همشهری آنلاین: دانشمندان نیوزیلندی تکنولوژی را برای یک پمپ قلب بیسیم ایجاد کرده‌اند که می‌گویند می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و یک گزینه جانشین برای پیوند قلب ارائه دهد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان در دانشگاه آکلند استرالیا روز چهارشنبه 16 سپتامبر (25 شهریور) اعلام کردند، تکنولوژی آنها که از میدان‌های مغناطیسی برای انتقال نیرو از راه پوست به جای استفاده از کابل‌های برق- که ممکن است باعث عفونت‌های شدید شوند- استفاده می‌کند.

دوید باجت از موسسه مهندسی زیستی این دانشگاه گفت: "ما علاقمندیم که این شیوه، به عنوان گزینه مرجح برای بیماران تبدیل شود، تا آنها بتوانند این نوع پمپ در مقابل پیوند قلب انتخاب کنند."

 باجت این دانشگاه اجازه استفاده از این تکنولوژی را به شرکت پزشکی آمریکایی میکرومد داده است تا از این تکنولوژی بیسیم را روی پمپ‌های خودش به کار ببرد.

این تکنولوژی از یک سیم‌‌پیچ بیرون از بدن بیمار استفاده میکند ‌که می‌توان آن را در جیب قرار داد، و یک سیم‌پیچ دیگر که درون بدن نزدیک استخوان ترقوه کاشته می‌شود،‌ تا امواج میدان مغناطیسی را بگیرد و نیروی لازم برای پمپ‌کردن را تولید کند.

یک باتری درون بدن می‌تواند نیروی برق کافی برای عمل کردن پمپ را برای حدود یک ساعت را فراهم کند.

 پمپ‌‌های قلبی برای زنده‌ نگهداشتن بیماران در حینی که منتظر عمل جراحی قلب هستند، به کار می‌روند، اما کابل نیروی متصل شده به آنها که از طریق سینه و شکم وارد بدن می‌شود، می‌توانددر حدود 40 درصد بیماران عفونت‌های وخیم و گاهی مرگباری ایجاد کند.

این سیم‌ها را همچنین ممکن است پاره شوند و حرکت بیمار را محدود می‌کنند.

  باجت گفت امید بر این است که نهایتا پمپ‌های بیسیم جایگزین پیوندهای قلبی شود، که نیاز به جراحی‌های بزرگ و استفاده از مقادیر زیادی دارو برای جلوگیری از رد پیوند دارند.

 او افزود حدود یک میلیون نفر در سراسر جهان در هر سال به علت نارسایی قلبی می‌میرند،‌ در حالیکه تنها 3000 پیوند قلب انجام می‌شود.

سایمنون مالپاس، مدیر عامل شرکت TETCor که بازاریابی این تکنولوژی را به عهده دارد،
گفت امیدوار است که کارآزمایی‌های بالینی این تکنولوژی در طول دو سال آغاز شود.
مارپلس گفت: ‌"

به گفته سازندگان، ‌این تکنولوژی جدید به دقیقا به همان اندازه نیرویی را که پمپ به آن نیاز دارد،‌ به آن تحویل می‌دهد.

او گفت‌: "این پمپ‌های بی‌سیم می‌تواند در 10 سال آینده در 50000 نفر در سراسر جهان نصب شود."

 تلاش‌های گذشته برای ساختن پمپ‌های قلبی بیسیم ناموفق بود زیرا مقدار زیادی حرارت تولید می‌شد، و به قول مالپاس "فرد را از درون می‌سوزاند."

اما این تکنولوژی جدید توانست دقیقا مقدار لازم نیرو را به قلب تحویل دهد،‌ و مشکل گرم‌شدن را برطرف کند.

کد خبر 90678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز