مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

احسان پیربرناش: مناطق جنوبی شهر تهران همیشه شلوغ‌تر از آن‌چه که هستند به ذهن متبادر می‌شوند

 خیابان‌های تنگ و پرترافیکی که گاهی حتی فکرکردن به آن‌ها نیز موجب خستگی فکری و بدنی می‌شود. دست‌زدن به بافت قدیمی و کهنه مناطق جنوب‌شهر نیز تا به حال از حوصله و توان مدیران شهرداری خارج بوده و هیچ مدیری تاب و توان تحمل انتقادهای کوتاه‌مدت برای رفاه بلندمدت را نداشته است. حالا اما صحبت از نوسازی و جوان شدن بافت پیر و فرسوده جنوب شهر تهران است.

 تسهیلات شهرداری برای شهروندان منطقه
معضل بافت‌های فرسوده از گذشته‌های دور تا کنون یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است. به ضرس‌قاطع می‌توان گفت حساسیت و پیچیدگی این موضوع، توان حرکتی مدیران شهری را برای نوسازی، کند یا بهتر بگوییم، به صفر رسانده بود. همیشه تغییرات عمده، ریسک‌پذیری خاص خود را می‌طلبد و به دلیل حجم انتقاداتی که در کوتاه‌مدت متوجه مسئولان خواهد شد، عطای تغییرات به لقای آن بخشیده می‌شود.

 معاون امور مناطق شهرداری تهران در جلسه بررسی برنامه دوساله شهرداری منطقه20 از اجرای سیاست‌های حمایتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده این منطقه خبر داد. دکتر عیسی شریفی با اشاره به این دغدغه دیرینه مدیریت‌شهری و عدم توجه به آن طی سال‌های گذشته گفت:

 «به این موضوع نمی‌توان با دید دولتی وارد شد بلکه تنها راه اساسی برای حل این معضل مشارکت خود شهروندان و ایجاد انگیزه و تشویق مالکان برای نوسازی املاک خود است». اما سوالی که مطرح می‌شود این است: «شهرداری برای تشویق شهروندان چه تسهیلاتی در نظر گرفته است»؟

تغییر و تحولات در خیابان فداییان اسلام
پس از تنظیم و تهیه طرح منظر شهری برای محلات که تمام سرانه‌های فرهنگی، خدماتی، فضای‌سبز، آموزشی و... در آن گنجانده شده، شهرداری تهران با ارایه تسهیلاتی چون بخشودگی و تخفیف در عوارض ساخت‌وساز، مردم را به نوسازی ملک خود تشویق خواهد کرد.

 دکتر شریفی با تاکید بر این‌که شهرداری تهران در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال کسب درآمد و منفعت اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: «منطقه با تعاملات لازم با ادارات و نهادهای مربوطه و ارایه طرح‌ها و پیشنهادات مناسب می‌تواند راهکارهایی را برای حل این معضل پیش‌بینی کند».

با توجه به فضا، موقعیت و دسترسی مطلوب خیابان فداییان‌اسلام، در آینده‌ای نه چندان دور این خیابان به یکی از راسته‌های تجاری شهرتهران تبدیل خواهد شد و می‌توان از این محل به عنوان مرکز عرضه لوازم خانگی، اتومبیل و ... استفاده کرد. دکتر شریفی در ادامه از اجرای طرح‌های جهادی در نیمه‌دوم سال88 در سطح مناطق 22گانه تهران خبر داد و گفت: «تا پایان سال جاری در هر ماه یک طرح و در مجموع 6طرح جهادی 10روزه به مناطق ابلاغ می‌شود که می‌تواند بخشی از معضلات خاص را در سطح ‌شهر مرتفع کند».

توجیه مذهبی و اقتصادی شهرداری تهران
حمایت دکتر قالیباف، شهردار تهران در رسیدگی و اختصاص اعتبارات خاص به مناطق جنوبی شهر به‌ویژه منطقه20 هم توجیه مذهبی دارد، هم توجیه اقتصادی. سفر روزانه هزاران نفر زائر به این منطقه، پتانسیل‌های نهفته در منطقه20 را مورد توجه شهرداری قرار داده است. به همین‌دلیل سرمایه‌گذاری و کسب درآمدهای پایدار به یکی از اولویت‌های شهرداری تهران تبدیل شده و با بهره‌گیری از مشارکت سرمایه‌گذاران قرار است از زمین‌هایی که در اختیار شهرداری یا در اختیار خود مردم است، برای کسب درآمد و توسعه و عمران شهر کمک گرفت.

علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی، خدمات فرهنگی و ده‌ها خدمت دیگر که از سوی شهرداری ارایه می‌شود، هزینه ثابتی برای جمع‌آوری و حمل زباله، نگهداری فضای‌سبز و دیگر امور هزینه می‌شود که اگر این خدمات یک روز تعطیل شود با بحران مواجه می‌شود. انجام این امور در حالی است که شهرداری یک نهاد خودگردان است، اما هزینه‌های بسیار سنگین اداره امور شهر تاکنون مانع از اجرای چنین طرح‌هایی شده بود.

راه‌اندازی 9مرکز خدمات محله‌ای
دکتر شریفی با اشاره به این‌که تا پایان سال1390، محلات منطقه20 باید دارای ویژگی‌ها و امکانات خاص خود باشند، اعلام کرد: «‌توسعه کمی و کیفی مراکز خدمات محله‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد».راه‌اندازی 9مرکز خدمات محله‌ای در منطقه20 با ارایه خدماتی چون عرضه میوه‌وتره‌بار، خشکبار، لبنیات، نان و ... از مهم‌ترین کارکردهای این مراکز است.

 دکتر شریفی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای هماهنگی نهادهای خدماتی و نهادهای فرهنگی منطقه ادامه داد: «این شوراها با رویکرد خدمات‌دهی مناسب به شهروندان و تشکیل جلسات مستمر می‌توانند تا حد زیادی مشکلات منطقه و مردم را مرتفع کنند». مجتبی عبداللهی، شهردار منطقه20 نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های منطقه، توسعه حمل‌ونقل عمومی، تکمیل پروژه‌های عمرانی، سامان‌دهی بافت‌های فرسوده، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و سامان‌دهی خیابان فداییان‌اسلام را از اولویت‌های این منطقه طی 2سال آتی برشمرد.

همشهری زندگی

کد خبر 90989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز