چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مصطفی‌ گرگین‌زاده، مصنف ترانه معروف بردی‌ از یادم در سال ۱۳۰۱در یکی از محله‌های قدیمی درخونگاه تهران به دنیا آمد

گرگین‌زاده

وی تحصیلات ابتدایى را  در دبستان هدایت به پایان برد و آموزش‌های اولیه موسیقی را در مدرسه موزیک نظام نزد استادانی چون غلامحسین مین باشیان ، داود نجمی و ایروانی اعظم فرا گرفت.

مصطفی گرگین زاده در دهه بیست وارد رادیو شد و در کنار نوازندگی ترومپت به کار ساخت آهنگ نیز پرداخت. این نوازنده سازهای بادی، اوایل سال 1326 با مرحوم مهدى خالدى آشنا شد و به پیشنهاد وی که سرپرستی ارکستر رادیو را برعهده داشت، به همکارى با رادیو پرداخت.

گرگین‌زاده در دوران فعالیت هنری خود با هنرمندانی چون ابراهیم‏ منصورى، حبیب‏اللَّه بدیعى، لطف‏اللَّه مجد، على تجویدى، حسین تهرانى و... همکاری داشت.وی آهنگ معروف«بردی از یادم» را در سال 1335 ساخت که با صدای بانو دلکش خوانده شد و از جمله معروفترین ترانه‌های موسیقی منتصب به گل‌ها به شمار می‌رود.

مهمترین ویژگی‌ کار گرگین‌زاده نواختن ترومپت با لحن ایرانی بود، کاری که ابوالحسن صبا و استاد حسین یاحقی در زمینه ویلن صورت دادند و از این ساز فضایی ایرانیزه ارائه دادند. برخی از نزدیکان وی نواختن ترومپت وی در دستگاه سه‌گاه را شنیده‌اند. به گفته عباس تهرانی‌تاش، از نوازندگان شناخته شده ترومپت، «گرگین زاده سبک نوینی در نوازندگی ترومپت به وجود آورد و در ریتم های مختلف بویژه در دو چهارم با ضد ضربهایی خاص، موسیقی ایرانی و ردیف ها را به شکل زیبایی ارائه می کرد که قبل از او وجود نداشت.»
گرگین‌زاده کارمند راه‌آهن بود و در همین شرکت بازنشست شد.

وی اواخر عمر به سرطان دچار شد و صبح روز 14 مهرماه 1388 دار فانی را وداع گفت و پیکرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. [خبر مرتبط]

کد خبر 92320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز