همشهری آنلاین: رئیس جمهور پس از جلسه روز چهارشنبه 15 مهر هیئت دولت در جمع خبرنگاران، از آغاز گفتگوی کارشناسان ایران با کارشناسان کشورهای فروشنده سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تا چند روز دیگر خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که گفته شده فرانسه قرار است سوخت رآکتور تهران را تأمین کند، گفت: هنوز خرید سوخت از هیچ یک از کشورها نهایی نشده است.

وی افزود: برخی کشورها به صورت انفرادی و برخی دیگر به صورت گروهی پیشنهاد تأمین سوخت رآکتور تهران را داده اند که در این باره کارشناسان ما تا چند روز دیگر گفتگوهایشان را با کارشناسان این کشورها آغاز خواهند کرد.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه کارشناسان ما براساس منافع ملی وارد این گفتگوها خواهند شد، گفت: برخی نمایندگان کشورها گفته‌اند که فرانسوی ها هم آماده تأمین سوخت رآکتور تهران هستند که البته باید پیشنهادشان را رسماً اعلام کنند تا بررسی کنیم.

رئیس جمهور همچنین درخصوص صحبت‌های محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران کد سه ممیز یک را درخصوص تأسیسات هسته ای رعایت نکرده است، گفت: آقای البرادعی در این مورد حقوقی برداشتی دارد که با برداشت ما متفاوت است.

رئیس جمهور در عین حال تصریح کرد: کار تأسیسات هسته‌ای در قم در دست اجراست.

احمدی نژاد در ادامه درباره برنامه جوانان گفت: امیدوارم به زودی در آینده نزدیک با جوانان گفتگویی اختصاصی داشته باشم.

مذاکرات ژنو، مثبت و سازنده

رئیس جمهور مذاکرات هفته پیش ایران و 1+5 در ژنو را مثبت خواند و تصریح کرد: به نظرم آرام آرام اراده‌ای در جهت تعامل مثبت و سازنده دارد شکل می‌گیرد که ما از آن استقبال می‌کنیم.

احمدی نژاد با اشاره به توافقات صورت گرفته در مذاکرات ژنو گفت: همان طور که هفته گذشته گفتم، نگاه ما به مذاکرات مثبت است و اگر اراده‌ای برای شکل دادن به همکاری‌های جمعی و عمومی درباره مسائل جهانی وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که این را در عمل دیدیم که مذاکرات ژنو یک ظرفیت و فرصت مناسب برای این همکاری‌هاست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: همان طور که گفته بودیم، این مذاکرات حول بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران انجام و مقرر شد که با محوریت این بسته، چارچوب مذاکرات و گفتگوهای آینده با حضور نمایندگان ایران و 1+5 مشخص و برای نشست بعدی نهایی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نشست ژنو باب مثبتی را به روی هفت کشور باز کرد گفت: به نظرم این مذاکرات گامی رو به جلو بود و امیدواریم با همین روند رو به جلو پیش برویم تا همکاری سازنده‌ای برای حل همه مسائل مهم جهانی داشته باشیم.

وی افزود: همان طور که قبلاً جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد، باید با نگاه جدید به جهان و مسائل جهانی وارد این گفتگوها شد و شعار تغییر را در عرصه عمل دنبال کرد.

احمدی نژاد درخصوص مذاکره سعید جلیلی و ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه امریکا در حاشیه نشست ژنو گفت: همان طور که بارها گفته ایم، برای تعامل با کشورهای مختلف هیچ حد و مرزی نگذاشته‌ایم جز رژیم صهیونیستی، و به همین صورت نیز عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نماینده آمریکا خود پیشنهاد گفتگو در حاشیه این اجلاس را با آقای جلیلی مطرح کرد افزود: تا آنجا که می‌دانم، مذاکرات دو طرف دارای چارچوب منطقی و روشنی بوده است که ما همان را قبول داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: محورهای مذاکرات احترام، عدالت و پیگیری بحث‌های بسته پیشنهادی ایران، خلع سلاح جهانی و بهره مندی کشورها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و همچنین گرفتن سوخت 20 درصد برای نیروگاه تهران بوده است.

احمدی نژاد مجموعه مذاکرات ژنو و گفتگوهای آقایان جلیلی و برنز را مثبت خواند و گفت: در این مذاکرات از برخی کشورها شاهد رفتار بهتری نسبت به گذشته بودیم و مشاهده کردیم منطق عدالت و احترام به دیگران آرام آرام دارد جا می‌افتد و این گفتگوها مبنای خوبی برای ادامه مذاکرات است.

رئیس جمهور درخصوص مذاکرات هیئت ایران برای تأمین سوخت 20 درصد رآکتور تهران نیز گفت: اعلام کردیم با هر کسی که تمایل داشته باشد در این زمینه گفتگو می‌کنیم و دراین زمینه برخی کشورها به صورت گروهی تمایل خود را اعلام کردند و برخی هم به صورت فردی که در روزها و هفته آینده گفتگوها انجام می‌شود تا مسیر آینده ترسیم شود.

همچنان برای حل مسائل جهانی آماده همکاری هستیم

رئیس جمهور گفت: در گذشته اعلام کردیم که آماده‌ایم برای حل مسائل جهانی کمک و همکاری کنیم و این آمادگی همچنان برقرار است.

آقای احمدی نژاد در ادامه مصاحبه با خبرنگاران پس از جلسه هیئت دولت با بیان اینکه ما کمتر، از مسائل جهانی آسیب می بینیم افزود: تعامل و سیاست‌های ما بر اساس منافع ملی است و قدرت انعطاف ما نیز بالاست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر خزانه داری آمریکا درخواست تحریم ایران را مطرح کرده است و همچنین ایران از مذاکرات پیوستن به سازمان تجارت جهانی کنار گذاشته شده است گفت: اگر این خبر صحیح باشد که بهتر است، مگر آنان که به این سازمان پیوسته‌اند مشکلی ندارند؟

رئیس جمهور افزود: در ایران آزادی رأی وجود دارد و حتماً در آمریکا نیز همین طور است و اظهار نظرها و سلایق گوناگون وجود دارد.

احمدی نژاد گفت: گاهی خبرهایی که می آید دستکاری شده است و رسانه‌های اروپایی از گامی که ایران به جلو برداشت خوشحال نیستند و از عرصه کنار می‌روند.

وی افزود: گاهی می‌بینیم یک اظهار نظر را به گونه‌ای منعکس می‌کنند که کاملاً تغییر می‌کند و آن را قلب می‌کنند، با این حال این مسائل تأثیری در جهت گیری اساسی ما ندارد.

رئیس جمهور گفت: جهت گیری اساسی ما بر اساس آرمان‌ها و عزت ملی ما تنظیم شده است و هر کس با صداقت دست جلو بیاورد دست او را خواهیم فشرد.

وی در پاسخ سؤالی در خصوص تعیین سخنگوی دولت به خبرنگاران گفت: پیشنهاد شما چیست؟

برخی خبرنگاران آقای الهام را معرفی کردند که رئیس جمهور گفت: متأسفانه قانون گذاشته‌اند که آقای الهام از دولت برود.

وی با بیان اینکه هم اکنون فردی برای سخنگویی دولت در نظر هست در برابر اصرار خبرنگاران افزود: اگر بگویم نهایی می‌شود.

احمدی نژاد درخصوص بحث ممنوعیت دو شغله بودن گفت: تفسیرهای عجیبی دیده‌ام و باید این موضوع را بررسی کنیم چنانکه طبق قانون، عضویت در شورای شهر شغل محسوب نمی‌شود اما برخی آن را شغل تفسیر کرده‌اند.

کد خبر 92285

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز