شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

آرش نورآقایی: کویر سبز، نامی است که برازنده نیاسر است. نیاسر در حاشیه کویر مرکزی ایران و در منطقه‌ای کوهستانی از ارتفاعات کرکس واقع است.

از این لحاظ نیاسر یک نمونه جالب از کشورمان است، زیرا ایران از این رو منحصر به فرد است که نوار بیابانی و کوهستانی دنیا در این کشور به هم می‌رسند. از شهرت گل‌های محمدی و گلاب آن که بگذریم می‌رسیم به:

* چارتاقی (آتشکده) آن که در ارتفاع بنا شده و روزگاری را به یاد می‌آورد که روشنایی آتش آن از دوردست‌ها دیده می‌شد.

* غار رئیس که از آن دست‌سازهای شگفت بشر است. سقف کوتاه و راهروهای طولانی و پیچ‌درپیچ آن هم کنجکاوی را برمی‌انگیزد و هم احساس‌های ناشناخته وجود انسانی را. کافی است با دوستی وارد غار شوی تا نیاز انسان به انسان را درک کنی و یارغار را بدانی که چیست. می‌گویند این غار یادگار دوران مهرپرستی است.

* چشمه اسکندر که از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده در ایران است و در ادامه به آبشار اسکندر پیوند می‌خورد و در قسمت پایین آبشار به دوتا سنگ آسیاب می‌رسد.

به غیر از این‌ها کوشک صفوی باغ تاریخی تالار، حمام صفوی و درختان کهنسال نیاسر هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن به ما دارند.

زمانی هر جای نیاسر را که می‌کندند به قبر می‌رسیدند و از همین رو انواع تدفین و سنگ قبر را در آنجا می‌توان مشاهده کرد. آداب و رسوم مردم نیاسر هم از عجایب روستاست. آنها در عید قربان گاو (زرد) قربانی می‌کنند و خونش را در آب چشمه می‌شویند.

کد خبر 9324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز