چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند با استفاده از یک آزمایش چدید ممکن است بتوان به سرعت در میان افرادی که آزمایش خلط آنها از لحاظ سل منفی بوده است،‌ افراد دچار سل فعال را تشخیص داد

به گزارش هلث دی نیوز این دانشمندان می‌گویند در حدود نیمی از افراد مبتلا به سل فعال را نمی‌توان با انجام آزمایش خلط باکتری ایجاد کننده بیمار را شناسایی کرد. بنابراین آزمایش های تشخیصی  جدیدی برای کمک به مهار انتشار بیماری لازم است.

 دکتر کریستوف لانگ،‌ محقق ارشد در این بررسی که گروه" کارآزمایی‌های شبکه اروپایی سل" آن را انجام داده است، در این باره گفت:‌ "در این بررسی ما نشان دادیم که افتراق دادن میان سل فعال ریوی و عفونت غیرفعال سل با استفاده از آزمایش  ELISpot امکان‌پدیر است"

 در این بررسی  بر روی 347 نفر، از جمله 71 بیمار مبتلا به سل فعال ریوی انجام شد.
 نتایج آزمایش ELISpot در 65 مورد (91.5 درصد)‌ مبتلایان به سل فعال ریوی مثبت بود.

 آزمایش ELISpot سل فعال را با مقایسه شمار لمفوسیت‌های تی اختصاصی سل در خون با  شمار این سلول‌ها در ریه در عرض یک روز نتیجه را به دست می‌دهد. با آزمایش‌های فعلی ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج از لحاط ابتلا فرد به سل فعال ریوی مشخص شود.
 
به گفنه لانگ نشان داد که تست ELISpot مثبت به شدت بیانگر وجود سل فعال در فرد به است، در حالیکه نتیجه منفی این آزمایش، وجود سل را رد می کند.

نتایج این این بررسی در شمار اول اکتبر American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود یک سوم جمعیت جهان با باکتری مایکوباکتریوم توبرکولوزیس، عامل سل، آلوده هستند، اما تنها یک 10 تا 20 درصد آنها به سل فعال مبتلا خواهند شد. سل فعال هفتمین عامل مرگ و میر در جهان است.

کد خبر 91625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز