با خروج سیمان از سبد حمایتی و اقدامات انجام شده در زمینه آزاد سازی قیمت این محصول دست اندرکاران و مسئولان بخش تولیدبا اتکا به ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید این محصول از کاهش قیمت و افزایش صادرات سیمان خبر دادند.

با این وجود در ماه‌های اخیر رکود و نوسان قیمت ، حرف نخست بازار سیمان بوده است.تولید صنعت سیمان به‌دلیل مصادف‌شدن با ماه رمضان 4 تا 5‌درصد کاهش درخواست تقاضا را داشت. بنابراین معتقد هستیم که بعد از ماه رمضان بازار سیمان بازار نرمال و متعادلی خواهد داشت.دبیر انجمن سیمان کشور گفت: تعجیل سازندگان مسکن برای اتمام پروژه‌های در دست احداث باعث افزایش تقاضا در 2 ماه آینده برای سیمان خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود در 2‌ماه آینده سیمان، بازار فشرده‌ای را تجربه کند.

محمد حسن پور خلیل در گفت‌و‌گو با فارس گفت: با توجه به آغاز فصل پاییز و شروع فصل بارندگی‌ها معمولا گروه‌هایی که مشغول ساخت و ساز هستند در ماه مهر و آبان برای اتمام بخش کار سازه‌ای خود معمولا به صنعت سیمان فشار می‌آورند که سیمان را قبل از شروع فصل سرما تحویل داده  و پروژه خود را به اتمام برسانند. بنابراین انتظار می‌رود ماه مهر و آبان بازار سیمان، بازار فشرده‌ای داشته باشد.

دبیر انجمن سیمان کشور تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود بازار مسکن بر صنعت سیمان تاثیر نداشته است زیاد درست نیست اما این تاثیر چندان زیاد نبود. پور خلیل ادامه داد: قیمت مصوب دولتی در صنعت سیمان داریم که سیمان تیپ یک فله‌ای تحویل درب کارخانه 48 هزار و 500 تومان است که در بازار هم همین قیمت است.

کاهش تولید سنگ‌های ساختمانی

همچنین رئیس هیأت‌مدیره انجمن سنگ با بیان اینکه تعداد شیفت‌های برخی از کارخانه‌های سنگ کاهش یافته گفت: رکود بازار مسکن موجب‌شده تا تولید سنگ نسبت به یک سال گذشته حداقل 20 تا 25‌درصد کاهش و به تبع آن نیز قیمت سنگ کاهش داشته باشد.اکبر زنگنه اظهار داشت: بازار سنگ آخرین محصول تاثیرپذیر رکود ساخت وساز است به‌طوری‌که رکورد بازار سنگ از 2 ماه قبل از عید آغاز شد و رکود و رونق سنگ هم مثل سایر محصولات ساختمانی تابع رکود و رونق
ساخت و ساز است.

وی افزود: بازار سنگ مثل سیمان و آهن نیست چرا که ساختمان زمانی که احداث می‌شود بعد از فونداسیون احتیاج به آهن دارد در حالی‌که در مراحل نهایی ساخت ساختمان به سنگ نیاز است، پس زمانی که ساخت و ساز راکد می‌شود رکود به بخش سنگ با یک فاصله بین 6ماه تا یک سال اثر می‌گذارد به همین دلیل نیز موقعی که دوباره بازار مسکن وارد رونق می‌شود دوره رونق با یک تاخیر 6ماه تا یک ساله وارد بازار سنگ خواهد شد.

زنگنه تاکید کرد: به همین دلیل هم بازار سنگ بلافاصله تحت‌تأثیر بحران کاهش ساخت‌وساز قرار نگرفت اما از 2‌ماه قبل از سال‌جاری اثرات خود را کاملا گذاشته و هر چه جلوتر می‌رویم رکود بازار مسکن بیشتر بر بازار سنگ اثر می‌گذارد و بازار سنگ را دچار رکود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آمار دقیق از کاهش تولید سنگ وجود ندارد اما با توجه به اطلاعاتی که از برخی کارخانه‌ها داریم این است که کارخانه‌هایی که 3-2 شیفت کار می‌کردند کاهش شیفت داده‌اند و برخی کارخانه‌ها نیز سعی کرده‌اند اضافه کاری کارگران را کاهش دهند تا نیروهای خود را به امید بهتر شدن شرایط در روزهای آینده حفظ کنند.

زنگنه ادامه داد: این کاهش قیمت غیراز چند مورد سنگ خاص که شاید افزایش قیمت آن به‌دلیل افزایش شدید تقاضا بوده در بقیه موارد این کاهش قیمت خوب نیست چون قیمت‌ها در خیلی از موارد اصلا مقرون به صرفه نیست و به‌تدریج اگر بخواهد روی این قیمت‌ها بماند تولید‌کنند‌ه‌ها از گردونه تولید بازار خارج می‌شوند و آنها هم اگر خارج شوند، تولید که کم شود، دوباره قیمت‌ها شدیدا افزایش می‌یابد.

کد خبر 91652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز