جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

علیرضا سلطانی: استانبول ترکیه پنج شنبه و جمعه میزبان نشست منطقه ای داووس (مجمع جهانی اقتصاد) بود.

این سومین نشست منطقه ای مجمع جهانی اقتصاد است که در دو سال اخیر در کشورهای منطقه خاورمیانه برگزار می شود . پیش از این اردن و مصر میزبان این نشست اقتصادی بودند . مجمع جهانی اقتصاد که مقر آن در کشور سوئیس است و نشست اصلی آن به  صورت سالانه در این کشور و روستای داووس برگزار می شود بزرگترین نهاد غیر دولتی موثر در حوزه اقتصادی است که در گرد هم آوردن مقامات سیاسی کشورها و بنگاههای اقتصادی بزرگ و کوچک جهان موفقیت بالایی داشته است و به اعتقاد برگزارکنندگان آن ،نقش این نهاد را در سالهای اخیر باید در تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی  ، ایجاد همفکری میان بازیگران موثر در عرصه جهانی برای حل و فصل مسائل و بحرانها ، کمک به گسترش همکاریهای اقتصادی از طریق معرفی زمینه ها و بسترهای اقتصادی  و همچنین کمک به فرایند جهانی شدن اقتصاد ، برجسته دید . 
نشستهای منطقه ای مجمع جهانی اقتصاد سابقه زیادی ندارد .  شاید بتوان گفت  خاورمیانه از جمله پیش تازان میزبانی این نشست ها است که البته در این زمینه نباید از نقش متغیر ملاحظات سیاسی  به ویژه نگاه خاص به خاورمیانه پس از حوادث یازده سپتامبر غافل بود .  به نظر می رسد جریانی جهانی به صورت هدفمند در جهت  همراه ساختن این منطقه با تحولات اقتصاد جهانی فعال شده که در این میان مجمع جهانی اقتصاد در نقش مثبت و نرم افزارانه  کارکردی محوری دارد . برپایی سه نشست منطقه ای با گستره بین المللی  و با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی در سه سال اخیر گواهی بر این مدعاست .  اما فارغ از این ملاحظات باید پذیرفت که خاورمیانه از کم تحرک ترین  مناطق جغرافیایی در فرایند توسعه اقتصادی و تعامل کارآمد با اقتصاد جهانی است  و برگزاری این نشستها در شکست این فضا  و به جریان افتادن روند های توسعه اقتصادی تاثیرگذار است .
نشست منطقه ای داووس در استانبول جدای از آثار منطقه ای دستاوردهای منحصربه‌فردی برای میزبان آن یعنی ترکیه دربرخواهد داشت . مقامات ترکیه که در سالهای اخیر موفقیتهای قابل توجهی در مدیریت اقتصاد  به ویژه مهار تورم داشته اند از ابتدا برنامه ریزی وسیعی برای  برگزاری این نشست و بهره برداری از آن به عنوان فرصتی برای نهادینه کردن سیاستهای اقتصادی از طریق جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی و مهمتر از آن تسریع در عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی  کردند . حضور بیش از چهارصد مقام سیاسی  از کشورهای منطقه و خارج منطقه و همچنین مدیران بنگاههای اقتصادی بزرگ در این نشست و آشنایی آنها با تواناییها و امکانات اقتصادی ترکیه موید این مطلب است . کمترین اثر این نشستها برای کشورهایی همچون ترکیه بالا رفتن اعتماد بنگاههای اقتصادی برای حضور در این کشور و کاهش ریسک فعالیت اقتصادی آنهاست . پیامدهای مثبت نشست مجمع جهانی اقتصاد در استانبول ترکیه در آینده نزدیک و در قالب بهبود قابل توجه شاخص های اقتصادی نمایان خواهد شد.
کد خبر 9278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز