دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان سه ژن عمده جدید را کشف کرده‌اند که با بیماری آلزایمر ارتباط دارند.

 به گزارش خبرگزاری رویتر پژوهشگران می‌گویند کشف این ژن‌های جدید، قابل‌توجه‌ترین کشف در این زمینه در 15 سال اخیر است.

پیش از این تنها ژنی که بیش از همه به عنوان عامل خطرساز عمده بیماری آلزایمر شناخته شده بود،‌ ژنی به نام APOE4 بود.

 جولی ویلیامز، استاد ژنتیک عصب‌روانشناختی در دانشگاه کاردیف در بریتانیا سرپرست یکی از  این پژوهش‌ها در یک کنفرانس خبری در لندن در این باره گفت: "اگر ما بتوانیم اثرات تعیین‌کنندهاین ژن‌ها را از طریق درمان‌ها برطرف کنیم،  می‌توانیم تا 20 درصد شمار افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند،‌ را کاهش دهیم.

 بیماری آلزایمر که  بیش از 26 میلیون نفر را در سطح جهان مبتلا می‌کند،‌ علاجی ندارد و درمان‌های مناسبی برای مهار علائم آن موجود نیست. در حالیکه پیش‌بینی می‌شود، شمار موارد بیماری تا سال 2050 از 100 میلیون نفر بگذرد، نیاز شدیدی به درمان‌های موثر برای این بیماری وجود دارد.

 داروهای موجود تنها می‌تواند بروز علائم بیماران را به تاخیر بیندازند.

ویلیامز، که تحقیقی که او همکارانش انجام داده‌اند در جورنال Nature Genetics,  منتشر شده است، گفت این یافته‌ها مهمترین اکتشاف ژنتیکی در مورد آلزایمر از 15 سال پیش تا به حال است که ژن APOE4 در ارتباط با بیماری آلزایمر کشف شد.

ویلیامز و همکارنش در کاردیف با انجام یک اسکن یک نقشه ژنتیکی کامل، شامل 16000 نفر از هشت کشور می‌شد، دو ژن جدید ربه نام  Clusterin و PICALM را شناسایی کردند که خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می‌دهند.

 دومین بررسی که بوسیله فیلیپ آمویل و همکارانش در انستیتو پاستور لیل در فرانسه انجام شد، بیش از 6000 نفر مبتلا به آلزایمر و حدود 9000 نفر فرد سالم را در فرانسه، بلژیک، فنلاند، ایتالیا و اسپانیا مورد بررسی قرار داد. این پژوهشگران نیز ژن  Clusterin و ژن دیگری به نام CR1 شناسایی کردند

 این سه ژن هر کدام توضیح‌دهنده چند درصد ابتلا به آلزایمر هستند (از 4 تا 10 درصد)، ولی ژن قدیمی APOE.  با 20 تا 25 درصد موارد آلزایمر ارتباط دارد.

 این سه نسخه ژنتیکی جدید همچنین با نوعی آلزایمر نادر زودرس که در برخی از خانواده‌ها به ارث‌ می‌رسد، ارتباط دارند.

 شناسایی این ژن‌ها می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا علل زمینه‌ای بیماری آلزایمر را شناسایی کنند و داروهای برای مقابله با آنها طراحی کنند.

کد خبر 89841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز