یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

محمود شالویی، رئیس مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، تغییرات حوزه تجسمی وزارتخانه را در دولت نهم اینگونه ارزیابی می‎کند:

«قبلا همه اهتمام‎ها در برگزاری رویدادهای هنری بر حضور گروه‎های حرفه‎ای بود اگر هم جوانان شرکت می‎کردند به‎طور گسترده نبود اما در دولت نهم توجه جدی به همه جوانب هنر صورت گرفت و حتی در نقاط دوردست و شهرستان‎ها هم کار استعدادیابی صورت گرفت. به این ترتیب، گروه‎های بیشتری توانستند در عرصه هنر وارد شوند.

از سوی دیگر، جشنواره‎ها بیشتر به سوی مبانی ارزشی و موضوعات فاخر سوق داده شد که با وقوع این اتفاق، سرعت بیشتری به‌خود گرفت.همچنین در این دوره بیشتر توجه ما به این مسئله معطوف شده که به طرف رویکردهایی حرکت کنیم که با مبانی نظام جمهوری اسلامی ارتباط نزدیک‎تری دارد. به‎عنوان مثال، مساوات و عدالت در توزیع برنامه‎ را در سراسر کشور مدنظر قرار دادیم. اگرچه حرکت‎های مؤثری در دولت‎های گذشته رخ داده اما در دولت نهم، این حرکت‎ها پرشتاب بوده، به طوری‎که ما در هیچ دوره‎ای به این اندازه جشنواره‎های هنری نداشته‎ایم.»

شالویی در پاسخ به این انتقاد که در  4سال گذشته، وضعیت هنرهای تجسمی صرفا به‎لحاظ کمی رشد کرده و کیفیت لازم را نداشته است، می‎گوید: «من نمی‎توانم جوابگوی کیفیت دوسالانه‎هایی که قبلا برگزار شده، باشم اما از کیفیت اجرایی سه دوسالانه‎ای (عکس، نگارگری، سفال و سرامیک) که در دوره من و طی2 سال گذشته برگزار شده، به‌شدت دفاع می‎کنم.

البته شاید اعتراضاتی به‎ نوع انتخاب و داوری آثار وجود داشته باشد – که این از حیطه اختیارات ما خارج است چون بررسی‎های هنری را به هنرمندان واگذار کرده‎ایم – اما از نقطه‎نظر اجرایی، منتقدان هم اذعان کرده‎اند که این دوسالانه‎ها منظم و با کیفیت بوده است. به‎عنوان مثال، طی این سال‎ها هیچ‎ دوسالانه‎ای برگزار نشده که بتواند به‎طور همزمان، کتاب آن را هم منتشر کند، لذا با این‎ نظریه که به کمیت افزوده و از کیفیت کاسته شده، به‌شدت مخالفم.»

وی در ادامه می‎گوید: «متأسفانه ابتدای ورودم به مرکز و در جریان برنامه‎ریزی برای دوسالانه عکس متوجه شدم آیین‎نامه‎ای که برگزار‎کننده اصلی دوسالانه‎ها و نقش رئیس مرکز هنرهای تجسمی را مشخص کند، وجود ندارد. در طول این سال‎ها، گاهی مرکز هنرهای تجسمی، دوسالانه‎ها را برگزار کرده، گاهی انجمن و گاهی هم موزه هنرهای معاصر، بنابراین آیین‎نامه‎ای نوشتیم و آن را برای تأیید یا رد به معاونت امور هنری فرستادیم، این معاونت هم پاسخ داد که چون دوسالانه‎ها ملی است و با بودجه مرکز هنرهای تجسمی و معاونت هنری اداره می‎شود، باید توسط خود مرکز برگزار شود.

طبیعتا ما هم داریم طبق همان جواب و در واقع همان قانون عمل می‎کنیم.»وی درباره همکاری مراکز دولتی با تشکل‎های غیردولتی به تأمین اعتبارات مورد نیاز انجمن‎ها برای اجاره فضا اشاره می‎کند و می‎افزاید: «ما در سه دوسالانه گذشته به راحتی در کنار انجمن‎های مختلف به کار پرداختیم چون جایگاه یکدیگر را مشخص و کارها را به درستی تقسیم کردیم.

حتی اگر انجمنی بتواند یک دوسالانه ملی را برگزار کند، مرکز قادر است فضا و شرایط آن را ‎ فراهم سازد چون به انجمن‎های هنری اعتماد داریم   اما این مسئله امکان ندارد که مرکز هنرهای تجسمی تمامی اعتبارات لازم برای برگزاری جشنواره‎ها را تأمین کند ولی در روند برگزاری دخالت نکند و همه مراحل اجرایی اعم از انتخاب هیأت داوران، رئیس نمایشگاه، اعضای شورای سیاستگذاری، دبیر و ... را به یک انجمن یا فرد خاص واگذار کند. نه ما در جایگاهی هستیم که نقش بانک را ایفا کنیم و نه قانون به ما چنین اجازه‎ای داده است.»

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران به ارزیابی فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 4سال گذشته می‎پردازد و می‎گوید: «فعالیت‎های مرکز هنرهای تجسمی، مطمئنا نقاط ضعف و قوت زیادی دارد که باید نکات مثبت آن را ادامه داد و موارد منفی را اصلاح کرد  اما در مجموع با توجه به محدودیت اعتبارات این حوزه نسبت به هنرهای دیگر و گستردگی این حوزه، کارنامه هنرهای تجسمی را مثبت ارزیابی می‎کنم.»

کد خبر 93619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز