سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

روزهای آخر هفته دوم ماه مبارک رمضان، روزهای پرکاری برای شهردار و شهرداری منطقه 14 بود

با این حال فرصتی به دست آوردیم تا با مهندس علی محمدنژاد، شهردار منطقه، گفت‌وگویی تلفنی داشته باشیم. اگر به خاطر داشته باشید هفته گذشته در صفحه اول نشریه خبری منتشر شد که در آن از زبان شهردار محترم منطقه نوید تأسیس شهر قرآنی را داده بودیم.

مهندس علی محمد‌نژاد، در نخستین نشست خود با ائمه جماعت و روحانیون منطقه، ضمن اعلام این خبر گفته بود که منطقه 14 توان و ظرفیت داشتن چنین شهری را دارد چرا که فرهنگ مردم منطقه فرهنگی است که با مذهب تنیده شده است. قرار گرفتن در فضای معنوی شب‌های قدر باعث شد گفت‌وگویمان را با شهردار منطقه حول همین موضوع انجام دهیم. 

  • شهر قرآن و فکر تأسیس آن در منطقه ما با چه انگیزه‌ای در ذهن شما و همکارانتان شکل گرفته است؟

 ما مسلمانیم و شیعه. طبیعی است که آشنایی ما و مؤانستمان با قرآن و کلام الهی، تأثیری شگرف در زندگی و آینده ما دارد. اصولاً فرهنگ ما نشئت گرفته از کلام خداوند و برپایه وحی شکل گرفته است. براین اساس لازم است که پایه‌های دینی و مذهبی خود را از طریق انس با قرآن و غرق شدن در مفاهیم الهی، محکم و استوار کنیم.

 از طرفی با توجه به پیشینه و تاریخ این منطقه و داشته‌هایش از عناصر مذهبی و همین‌طور حضور پربرکت استادان قرآن و مردمی که با کلام خداوند مأنوسند، ما را بر آن داشت به فکر تأسیس شهر قرآن باشیم. بنده در دیداری که با مردم داشتم عرض کردم که این منطقه به دارالمؤمنین شهرت دارد و نشانه‌های ایمان و آنچه بر سیمای مؤمنان است

در این منطقه برجسته‌تر از مناطق دیگر است و مهم‌ترین برجستگی فرهنگ این منطقه موضوعات قرآنی، آداب و منش‌های قرآنی و کلام قرآن است که بصورت فراگیر در تک‌تک افراد این منطقه آن را می‌توانیم ببینیم. بر این اساس من فکر می‌کنم که منطقه ما پتانسیل برخورداری از شهر قرآن را دارد. بنابراین توقع داریم هم مردم، هر رسانه‌ها و هم مراکز آموزشی و دارالقرآن‌ها و مساجد با ما همکاری کنند.

  • متولی تأسیس این شهر کدام معاونت است؟

 معاونت اجتماعی ـ فرهنگی با کلیه اجزای مرتبط در بدنه شهرداری، همچنین مساجد، شورایاری‌ها، استادان و مربیان قرآنی و مراکز آموزشی تشکیلاتی را درست می‌کند که از طریق آن مقدمات و تمهیدات برپایی شهر قرآن منطقه 14، فراهم می‌شود. 

  • در این شهر مردم با چه آموزه‌هایی آشنا می‌شوند؟

 در تمام سطح‌ها و رشته‌ها مردم با قرآن آشنا می‌شوند. تلاوت، تفسیر و تجوید و مقدمات قرآنی از جمله آموزه‌هایی ا‌ست که در این شهر به آن توجه ویژه می‌شود. برخی اقدامات هم بصورت موضوعی و موضعی مورد نظر قرار می‌گیرد. مثلاً اهالی این شهر سلام و احوالپرسی‌شان از طریق آیات کلام‌الله مجید است. آنقدر کلام خداوند در آنها درونی می‌شود که آنها آموخته قرآن می‌شوند که صحبتشان با هم به عطر کلام خداوند متبرک است. 

  • همه مواردی که گفتید در دارالقرآن‌ها انجام می‌شود، با این حال چه ضرورتی در تأسیس شهر قرآن وجود دارد؟

 بله درست است. اما اقدام در این راستا صورت می‌گیرد که تمام مردم منطقه از طریق قرار گرفتن در فضای شهر قرآن با معنویت آیات خداوند مأنوس‌تر شوند و رفتار قرآنی در زندگی و منش و شخصیتشان آشکار و متجلی شود.

  • بنابراین به خیلی از مواردی که در دل این طرح وجود دارد، اندیشیده‌اید از جمله اینکه گروه‌های فرهنگی و هنری را که آموزه‌های قرآنی را در قالب هنر ارائه می‌دهند، حمایت کنید؟

 بله، در طی این طرح که از زوایای گوناگون به آن نگریسته‌ایم برنامه‌های مختلفی وجود دارد از جمله همین مواردی که شما گفتید و در نظر داریم گروه‌های هنری را تشویق و مورد حمایت قرار دهیم. بودجه لازم برای این طرح هم وجود دارد و شهرداری منطقه از تمام طرح‌های مرتبط با این موضوع پشتیبانی می‌کند. با توجه به حمایتی که جناب آقای دکتر قالیباف در این زمینه دارند، تمامی امکانات ما هم متمرکز خواهد شد تا یکی از دستاوردهای شهرداری در منطقه تأسیس همین شهر قرآنی باشد. 

  • پس در صورت تأسیس این شهر، آموزه‌های قرآنی و فضای مذهبی در اخلاق شهروندان تأثیر بسیاری خواهد داشت. اینطور نیست؟

 ورود به بحث شهر قرآنی خود، بحثی اخلاقی است. خود به خود بر فرهنگ تأثیر می‌گذارد و ترفندی است برای رویارویی با تهاجم گسترده فرهنگی؛ تهاجمی که بسیار پرقدرت ادامه دارد و هر روز قربانیان زیادی از ما می‌گیرد. بنابراین اعتقاد من این است که اشاعه فرهنگ قرآنی بهترین راه برای مقابله با شبیخون فرهنگی است.

  • از اخلاق سخن به میان آوردید. ما در منطقه فرهنگسرایی داریم به نام فرهنگسرای اخلاق و همچنین خانه‌های فرهنگی که در جای‌جای منطقه فعالیت می‌کنند و زیر نظر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران هستند. نحوه همکاریتان با این فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ چگونه است؟

 کلیه مراکز و اماکن مرتبط با شهرداری، تحت مدیریت شهرداری منطقه فعالیت می‌کنند. قاعدتاً نبود تعامل و هماهنگی با این مراکز خوشایند ما و مسئولان سازمان فرهنگی ـ هنری نیست بنابراین ما از ناهماهنگی و نبود تعامل جلوگیری می‌کنیم و در نظر داریم بزودی شورای فرهنگی منطقه را فعال کنیم تا تمامی مراکز، ادارات و نهادهای مرتبط با بحث فرهنگ در نشست‌های منظم گردهم جمع شوند و با هم درباره مسائل گوناگون فرهنگ منطقه به تعامل و همفکری بپردازند. طبیعی است که مسئولان فرهنگسرای اخلاق و خانه‌های فرهنگ نیز در این نشست‌های منظم شرکت و دیدگاه‌های خود را در زمینه ساماندهی اوضاع فرهنگ ارائه می‌کنند. 

  • تجربه تشکیل نشست شورای فرهنگی منطقه نشان داده است که افراد با انرژی تمام به میدان می‌آیند و پس از مدتی به جای آنکه نشست شورای فرهنگی اتاق فکری برای برنامه‌ریزی طرح‌های مؤثر باشد، به اتاق تدارکات تبدیل می‌شود، آیا به این مسئله هم فکر کرده‌اید؟

 بله طبیعی است که قصد نداریم نشست شورای فرهنگی را به نشست تدارکاتچی‌های مراسم و برنامه‌های روزمره تبدیل کنیم. قصدمان این است که در این شورا از حداکثر توانمندی فکری افراد نخبه و امکانات و موجودی نهادها و سازمان‌ها بهره بگیریم. در این شورا تنها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و تدارک دیدن برای برنامه‌های فرهنگی جایگاه دیگری خواهد داشت. 

  •  در ماه مبارک رمضان امسال چه برنامه‌هایی در جهت تقویت فرهنگی منطقه تدارک دیده‌اید؟

 این برنامه‌های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در منطقه و دقیقاً 15 روز پیش از شروع ماه مبارک آغاز شده است. ما برای این ماه پر خیر و برکت 135 موضوع و برنامه در نظر گرفته‌ایم که تمامی آنها را در قالب کتابچه‌ای مفصل به مجموعه‌ای از ادارات و نهادها و فرهنگسراها و حتی فروشگاه شهروند و میدان‌های میوه و تره بار ارائه کرده‌ایم و اینها موظفند برخی از این برنامه‌ها را در زمان مقرر اجرا کنند.

هر یک از این مراکز مسئولیتی دارند و به مناسبت هر روز و هر شب برنامه‌ای را اجرا می‌کنند. حوزه اجتماعی‌ـ فرهنگی نیز محوریت اجرای آن را برعهده دارد تا در زمانبندی مناسب و با اقدامات لازم برای آماده‌سازی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی، تمامی این برنامه‌ها را به شهروندان محترم منطقه ارائه کند.

از طرفی در زمینه عمران هم در روزهای گذشته فعالیت‌های بسیاری را برای توانمندسازی مساجد و استقبال از ماه مبارک رمضان انجام داده‌ایم و همکاران ما مساجد را آماده و مهیای استقبال از روزه‌داران کرده‌اند. تمامی معاونان شهردار و شهرداران نواحی شش‌گانه به مساجد و محله‌ها مراجعه می‌کنند و مشکلات گوناگون مساجد را رفع می‌کنند.

 جمعه گذشته در مراسمی با شکوه، 500 مهمان از خانواده ایتام، به باغ سلیمانیه آمدند و در مراسم ضیافت افطار شهرداری شرکت کردند تا در جشن میلاد کریم اهل بیت با لب‌های خندان به پیشوازشان رفته باشیم. در شب‌های احیا نیز برنامه‌های گوناگونی داریم. معنویت این شب‌ها را برای مردم مؤمن منطقه بیشتر آشکار کنیم. 

  • خاطره‌ای از شب‌های احیا دارید؟

برای من ماه رمضان بسیار خوشایند و پربرکت است. از این رو که تولدم در سحرگاه چهارم رمضان اتفاق افتاده است. بر این اساس اعتقاد راسخی به این ماه دارم و آن را بسیار عزیز و پررحمت می‌دانم و همچنین پر از نشاط. در شب‌های قدر هم سعی می‌کنم از حداکثر معنویت آن استفاده کنم و خود اعتقاد دارم که شروع سال از همین شب‌های قدر است و به حق عبادت‌ها و بندگی‌هایی که در این شب‌ها بجا می‌آوریم و سجده‌هایی که به خاک عبودیت می‌ساییم،

 خداوند خواسته‌هایمان را اجابت می‌کند. برای خود من که این گونه بود و عمدتاً خواسته‌هایم برآورده شده است. بنابراین به چشم یک شروع  دوباره به آن نگاه می‌کنم، شروع دوباره زندگی و تحویل دوباره سال.

همشهری محله -- 14 

کد خبر 89940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز