حمید هیدارن: ورزش راهی برای تندرستی و رسیدن به جامعه‌ای پرنشاط و پویا محسوب می‌شود

اما از وقتی بحث حرفه‌ای‌گری به این عرصه راه پیدا کرده،سر و کله سوء استفاده‌ کنندگان از فرصت‌های اقتصادی نیز پیدا شده است.

فروش مکمل‌های غذایی تقلبی و داروهای روان‌گران یکی از این تهدیدها ست که جامعه ورزش و خصوصا جوانان جویای نام مشتاق پیشرفت هرچه سریعتر را مورد هدف قرار داده است.

در این رابطه سراغ خانم زهرا امین مدرس دانشگاه و رئیس اداره آموزش و تحقیقات اداره‌کل تربیت‌بدنی استان اصفهان رفتیم.

وی سخنان خود را چنین شروع کرد: نیازهای جسمانی و روانی نوجوانان و جوانان خصوصا در سنین 16 تا 22 سال مسائلی را ایجاب می‌کند که طبیعی است و نمی‌توان با آنها برخورد حذفی داشت.

 برتری‌جویی و حس ممتاز بودن در جامعه، قشر جوان را تحریک می‌کند تا با استفاده از مکمل‌های غذایی در کنار ورزش‌های قدرتی به آنچه در ذهن دارند هرچه سریعتر برسند. هر ورزشکار در طول روز به 5 الی 6 هزار کالری نیاز دارد که این امر معمولا با مصرف غذا تامین نمی‌شود و بنابراین بحث مکمل‌های غذایی مطرح می‌شود.

مکمل‌ها که اغلب پروتئین خالص بوده و بعضا با درصدی کراتین یا همان مواد نیروزا مخلوط هستند، به‌خودی خود مشکل‌آفرین نیستند اما مصرف بی‌رویه و خارج از دستور آنها برای رسیدن هرچه سریعتر به حجم موردنظر بدنی، مشکلاتی را فراهم می‌کند.

در این میان برخی سوء‌استفاده‌کنندگان با اضافه کردن مواد استروئید آنابولیک یا همان هورمون‌ها به مکمل‌ها، به‌ ظاهر ورزشکاران را در نیل به هدفشان یاری می‌رسانند اما در عمل ضربه جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌سازند.

امین در ادامه به تقلبی بودن برخی مکمل‌ها و داروها اشاره کرده و می‌گوید: بعضا دیده شده مربیان به‌دلیل ناآگاهی داروهای تقلبی را برای شاگردان خود تجویز می‌کنند. عده‌ای نیز البته آگاهانه و برای به‌ اصطلاح اسم درکردن افراد تحت‌نظر خود را به استفاده از مواد غیرمجاز ترغیب می‌کنند که این امر مغایر با اصول ورزش جوانمردانه است.

مسئله بعد رواج داروهای روان‌گردان در بین ورزشکاران است؛ این داروها نوعی اعتماد به‌نفس کاذب در ورزشکار ایجاد کرده و اصطلاحا ترس از رقابت را درآنها می‌گیرد. البته معمولا با سم‌زدایی اثرات این قبیل مواد از بدن فرد تا حدودی بیرون می‌رود اما مواردی نیز دیده شده که مرگ یا دیوانگی مطلق به سراغ استفاده‌کنندگان از داروهای روان‌گردان آمده است.

هدف ما در اداره‌کل تربیت‌بدنی استان اصفهان، شناساندن مکمل‌های واقعی، تاثیر نامطلوب مواد نیروزا و شیوه‌های غلط استفاده از برخی مکمل‌ها  تا جامعه ورزش از گزند آسیب‌های اینچنینی مصون بماند.

در این میان شورای مبارزه با مواد مخدر، استانداری، شهرداری و سایر ارگان‌های بین‌بخشی همکاری خوبی با ما داشته‌اند اما در کمال تعجب، هنوز مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان دست یاری به‌سوی اداره‌کل تربیت‌بدنی دراز نکرده‌اند. استنباط ما این است که یا ایشان کلیت طرح را متوجه نشده‌اند و یا اهداف ترسیم شده را چندان جدی نگرفته‌اند.

 در حالی‌که مواردی چون مقطوع‌النسل شدن ورزشکاران، ایجاد معلولیت‌های ذهنی و جسمی در فرزندان آنها، تغییرات نامطلوب و خطرناک جسمی و مواردی دیگر از جمله عوارض سهل‌انگاری در این قضیه است.

 در کشورهای پیشرفته معمولا ورزشکاران با علم به تاثیرات مثبت و منفی مواد نیروزا و مکمل‌های موجود در انتخاب و  استفاده از آنها مختار هستند و حق انتخاب دارند اما در کشور ما متاسفانه چنین وضعیتی حاکم نیست و در واقع ورزشکار بدون اطلاع از ماهیت واقعی آنچه مصرف می‌کند، ناخواسته دچار مشکلات متعدد می‌شود.

ضمن اینکه برخی مربیان با سوءاستفاده از ناآگاهی شاگردان خود و تجویز مواد ممنوعه برای رژیم غذایی آنان، در عمل باعث رشد سریع بدنی ورزشکاران شده و شهرتی در زمینه پرورش سریع قهرمانان نیز برای خود دست و پا می‌کنند. اینها همان‌هایی هستند که به اشتباه مورد اعتماد ورزشکاران قرار گرفته و آگاهانه جوانان را به ورطه نابودی می‌کشانند.

همشهری استانها 

کد خبر 92938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز