مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

حمید هیدارن: افزایش سرانه فضاهای فرهنگی-ورزشی ازجمله اقداماتی است که به صورت ویژه در دستور کار مناطق مختلف شهرداری تهران قرار گرفته تا در کنار ساخت ساختمان‌های مرتفع، پل‌ها، تونل‌ها و سایر تاسیسات شهری، فرصت تفریح کردن و لذت بردن از زندگی نیز فراهم آید.

 درواقع وجود فضای سبز و اماکن تفریحی است که در کالبد یک شهر روح می‌دمد و آن را با نشاط و شاداب می‌سازد. اخیرا در منطقه10 شهرداری تهران شاهد توسعه امکانات ورزشی و ساخت 2مجموعه دوقلو بوده‌ایم که به نظر می‌رسد این مجموعه‌ها تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری برسند، اما مجموعه ورزشی دوقلو چیست؟

 جهت گسترش فرهنگ تربیت‌بدنی در خانواده‌ها و ایجاد میل و رغبت عمومی برای تمام افراد جامعه اعم از مرد، زن، کودک و کهنسال اماکنی موردنظر قرار گرفته تا تمام افراد یک خانواده بتوانند به طور همزمان از آن‌ها استفاده کنند.

یعنی یک مجموعه مجزا و مستقل برای آقایان و یک مجموعه مجزا و مشابه برای بانوان که در کنار یکدیگر ساخته شده، اما کاملا از هم جدا هستند. به این ترتیب امکان مراجعه همزمان تمام افراد خانواده برای استفاده از امکانات ورزشی وجود داشته و می‌توان زمان‌بندی خاصی برای ورزش همگانی انجام داد.در این رابطه سراغ شهردار منطقه10 و معاون فنی و عمرانی این منطقه رفتیم تا توضیحات بیشتر را از زبان آن‌ها بشنویم.

معرفی مختصر مجموعه‌های در دست اجرا
در این قسمت به توضیح مختصری در مورد برخی طرح‌های دردست اجرای شهرداری منطقه10 برای توسعه فضاهای خدماتی(ورزشی) پرداخته‌ایم؛

سرانه پایین فضاها
مهندس سیدابوالفضل حسینی، شهردار منطقه10 در ابتدای سخنان خود گفت: به‌طورکلی در محدوده منطقه10 به دلیل قدمت بالا، بافت شهر و فشردگی مراکز اداری و تجاری با کمبود سرانه فضاهای خدماتی مواجه هستیم. ازجمله این کمبودها می‌توان به اماکن ورزشی قابل استفاده برای عموم اشاره کرد. بنابراین چند وقتی است افزایش سرانه فضاهای خدماتی موردتوجه اکید ما قرار گرفته و پروژه‌های فرهنگی-ورزشی متعددی را دردست احداث داریم.

در اولین گام عملیات اجرایی ساخت مجموعه ورزشی شهدای آزادی و جانبازان که مجموعه‌هایی دوقلو بودند-مخصوص ورزش آقایان و بانوان در کنار هم است- آغاز شد که در حال‌حاضر مراحل پایانی آن را سپری می‌کنیم. با بهره‌برداری از این 2مجموعه، بانوان و آقایان می‌توانند از امکانات ورزشی متعددی استفاده نمایند.

مجموعه شهدای آزادی

مجموعه ورزشی شهدای آزادی در شمال منطقه یعنی خیابان میمنت واقع شده و مجموعه ورزشی جانبازان در جنوب منطقه؛ یعنی خیابان قزوین احداث می‌شود. مجموعه شهدای آزادی 4هزار متر زیربنا دارد و پارکینگ طبقاتی در مجاورت آن با ابعادی قابل‌توجه ساخته می‌شود. ظرفیت پارکینگ طبقاتی 62فضای پارک خودرو بوده و کسانی که به این مجموعه ورزشی مراجعه می‌کنند، می‌توانند از پارکینگ ایجاد شده استفاده کنند.

 این مکان ورزشی دارای 2استخر، 2سونا و جکوزی، استخر کودکان و 2سالن بدن‌سازی است که به‌طور جداگانه آقایان و بانوان می‌توانند در کل طول شبانه‌روز از آن‌ها استفاده کرده و 2ورودی مجزا برای هر یک پیش‌بینی شده است. هر یک از سالن‌های بدن‌سازی حدود 300متر زیربنا دارد که به امکانات و دستگاه‌های مدرن و مناسب مجهز می‌باشند.

مجموعه ورزشی جانبازان

مجموعه ورزشی جانبازان واقع در خیابان قزوین نیز شرایطی کاملا مشابه با مجموعه ورزشی شهدای آزادی داشته و 4هزار متر زیربنا و پارکینگ طبقاتی همجوار با ظرفیت 162فضای پارک خودرو در آن به چشم می‌خورد. در این مجموعه هم 2استخر، 2سونا و جکوزی، استخر کودکان و 2سالن بدن‌سازی وجود دارد. در مجاورت مجموعه ورزشی جانبازان یک سالن چندمنظوره مختص رشته‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال احداث می‌شود که امکان استفاده از آن هم برای مردان و هم برای زنان وجود دارد.

 البته در تلاش هستیم این 2سالن و مجموعه ورزشی مجاور یکدیگر را به هم مرتبط سازیم تا یک مجموعه کامل شکل گیرد. لازم به ذکر است برای بافت فرسوده مناطقی مثل منطقه10 که ازجمله مناطق قدیمی تهران است، ایجاد و توسعه فضاهای ورزشی که سلامت شهروندان را در پی خواهد داشت، بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

تسهیلات

شهردار منطقه10 با اعلام این مساله که نرخ استفاده از امکانات موجود همان نرخ مصوب شهرداری و پایین‌تر از اماکن ورزشی خصوصی است، به تسهیلات در نظر گرفته شده برای استقبال هر چه بیشتر شهروندان اشاره کرد و افزود: توزیع کارت‌های شهرداری ازجمله اقداماتی است که باعث می‌شود اقشار مختلف مردم تشویق به حضور در مجموعه‌های ورزشی شوند.

 ضمنا برای دانش‌آموزان و کسانی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی و ورزشی صاحب افتخار و عنوان شده‌اند نیز تحقیقاتی قایل خواهیم شد. هدف ما استفاده عموم مردم از تسهیلات ورزشی است و به همین جهت از اجاره دادن سالن‌ها به عده‌ای خاص صرف‌نظر می‌کنیم. البته اگر ادارات و ارگان‌ها خواهان در اختیار گرفتن سانس خاصی باشند، به شرط آن‌که تعدادشان قابل‌توجه برآورد شود با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

22هزار مترمربع‌فضای ‌ورزشی

مهندس حسینی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: ‌احداث چند مجموعه ورزشی دیگر را در دستور کار داریم که البته احتمالا امسال به بهره‌برداری نخواهند رسید. ازجمله مجموعه 5هزار مترمربعی شهیدنواب‌صفوی که مراحل نازک‌کاری و نصب تاسیسات را سپری می‌کند، مجموعه ورزشی کمیل که بالای 4هزار مترمربع زیربنا داشته و در مرحله سفت‌کاری است و یا مجموعه ایثار که سفت‌کاری آن پایان یافته و در مرحله نازک‌کاری می‌باشد.

 در مجموع حدود 22هزار مترمربع فضای ورزشی مسقف در دست احداث داریم که امیدواریم با اتمام کار پروژه‌های پیش‌رو، وضعیت بهتری به امکانات ورزشی منطقه ببخشیم. البته باید به بخش خصوصی هم اجازه فعالیت بیشتر داده شود تا بتوان هرچه سریع‌تر به شاخصه‌های استاندارد دست یافت و مطلوبیت نهایی حاصل آید.

تاکید‌بر‌خانواده محوری

سجاد اسماعیـــل‌زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه10 در مورد سیاست‌های کلی شهرداری و به تبع آن عملکرد مناطق مختلف می‌گوید: رویکرد فعالیت‌های خدماتی شهرداری در راستای افزایش اقدامات اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار بوده و در این راستا مبحث ناحیه‌محوری شکل گرفت و تقویت شد. در وهله بعد مساله خانواده‌محوری مطرح شد و این‌که رضایت‌مندی خانواده در طرح‌های شهری باید حاصل شود.

 درواقع بهره‌مندی از امکانات یک سیستم برای جلب رضایت شهروندان به صورت یک اصل درآمد و فعالیت‌های موردنظر برای حصول نتیجه لازم شتاب گرفت. به تعبیر دیگر تمام اقدامات فرهنگی و اجتماعی با محوریت خانواده طراحی و اجرا شد. تاسیس اماکن ورزشی نیز یکی از این اقدامات است تا بخشی از نیازهای روحی و جسمانی مردم در مجموعه‌های موردنظر برآورده شود.

احداث پارکینگ‌های 4طبقه

کار ساخت مجموعه‌های ورزشی دوقلو از نیمه‌دوم سال1386 شروع شد و حدود یک‌ماه دیگر خاتمه خواهد پذیرفت. از طرفی برای آن‌که مراجعه به این اماکن باعث تشدید بار ترافیکی معابر مرتبط در خیابان آزادی و راه‌های دسترسی همجوار نشود، لزوم احداث پارکینگ‌های طبقاتی مورد تاکید قرار گرفت تا خانواده‌ها هیچ‌گونه دغدغه‌ای بابت پیدا کردن جای پارک خودرو نداشته باشند و با خیال آسوده زمانی را به  تفریح و ورزش بپردازند. 

 پارکینگ‌ها 4طبقه بوده و در هر طبقه 40 تا 45خودرو برای پارک‌ فضا دارند. مجموعه‌های ورزشی شهدای آزادی و جانبازان که کار ساخت آن‌ها به طور همزمان شروع شده، هم‌اکنون به 95درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و پارکینگ‌های آن‌ها نیز 85درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

هزینه ساخت دوقلو‌ها

احداث این 2مجموعه دوقلو به عبارتی بهره‌برداری همزمان از 4پروژه ورزشی است که هزینه‌های اجرا برای هر یک 4میلیاردو700میلیون تومان جهت ساخت مجموعه ورزشی و 3میلیارد تومان برای احداث پارکینگ است.  البته هزینه ساخت پارکینگ‌ها به صورت تواتری و غیرنقدی بوده و در ازای کاری که پیمانکار انجام داده، تسهیلات معوض به وی داده شده است.

 در هر صورت تلاش صورت گرفته توسط مسئولان شهرداری منطقه10 نشان می‌دهد، آن‌ها حساسیت خاصی روی بحث افزایش سطح سلامت شهروندان داشته و برای رفاه حال ایشان از هر فرصتی هرچند کوچک نهایت استفاده را می‌کنند. البته برای رسیدن به شرایط دلخواه کارهای زیادی باقی مانده که به مرور زمان باید آن‌ها را اجرایی
کرد.

تخصیص اعتبارات لازم

مجتمع کارون که حدود 5200مترمربع زیربنا دارد و دوقلو است، یک سالن ورزشی در پارک اعتماد، یک زمین چمن مصنوعی روباز برای نوجوانان و 2مجموعه ورزشی دیگر یکی در بزرگراه شهیدنواب‌صفوی به مساحت 3500مترمربع و دیگری در خیابان هاشمی نبش خیابان شهیدان به مساحت 3700مترمربع از دیگر پروژه‌هایی هستندکه درحال پیگیری است.

امسال بخش قابل‌توجهی از اعتبارات شهرداری منطقه10 به ساخت فضاهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص یافته و 40میلیارد تومان نیز به ایجاد پارک و فضای سبز تعلق گرفته است. سعی شهرداری منطقه 10 براین است که در ساخت مجموعه‌های ورزشی و افزایش سرانه فضاهای این‌چنینی در سطح تهران پیشرو بوده و کمبودهای موجود را در اسرع‌وقت برطرف کرده تا به نوعی شکل زندگی مردم بهبود یابد.

سالن ورزشی بوستان اعتماد

در بوستان اعتماد، سالن ورزشی بوستان اعتماد در حال احداث است. مساحت این سالن 208مترمربع است. بدین‌ترتیب ساکنان محله علاوه بر فرهنگسرای اعتماد یک سالن ورزشی هم برای استفاده خواهند داشت. با بهره‌برداری این مجموعه، منطقه ما یک گام به جلو برای رشد و توسعه ورزش در میان اهالی خواهد برداشت. این سالن که احتمالا در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید برای ساکنان خیابان شهیددعوتی فضایی برای نشاط و شادی فراهم می‌کند.

مجتمع ورزشی ایثار

مجتمع فرهنگی-ورزشی ایثار در زمینی به مساحت 400مترمربع و در 7طبقه در حال ساخت است. این مجتمع 7طبقه دارد و در 2فاز به بهره‌برداری خواهد رسید. استخر، سونا، جکوزی، سالن‌های ورزشی و فضاهای فرهنگی در این مجتمع تعبیه شده است. این مجتمع برای ساکنان خیابان شهیددستغیب تدارک دیده شده تا بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. البته در زمان ساخت چون خانه‌های اطراف فرسوده و قدیمی بودند، گودبرداری آن به سختی انجام شد که همین امر زمان بهره‌برداری مجتمع را به تعویق انداخت. زیربنای این مجتمع نیز 2هزارو717 مترمربع است.

مجتمع ورزشی محله کارون

اهالی خیابان کمیل به‌زودی می‌توانند در مجتمع ورزشی محله کارون به ورزش‌های رزمی و توپی بپردازند. این مجتمع در 5طبقه با مساحت 950مترمربع احداث می‌شود و دارای سالن‌های ورزشی دوقلو(آقایان و بانوان)، 5سالن و پارکینگ خواهد بود. سال گذشته در  بازدید شهردار از این مجتمع که در 2فاز در حال احداث بود اعلام شد که خوشبختانه از برنامه زمان‌بندی جلو است، بنابراین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید تا ساکنان خیابان کمیل هم دیگر برای استفاده از امکانات ورزشی نیاز به طی مسافت‌های طولانی نداشته باشند.

مجتمع‌شهیدنواب

یکی دیگر از مجموعه‌های ورزشی که سال گذشته کلنگ احداث آن در منطقه خورد؛ مجتمع فرهنگی-ورزشی شهید نواب بود که امسال هم حتما به بهره‌برداری خواهد رسید. مساحت این مجتمع 4هزارو250مترمربع است و هر طبقه اختصاص به یک ورزش خاص خواهد داشت. طبقه همکف، سالن بازی کودکان خواهد بود.

طبقه دوم اختصاص به سالن ورزش مجزای آقایان و بانوان دارد و طبقه سوم هم تالار پذیرایی است. در مقابل این ساختمان هم استخری ساخته می‌شود. بدین‌ترتیب اهالی بریانک یک مجموعه ورزشی کامل را در اختیار خواهند داشت تا با استفاده از آن سلامت خود را تضمین کنند.

مجموعه ورزشی شهدای آزادی

امسال در خیابان میمنت مجموعه ورزشی شهدای آزادی به بهره‌برداری خواهد رسید تا خانواده‌های ساکن محله از امکانات این مجموعه مثل استخر دوقلو و سالن‌های ورزشی استفاده کنند. این مجموعه در مساحتی به طول 4هزارمترمربع در حال ساخت است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا یک خانواده با هم و در یک زمان بتوانند از آن استفاده کنند. هم‌چنین در کنار این مجموعه ورزشی پارکینگ 4طبقه‌ای در زمینی به مساحت یک‌هزارو500 مترمربع دیده شده که در هر طبقه آن 40 تا 45ماشین جای خواهد گرفت. با راه‌اندازی این مجموعه فضای ورزشی برای خانواده‌ها بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

مجموعه ورزشی جانبازان

مجتمع ورزشی جانبازان با داشتن 2استخر دوقلو تا 2ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این مجتمع در 4هزارو100مترمربع زیربنا در 4طبقه احداث می‌شود. در کنار این مجتمع، پارکینگی با 160واحد نیز قرار دارد. این مجموعه به‌گونه‌ای طراحی شده است که در کنار استخر بانوان، استخر کودکان هم قرار گیرد و از این بابت خانواده‌ها آسوده‌خیال باشند. بالای این استخرهای  ویژه آقایان و بانوان، سالن‌های ورزشی هم قرار دارند. کار ساخت این مجموعه سال گذشته آغاز شد. این مجموعه ورزشی در خیابان قزوین قرار دارد.

همشهری مسافر

کد خبر 93204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز