سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روانشناسان می‌گویند افراد مبتلا به سرطان که افسرده هستند، با احتمال بیشتری از بیماران با وضعیت خوب روانی، می‌میرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در جورنال Cancer منتشر شده است نشان می‌دهد تا حداکثر "25 درصد میزان مرگ و میران در بیماران سرطانی دچار علائم افسردگی و تا 30 درصد در بیمارانی که در آنها افسردگی جزئی یا عمده تشخیص داده شده است، بیشتر است."

جولیان ساتین، ‌از دانشگاه بریتیش کلمبیا و سرپرست این پژوهش در این باره گفت: "در هردو گروه،‌ شما می‌توانید مرگ و میر ناشی از سرطان را پیش‌بینی کنید."

او افزود: "به نظر من افسردگی باید در این بیماران جدی گرفته شود. امیدواری من است که این پژوهش باعث افزودن درمان روانشناختی اجتماعی به درمان‌های استاندارد سرطان شود."

ساتین و همکارانش به بررسی کلی یا متاآنالیز، 26 بررسی قبلی در مورد اثر افسردگی در مورد پیشرفت سرطان و میزان بقای 9417 بیمار پرداختند.

ساتن گفت پژوهشگران به به بررسی مسئله به اصطلاح مرغ یا تخم مرغ پرداختند، آیا افراد به خاطر ابتلا به سرطان افسرده می‌شوند؟ یا موارد مرگ و میر ناشی از سرطان هنگامی افسردگی هم موجود است، به طور مستقل از خود عامل سرطان، افزایش می‌یابد؟

ساتن گفت: "حتی با در نظر گرفتن واکنش افسردگی به خود بیماری سرطان،‌ تاثیر افسردگی در افزایش میزان مرگ و میر وجود داشت."

اما او هشدار داد که نتایج این بررسی با احتیاط مورد توجه قرار گیرد. زیرا این بررسی ثابت نکرده است که افسردگی به خودی خود عامل مرگ و میر این افراد است- اما برداشت آنها این است که چنینی امکانی وجودی دارد.

ساتین و همکارانش یادآور شدند که پژوهشگران دیگر پیش از این رابطه میان بیماری قلبی، افسردگی و خطر بیشتر مرگ را نشان داده‌اند.

کد خبر 90487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز