بزرگ جهان به سمت تعطیل کردن نسخه چاپی و تقویت نسخه آنلاین خود اقدام کنند که روزنامه کریستین ساینس مانیتور با 100 سال سابقه نمونهای از این دست نشریات است که از آوایل سال 2009 انتشار نسخه چاپ خود را متوقف کرد.

دکتر صباغیان همچنین با اشاره به نگرانی روزنامه ها از واردن آمدن ضربه اقتصادی ناشی از آنلاین شدن گفت: از گذشته بیساری از روزنامه ها و نشریات برای جبران مالی این تغییرات به سمت دریافت حق اشتراک از مخاطبان برای بخش های خاص یا تمام مطالب سایت  حرکت کرده اند که بحران اقتصادی کنونی جهان بیش از پیش آنها را در انجام این کار تشویق کرده است.

وی از ویژگی های روزنامه نگاری اینترنتی از مواردی همچون افزایش سرعت، توسعه دسترسی، استفاده از ابزار چند رسانه ای، استفاده از هایپرلینک ها برای بهره مندی مخاطب از اطلاعات مرتبط ، حضور در عرصه های جهانی و ارتباط متقابل با مخاطب را نام برد.

صباغیان همچنین مواردی در زمینه اصول خبرنویسی در روزنامه نگاری آنلاین به مواردی همچون کوتاه نویسی، سبک هرم وارونه، به روزنمایی مستمر، ساده نویسی، استفاده از میان تیتر اشاره کرد.

دکتر صباغیان در خصوص چالش های اخلاقی در روزنامه نگاری سایبر که ازجمله موارد  مهم در روزنامه نگاری اینترنتی است به مواردی مثل منابع مسئله دار، دستکاری عکس ها، قربانی شدن دقت در برابر سرعت ، شکستن حریم خصوصی، آمیختن مرز آگهی و خبر، چالش ناشی از ارتباط متقابل، هایپرلینک ها و ماهیت غیرمحلی شبکه اینترنت اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه های فضای مجازی دسترسی مخاطبین به اخبار در سراسر جهان است که در ایران نیز می توان با چند زبانه کردن نشریات و رسانه های حاضر در فضای مجازی مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان جذب کرد.

کد خبر 93753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز