دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

هشتمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی همزمان با میلاد خجسته حضرت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد که همچون دوره‌های گذشته با استقبال فعالان عرصه قرآن و استادان، قاریان، حافظان قرآن و مدیران فرهنگی روبه‌رو شد.

این همایش با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و با تجلیل از استادان گرانقدر حوزه قرآنی،  هادی آرزم،  هادی فروزان،  علی موسوی گرمارودی،  نصرالله فولادیان‌پور،  احمد حاجی شریف و گیتی شرکا،  پیگیری شد.اهدای جوایز به پیشکسوتان قرآنی همراه با پخش کلیپی از زندگینامه آنان بود که مورد استقبال حضار در همایش قرار گرفت. همچنین در این مراسم «حامد شاکرنژاد» قاری بین‌المللی آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد و علی موسوی گرمارودی «گوشواره عرش» را در مدح امام حسن مجتبی(ع) و قطعه‌ای از یک مثنوی در رابطه با حضرت زینب (س) را برای حاضران خواند.

بانوی برگزیده

‌گیتی شرکاء بانوی برگزیده این دوره متولد 1324،  دارای مدرک کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و دکترای عرفان اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی مدت 40 سال است که به امر تدریس علوم اسلامی و قرآن مشغول است و در مناصبی همچون تدریس و مدیریت دبیرستان،  مدرس حوزه علمیه بانوان و مدیر حوزه علمیه حضرت خدیجه (س) به فعالیت پرداخته است. از آثار شرکاء می‌توان به رساله دکترای وی به نام «تصویر بهشت و جهنم در قرآن کریم،  تفسیر سوره مبارکه حمد و 10 منزل خواجه عبدالله انصاری» اشاره کرد.

هنر و قرآن کریم

«هادی آرزم» آهنگساز،  برگزیده هنری هشتمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی،   متولد 1327 بندرانزلی،  دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی است. وی از سال 1368 تاکنون سرپرست گروه تواشیح اهل بیت(س) است که به صورت بین‌المللی به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین ربنای معروف ایام ماه مبارک رمضان با تک خوانی محمد عباسی و مناجات شعبانیه با صدای عباس سلیمی از کارهای ماندگار این استاد است.

داور مسابقات

هادی فروزان، قاری ممتاز و داور قرآنی دیگربرگزیده این همایش است،  وی متولد 1328 تهران،  دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی است.او درهشت سالگی با شنیدن صدای استاد عبدالباسط به قرآن کریم علاقه‌مند شد،  به گونه‌ای که دو بار قبل از انقلاب اسلامی موفق به کسب رتبه اول کشوری مسابقات قرآن کریم شد،  همچنین کسب رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور لیبی درسال 1385،  کسب رتبه‌های دوم و سوم کشوری مسابقات قرآن ازجمله عناوینی است که به دست آورده است.

ترجمه کلام خدا

علی موسوی گرمارودی،  از مترجمان قرآن کریم،  دیگر برگزیده این دوره بود،  وی متولد 1320 در قم،  دارای مدرک دکترا در رشته ادبیات فارسی است.

وی در زمانی که رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در تاجیکستان بود،  موفق به ترجمه قرآن کریم شد و توانست آن را در سال 1383 به چاپ برساند،  همچنین ترجمه صحیفه سجادیه و رساله تاکید بر قرآن کریم از دیگر آثاری است که وی در دست نوشتن دارد.

تبلیغات در راه کتاب آسمانی

نصراله فولادیان،  قاری قرآن کریم یکی از برگزیدگان هشتمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی است،  وی متولد 1332 تهران،  دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و حقوق است.فولادیان در حوزه آموزش قرآن کریم به جوانان فعالیت زیادی کرده است،  همچنین برای تبلیغات قرآنی به کشورهای مختلف سفر کرده است.

آموزش قرآن حکیم

احمد حاجی شریف،  داور پیشکسوت قرآن کریم یکی دیگر از برگزیدگان همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی است. وی متولد 1332 تهران،  در کنار تحصیل در دروس کلاسیک،  درس‌های حوزوی را نیز فرا گرفته است.از آثار حاجی شریف می‌توان به تالیف کتاب‌های آموزشی قرآن کریم برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی،  کتاب روخوانی و
 روان خوانی و کتاب معلم اشاره کرد.

تاسیس بزرگترین مجموعه قرآنی جهان ‌

تأسیس بزرگترین مجموعه قرآنی جهان اسلام با زیربنایی 60 هزار متر مربع و 7 تالار با پرداختن به تمام موضوعات قرآنی نویدی بود که محمد هادی ایازی به حاضران داد.معاون اجتماعی و فرهنگی شهر تهران در همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با بیان مطالب فوق اظهار کرد: به همت شهرداری تهران بزرگترین مجموعه قرآنی کشور درزمینی به مساحت 60 هزار متر مربع در مجموعه عباس‌آباد احداث می‌شود.

وی گفت: در آخرین جلسه شورای‌عالی قرآنی شهر تهران که ریاست آن به عهده شهردار تهران است راه‌اندازی بزرگترین مجموعه قرآنی جهان اسلام در مجموعه عباس‌آباد که نمونه آن در هیچ کشوری حتی عربستان و مصر نیست مصوب شده است.ایازی افزود: شهرداری تهران افتخار نقش آفرینی در حوزه‌های مؤثر فرهنگی شهر تهران را دارد و در این میان آنچه از اعماق وجود به آن معتقد هستیم و وظیفه خود می‌دانیم موضوع پرورش اعتقادات دینی جوانان کشور و پرداختن به موضوعات قرآنی است. معاون اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن نیز در این راستا در مناطق تهران برگزار می‌شود.وی اظهار کرد: شهرداری تهران مسابقات معماری اسلامی را در سال‌جاری برگزار می‌کند.

تکریم پیشکسوتان قرآنی،  تکریم قرآن است

علی اکبر توپچی،  رئیس فرهنگسرای قرآن،  طی سخنانی در این مراسم گفت: طرح تجلیل از پیشکسوتان قرآنی طرح بسیار خوبی است،  زیرا تجلیل و تکریم پیشکسوتان قرآنی‌ تکریم قرآن است.

وی در ادامه افزود: هدف تجلیل از پیشکسوتان قرآنی، ‌تکریم از افرادی است که عمری را در راه فعالیت‌های قرآنی صرف کرده‌اند و شاگردان زیادی در این راه خداپسندانه تربیت کرده‌اند، ‌پس وظیفه ما ایجاب می‌کند از آنان تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

 رئیس فرهنگسرای قرآن گفت: کسانی که در راه ترویج قرآن کریم گام برمی‌دارند، ‌با این کار بر پیوند خود با حضرت حق تاکید دارند.توپچی تصریح کرد: معرفی چهره‌های قرآنی، ‌تاثیر زیادی درجامعه دارد و به این طریق نسل جدید از این پیشکسوتان قرآنی الگو برداری می‌کنند ما به این ترتیب به سوی جامعه قرآنی گام برمی‌داریم.

وی بیان کرد: امروز به لطف انقلاب اسلامی،  جامعه مملو از تشکل‌ها و سازمان‌های قرآنی است و باید از این نعمت بهترین استفاده را کرد و با توجه به اخلاق و مفاهیم غنی قرآن،  همچنین بهره‌گیری از الگوهای راستین قرآنی،  فردای بهتری بسازیم.

رئیس فرهنگسرای قرآن افزود: کوشش پیشکسوتان قرآنی در جامعه بسیار ستودنی است،  اما آنان باید برای ارتقاء سطح قرآنی جامعه تلاش بیشتری انجام دهند.

کد خبر 90413

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز